بازدید 1835

شجاعت لازمه جنگ است و ترسوها در خانه می‌مانند

سرلشکر رحیم صفوی دستیار ویژه مقام معظم رهبری گفت: لازمه جنگ شجاعت است. ترسوها در خانه می‌مانند. رزمندگان هیچ وقت از کشته شدن و حتی کشتن در راه خدا نمی‌ترسند.
کد خبر: ۱۲۱۶۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ 17 January 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، آیین رونمایی کتاب «تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت یعقوب زاهدی فرمانده توپخانه سپاه در دوران دفاع مقدس» امروز برگزار شد.

در این مراسم سردار یحیی رحیم صفوی، دستیار ویژه مقام معظم رهبری و رئیس پژوهشگاه شهید سلیمانی، سردار علی فضلی جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران، سردار مرتضی قربانی، مشاور فرمانده کل سپاه، سردار یعقوب زهدی معاون امور تخصصی قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص)، سردار احمد غلامپور از فرماندهان ارشد سپاه در ۸ سال دفاع مقدس، سردار حسین علایی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس، سردار اسماعیل کوثری نماینده تهران در مجلس و سردار علی محمد نائینی، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس حضور داشتند. 

سردار نائینی در ابتدای این مراسم ضمن گرامیداشت یاد شهدای جبهه مقاومت و غزه گفت: سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس در رسته توپخانه هزار و ۴۰۲ شهید داده که ۸۵ نفر از این آن‌ها سرداران شهید آتش هستند. سپاه ۷ فرمانده شهید گروه توپخانه در دوران دفاع مقدس دارد که عبارتند از شهید طهرانی مقدم، شهید حسن شفیع‌زاده، شهید غلامرضا یزدانی، فرمانده نیروی زمینی سپاه، شهید مصطفی تقی‌جراح، شهید حبیب‌الله کریمی، شهید حسن غازی و شهید عباس جان‌نثاری. توپخانه ۵۰ درصد توان رزم پشتیبانی آتش جنگ‌های گذشته بود. مسئولیت هماهنگی آتش هم برعهده فرماندهی توپخانه بود. اواخر دفاع مقدس سپاه ۶ گروه توپخانه داشت.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران درباره کتاب تاریخ شفاهی توضیح داد: سردار زهدی پس از جنگ همیشه در سپاه و ستاد کل فعال بوده است. او استاد دانشگاه، محقق و روایتگر دفاع مقدس بوده و همچنین عضو مؤثر، منظم و وقت‌شناس در شورای راهبردی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است. جلد اول کتاب سردار زهدی، روایت فرمانده توپخانه سپاه در دوران دفاع تا عملیات بدر است. جلد دوم آن نیز در حال آماده‌سازی بوده و از عملیات والفجر ۸ تا پایان جنگ را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد تاریخ شفاهی فرماندهان رسته‌ها و واحدهای تخصصی جنگ گرفته شده است، توضیح داد: تولید روایت و تجربه مستند و معتبر از حوزه‌های تخصصی نسبت حوزه فرماندهی جنگ مشکل‌تر است؛ چرا که راوی جنگی که در کنار فرمانده بوده، تنها می‌تواند مکمل روایت شفاهی فرماندهان جنگ باشد، ولی فرماندهان یگان‌های تخصصی و واحدهای قرارگاه‌ها که راوی نداشتند در این بخش خلاء اسنادی داریم. بعد از جنگ از تاریخ شفاهی تخصصی جنگ غافل شده‌ایم.

نائینی افزود: در چند سال اخیر در مرکز از هر حوزه تخصصی تاریخ شفاهی حداقل ۱۰ نفر در دستور کار مرکز قرار گرفته‌اند و امیدواریم تا ۲ سال آینده بیش از ۱۰۰ اثر تاریخ شفاهی در رسته‌های تخصصی انتشار دهیم؛ چرا که در هر رسته تخصصی دفاع مقدس ده‌ها متخصص حضور داشتند.

سردار نائینی با بیان اینکه حوزه‌های تخصصی ظرفیت‌های بی‌نظیری برای تولید آثار ادبی و هنری دارند و می‌توان صدها کتاب و آثار سینمایی و تلویزیونی از آن‌ها تولید کرد، گفت: کتب تخصصی تاریخ شفاهی می‌تواند به مطالب تخصصی دانشگاه‌ها تبدیل شود. صدها پژوهش و رساله‌ دکتری را می‌توان به حوزه‌های تخصصی دفاع مقدس اختصاص داد.

وی اضافه کرد: امروز حدود ۳۰۰ پروژه تحقیقاتی در حوزه‌های تخصصی در مرکز فعال است. در ۲۰ حوزه تخصصی نیز کتاب‌های شناسنامه، اطلس و کارنامه رسته‌های تخصصی در حال اجراست.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تصریح کرد: فرماندهان نقش بی‌بدلیلی در طرح‌ریزی، تدبیر و هدایت جنگ داشتند. با این حال جنگ را واحد‌های تخصصی پشتیبانی می‌کردند. واحد‌های تخصصی نقشی تعیین‌کننده‌ در پیروزی رزمندگان‌ داشتند.

وی پژوهش‌های حوزه تخصصی مرکز را ۵ مورد اعلام کرد و آن ها را این طور نامید: شناسنامه حوزه تخصصی، اطلس جامع حوزه تخصصی، کارنامه جامع حوزه تخصصی، تاریخ شفاهی فرماندهان شاخص حوزه تخصصی و نبردهای شاخص حوزه تخصصی. 

رحیم‌صفوی ترسوها در خانه می‌مانند

در ادامه این مراسم سرلشکر رحیم صفوی دستیار ویژه مقام معظم رهبری گفت: لازمه جنگ شجاعت است. ترسوها در خانه می‌مانند. رزمندگان هیچ وقت از کشته شدن و حتی کشتن در راه خدا نمی‌ترسند. آموزش و ساماندهی ۶۰ گردان‌ توپخانه سپاه دشوار بود. این نشان‌دهنده برتری قدرت فکری، استعداد جوانان ایران و عشق به خدا و امام(ره) بود.

وی ادامه داد: جنگ از عناصر پایدار و تکرار شونده جهان است. هیچ نهادی نتوانسته جلوی وقوع جنگ را بگیرد. در جنگ غزه ۲۳ هزار نفر به دست رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا، انگلیس و... کشته شده‌اند. 

رحیم صفوی طمع را باعث ادامه جنگ عنوان کرد و گفت: در قرن بیستم ۱۲۰ میلیون نفر در جنگ کشته شده‌اند. جوانان باید تاریخ جنگ‌های جهانی اول و دوم را مطالعه کنند تا رهبران و حاکمان خود را بشناسند و بدانند کدام یک از ملت خود دفاع کرده‌اند. در جنگ جهانی دوم حدوداً ۷ یا ۸ هزار نیروی ایرانی با ۲۰ هزار انگلیسی‌ها مقابله کردند.

رئیس پژوهشگاه شهید سلیمانی راه‌اندازی واحد تخصصی توپخانه را کار مشکلی دانست و گفت: شاید اولین قبضه‌های توپخانه را در شکست حصر آبادان و دومین آن‌ها را در عملیات طریق‌القدس غنیمت گرفتیم. بیشترین آن‌ها را نیز در عملیات فتح‌المبین به دست آوردیم. فرمانده عراقی‌ها فکر می‌کرد فرمانده توپخانه خواب می‌بیند که ایرانی‌ها به عمق نفوذ کرده‌اند. در آغاز برخی فرماندهان سپاه نمی‌خواستند در سپاه سلاح سنگین داشته باشیم، در حالی که ما نخستین حکم را برای حسن تهرانی‌مقدم صادر کردیم.

وی توضیح داد: توپخانه را در مرکز انرژی اتمی اهواز راه‌اندازی کردیم و همان‌جا هم آموزش می‌دادیم. سلاح‌های غنیمتی هم علیه خود عراقی‌ها استفاده می‌کردیم. سپس در اصفهان نیروها آموزش می‌دیدند. در بخش آموزش توپخانه شهید صیاد شیرازی به ما کمک می‌کرد. آتش توپخانه‌ها مختصر و خمپاره‌ها اندک بودند؛ اما دقیق می‌زدند.

سرلشکر صفوی در پایان گفت: خون شهدای دفاع مقدس راه کربلا را باز کرد، خون شهدای غزه، مدافعان حرم و سردار قاسم سلیمانی راه قدس را باز خواهد کرد. قدرت جبهه مقاومت حرف آخر را در منطقه خواهد زد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار