بازدید 4209

انتقاد از سیاست‌های پرهزینه و بی‌ثمر فرزندآوری

چرا دیگران می‌توانند فرزندآوری کنند و شما نمی‌توانید؟ بعلاوه شما که روحانی هستید و در دهه ۶۰ ازدواج کرده‌اید، چرا فقط دو فرزند دارید، درحالی‌که آن زمان رشد جمعیت در اوج و ۳/۹درصد بود؟ آیا ممکن است تعداد فرزندان اعضای کابینه خود را اعلام کنید تا معلوم شود که چه نسبتی با فرهنگ فرزندآوری دارند؟ فرزندان شما چه تعداد فرزند آورده‌اند؟ آیا حاضرید زمینه چنین مطالعه‌ای را فراهم کنید؟
کد خبر: ۱۲۱۸۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹ 29 January 2024

به گزارش «تابناک»، روزنامه هم میهن در انتقاد از سیاست‌های دولت رئیسی درباره فرزندآوری نوشت: دولت در دو سال گذشته، ده‌ها هزار میلیارد تومان پول بی‌زبان مردم را به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم صرف مسئله فرزندآوری کرده است ولی آمار فرزندآوری نه‌تنها هیچ پیشرفتی نداشته، بلکه عقبگرد هم داشته است .
 
این روزنامه خطاب به رئیسی نوشت: حالا به جای پذیرش مسئولیت و درخواست توقف این قانون پرهزینه و بی‌ثمر، اجرای آن را ضرورت اجتناب‌ناپذیر معرفی می‌کنند و مسئله را به «فرهنگ‌سازی غلط در گذشته» ربط می‌دهند و حتی حاضر نیستند که این واقعیت ساده را بپذیرند که؛ پس شما که این همه هزینه می‌کنید و صبح تا شب هم در حال فرهنگ‌سازی هستید، چرا رشد جمعیت به جای افزایش، کم می‌شود؟
 
به‌علاوه، در هشت سال دوره احمدی‌نژاد، فرهنگ مثلاً فرزندآوری به‌شدت تبلیغ می‌شد، حتی برای ایران جمعیت ۱۵۰میلیون هم تعیین کردند و کلی امتیازات برای این کار دادند، ولی دریغ از یک تغییر جدی.
 
چرا دیگران می‌توانند فرزندآوری کنند و شما نمی‌توانید؟ بعلاوه شما که روحانی هستید و در دهه ۶۰ ازدواج کرده‌اید، چرا فقط دو فرزند دارید، درحالی‌که آن زمان رشد جمعیت در اوج و ۳/۹درصد بود؟ آیا ممکن است تعداد فرزندان اعضای کابینه خود را اعلام کنید تا معلوم شود که چه نسبتی با فرهنگ فرزندآوری دارند؟ فرزندان شما چه تعداد فرزند آورده‌اند؟ آیا حاضرید زمینه چنین مطالعه‌ای را فراهم کنید؟
 
مسئله فرزندآوری در ایران ربطی به فرهنگ‌سازی ندارد. فرهنگ در این زمینه نقش اندکی دارد. مسئله اصلی اقتصاد و امید به آینده است. مردم در این مورد درست فکر می‌کنند. مردمی که امسال با ۳۵درصد تورم دست به گریبان هستند، ولی حقوق آنان در سال آینده فقط ۲۰درصد اضافه شود و حداقل حقوق نیز ۱۰میلیون تومان باشد، چرا باید ازدواج کنند و فرزند بیاورند؟
 
فرزندآوری در دنیای امروز یک رفتار غریزی و طبیعی نیست، یک رفتار عقلانی و انتخابی است. فرق انسان با حیوان همین است. انسان امروز هنگامی فرزند می‌آورد که دنیا و آینده او تامین شود. او خود را در برابر فرزندش مسئول می‌داند. هنگامی که با این وضع اقتصادی و این ناپایداری امور و فقدان امید به آینده مواجه می‌شود و حتی نمی‌تواند وضع آینده خود را تضمین کند، چرا باید فرزند بیاورد؟ قانونگذاری که گمان می‌کند با یک وام ازدواج و فرزندآوری مسائل را حل می‌کند، هیچ شناختی از جامعه ندارد.
 
ستاد ملی جمعیت باید علل شکست مطلق سیاست‌های جاری و قانون فرزندآوری را رسماً اعلام کند. اینکه نام یک قانون فرزندآوری باشد، به منزله آن نیست که اجرای آن لزوماً به این هدف هم منجر می‌شود. دولتی که دستاوردهای نداشته خود را دستاورد معرفی می‌کند، چرا هیچ دستاوردی درباره سیاست فرزندآوری اعلام نمی‌کند؟ به این علت که شکست این سیاست آشکارتر و برجسته‌تر از آن است که بتوان آن را دستاورد تعریف کرد.
تقصیر گذشتگان نیندازید، چون رشد جمعیت به‌رغم هزینه‌های فراوان و تبلیغات پایان‌ناپذیر در حال کاهش است.
 
بعید است که این مجلس طرفدار افزایش جمعیت باشد، چون اگر باشد حتماً اجرای این قانون را متوقف می‌کند و از صاحبنظران درخواست می‌کند که طرح عملی‌تری ارائه کنند. یکی از ویژگی‌های مهم این ساختار این است که بازگشت از مسیر غلط را برای خود نمی‌پذیرد. شهامت آن را ندارند که سیاست نادرست را متوقف و تصحیح کنند؛ در حالی که می‌دانند نادرست است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۳
مسئولان بیشتر به کیفیت توجه کردن تا کمیت ، به خاطر همینه که یکی دو تا بچه دارند ، اون هم در بلاد های کفر
بسیار عالی بود. دست مریزاد .
احسنت. واقعا از تابناک انتظار همچین مطلبی رو نداشتم.
شما فعلا اونهایی که هستند را حفظ کن، فرزندآوری به کنار! همه در حال فرار و مهاجرت هستند.
هدف از تشویق فرزند آوری جز این است که ایران کشوری پرجمعیت نشان داده شود تا دشمن جرات و جسارت طمع و تجاوز نکند ؟ اگر به فکر رفاه و آسایش و زندگی بهتر برای مردم بودند که حال و وضع مردم این نبود. و اینکه خودشان فرزند آوری نمیکنند هم خب مشخص است !! کدام آینده ؟
متاسفانه مسوولین در این زمینه فاقد سواد و علم لازم هستند و حاضر نیستند از اساتید این زمینه کمک بگیرن خودشون رو مسخره دادن وام و ... کردن
خود اقای ریس جمهمور فقط دو تا بچه دارند
البته بحث درستی نیست ولی جالب است.
کاملا درست است امید به آینده درایران صفر است یاس وناامیدی حتی ازدواج را هم تحت تاثیر قرارداده چه برسد به فرزند آوری
حرف حساب جواب نداره
احسنت
اتفاقا این موضوع خاص که منشا وعامل اون مردم هستند نشانگر عملکرد واقعی دولت رییسی هست چرا که اینجا مثل حوزه های دیگر نیست که الکی آمار سازی کنند یا مبانی آماری رو تغییر بدهند ویا دستاورد سازی بکنند مثل نرخ بیکاری ، نرخ تورم و... . اینجا نشون میده که آقایان دولت فعلی مسئله اقتصاد ستون فقرات جامعه هست وتا اقتصاد بصورت سالم بهبود پیدا نکنه بسیاری از مشکلات اجتماعی قابل حل نیست.
خرج که از کیسه مهمان بود حاتم طایی شدن آسان بود ....دولت که یک ریال بابت این تسهیلات از پول نفت هزینه نمیکند تا دلش بسوزد پول سرگشته مردم در بانک است.... از مردم به مردم .....فعلا درگیر باشن دیگه
نخبه ها رو فراری میدن و پخمه ها رو تکثیر!
با سلام، اگر واقعا به دنبال افزایش جمعیت در کشور عزیزمان ایران هستید باید در بیشتر قوانین ، لوایح و ... که از زمان احمدی نژاد و همفکرانش در دولت و مجلس شروع شد و متاسفانه تا به امروز نیز ادامه دارد، یک تجدید نظر صورت گیرد ، چون بیشتر آنها باعث این همه مشکلات در جامعه و برای مردم و ... شده و همگی ما داریم آنها با پوست و گوشت خود لمس می کنیم و ... ، وگرنه باید عرض کنم که متاسفانه وضعیت از این هم وخيم تر خواهد شد.
احمدی نژاد اون موقع گفت هر بچه به دنیا بیاد ۱ ملیون میدیم بچه ما به دنیا آمد رفتیم حسابم باز کردیم بعد گفتن دولت بودجه نداره.بابا طرف بچه میاره اینا میگن آله میکنیم بله میکنیم دریغ از یه پاپاسی بعد پدر بدبخت میمونه با یه بچه طلبکار که تومنو آوردی باید حمایتم کنی.بسه درد مردمو حل نمی‌کنید آدرس غلط هم ندید
به نظر میاد که علتش اقتصاد و تورم نیست چون ثروتمندان و قشر مرفه هم تعداد فرزند کمی دارن....

مسئله به فرهنگ سازی گذشته برمیگرده که گوش فلک رو با فرزند کمتر زندگی بهتر پر کردن و تمام کتابها و مجلات رو با دو فرزند نشون دادن...حالا میخوان افکاری که در مردم نهادینه کردن به زور از مغزشون بکشن بیرون و این خیلی سخته....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
خانم پاپی ،شما خلاف این طرز فکر عمل کنید و هر چند تا بچه،دوست دارید داشته باشید،ولی به بقیه که عقلانی و مطابق واقعیت جامعه،تصمیم به فرزندآوری میکنند،کاری نداشته باشید.
احسنت گل گفتی
من توانایی اینکه بزارم واسه دخترم خواستگار بیاد رو هم ندارم جوونی که ازدواج نکنه چجور بچه بیاره؟ بچه هزینه فراوان داره با کدوم امکانات بچه بیاریم ازدواج کنیم امیدی به آینده نداریم
با دلار ۵۸ تومنی فرزند اوری کنیم؟ چه آینده ای برای بچه ای که تو ایران دنیا بیاد هست؟ مملکت آب داره؟ هوای پاک داره؟ اقتصاد و امنیت داره؟
چه کار کردین برای تشویق فرزند اوری وامهای به قول خودتون کم درصد دادین ولی برای وامهای کم درصدتون ضامن جور نمیشه
با این اقتصاد مریض، گرانی، تورم، سفره بی نان و.....اصلا جوانان حق دارن ازدواج نکنند و خانواده ها حق دارند که تنها یک فرزند داشته باشند، کل کشور با این همه سرمایه فقط شده مال چند خانواده خاص .
دولت چه تخم دوزرده ای کرده که از مردم انتظار فرزند آوری دارد
چند کلام حرف دل ملت بیست روز پیش دلار49الان 58ف فردا رو خدا هم نمیدونه
با این اقتصاد و مملکت داری خود ما اضافیم موند بچه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی