بازدید 1817
۱

گردشگری ایران به قبل از کرونا برگشت؟

داده‌های منتشرشده از سوی سازمان جهانی گردشگری نشان می‌دهد مجموع گردشگران ورودی به ایران در سال ۲۰۲۳ همچنان ۳۷ درصد پایین‌تر از سال ۲۰۱۹ و پیش از همه‌گیری کروناست.
کد خبر: ۱۲۱۷۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۷ 24 January 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، سازمان جهانی گردشگری آمارهای مرتبط با ورود گردشگران به کشورهای مختلف را در سال ۲۰۲۳ به‌روزرسانی کرد که بر این اساس، ایران در ۱۱ ماه نخست سال گذشته میلادی (دی‌ماه ۱۴۰۱ تا آبان ۱۴۰۲) در مجموع میزبان ۵ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۵۶۴ گردشگر بوده است.

بر اساس این داده‌ها که نزدیک به آمارهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، بهترین عملکرد ایران در حوزه جذب گردشگر در ماه سپتامبر (حدود ماه‌های مرداد و شهریور ۱۴۰۲) رقم خورده است که بیش از ۶۶۰ هزار نفر به ایران سفر کردند و پایین‌ترین آمار هم در ماه ژانویه (حدود دی و  بهمن‌ماه ۱۴۰۱) ثبت شده است که ۱۸۱ هزار مسافر وارد ایران شدند.

 مقایسه آمار متوسط ورود گردشگران و مسافران در سال ۲۰۲۳ با آمار سال ۲۰۱۹ (پیش از همه‌گیری کرونا) حکایت از این دارد که آمارهای ورود به ایران همچنان ۳۷ درصد با پیش از همه‌گیری کرونا فاصله دارد.

براساس این داده‌ها، ایران تنها در ماه‌های سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۳ (شهریور و مهر) توانسته به تراز مثبتی در مقایسه با آمار مشابه در سال ۲۰۱۹ دست یابد.


نمودار ورودی گردشگری ایران در ۱۱ ماه سال ۲۰۲۳ (دی‌ماه ۱۴۰۱ تا آبان ۱۴۰۲) + مقایسه با آمار ۲۰۱۹

گزارش جدید سازمان جهانی گردشگری در سال جدید میلادی تاکید کرده است که گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ به ۸۸ درصدِ سطح قبل از همه‌گیری کرونا رسیده و در مجموع ۱.۳ میلیارد ورودی بین‌المللی ثبت شده است. خاورمیانه به عنوان تنها منطقه‌ای معرفی شده که به سطوح پیش از همه‌گیری رسیده و حتی ۲۲ درصد بالاتر از آمار سال ۲۰۱۹ را ثبت کرده است. البته در دسته‌بندی منطقه‌ای سازمان جهانی گردشگری ایران در منطقه خاورمیانه نبوده و وضعیت آن براساس منطقه آسیا و اقیانوسیه سنجیده می‌شود.

این داده‌ها همچنین اروپا را پربازدیدترین منطقه جهان معرفی کرده که با حمایت تقاضای درون‌منطقه‌ای و سفر از ایالات متحده، به ۹۴ درصد از سطح سال ۲۰۱۹ رسیده است.

آفریقا ۹۶ درصد از بازدیدکنندگان قبل از همه‌گیری را بازیابی کرده و قاره آمریکا به ۹۰ درصد رسیده و اقیانوسیه هم به ۶۵ درصد از سطح قبل از همه‌گیری دست یافته است.

انتظار می‌رود گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۲۴ به طور کامل، سطح قبل از همه‌گیری را بازیابی کند و برآوردهای اولیه حاکی از رشد ۲ درصد بالاتر از سطح سال ۲۰۱۹ است. این پیش‌بینی تابع سرعت بهبود در آسیا و تحول ریسک‌های نزولی اقتصادی و ژئوپلیتیکی موجود است.

با وجود این داده‌ها، پیش‌بینی شده است سیر تحول گردشگری در خاورمیانه، که از لحاظ رشد هم‌اکنون رتبه نخست جهانی را بر عهده دارد، با بروز ناآرامی‌ها و تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه با تهدید مواجه باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
بازنگشت گردشگر به پیش از دوران کرونا مبارک باد .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی