بازدید 2352

ناسا ماهواره آب و هوایی به فضا پرتاب کرد

جدیدترین ماهواره آب و هوایی سازمان فضایی «ناسا» روز پنجشنبه در مدار زمین قرار گرفت و قرار است اطلاعات بیشتری درباره اقیانوس‌ها و اتمسفر این کره خاکی فراهم کند.
کد خبر: ۱۲۲۰۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶ 08 February 2024


به گزارش تابناک به نقل از واشنگتن پست، شرکت «اسپیس ایکس» سحرگاه امروز به وقت آمریکا ماهواره «پیس» (PACE) را با یک راکت «فالکون» به فضا پرتاب کرد. این ماهواره از مدار خود حداقل به مدت سه سال به مطالعه اقیانوس‌ها و اتمسفر می‌پردازد. این ماهواره بطور روزانه با دو ابزار علمی خود سیاره زمین را اسکن خواهد کرد و ابزار علمی سوم نیز بطور ماهانه سنجش‌هایی انجام خواهد داد.

«جرمی وردل» دانشمند این پروژه گفت: نتیجه این ماموریت یک منظره بی‌سابقه از سیاره زمین خواهد بود. مشاهدات این ماهواره به دانشمندان کمک خواهد کرد تا پیش‌بینی‌ها درباره طوفان‌ها و سایر رویدادهای آب و هوایی را بهبود بدهند و همچنین با افزایش دمای زمین تصویر دقیق‌تری از تغییرات زمین داشته باشند.

 

فضاپیمای «پیس» (PACE کوتاه شده: پلانکتون، ایروسل، ابر و اکوسیستم اقیانوس) پیش از این قرار بود روز سه‌شنبه به فضا پرتاب شود اما این کار به تعویق افتاد. موشک فالکون-۹ ماهواره «پیس» را در مداری در ارتفاع ۶۷۷ کیلومتری از سطح زمین قرار خواهد داد که این ارتفاع حدود ۷۰ درصد بالاتر از منطقه پروازی ایستگاه فضایی بین‌المللی است. «پیس» از آن ارتفاع بالا با استفاده از سه ابزار علمی خود اقدام به جمع آوری داده‌هایی درباره ابرها، افشانه‌ها (ایروسل) و رشد فیتوپلانکتون‌ها که مشخص کننده رنگ اقیانوس‌ها هستند، خواهد کرد.

سازمان ناسا در سال ۲۰۱۴ هزینه ماموریت فضایی پیس را با پرتاب برنامه‌ریزی شده برای سال ۲۰۲۲، حدود ۸۰۵ میلیون دلار اعلام کرده بود اما بنا به گزارش «فلوریدا تودی» این مبلغ به ۹۴۸ میلیون دلار افزایش یافته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست