بازدید 2496

نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه کاهش یافت

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار گفت: نرخ بیکاری در میان دانش آموختگان دانشگاهی در ۲ سال اخیر از ۱۳.۸ درصد به ۱۱.۴ درصد رسیده است و بر این اساس اختلاف در بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی و کل بیکاران به ۳.۵ درصد رسیده است.
کد خبر: ۱۲۱۵۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹ 13 January 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، بازار‌ها اشباع شده و رشته‌های تحصیلی که شغلی برای آن‌ها در کشور وجود ندارد به کابوس شبانه‌روزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تبدیل شده است.

گزارش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای حکایت از این دارد که ۴۰ درصد از مراجعه کنندگان برای کسب مهارت را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند. متأسفانه آموزش‌های عالی به قدری کفایت نمی‌کند که فرد بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی بتواند مشغول بازار شود. در کنار هزاران دلیل برای پیدا نکردن شغل فارغ التحصیلان، عدم مهارت کافی مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود.

محمود کریمی بیرانوند، معاون وزیر کار با اشاره به اینکه ایجاد سالانه یک میلیون شغل مسئله بیکاری را در کشور ریشه کن نمی‌کند گفت: ایجاد سالیانه یک میلیون شغل حتی اگر به صورت مکرر هم انجام شود بدون شک مسئله بیکاری را در کشور ریشه کن نخواهد کرد. طبق آمار مرکز آمار ایران هم اکنون حدود ۲ میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد که ۴۱.۵ درصد این تعداد جمعیت بیکار فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.

مطابق آخرین گزارش مرکز آمار در پاییز ۱۴۰۲، به میزان ۴۱.۵ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (پاییز ۱۴۰۱) ۰.۵ درصد افزایش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر فارغ التحصیلان آموزش عالی، نشان می‌دهد ۱۱.۴ درصد از جمعیت فعال فارغ التحصیل آموزش عالی بیکار بوده اند. این نرخ در بین زنان نسبت به مردان ودر نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات این نرخ حاکی از کاهش ۱.۱ درصدی در پاییز ۱۴۰۲ نسبت به فصل مشابه سال قبل است.

در پاییز ۱۴۰۲ سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۲.۸ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۴ درصد افزایش داشته است.

در پاییز ۱۴۰۲ سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان ۲۷.۵ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱.۱ درصد افزایش یافته است.

*تاکید بر اشتغال فارغ التحصیلان

ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور درچند روز اخیر در جلسه شورای عالی اشتغال از دبیرخانه شورای عالی اشتغال خواست تا درباره حل مسأله اشتغال فارغ‌التحصیلان راهکار‌های مناسب و مؤثر را تدوین نماید.

محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کار درباره  آخرین وضعیت بازار کار گفت:  فضای کسب و کار در دولت سیزدهم مسیر رو به رشد داشته است به طوری که از تابستان ۱۴۰۰ تا ۹ ماهه امسال آمار‌ها نشان می‌هد بازار کار در استان‌ها روبه رشد بوده است.

وی افزود: نرخ مشارکت اقتصادی نیز با نیم درصد افزایش به ۴۱.۵ درصد رسید و جمعیت شاغل و جمعیت فعال نیز افزایش یافت.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: میزان ورودی به بازار کار در این دولت در پاییز امسال ۶۱۲ هزار نفر ثبت شده است، این رقم از تابستان سال ۱۴۰۰ تا پاییز امسال روند مثبت و صعودی داشته است و به صورت پلکانی افزایش یافته است.

کریمی بیرانوند اظهار کرد: همچنین خالص اشتغال هر فصل در کشور از تابستان ۱۴۰۰ تا ۹ ماهه امسال روند صعودی و مثبت داشت به طوری که در سه فصل اول امسال براساس گزارش مرکز آمار، خالص اشتغال بیش از ۷۰۰ هزار نفر بود.

وی گفت: اکنون ۸.۱ درصد از جمعیت شاغل کشور اشتغال ناقص دارند به این معنا که این افراد کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار دارند که البته تلاش می‌شود تا پایان دولت سیزدهم، این وضعیت بهبود یابد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: نرخ بیکاری در میان دانش آموختگان دانشگاهی نیز در ۲ سال اخیر از ۱۳.۸ درصد به ۱۱.۴ درصد رسیده است و بر این اساس اختلاف در بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی و کل بیکاران به ۳.۵ درصد رسیده است.

کریمی بیرانوند با اشاره به اینکه دولت توجه خاص به اشتغال بانوان دارد، اظهار کرد: افزایش ۵۰۰ هزار نفری جمعیت فعال بانوان، افزایش ۶۰۰ هزار نفری جمعیت شاغل بانوان و کاهش ۵۰ هزار نفر جمعیت بیکار زنان از دستاورد‌های این دولت است.

وی گفت: نرخ بیکاری زنان در این دولت از ۱۵.۷ درصد به ۱۴.۲ درصد و نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی این قشر نیز از ۲۲.۶ درصد به ۱۹.۴ درصد رسیده است و نیمی از بانوان فارغ التحصیل دانشگاهی کشور شاغل هستند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: این دستاورد‌ها در نتیجه اهتمام دولت برای بهبود فضای کسب و کار به دست آمده است و نشان از پاسخگو بودن مسوولان در این دولت در زمینه اشتغال دارد.

وی گفت: نظارت‌های جدی در طرح‌های اشتغالزایی و احیای ۶ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی راکد و بازگشت به فعالیت آنان هم در این باره موثر بوده است. دولت در ایجاد اشتغال از کمیت عبور کرده و اکنون هدف ما ارتقای کیفیت در این زمینه است.

وی با تاکید بر نقش کسب و کار‌های خرد در رونق اشتغال، گفت: ۸۰ درصد از بار اشتغال بر دوش مشاغل خرد است از این رو باید در پرداخت تسهیلات به این مشاغل توجه ویژه شود، زیرا این کسب و کار‌ها نقش ارزنده در ارتقای وضعیت اشتغال در کشور دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۳
تابی استناد این خبر مرکز آمار
سازمانی که بیشتر امربر نهاد ریاست جمهوری و وزرایش هست تا مرکزی مستقل.
امارا برید از سطح خیابان و بازار بگیرید.
نمیتونید با آمار سازی واقعیت را عکس کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
آمار را عبدالملکی در اختیار تابناک گذاشته
کارفرما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
اتفاقا آمار درسته
چون جوانها اکثرا مهاجرت میکنن زیاد نیروی کار باقی نمیمونه بخوایم استخدام کنیم
کارفرما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
البته منظورم مهندس بدردبخوره، وگرنه ازین الکی مهندسای دانشگاه آزاد ریخته
به لطف اسنپ و تبسی و الوپیک و اسنپ فود و جت کالا و اوکالا و .... نرخ بیکاری کاهش یافت
اما در عوض قیمت موتور طرح هوندا رسید به 60 میلیون، پراید رفت بالای 300، پراید وانت و پیکان وانت سر به فلک کشید. (دلیلش هم این بود که هر کی میخواست شاغل بشه باید حداقل یه موتور قسطی میخرید ولذا تقاضای این مدل خودروها و موتورها به شدت رفت بالا و به طبع قیمتاش کشید بالا)
بدبخت همه مهاجرت کردن .کسی نمی ره درخواست کار بده اون وقت میگن نرخ بیکاری پایین اومده
به اسنپ و تپسی خوش آمدید .
پس چرا پسر من با مدرك فوق ليسانس بيكار هست !؟

يعني اين آمار را توي فاميل هاي خودتون و آقازاده ها تهيه كرديد ؟
بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی علتش ضعف سازمان برنامه و بودجه است یک سازمان برنامه قوی برای برنامه پنج ساله با عدد و رقم تعداد موردنیاز رشته های کشور را برآورد میکند و دانشگاهها به همان تعداد در رشته ها دانشجو می پذیرند نه اینکه الان هردانشگاهی چه دولتی چه غیر دولتی در هر نقطه ایران دانشجو می گیرد برای هر رشته ای که بخواهد
بله..درسته...چند روز پیش یک پیک موتوری آمد...جوان...مودب...و بسبار مرتب...ادم واقعا خجالت میکشه...طرف فازغ التحصیل علوم ازمایشگاهی و پاتولوژی بود....گفت...تو پیک هم بیشتر در میاره هم راحت تر تونسته کار پیدا کنه...اگر منظور از کاهش بیکاری این هست که باید گریست
اینکه عده ای ناامید از کار خودشون رو از دایره جویندگان کار خارج کردند دلیل کاهش بیکاری نیست.با کلمات بازی نکنین.
دروغه
چون کسی دیگه دانشگاه نمی ره، به لطف دولت آشغال جمع کنی از استادی دانشگاه درآمدش بیشتره...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی