بازدید 5645

درس مسئولیت‌پذیری به مسئولان کشوری با «عذرخواهی از مردم»

اطلاعیه‌ای که در فرازی از آن تاکید شده، یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته توسط ایشان برای کاهش مازوت سوزی و در نتیجه افزایش سهم تولید آلاینده‌های جوی، تعطیل کردن یک واحد نیروگاه معادل ۲۵ درصد ظرفیت تولید آن تا پایان سال بوده است؛ همان گونه که از ابتدای سال جاری تاکنون کوشیده اند گاز مورد نیاز این نیروگاه را تامین نمایند و در نتیجه، به نسبت سال قبل، یک ماه بیشتر گاز طبیعی سوزانده و مازوت سوزی را به تعویق انداخته اند.
کد خبر: ۱۲۰۹۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷ 12 December 2023

مسئولان یک استان با انتشار اطلاعیه‌ای، پیشاپیش از مردم بابت افزایش آلودگی هوا عذرخواستند تا درسی بزرگ به همگان دهند.

به گزارش «تابناک»؛ با شروع فصل سرما و افزایش برودت هوا در کشور، بار دیگر غول آلودگی هوا، مجال عرضه اندام یافته و نفس بسیاری از شهر‌ها را به شماره انداخته است؛ غولی که به مدد وارونگی جوی ـ که موجب به دام افتادن آلودگی هوا در ارتفاع‌های پایین‌تر می‌شود ـ سایه اش بر زندگی شهروندان بسیار سنگین می‌شود و گاه جز با تدابیری مانند تعطیل کردن مهد‌های کودک، مدارس و دانشگاه ها، ادارات و اعمال برخی محدودیت ها، راه گریزی از آن نیست.

البته درباره منابع تغذیه این غول روایات‌ مختلفی مطرح می‌شود که از جمله آن‌ها فعالیت موتورخانه‌های منازل و ادارات، کیفیت نازل سوخت خودرو‌ها و سوزاندن مازوت در صنایع است؛ روایاتی که از میانشان، مازوت سوزی به شدت جنجالی است چراکه سالهاست شماری از مسئولان بر کذب بودنش تاکید دارند و در مقابل، مسئولان انگشت شماری این روایت‌ها را مخدوش می‌دانند.

مجادله‌ای که اخیرا هم شاهد اوج گیری اش بودیم، تا جایی که وقتی برخی اعضای شورای شهر تهران بر سوزاندن ماندن و نقش آن در افزایش آلودگی هوای پایتخت تاکید کردند، سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به این ادعا، با دعوت از گروهی از خبرنگاران، بازدید از یک نیروگاه در حومه شهر را ترتیب داد و به استناد آن بازدید اعلام کرد که مازوت سوزی کذب است.

درس مسئولیت‌پذیری به مسئولان کشوری با «عذرخواهی از مردم»

این در حالی است که مازوت سوزی در برخی شهر‌ها و کلانشهر‌ها به قدری آشکار است که قابل کتمان به نظر نمی‌رسد و در نتیجه، کیفیت هوا در آن مناطق به پایین‌ترین میزان خود تنزل یافته و موجبات آزار شهروندان پرشمار را فراهم آورده است؛ وضعیتی که به تاکید برخی مسئولان و کارشناسان، ظاهرا راه گریزی از آن نداریم چراکه هر بار دمای هوا کاهش می‌یابد، مصرف سوخت‌های کمتر آلاینده مانند گاز طبیعی افزایش می‌یابد و برای تامین نیازمندی شبکه، صنایعی مانند نیروگاه‌ها مجبور هستند از سوخت دوم یعنی مازوت استفاده کنند.

اجبار و الزامی که ظاهرا یک دلیل عمده دیگر هم دارد؛ اینکه مازوت فرآورده جانبی تولید نفت است که، چون مشتری ندارد، ناگزیر از انبار کردنش هستیم و، چون ظرفیت انبار کردن آن محدود است، باید با مصرفش، امکان تداوم تولید نفت را فراهم آوریم. مشکلی که از سال‌ها پیش با آن دست به گریبان هستیم و هنوز راه حلی برایش نداریم یا عملیاتی نکرده ایم. درست مثل مشکلی که با بخشی از گاز استخراج شده داریم و قادر به تصفیه و استفاده از آن نیستیم.

نکته قابل تامل اما، تلاش مجدانه گروه بزرگی از مسئولان برای تکذیب مازوت سوزی یا کم رنگ جلوه دادن نقش آن در آلودگی هواست که مختص به یک جناح سیاسی و دولت هم نیست و از سال‌ها پیشتر به اشکال مختلف بروز کرده است. زنجیره‌ای که حالا به نظر می‌رسد مسئولان و مدیران یک استان در تلاشند تا آن را پاره کرده و به جای لاپوشانی واقعیت و کتمان اشکالات، صداقت و شفافیت را به مردم عرضه نمایند.

صحبت درباره بیانیه مشترک شرکت‌های گاز استان مرکزی و توزیع برق حرارتی شازند است که از پایان مقاومت یک ماهه شان برای جلوگیری از مازوت سوزی خبر داده و ضمن عذرخواهی از مردم، تاکید کرده اند با افزایش مصرف گاز در کشور، مشمول محدودیت‌های ویژه شده و مجبور هستند برای تداوم تولید، از سوخت دوم و جایگزین، یعنی مازوت استفاده کنند، با این یادآوری که حداکثر تلاش خود را در راستای تأمین سوخت گاز طبیعی و کاهش دوره مصرف سوخت دوم به کار خواهند بست.

اطلاعیه‌ای که در فرازی از آن تاکید شده که یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته توسط ایشان برای کاهش مازوت سوزی و در نتیجه افزایش سهم تولید آلاینده‌های جوی، تعطیل کردن یک واحد نیروگاه معادل ۲۵ درصد ظرفیت تولید آن تا پایان سال بوده است، همان گونه که از ابتدای سال جاری تاکنون کوشیده اند گاز مورد نیاز این نیروگاه را تامین نمایند و در نتیجه، به نسبت سال قبل، یک ماه بیشتر گاز طبیعی سوزانده و مازوت سوزی را به تعویق انداخته اند.

تدابیر قابل تقدیری که چون با عذرخواهی از مردم و ارائه این توضیح به ایشان همراه شده که ناترازی برق چاره‌ای جز تداوم تولید آن باقی نمی‌گذارد و در نتیجه مجبور هستند برای تولید برق و حفظ پایداری شبکه، سوخت دوم (مازوت) را وارد چرخه مصرف کنند، به شدت مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و موجب شده که برخی آن را درسی بزرگ برای مسئولان عالی رتبه توصیف کنند که به جای ارائه توضیح به مردم، ترجیح می‌دهند از بیخ و بن مازوت سوزی را تکذیب نمایند.

تکذیبی که نتیجه جانبی آن برای آن دسته از مدیران، فرار از زیر بار مسئولیت شان برای بازگشت اوضاع به روال بهتر، یعنی رساندن سوخت کمتر آلاینده به نیروگاه‌ها و دیگر صنایع است؛ تکلیفی که قانون هوای پاک هم بر عهده ایشان گذاشته، اما در نتیجه انکار سوزاندن مازوت، به نوعی از زیر بار آن شانه خالی کرده و گاه وانمود می‌کنند که اگر آلودگی افزایش یافته، نه نتیجه سوزاندن مازوت یا کیفیت کم سوخت‌های عرضه شده در جایگاه‌های بنزین و گازوییل به مردم، که نتیجه وارونگی جوی و عوامل خارج از کنترل است و بس.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۴
النجات فی الصدق.صداقت راه نجات است.
توضیح دهند چرا برق با گاز تولید میکنیم وبه عراق صادر میکنیم وبدون امکانات ذخیره سازی ومصرف از عراق بجای دلار مازوت میگیرند؟!! مشکل آلودگی هوا در تابستان هم با ازون وازت بالاتر از حداستاندارد است ودر پاییز وزمستان ذرات 2.5 و10 میکرون امکان زیست در شهر های اصلی را از بین برده است. قرار بود بامردم صادق باشید!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
کی گفته گاز صادر میکنن مازوت میگیرن؟ درآمد ایران از صادرات همین چیزاست دیگه وگرنه چطوری دلار بیارن که شما بخری زیر بالشت احتکار کنی؟
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
ما دلار می خواهیم یا فرزندان مسولین، ما دلار نمی خواهیم، اگر هم توان کاری را ندارید بروید کنار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
ناشناس 01:51 طبق گفته های خود وزارت نیرو، و اخباری که توی همین سایت منتشر شد ، باتوجه به تحریم ایران ، مقامات توافق کردند که به جای پول گاز ایران به ما نفت کوره بدهند. این را به اطلاعات عمومیت اضافه کن چون نفت کوره همون مازوت هستش .
مسئولان و مدیرانشان و مشاورانشان سال ها حقوق ها و مزایا و امکانات ویژه دریافت می کنند که این موارد برای کشور و مردم پیش نیاید فقط با نگاه به وضعیت هوای شهرها کاملا متوجه می شویم چقدر مدیریت آنها موثر بوده!!!!!!!!!!!!!!!!!!
باید مازوت نسوزاند اگر مردم بروند کمک کنند چوب طبیعس جمع کند بسوزاند همه رضایت می شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
انهمه انسان که سرطان گرفتند و سالی ۲۷ هزار نفر کشته شدند
و نوزادانی که مرده بدنیا امدند و معلول شدند
ایا با عذر خواهی تلافی میگردد ؟

چرا اینقدر در حق این مردم ظلم و فساد میکنید ؟؟؟
با عذرخاهی گرانی از بین نمیره زندگی مردم سامان نمیکیره ضررهای مردم جبران نمیشه رفته ها برنمیگردن کشور اباد نمیشه.......با عذرخاهی مردم را نمیشه گول زد
الان این عذرخواهی، چه سودی دارد؟
چرا مثل خیلی از کشورهای پیشرفته به جای دادن کنتور ۲ اینچ گاز به همه ی خانه های شهر و روستا، گرمایش و پخت و پز خانه ها را با انرژی پاک الکتریکی تامین نمی کنید و به جایش گاز را در نیروگاه های حرارتی مصرف کنید. به خدا آمار بیماری و سرطان و تعطیلی درس و دانشگاه و .... کاهش پیدا می کند. شما هم مدیران بهتر و کشوری پیشرفته تر خواهیم داشت.
اگر مبلغی که در چای دبش دزدی شد؛ مزرعه ی سلول خورشیدی در کویر ساخته بودید، برق هفت نسل آینده را تامین کرده بودید. هوا هم کثیف نمی شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
باید مطالبه گری کنید خوب شماها هم که فقط بلدید واسه لخت شدن و مسائل جنسی آشوب کنید اگه راست میگید خیلی دوستانه مسائل
مهم تر رو از دولت پیگیر باشید
عذر خواهی از کدوم مردم؟ مردم ایران یا غرب زده ها و بیماران مغزی؟ گناه دولت چیه ارز رانتی دولت قبل بوده این دولت حذف کرده اون ارز رو اما آثار مخربش هنوز هست ۱۰ برابر کردن قیمت دلار در ۴ سال روحاتی مثل ده ها بمب اتم روی اقتصاد ایران بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
همشون مثل هم هستند دوره روحانی اگر گران شد هنوز من قدرت خرید مایحتاج اولیه مثل گوشت و مرغ داشتم ولی الان خیر همع قدرت خریدم از دست دادم اینقدر اشتباه نندازید گردن یکدیگر خوب رییسی اگه نمیتونست کاری کنه چرا اومد که الان تنها بهانه برای اوضاع فشل هی بگید دولت قبل دولت قبل تازه در دوره روحانی کرونا شد بازم ایشون با یارانه های که دادن و وام و غیره توانستند مردمی که بیکار شدن کمی اوضاعشون رو براه کنن
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
خیلی جالبه که حتی از اوناییکه بهت ساندیس میدند هم داغترشدی.همون قضیه داغترازآش شدن کاسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
تو و امثال تو یا جزو کاسبان تحریم و آغازاده های ساکن کانادا و آمریکا و اروپا هستی ؟؟

یا یک کسی که خودش سیر است و با پاچه خاری بدون مزد به مردم فلکزده ایران خیانت میکند ؟؟؟

خجالت و شرم و انصاف و عدالت و وجدان را میشناسی ؟؟؟
ناشناس
| Sweden |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
روحانی هم یکی مثل اینا، دولت بعدی هم میاد مگه دولت قبلی همنجور که روحانی هم میگفت دولت قبلی. کی بود کی بود من نبودم.
خیر
فقط اخراج و محرومیت و اشد مجازات
مثل اینکه بگویید ببخشید داریم خفتان می کنیم
وقتی ثروت این کشور اختلاس میشه، وقتی بیشتر ثروت این مملکت برای غیر مردمش هزینه میشه، آخر و عاقبتی بهتر از این نمیشه توقع داشت.
هرکار دولتی در ایران جواب نمیده بخاطر اینکه شفاف سازی نیست از تجربه کشورهای موفق باید استفاده کرد این همه هزینه و درآمد نفت به کارهای دولتی که کارایی بخش خصوصی را ندارد
1- این عکسی که منتشر کردید مردم روبه اشتباه میندازه. بخار سفیدی که در برجهای اطراف نیروگاه دیده میشه مربوط به بخار آب خنک کن هست و مازوت دود قهوه‌ای یا خرمایی داره و اگر بد بسوزه سیاه. از دودکش این نیروگاه معلومه سوختش مازوت نیست.
2- مازوت رو نمیشه دور ریخت ولی میشه تصفیه کرد و اینقدر دوگانه برق و محیط زیست ایجاد نکرد. متاسفانه مازوت که سوخت با ارزش حرارتی بالا هست به خاطر آلاینده‌های داخلش داریم از سبد انرژی کشور حذف می کنیم ولی زحمت پالایش اون رو به خودمون نمیدیم
عذر خواهی زمانی جواب میده که شما لااقل بنزین غیر استاندارد وارد چرخه مصرف نکنی
فقط دزدی واختلاسها رو کنار بگذارید کشور درست میشه
از این همه غذرخواهی خسته نشدید به من هم اگر حقوق نجومی بدهید دقیقه ای یک بار عذرخواهی میکنم این کار از اساس خراب است کلمه دیگری به کار ببرید تا تازگی داشته باشد
ار سر تا پای کشور اموزش بهداشت درمان بیمه کاذخانه ها بنکاه های زود بازده جنکل ها مراتع رودخانه ها سدها جوانهای نخبه برای خراب کردن این همه چطور عذر خواهی کنند حالا عذر خواهی کردند که عمرا مال این کار نبستند چه دردی از مردم دوا میشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست