بازدید 5050
۷

همه آنچه در اختتامیه جشنواره عمار رخ داد؛ اهدای خنجر یمنی

در این اختتامیه برای اولین بار جایزه‌ای با عنوان خنجر یمنی اهدا شد که این جایزه به حسن وزیرزاده کارگردان مستند قائده بازی تعلق گرفت.  حسن وزیر زاده گفت: برخی عزیزان زندگی را با شهربازی اشتباه گرفتند. واقعیت این است دنیای ما جنگل است و باید همیشه چوبتان کنارتان باشد که اگر حیوانات وحشی حمله کردند از خود دفاع کنید.
کد خبر: ۱۲۱۶۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۵ 19 January 2024

همه آنچه در اختتامیه جشنواره عمار رخ داد؛ اهدای خنجر یمنی

چهاردهمین جشنواره فیلم عمار با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد؛ رویدادی که برای نخستین بار در آن خنجر یمنی اهداء شد.

به گزارش «تابناک»؛ چهاردهمین دوره جشنواره فیلم عمار در شامگاه ۲۹ دی‌ماه با برپایی مراسمی در تالار اندیشه حوزه هنری به پابان راه خود رسید. این مراسم با گرامیداشت یاد نادر طالب‌زاده و پخش کلیپ آنچه در این دوره از جشنواره آغاز شد.

در این برنامه نشان مردمی استقلال به سید حسین حسینی‌آزاد قهرمان مستند آقای شورا توسط خانواده شهید دانشمند مسعود علی‌محمدی انجام شد و سیدحسین حسینی آزاد در سخنانی گفت: من از سال ۱۳۴۴ در خط رهبری و انقلاب بودم. با فرمان امام مسئول پایگاه بسیج چناران نیشابور شدم. تصمیم گرفتم اگر خدا یاری کند در چناران به دختران و پسرانی که قصد ازدواج دارند کمک کنم کما اینکه تا امروز کمک کردم. از مسئولین نظام می‌خواهم فکری برای ازدواج جوانان کنند.

او افزود: من در یک روستای پانصد خانواری می‌بینم که جوانان نمی‌توانند ازدواج کنند. از مجلس شورای اسلامی می‌خواهم که قوانینی تصویب کنند تا تسهیل‌گر ازدواج جوانان باشد. مخاطب حرف‌های من مسئولین هستند و باید فکری برای این خواهران و برادران کنند.

*در ادامه کتاب «مادران میدان جمهوری» با موضوع انتخابات و مشارکت حداکثری به نویسندگی مریم برزویی معرفی شد.

*در بخشی دیگر جایزه ویژه موزاییک مرگ بر آمریکا به «علی عارضی» کارگردان فیلم مستند «رقصنده با گرگ» توسط مادر شهید حسین اجاقی اهدا شد. این برگزیده تاکید کرد: ما فرزندانمان را برای مبارزه با استکبار و ادامه راه مقاومت و مانند شهدا تربیت می‌کنیم.

*هیات داوران در بخش «آرمان روح‌الله» متشکل از محمد صادق کوشکی، حجت احمدی زر، مهدی نقویان، روح الله رشیدی و سحر دانشور آثار گزارش کلارنبرگ(محسن کریمیان) – محرمانه دوحه(محمدحسن یادگاری) – رقصنده با گرگ(علی عارضی) – سر به مُهر(مهدی ابراهیم خانی) – فراخوان خونین(حسین پالیزدار) – مِه آباد(مسعود دهنوی) – مکرون(سجاد رضازاده) را به عنوان نامزدهای کسب عنوان برگزیده جشنواره عمار معرفی و با تقدیر از اثر «مِه آباد» به کارگردانی «مسعود دهنوی»، لوح افتخار این بخش را به دلیل «نگرشِ انتقادی و تهاجمی به واقعیتِ حاکم بر اروپا، ابتکار و خلاقیت در بیان و فهم و به تصویر کشیدنِ نزاعِ حاکم بر آشوب‌های ۱۴۰۱» به فیلم «مَکرون» به کارگردانی «سجاد رضازاده» اهدا کرد.

*همچنین  لوح افتخار دوم این بخش به‌دلیل «حضور به‌هنگامِ مستندساز و تلاش برای پاسخگویی به شبهه» به فیلم «فراخوان خونین» به کارگردانی «حسین پالیزدار» اهدا شد.

*هیئت داوران لوح افتخار دستاورد پژوهشی این بخش را به «گزارش کلارِنبِرگ» به پژوهشگری «مهدی پورصفا» اهدا کرد ولی هیئت اثری را شایسته دریافت جایزه فانوس ندانست.

*هیات داوران چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش «ملت قهرمان» متشکل از شهاب طلایی، قربانعلی طاهرفر، محمدمهدی سیار و امیرسعادتی آثار سرکش(سجاد سلیمان‌خانی) – آن مرد(عزیزبابانژاد) – آقای شورا(علیرضا باغشنی) – داستان بارانی(حسین نژادموسی) را به عنوان نامزدهای کسب عنوان برگزیده جشنواره عمار معرفی کردند و با تقدیر از فیلم «آقای شورا» به کارگردانی «علیرضا  باغشنی»، لوح افتخار این بخش را به «داستانِ بارانی» به کارگردانی «حسین نژادموسی» اهدا کردند.

*جایزه فانوس این بخش به دلیل «روایتِ واقعی و روزآمد از مسائلِ منطقه‌ محرومِ سیستان و بلوچستان و ارائه‌ راهِ حل توسط سوژه‌ اصلیِ فیلم با توجهِ توأمان به عدالت و پیشرفت در منطقه» به فیلم «سرکش» به کارگردانی «سجاد سلیمان‌خانی» تعلق گرفت.

*هیات داوران در بخش «تاریخ فرهنگی، اجتماعی و دفاع مقدس» متشکل از حبیب احمدزاده، گل‌علی بابایی، روح‌الله رفیعی، سجاد صفارهرندی و جواد رمضان‌نژاد آثار آخرین زنگی زمانه(مهرداد خاکی)
به رنگ انار(مهدی آخوندی)، پسر خاله‌ها(سیدمحمد محمدی سرشت)، عیدوک(امیر عسکری)، هفت سال اینجا (سیدمصطفی سیدالحسینی) را به عنوان نامزدهای کسب عنوان برگزیده جشنواره عمار معرفی کرد.

*لوح افتخار این بخش به «عیدوک» به کارگردانی «امیر عسکری» و «هفت ‌سال اینجا» به کارگردانی «سیدمصطفی  سیدالحسینی» اهدا شد.

*هیئت داوران فانوس این بخش را به دلیل «انتخاب سوژه‌ مناسب در جهت ترویجِ منشِ پهلوانی» به «آخرین زنگیِ زمانه» به کارگردانی «مهرداد خاکی» اهدا کرد.

*در بخشی دیگر از این مراسم کلیپ پاسداشت «سید محمد جوزی» پیشکسوت تاریخ شفاهی دفاع مقدس پخش شد که با دعوت از خانواده شهیدان «مسلم خراسانی» و «امیرحسین صاحب هنر» و همچنین جانبازان محمد هادی، مجیدپور و اسفندیاری همراه بود.

*در این بخش جایزه مردمی تابلو منقش به سخنان شهید آوینی به سیدمحمد جوزی اهدا شد و او گفت: بهشت زهرا مهم‌ترین خط مقدم گرامیداشت یاد شهداست.

همچنین سردار هادی در سخنانی گفت: سید محمد جوزی وقتی در کربلای پنج آمد همه هستی‌اش را در مسیر ولایت گذاشته بود. آنجا بود که وقتی در عملیات به سیدمحمد جوزی اشاره می‌کردم با تمام قوا به سمت دشمن می‌رفت. در عملیات کربلای پنج آنقدر زمان عملیات عقب افتاد که شد ساعت ۱۲ ظهر و وقتی گفتند، نماز اول وقت! گفتم نماز را در راه بخوانید و حاضرم همه نمازهایم را بدهم که فقط یک رکعت آن نماز قبول شود.

 در این مراسم از ترانه «صبح فردا» جدیدترین اثر غلامرضا صنعتگر با موضوع عملیات طوفان الاقصی نیز رونمایی شد.

*سپس نشان مردمی «استقلال» به دکتر سید مجتبی عطاردی (که ۱۶ ماه در آمریکا زندانی بود)، توسط خانواده شهید دانشمند مجید شهریاری اهدا شد.

 عطاردی پس از دریافت این جایزه گفت: از اهدای جایزه غافلگیر شدم و قرار بود فقط داور مستند باشم. از خانواده شهدا و ایثارگران تشکر می‌کنم. آنها تاج سر ما هستند دلیل اینکه آمریکا فردی مثل من را که استاد دانشگاه هستم گرفت این بود که کارشان بسیار دقیق بود و اینها مطالعه کرده بودند و بر اثر رفت و آمد من در آمریکا آن چیزی که آنها را خیلی ناراحت کرده بود این بود که در تکنولوژی چیپ به خودکفایی رسیدیم که مادر همه علوم به روز در تکنولوژی و فناوری همین چیپ است. آمریکایی‌ها وقتی من را بازداشت کردند به نتیجه خود رسیدند چون چند سال ما را برای پیاده‌سازی و اشتغال جوانان در صنعتی که کار می‌کردم عقب انداختند. من خواهش می‌کنم فرزندان خود را برای تعلیم علم و فناوری تشویق کنید. حتما باید از علم و فناوری پول در آورد و این هیچ اشکالی ندارد. دنبال آخرت باید باشیم اما باید خوب و شرافتمندانه هم در دنیا زندگی کنیم و این حق مردم شیعه و ایران است که سرآمد دنیا باشیم.

*در بخش «جنگ اقتصادی و رویای ایرانی» هیات داوران متشکل از اسماعیل رئیسی، مجتبی عطاردی، صابر میرزایی، مسعود ملکی و امیر مهریزدان آثار
سوت گلخانه(معصومه قاسمی و داود محمدی)، گامیش(مرتضی اسفندیاری)، ماهی‌ها پرواز می‌کنند(محمد مجیدپور)، بدون ترس و اندوه(علیرضا صوتی)، تغییر ماموریت(سجاد ریاحی)، رویای بزرگ(احسان مشکور) را به عنوان نامزدهای کسب عنوان برگزیده جشنواره عمار معرفی کردند و ضمن تقدیر از اثر «گامیش» به کارگردانی «مرتضی اسفندیاری»، لوح افتخار این بخش به «ماهی‌ها پرواز می‌کنند» اهدا شد.

*فانوس این بخش هم به «سوتِ گلخانه» به کارگردانی «معصومه قاسمی و داود محمدی» تعلق گرفت.

* در بخش مستند رویای ایرانی، جایزه فانوس به «تغییرِ ماموریت » به کارگردانی «سجاد  ریاحی» و «رویایِ بزرگ» به کارگردانی «احسان مشکور» اهدا شد.

* در بخش مستند نهضت جهانی مستضعفین، ضمن تقدیر از اثر «من محمدحسن را دوست دارم» به کارگردانی «سید محمد  محمدی‌سرشت»، لوح افتخار به دلیل «روایتِ اجتماعیِ کمتردیده‌شده از ایستادگیِ مردمِ غزه و نمایشِ حفظِ ارزش های این مردم» به «داستانِ ساحلِ شرقی» به کارگردانی «احسان  شادمانی» اهدا شد.


همچنین لوح افتخار پژوهشی این بخش به دلیل «توجه به ابعادِ غیرسیاسیِ استکبار و قوتِ تحقیقی و پژوهش اثر» به پژوهشگر اثر «میراثِ سمی» و «علیرضا  حَسَنی» تعلق گرفت.

همچنین هیئت داوران فانوس این بخش را به دلیل «بیان غیرمستقیم و هنرمندانه‌ یک موضوع ورزشی در دفاع مردم جهان خصوصا مراکش از استقلال و نیز مسئله‌ فلسطین و توجه به‌موقع به حمایت‌های جهانی از مسئله‌ فلسطین»  به اثر «داستان‌های فوتبال(کازابِلانکا)» به کارگردانی «مهدی افضل‌زاده» اهدا کرد.

*هیئت داوران در بخش مستند نظم جدید جهانی، لوح افتخار این بخش را به دلیل «پژوهش و ارزیابیِ موثر در جریانِ جنگِ اوکراین» به «جنگِ  سردتر» به کارگردانی «سیامک  مختاری» اهدا کرد.

همچنین هیئت داوران فانوس این بخش به دلیل «پرداختِ خلاقانه به موضوعِ مقاومت و توجه به تاثیرگذاریِ مقاومتِ یمن در معادلاتِ منطقه‌ای» به «قاعده‌ی بازی» به کارگردانی « حسن  وزیرزاده» تعلق گرفت.

در این اختتامیه برای اولین بار جایزه‌ای با عنوان خنجر یمنی اهدا شد که این جایزه به حسن وزیرزاده کارگردان مستند قائده بازی تعلق گرفت.

 حسن وزیر زاده گفت: برخی عزیزان زندگی را با شهربازی اشتباه گرفتند. واقعیت این است دنیای ما جنگل است و باید همیشه چوبتان کنارتان باشد که اگر حیوانات وحشی حمله کردند از خود دفاع کنید.

* در بخشی دیگر فانوس جشنواره مردمی فیلم عمار به رومینا گوادالوپه پرز راموس، سفیر کشور بولیوی در ایران به دلیل مواضع ضد استکباری این کشور اهدا شد. سفیر کشور بولیوی با ابراز خوشحالی از حضور و تشکر از اینکه دعوت شده، گفت: این جایزه برای من نماد مقاومت است و از یمنی‌ها تشکر می‌کنم که در راستای حمایت از فلسطین تلاش می‌کنند. جایزه‌ای که امروز به من داده شد متعلق به همه فلسطینی‌ها و کسانی است که در راه آزادی فلسطین مقاومت کردند.

* هیئت داوران در بخش مستند جنگ نرم، ضمن تقدیر از اثر « کودکُشی به کارگردانی «ضُحی کریمی»، لوح افتخار این بخش را به فیلم «پیاده ‌رُوی شهرت» (از مجموعه مستند پشتِ صحنه) به کارگردانی «حسین الهام» و اثر «پُک آخر؛ راه‌حلِ آمریکایی» به کارگردانی «لقمان  یدالهی» اهدا کرد.

* در ادامه کلیپ یادبود ناصر طهماسب با عنوان «ارزشش را داشت؟» پخش شد.

در ادامه از پدر شهیده ۱۸ ماهه ریحانه سلطانی نژاد (دختر کاپشن صورتی) از شهدای حادثه تروریستی کرمان) برای اهدای جایزه دعوت شد.

* هیئت داوران در بخش مستند حافظه ملی ضمن تقدیر از اثر «بی وتن‌ها» به کارگردانی «حسین شمقدری» و اثر «مقدس‌نما» به کارگردانی «امیرعباس کنعانی هرندی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «آلترناتیو» به کارگردانی «محمدصالح نیکنام» و اثر «دوئلِ امجدیه» به کارگردانی «محمدرضا  یوسفی» اهدا کرد.

همچنین فانوس این بخش به دلیل «ارائه مجموعه‌ی دانشی متقن و مستند از یک انتخابِ نادرست در فرآیند توسعه کشور» به اثر «جوان‌مرگ» به کارگردانی «سعید  فضل زرندی» و اثر «ایزو 1361» به کارگردانی «محمدرضا میراضی» به‌دلیل «ارائه‌ یک تصویر صحیح و مستند از مظلومیت نیروهای انقلاب و جنایاتِ وحشیانهِ منافقین» اهدا شد.

در بخشی دیگر تقدیر از فیلم «اندوهِ جنگل» به کارگردانی «مریم رزاقی» و اثر«کَلاف» به کارگردانی «سیدمصطفی سیدالحسینی» تقدیر و لوح افتخار به اثر «لاتارینو» به کارگردانی «مجید رستگار» اهدا شد.

همچنین هیئت داوران فانوس بخش نقد درون گفتمانی را به دلیل «ترسیمِ هنرمندانه‌ قیامِ مردمی به قسط که بسیار نزدیک به تاریخِ تحولاتِ انقلابِ اسلامی است» به اثر«هُمیجان» به کارگردانی «حمیدرضا بهوندی» و اثر «رزیدنت» به کارگردانی «امیرمحمد کوچک‌زاده» به دلیل «پرداخت به یک سوژه‌ی جسورانه در حوزه‌ی سلامت، شکستنِ چهارچوب‌های کلیشه‌ای در مستندسازی و باقی ماندن در چهارچوبِ نقد درون گفتمانی» اهدا کرد.

* پخش کلیپ یادبود مرحوم پروانه معصومی در اختتامیه چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار از دیگر بخش‌های این مراسم بود و بعد لوح یادبودی به نیما معصومی فرزند این بازیگر توسط مادرشهیدان شاه‌آبادی (ننه علی) اهدا شد.

*هیئت داوران در بخش «داستانی» متشکل از مهران رجبی، محمد تقی فهیم، محمدرضا شفیعی، جلال دهقانی اشکذری و سعید مستغاثی در بخش «تیزر فرهنگی» لوح افتخار را به «پیرمرد و دریا» به کارگردانی «قاسم  خسروی»  و فانوس این بخش را به «انگشتر» به کارگردانی «محمدحسین عباسی» اهدا کرد.

در بخش فیلم داستانی کوتاه ضمن تقدیر از اثر «دنیا منم فوعه» به کارگردانی «مصطفی  آقامحمدلو»، لوح افتخار به «اذانِ صبح به افق یزد» به کارگردانی «زهره  صباغیان» و «شورشی» به کارگردانی «علی  سلمانی» به دلیل «روایتی روزآمد از مبارزه‌ی نوجوانان دربرابر صهیونیست» اهدا شد.

هیئت داوران فانوس این بخش را به دلیل «روایتی از نفوذِ منافقین در نهاد هایِ رسمی» به«خوانا بنویسید» به کارگردانی «مرتضی  علیزاده» اهدا کرد.

 *هیئت داوران در بخش سریال لوح افتخار را به اثر «سوران» به کارگردانی «سروش محمدزاده» داد و فانوس دستاورد هنری را هم به «محمدرضا  شجاعی» مدیر هنری سریال « سوران» اهدا کرد.

در بخش فیلم داستانی بلند لوح افتخارِ دستاورد هنری به «ایلیا، جستجوی قهرمان» به کارگردانی «سیدعلی موسوی‌نژاد» و فانوس کارگردانی هم به دلیل «روان بودن و بازی بدونِ اغراقِ بازیگران»  به اثر«مصلحت» به کارگردانی «حسین دارابی» اهدا شد.

* در پایان نشان شهید سیاح طاهری به محمد جورکش نماینده ستاد اکران مردمی جشنواره عمار در استان اصفهان توسط همسر شهید سیاح طاهری اعطا شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید.
دور هم جمع شدند برای همدیگه نوشابه باز می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
مشک آن است که غرب بگوید
حالا شدیم بازیچه یمنی ها
با همین خنجرها باید به جنگ ناوهاب امریکا رعت
قائده بازی یا قاعده بازی ؟
به عنوان یک ایرانی برای برگزاری چنین جشنواره با چنین رویکرد و در نهایت چنین جایزه غیر ایرانی ی بسیار متاسفم...
وقتی هیچ تغییری در سیاستهای کلی و جزیی صورت نمیگیره انتخابات دیگه چیه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست