بازدید 5621
با تحولات منطقه و جهان

حمله موشکی شدید به عین الاسد و زخمی شدن چند سرباز آمریکایی/ هشدار عربستان درباره تشدید تنش‌ها در دریای سرخ/ سفر قریب‌الوقوع پوتین به کره شمالی/ هشدار سازمان ملل درباره گسترش جنگ در خاورمیانه

حمله موشکی شدید به عین الاسد و زخمی شدن چند سرباز آمریکایی، هشدار عربستان درباره تشدید تنش‌ها در دریای سرخ،  سفر قریب‌الوقوع پوتین به کره شمالی، هشدار سازمان ملل درباره گسترش جنگ در خاورمیانه و اعزام صلح‌بانان قزاقستانی به جولان اشغالی سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۲۱۶۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴ 21 January 2024

حمله موشکی شدید به عین الاسد و زخمی شدن چند سرباز آمریکایی/ هشدار عربستان درباره تشدید تنش‌ها در دریای سرخ/ سفر قریب‌الوقوع پوتین به کره شمالی/ هشدار سازمان ملل درباره گسترش جنگ در خاورمیانه

بین الملل تابناک: حمله موشکی شدید به عین الاسد و زخمی شدن چند سرباز آمریکایی، هشدار عربستان درباره تشدید تنش‌ها در دریای سرخ،  سفر قریب‌الوقوع پوتین به کره شمالی، هشدار سازمان ملل درباره گسترش جنگ در خاورمیانه و اعزام صلح‌بانان قزاقستانی به جولان اشغالی سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

حمله موشکی شدید به عین الاسد و زخمی شدن چند سرباز آمریکایی

 فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) موسوم به سنتکام، با اتهام پراکنی علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد در حمله موشکی به پایگاه عین الاسد، تعدادی از نظامیان آمریکایی دچار آسیب مغزی شده اند که در حال انجام معاینات و ارزیابی میزان آن هستند.

 فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به سنتکام، شنبه شب به وقت محلی با انتشار بیانیه ای درباره حمله روز شنبه به پایگاه عین الاسد با تکرار اتهام پراکنی ها علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: «روز ۲۰ ژانویه (۳۰ دی ماه) حدود ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه به وقت بغداد (به وقت بغداد) چندین موشک بالستیک و راکت توسط شبه نظامیان تحت حمایت ایران در غرب عراق به سمت پایگاه هوایی عین الاسد شلیک شد.»

سنتکام افزود: بیشتر موشک ها توسط سامانه های پدافند هوایی این پایگاه رهگیری شدند و برخی نیز به پایگاه اصابت کرده اند و خسارات در حال بررسی است.

فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه اذعان کرد: «تعدادی از نیروهای آمریکایی، برای بررسی آسیب‌های مغزی تحت معاینه و ارزیابی قرار گرفته‌اند و دست کم یک نیروی نظامی عراقی نیز مجروح شده است.»

پیش از این، یک مقام آمریکایی روز شنبه به وقت محلی به رسانه های آمریکایی با استناد به ارزیابی‌های اولیه گفت: یک نیروی آمریکایی در حمله روز شنبه به پایگاه هوایی عین الاسد عراق دارای جراحات جزئی شده و یکی از نیروهای امنیتی عراق به شدت مجروح شده است.

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است، همچنین مدعی شد که گزارش‌های اولیه حاکی از اصابت موشک‌های بالستیک به پایگاه است؛ اما این امر قطعی نیست و ارزیابی در حال انجام است.

همزمان خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نظامی آمریکا و یک مقام پلیس عراق اعلام کرد که دستکم دوازده موشک به سمت پایگاه نظامی مورد استفاده نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در غرب عراق شلیک شده است.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد، در حمله به پایگاه عین الاسد که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند، از موشک بالستیک استفاده شده است.

هشدار عربستان درباره تشدید تنش‌ها در دریای سرخ

وزیر خارجه عربستان سعودی از تشدید تنش‌ها میان ارتش یمن و آمریکا در دریای سرخ ابراز نگرانی کرد.

«فیصل بن‌فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی بامداد یکشنبه گفت، ریاض از تنش‌ها در دریای سرخ در میانه حملات ارتش یمن به کشتی‌ها مرتبط با رژیم صهیونیستی و حملات آمریکا به خاک یمن «بسیار نگران» است.

وزیر خارجه عربستان سعودی می‌گوید، این تنش‌ها ممکن است از کنترل خارج شود و تنش‌ها در منطقه را افزایش دهد.

بن‌فرحان که در برنامه جی‌پی‌اس شبکه سی‌ان‌ان با «فرید زکریا» صحبت‌ می‌کرد، در این باره گفت: «البته که ما بسیار نگران هستیم. ما در زمان بسیار سخت و خطرناک منطقه قرار داریم و این دلیلی است که ما به کاهش تنش فرا می‌خوانیم.»

دیپلمات عالی‌رتبه سعودی می‌گوید ریاض به آزادی دریانوردی معتقد است و همچنین می‌خواهد که تنش‌ها در منطقه کاهش یابد.

بن‌فرحان توضیح داد: «ما البته بسیار زیاد به آزادی دریانوردی معتقد هستیم و این موضوعی است که نیاز است از آن مراقبت شود. اما ما همچنین نیاز داریم تا از امنیت و ثبات منطقه هم حفاظت کنیم. پس ما تا جای ممکن بر کاهش تنش‌ها متمرکز هستیم.»

 سفر قریب‌الوقوع پوتین به کره شمالی

خبرگزاری کره شمالی گزارش کرده رئیس‌جمهور روسیه از قصد خود برای سفر زودهنگام به پیونگ‌یانگ خبر داده است.

 «ولادیمیر پوتین» رویس‌جمهور روسیه قصد دارد به زودی به پیونگ‌یانگ سفر کند.

خبرگزاری کره شمالی به نقل از یک مقام وزارت خارجه این کشور نوشته، پوتین در جریان دیدار «چوئه سون هوی» وزیر خارجه کره شمالی در کرملین، از دعوت «کیم جونگ اون» رهبر این کشور برای سفر به پیونگ‌یانگ تشکر و قدردانی کرده است.

در این گزارش همچنین آمده که پوتین از کره شمالی بابت حمایت و همبستگی با مسکو درباره عملیات نظامی در اوکراین تشکر کرده است.

روسیه و کره شمالی همچنین ضمن توافق بر سر همکاری در امور منطقه‌ای، نگرانی جدی خود را از اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا و متحدانش علیه حق حاکمیت پیونگ‌یانگ ابراز کرده‌اند.

کیم در ماه سپتامبر با سفر به خاور دور روسیه، با پوتین دیدار و رایزنی کرده بود.

هشدار سازمان ملل درباره گسترش جنگ در خاورمیانه

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق که در بغداد مستقر است، اعلام کرد: «با درگیری در غزه و حملات مسلحانه در مناطق دیگر که خطر یک تنش بزرگ را به دنبال دارد، خاورمیانه در یک مقطع حساس قرار گرفته است.»

«جنین هنیس پلاسخارت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق، روز شنبه در بیانیه ای افزود: «عراق در خطر کشیده شدن بیشتر به این درگیری است. به رغم تلاش‌های دولت این کشور برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها، حملات مستمر - که از داخل و خارج از مرزهای عراق سرچشمه می‌گیرد - می‌تواند ثبات عراق ـ که به سختی به دست آمده ـ و دستاوردهای سال های اخیر را تخریب کند.»

نماینده دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: «تمام تلاش های سازمان ملل متحد بر روی پایان دادن به درگیری غزه و جلوگیری از گسترش آن به منطقه ای متمرکز است. دبیرکل سازمان ملل بارها خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه، ارائه کمک‌های مستمر و احترام کامل به قوانین بین‌المللی بشردوستانه، از جمله حمایت از غیرنظامیان و آزادی بی‌قید و شرط همه گروگان‌ها شده است.»

وی ادامه داد: « ثبات و امنیت عراق در همه تعاملات ما نقش اساسی دارد. ما دوباره درخواست خود را از همه طرف ها برای حداکثر خویشتنداری تکرار می کنیم.»

پیش از این، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل که برای شرکت در اجلاس جنبش عدم تعهد به اوگانادا سفر کرده است، در سخنانی گفت: درگیری ها از سودان گرفته تا اوکراین و غزه درحال گسترش هستند. پس از حملات حماس در ۷ اکتبر، تخریب گسترده غزه و تعداد تلفات غیرنظامیان توسط ارتش اسرائیل در مدت کوتاهی کاملاً بی سابقه بوده است. این شامل ۱۵۲ تن از کارکنان سازمان ملل متحد می شود که یک اتفاق دلخراش برای سازمان ماست.

اعزام صلح‌بانان قزاقستانی به جولان اشغالی سوریه

دولت قزاقستان اعلام کرد اولین هیات صلح‌بانان اعزامی این کشور به منطقه غرب آسیا، قرار است از ماه مارس کار خود را در بلندی‌های جولان اشغالی سوریه آغاز کند.

به نوشته «خبرگزاری آناتولی»، مجالس علیا و سفلای پارلمان قزاقستان طرح پیشنهادی «قاسم جومارت توکایف»، رئیس جمهور این کشور برای اعزام ۱۳۹ نیروی صلحبان قزاقستانی به بلندی‌های جولان سوریه را تصویب کرد.

«روسلان ژاکسیلیکوف»، وزیر دفاع قزاقستان در واکنش به تصویب این طرح در پارلمان کشورش گفت این صلح‌بانان به عنوان یک گروهان ذخیره برای نیرو‌های پاسدار صلح سازمان ملل متحد در بلندی‌های جولان (UNDOF) خدمت خواهند کرد.

او با اشاره به اینکه برای نخستین بار سازمان ملل مسئولیت تشکیل یک هیات صلحبانی مستقل برای بلندی‌های جولان اشغالی را به «آستانه» داده بیان داشت: «شرکت این نظامیان ارتش قزاقستان در یک هیات پاسدار صلح اجازه خواهد داد تا ارتش قزاقستان مهارت‌های رزمی لازم برای عملیات‌های صلح‌بانی را کسب کند.»

توکایف در ماه ژانویه طرحی را برای اعزام ۴۳۰ نیروی پاسدار صلح قزاقستانی به غرب آسیا و آفریقا پیشنهاد داد.

انتظار می‌رود که نیرو‌های صلح‌بان قزاقستان در هیات ناظر آتش‌بس سازمان ملل در سودان جنوبی و نیروی امنیتی موقت این سازمان برای منطقه «ابیی» سودان هم مشارکت کنند.

بخش عمده بلندی‌های جولان سوریه در پی جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ به اشغال رژیم صهیونیستی درآمد.

پس از این جنگ، نزدیک به هزار صلح‌بان سازمان ملل که به نیرو‌های کلاه آبی معروف هستند به عنوان نیرو‌های ناظر در بلندی‌های جولان مستقر شدند تا بر حفظ آتش‌بس میان سوریه و رژیم صهیونیستی نظارت کنند. در نهایت یک باریکه بسیار کوچک به همراه شهر قنیطره که مرکز این استان به شمار می‌رود، تحت اختیار دولت سوریه ماند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۶
حمله شدید ولی فقط چندتا زخمی !؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
حتی زخمی ای هم در کار نیست. صرفاً معاینه و بررسی انجام می شود برای این که ببینند آسیبی در کار بوده یا نه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
زخمی نه
باید بررسی بشود که اسیب مغزی دیده اند یا نه

نوار مغز و سونوگرافی و غیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
خدا اين عين الاسد را براي ما نگه داره!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
بنظرم بمب ها و تیرهای عراقی با سربازان امریکایی رودربایستی دارند ولی بمب ها و تیرها ویتنامی خیر.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
فقط یک زخمی جزیی دارند بزرگرگنمایی نکنید ولی اگر یک آمریکایی کشته شد معلوم است چه می شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
هر مقاومت هرکاری کند فایده ای ندارد از این رسانه ها فقط زخمی شدن جزی سربازان امریکایی را می شنوید، مهم نیست مقاومت به کارش ادامه می دهد
چطوره که اونا آرام حمله میکنند و چندین نفر کشته میشن از سردار و سرباز ولی شما شدید حمله میکنید اونها فقط زخمی میشن؟ با هماهنگی قبلی هست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
نكته اي بود
مغز براندازان هم اکنون
لطفا ما رو درگیر جنگ منطقه ای نکنین. این جنگ به ما ربطی نداره

مغز براندازان از پارسال
بهترین گزینه برای غرب حمله نظامی به ایرانه. اشکالی نداره یه بخشی از مردم کشته بشن. بالاخره جنبش هزینه داره

تشخیص
واشر مغز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
مغزشون بره تراش واشر بندازن یا نیازی به تراش نیست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
اقای متخصص مغز برو ببین امریکائیها چقدر اسیب مغزی دیدند
و تا چند درجه صدمه دیدند

حداقل بدرد یک کاری بخور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
کدخدا این امتیاز را بهش دادن هر وقتی مورد حمله واقع شود فقط سربازانش آسیب مغزی خیلی خفیف ببینند.
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
یک برات توی شوش کار خوبی پیداکرده قطعه شناسی اتومبیل حرف نداری به درد فروشندگی می خوری
«تعدادی از نیروهای آمریکایی، برای بررسی آسیب‌های مغزی تحت معاینه و ارزیابی قرار گرفته‌اند...»

سابق لااقل آسیب های مغزی یا همان موج گرفتگی بعض وقت ها اتفاق می افتاد هر چند اغلب به سرعت بهبود پیدا می کرد.

الان باید دلمان را نه به خود آسیب بلکه به «بررسی آسیب‌های مغزی» خوش کنیم.
چرا نمیذارین مردم در آرامش زندگی کنن. همش جنگ و استرس و موشک پرونی. به شماها چه ۳ هزار کیلومتر اونورتر چی به چیه. به مردم برسین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
هروقت یه موشک زدن تو کلت اونوقت میفهمی اونور چی به چیه
تابناک طبق معمول در خبر دست برده. مقامات آمریکایی فقط از جراحت جزئی یک نفر از نیروهای خود خبر داده نه «آسیب مغزی تعدادی از نظامیان آمریکایی»

بررسی و معاینه و ارزیابی معنایش وقوع آسیب نیست.
چرا این همه میزنن کسی نمیمیره
حملات موشکی نیروهای عراقی به عین الاسد در انتقام ابو منتظر حسینی از سران حشدالشعبی بود که او هم در میان کشته شدگان همان حمله دیروز اسرائیل به دمشق بود.

بهتر بود همزمان با نیروهایی عراقی ما هم چندتایی کاتیوشا به طرف عین الاسد شلیک می کردیم تا انتقام هایمان هم یک کاسه شود.
از تابناک بعید بود که به خبر برخورد دو کشتی نظامی انگلستان با همدیگر در یکی از بنادر بحرین اشاره نکند.

برادران ارزشی می توانستند این را هم انتقام ما از انگلیس به حساب بیاورند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
انگل لیس اربابت هنوز جنگ نشده داره تلفات میده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
خودت میبری و میدوزی
عراقیها بیاد بیاورید دوران صدام را که برای نفس کشیدن هم باید التماس می کردید .
پاسخ ها
علی ش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
صدام رو بوش ازبین برد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی