بازدید 1649

قالیباف: در غزه با هلوکاست واقعی مواجه هستیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در غزه با هلوکاست واقعی مواجه‌ایم، گفت: در شرایطی که در سه ماه اخیر رژیم صهیونستی بیش از ۲۳ هزار فلسطینی را قتل عام کرده است، جهان به اصطلاح متمدن غربی در برابر این حجم بمباران و نسل کشی و نقض کلیه اصول حقوق بشر دوستانه سکوت کرده و سایه سنگین جاهلیت مدرن را شاهدیم.
کد خبر: ۱۲۱۵۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱ 10 January 2024

 

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف در اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی (APA) گفت:امروز موضوع غزه تبدیل به مهمترین مساله آسیا و جهان شده کخ آزمونی است تا بشریت وجدان خود را بیاموزد؛ وضعیت فلسطین مصداق روشن نا امن سازی و جنایت و نسل کشی و آواره کردن مردم فلسطین است.

وی ادامه داد: در غزه با هلوکاست واقعی مواجه‌ایم که مصداق آن تهاجمات رژیم صهیونستی به مساجد و بیمارستان و کلیساها است.

رئیس مجلس بیان کرد: در شرایطی که در سه ماه اخیر رژیم صهیونستی بیش از ۲۳ هزار فلسطینی را قتل عام کرده است،  جهان به اصطلاح متمدن غربی در برابر این حجم بمباران و نسل کشی و نقض کلیه اصول حقوق بشر دوستانه سکوت کرده و سایه سنگین جاهلیت مدرن را شاهدیم.

رئیس مجلس بیان کرد: وضعیتی که امروزه در فلسطین اشغالی حاکم است هم مصداق آشکار ناامن سازی منطقه ای و بین المللی است و هم نمود روشن جنایت و نسل کشی؛ موضوع فلسطین و اشغال ۷۵ ساله یک سرزمین کهن و آواره کردن اکثریت ساکنان بومی آن و سرکوب و تحقیر باقیمانده جمعیت در غزه و کرانه باختری یک موضوع فلسطینی-اسرائیلی صرف نیست.

مساله فلسطین، مساله بشریت و کل جامعه بین المللی است
 
قالیباف با تاکید بر این‌که «مساله فلسطین، مساله بشریت و کل جامعه بین المللی است»، گفت: همه کشورها و تک تک انسان ها برای پایان دادن به این وضعیت غیرانسانی و شرم آور مسئولیت دارند. هم اکنون در غزه با یک هولوکاست واقعی مواجه هستیم. روزی نیست که شاهد تهاجم گسترده این رژیم به مراکز غیرنظامی از قبیل مدارس، مجتمع های مسکونی، مساجد، کلیساها و حتی بیمارستان ها نباشیم. در ۳ ماه اخیر، رژیم اسرائیل بیش از ۲۳ هزار فلسطینی را قتل عام کرده که حدود ۷۰ درصد آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: جای بسی تاسف است که در برابر وقوع چنین حجم بالایی از بمباران، ویران سازی، نسل‌کشی، جنایت جنگی و نقض کلیه اصول حقوق بشردوستانه، جهان به اصطلاح متمدن غربی سکوت و انفعال اختیار کرده و در این قضیه سایه سنگین جاهلیت مدرن را به وضوح شاهد هستیم. طی سال ها و دهه های اخیر متاسفانه جامعه جهانی و نهادهای حقوقی و حقوق بشری چشم خود را بر استمرار ۷۵ سال اشغال، استعمار و استثمار کشور فلسطین توسط بیگانگان اروپایی و آمریکایی تبار و ارتکاب انبوهی از جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت توسط رژیم کودک کش بسته اند و در مقابل، انتظار خویشتنداری و پذیرش شرایط اشغال توسط ملت فلسطین را داشته‌اند.

قالیباف ادامه داد: آنچه در فلسطین اشغالی و به ویژه غزه می گذرد مایه نگرانی و تأسف و شرمساری عمیق برای نوع انسان است؛ جنایاتی که در حال وقوع است ظلم مضاعف به ملتی است که از همه مولفه های حقوق بشری و کرامت انسانی خود محروم بوده اندژ هیچ انسان با وجدان و هیچ دولت مسئولیت شناسی نمی تواند نسبت به جنایات شنیع درحال وقوع و نیز با آثار و تبعات بسیار خطرناک آن بر وضعیت بر صلح و امنیت منطقه بی اعتنا باشد.

رژیم صهیونیستی حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین را نقض کرده است

وی با اشاره به ماده ۱ منشور ملل متحد درباره حق تعیین سرنوشت ملت ها گفت: رژیم صهیونیستی با اقدام به تصرف غیرقانونی اراضی فلسطین و انتقال جمعیت خود به اراضی اشغالی، حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین را به صورت فاحش نقض کرده است. بر این اساس مقاومت ملت فلسطین در برابر اشغالگری و نقض فاحش و مستمر حقوق بشر آنها، به معنی واقعی کلمه «دفاع مشروع و قانونی» آنها در برابر ظلم و تجاوز و تعدی است.

قالیباف افزود: حق دفاع مشروع، یک حق ذاتی است که ملت فلسطین به عنوان ملتی که به ناحق از حق بنیادین تعیین سرنوشت خود محروم شده و هر لحظه در معرض تعرض و نقض حقوق بشر و هتک کرامت انسانی قرار دارد. این حقی است که ملت فلسطین برای اعمال آن نیاز به کسب مجوز یا دستور از هیچ طرف دیگری ندارد و خودش با بهره مندی از استقلال و بلوغ کاملی که محصول دهه ها مجاهدت و تحمل شدیدترین مصائب است، در مورد کیفیت دفاع از خود و نحوه اعمال حقش تصمیم گرفته و می گیرد.

امروز انتظار افکار عمومی دنیا اقدام عملیاتی است

وی اضافه کرد: فرافکنی های گمراه کننده این واقعیت مسلم را تغییر نمی دهد که عملیات طوفان الاقصی نماد حرکت خودجوش و طبیعی ملت فلسطین برای دفاع از حقوق ذاتی و کرامت انسانی خود و واکنشی ناگزیر در برابر ظلم و تعدی بی پایان اشغالگران علیه مردمان بی گناه فلسطین بوده است. کسانی که به دنبال مشروعیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی هستند باید پاسخ دهند که در کدام مکتب حقوقی تداوم اشغالگری منجر به مشروعیت آن می شود. طبق هیچ اصل حقوقی، تداوم اشغال موجب مشروعیت اشغالگری نشده و برای اشغالگر حق مالکیت ایجاد نمی کند، ولو آنکه ۷۵ سال هم از آن بگذرد؛ امروز انتظار و مطالبه بجای ملت بی دفاع فلسطین و نیز افکار عمومی دنیا آن است که در برابر جنایات اسرائیل اشغالگر و متوحش گامی فراتر نهاده و صرفا به موضع گیری و محکومیت این رژیم بسنده نکنیم و اقدامات عملیاتی را در پیش بگیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در برهه فعلی آنچه می تواند به نحو موثر افسار جنایات اسرائیل را به دست گیرد و آنان را مهار کند، اقدامات علمیاتی شامل قطع و یا کاهش سطح روابط سیاسی و اقتصادی، تحریم نفت و کالاهای رژیم صهیونیستی، شناسایی حق ملت فلسطین در دفاع از خود و تلاش برای آزادسازی مناطق اشغالی، همچنین شناسایی رژیم اسرائیل به عنوان رژیم تروریستی و ارتش آن به عنوان یک سازمان تروریستی و ایجاد یک ماموریت ویژه بین المللی برای رسیدگی به جنایات اسرائیل نزد محاکم بین المللی است.

بازسازی غزه یک فوریت اساسی پس از جنگ است

قالیباف اظهار کرد: در این مرحله ضرورت دارد ۴ اولویت اساسی «توقف فوری، کامل و دائم حملات»، «تسهیل، تسریع و افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و گشایش کریدور انسانی جهت انتقال مجروحان و بیماران به خارج غزه»، «رفع کامل محاصره غزه» و «مخالفت قاطع با کوچ اجباری» در دستور کار دولت ها قرار گیرد. همچنین بازسازی غزه یک فوریت اساسی پس از جنگ محسوب می شود. از کلیه اعضای این نهاد انتظار می رود برای موضوع بازسازی غزه و جمع آوری کمک های مالی، فنی و لجستیکی از هم اکنون طراحی و برنامه ریزی کنند.

رئیس مجلس افزود: جمهوری اسلامی ایران مجدداو موکدا مسئولیت حامیان طرف اشغالگر برای فشار بر رژیم صهیونیستی و متوقف کردن اقدامات جنایتکارانه اش شامل تلاش برای نسل کشی فلسطینیان و ایجاد تغییرات دموگرافیک عمده در سیمای فلسطین اشغالی و منطقه را گوشزد کرده و هشدار می دهد حامیان رژیم صهیونیستی هرچه سریعتر این رژیم را از ادامه جنایت هایش باز دارند. این تنها راه ممکن برای جلوگیری از گسترش و سرایت بحران در پهنه منطقه و فراتر از آن است.

هرگونه طرح سیاسی در رابطه با آینده غزه باید با نظرخواهی از مردم این باریکه باشد

وی ادامه داد: آینده فلسطین از آن ملت فلسطین است و هیچ بازیگری حق ندارد که به جای این مردم تصمیم بگیرد لذا هرگونه طرح سیاسی در رابطه با آینده غزه باید با نظرخواهی از مردم این باریکه انجام شود. ما معتقدیم در این برهه حساس و تعیین کننده، ضرورت دارد پیامی واحد و قوی به رژیم متجاوز صهیونیستی داده شود. این نشست باید با ابراز انزجار از جنایات افسارگسیخته صهیونیست ها در غزه، منجر به اتخاذ موضعی واحد و برداشتن گام‌هایی اثربخش و هماهنگ در فعال سازی همه اهرم های فشار جهت توقف فوری حملات ارتش سفاک رژیم صهیونیستی به غزه باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب عرف، حقوق بین الملل و قطعنامه های سازمان ملل، ضمن به رسمیت شناختن حق مقاومت مردم فلسطین در برابر اشغالگر، بر ضرورت اعمال حق تعیین سرنوشت و تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس شریف و بازگشت آوارگان تأکید داشته و از تمامی کشورها می خواهد که رسیدگی به این موضوع را در دستور کار فوری و جدی خود قرار دهند.

وی در پایان گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران در این رابطه روشن و اصولی است. طرح کشور ما تحت عنوان همه پرسی از ملت فلسطین مبتنی بر قواعد حقوق بین الملل و منشور ملل متحد بوده و یگانه راه حل عادلانه برای حل مساله فلسطین است که در سازمان ملل ثبت شده و می تواند آینده امیدبخشی را برای فلسطینیان ترسیم کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست