بازدید 14308
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد؛

مدل فعلی سهمیه‌ بندی بنزین تغییر خواهد کرد؟

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران معتقد است: بر اثر اجرای طرح تخصیص سهمیه بنزین به نفر، صرفه جویی در مصرف سوخت را خواهیم داشت و این رویکرد در مقابله با قاچاق بنزین نیز موثر خواهد بود.
کد خبر: ۱۲۱۴۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ 10 January 2024

به گزارش تابناک اقتصادی؛ روندهای کنونی پرداخت یارانه پنهان انرژی باعث شده است که قیمت های دستوری را داشته باشیم، به نحوی که سرمایه گذاری بخش خصوصی عملاً امکان پذیر نیست و فقط بخش دولتی و خصولتی در پروژه های انرژی همکاری دارند.

با اختصاص سهمیه بنزین به نفر، قرار نیست سهمیه کاهش پیدا کند. کماکان متناسب با میزان پیمایش به اعطای سهمیه بنزین به دارندگان خودرو می پردازیم؛ اما در یک حرکت اصلاحی به اعطای یارانه بنزین به افرادی که خودرو ندارند نیز اقدام می کنیم.

طرح اعطای یارانه بنزین به نفر از اواخر دولت دهم و همزمان با مطرح شدن مباحث مربوط به هدفمندی یارانه ها شروع شد. قرار بود در ادامه اجرای طرح هدفمندی یارانه ها موضوع اعطای سهمیه بنزین به افراد نیز پیش برود. اما مجلس با این روند موافقت نکرد و کار پیش نرفت. دولت یازدهم و دوازدهم نیز کلاً به این موضوع اعتقادی نداشت و به سمت واردات بنزین رفت و زیرساخت کارت سوخت را حذف کردیم.

در پیشنهاد دولت دهم مطرح شده بود که به جای اعطای یارانه پنهان انرژی به صورت بی هدف و کورکورانه، به هر نفر سهمی از یارانه حامل های انرژی را اختصاص دهیم.

در این باره حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این موضوع که اختصاص سهمیه بنزین به نفر برایمان مزیت دارد، در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی تصریح کرد: یکی از بزرگ ترین مزیت های طرح مورد بحث این است که عدالت در تخصیص یارانه های انرژی لحاظ می شود و همه از این یارانه بهره می برند.

وی ادامه داد: در حال حاضر، در روش اعطای کارت سوخت به ازای هر خودرو، هر که خودروی بیشتر و تمکن بالاتری داشته باشد، بیشتر از یارانه بهره می برد؛ اما کسانی که فاقد خودرو هستند، اصلاً از یارانه بنزین بهره مند نمی شوند؛ این نوعی بی عدالتی است که با اختصاص سهمیه بنزین به نفر حل و فصل می شود.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی توضیح داد: با اختصاص سهمیه بنزین به نفر، بازار ثانویه ای ایجاد می شود و کسانی که به بنزین نیاز ندارند، آن را در این بازار می فروشند و کسانی که نیاز به بنزین مازاد بر سهمیه ی یارانه ای خود دارند، آن را از بازار آزاد تهیه می کنند. قبلاً ما همین پیشنهاد را مطرح کرده بودیم که کارت انرژی به افراد تعلق بگیرد و هر کسی خودش مدیریت سهمیه ی یارانه ای اش را بر عهده داشته باشد.

صالحی گفت: تمامی حامل های انرژی از جمله گاز، برق، آب و... نیز می توانند در این کارت انرژی تعریف شوند. اختصاص سهمیه انرژی به نفر باعث می شود که افراد خودشان در مورد نحوه ی مصرف سوخت و یا انرژی سهمیه ای و یارانه ای شان تصمیم بگیرند. این روش به مدیریت مصرف کمک می کند.

وی درباره انتقاد برخی کارشناسان مبنی بر اینکه در اوضاع کنونی با ناترازی بنزین مواجه هستیم و چطور می خواهیم به همه افراد حتی کسانی که خودرو ندارند، سهمیه بنزین اختصاص دهیم، خاطرنشان کرد: بر اثر اجرای طرح تخصیص سهمیه بنزین به نفر، صرفه جویی در مصرف سوخت را خواهیم داشت. اختصاص سهمیه بنزین به نفر در مقابله با قاچاق بنزین نیز موثر خواهد بود. بنابراین، جلوی قاچاق سوخت به خارج از کشور گرفته می شود و بخشی از بنزین مورد نیاز برای اعطای سهمیه به نفر از این محل تأمین می شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: قاچاق بنزین، مساله ی اساسی برای کشور است و باید برایش راهکار منطقی در پیش بگیریم. واقعیت این است که در مقابل قاچاق بنزین، ارز وارد کشور نمی شود. به طور مثال، در مقابل قاچاق سوخت به ترکیه، پوشاک این کشور وارد می شود. این مساله به تولیدکنندگان داخلی ضربه می زند.

وی در پایان تأکید کرد: هر چه سریع تر طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر را در کشور شروع کنیم، به نفع مان است و از هزینه های جنبی بیشتر جلوگیری می کنیم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۹
شدیم موش آزمایشگاهی برای تصمیم گیران.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
موش آزمایشکاهی سرانجام کشته و بدنش تشریح می شود. اما ما به تدریج زجر کش می شویم که دردش بسیار بیشتر است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
کفگیر دولت محرومان بدجوری به ته دیگ خورده است.
دیروز در بعضی از سایتها اعلام شد که با یک کارت بانکی تنها 4 عدد نان داده می شود!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
آقایان دولت و مجلس
کمی از بریز و بباش هایتان کم کنید. بودجه نهادها و سازمانهای بی حاصل را قطع نه، تقلیل دهید. والله کار خیری می کنید.

این ملت دیگر تحمل این همه گرانی و کمبود و فشار را ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
آیا سهمیه بنزین خودیها با غیر خودیها یکسان است؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
بفرض که سوخت به نفر اختصاص یابد کسی که وسیله ندارد باید سهمیه خود را بفروشد حالا فرض کنیم به هرنفر ۱۵ لیتر در ماه سهمیه داده شود ماهیانه چیزی حدود ۲۰ هزار تومان سود نصیب کسانی می شود که خورو ندارند بنظر شما ارزش اینکه کل مردم را درگیر چنین طرحی کنید دارد ؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
متاسفانه مدیران عالی کشور حرف از عدل علی میزنند ولی در تصمیم گیری اصلا به عادلانه بودن این گونه موارد توجه نمیکنند فقط نگاه میکنند چطور میتونند مثلا مثل بنزین بگذرونند
سهمیه بر اساس ماشین اصلا عادلانه نیست کسی که ده چهاتا ماشین داره و اکثر مواقع تک سرنشین حرکت میکنند داره از یارانه بنزین بینهایت بیشتر از کسی که ده سر عائله است و حتی یک ماشین نداره استفادهمیکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
بی زحمت یارانه ی مصرف نان را هم ،برای هر نفر،ماهیانه حساب کنید،ما یه خانواده ی چهار نفره،ماهیانه بیست تا نان مصرف میکنیم.در ضمن سوبسید اتوبوس واحد و مترو را هم ،بر اساس نفر بدید،چون ما سال به سال هم سوار مترو و اتوبوس نمیشیم.
ن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
سلا نفت گاز تجدید پذیر نیست و روزی تموم میشه از همین الان با انرژی‌های تجدید پذیر خوبه جایگزین بشه انواع انرژی‌های در اطراف خورشیدیرباد زمین گرماییوواتمی
مشکلی نیست به نفر بدهند . بنزین به نفر همان لیتری 1500 و مازاد هم 3000 تومن یعنی درست مثل الان و انهایی که میخواهند بفروشند لیتری 3000 بفروشند ولی نه اینکه سهمیه بنزین را بدهند لیتری 1500 و مازاد را بکنند لیتری 10 هزار و بعد بگویند بروید از کسایی که بنزین دارند لیتری 10 هزار بخرید و اگر کسی را گیر نیاوردید بیایید ما خودمان لیتری 10 هزار به شما میفروشیم !!!! یه عده کمی هم قرار است پول بگیرند بکنند حامی این طرح این همان گران کردن بنزین است با عنوان دیگر
پاسخ ها
ناشناس
| Portugal |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
اگر جلوی چای دبش ها رو بگیرن همه این مسائل حل میشه کیسه درآمد سوراخه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
اتفاقا مشکل هست.
فرض کنید یک خانواده فقط یک ماشین داره. اینکه اون خانواده 2 نفره باشه یا 4 نفره تفاوتی در میزان سوخت مصرفی نداره (درصورتی که در زمان تردد، همه افراد خانواده با هم تردد کنند که بیشتر اینجوریه). پس تخصیص سوخت به تعداد نفرات خانوار عین بی عدالتیه و از انصاف و عدل به دوره.
تنها کاری که میشه کرد اینه که دولت محترم کلا در این زمینه هیچ کاری نکنه و حرفی نزنه و فقط و فقط سکوت پیشه کنه
نزدیک به نیمی از مردم یا مسافرکش هستند یت دارای شغلهایی هستند که ارتباط مستقیم با خودرو و بالطبع بنزین دارند.

هر گونه دستکاری در سهمیه بنزین و یا بالا بردن قیمت آن موجب آسیب به درآمد آنانو بالطبع سبب ناراحتی آنها می شود. آن هم در این شرایط وخیم اقتصادی با این حقوق ها، مخارج و گرانی ها.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
آنانی که به این نظر منفی داده اند، سهمیه دریافت بنزین مفت و مجانی دارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
با اختصاص سهمیه بنزین به هر نفر و فروش آن به چندرغاز دیگر هیچ ناراحتی برای هیچکس به وجود نمی‌آید
چرا با روح و روان مردم بازی می کنید؟
دیگر چه بلایی مانده که سر مردم نیاورده اید. با وجود تورم 100 درصدی، حقوق ها را 20% افزایش می دهید. سال به سال مالیاتها را افزایش می دهید. ارز را گران می کنید. خودرو و خدمات را گران می کنید.
حالا دوباره برگشتید سراغ گران کردن بنزین؟
اصلا سهمیه بندی نمی خواهیم حقوق به نرخ دلار همانند بقیه کشورها بنزین هم به نرخ دلار همانند بقیه کشور ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
بنزین رو جهانی کنن خودرو هم جهانی بشه
خوروی 2 میلیارد تومنی میشه 400 میلیون
اون مازاد 1 میلیارد و 600 رو میذاریم بانک با سودش بنزین لیتری 100 هزار تومن هم بزنیم بازم تو سودیم
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
ماشین رو فوب خلیج فارس بدن ما هم بنزین رو به قیمت فوب خلیج فارس میدیم.
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
خب جناب توحتماکارمندی وحقوق میگیری که میگی حقوق دلاری بنزینم دلاری من ماشین ندارم کارهم ندارم ولی بازم مخالف دادن بنزین به مردم هستم چون وقتی به ماکه ماشین نداریم بنزین بدن اونوقت کرایه صدبرابرمیشه ودودش توچشم ماماشین ندرارا میره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
آنهایی که به این درخواست منطقی امتیاز منفی داده اند، و وجدان ندارند
چرا این دور باطل تموم نمیشه؟
چرا هر بار گرون می کنند میگن مشکل قاچاق و آلودگی حل میشه ولی نمیشه؟
البته همه میدونیم چرا!
ولی چرا باز فکر می کنند مردم باور می کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
مشکل آلودگی در کیفیت خودروهاست نه مصرف مردم
اگه یک سال دولت و مجلس تعطیل شوند و هیچ کاری نکنند و هیچ قانون و مقرراتی را مصوب و اجرا نکنند، اغلب مشکلات اقتصادی خود به خود پاک می شوند.
خودرو سازان اگه بتونند موتورها رو دستکاری کنند و از مازوت یه نوع پیشرفته ش نفت سیاه استفاده کنیم تراز بنزین مثبت میشه
وقتی قرار است بنزین بر اساس سرانه نفرات بدون توجه به داشتن خودرو توزیع شود چرا باید بخشی از جامعه به بهانه تمکن مالی که خیلی هم صحیح نیست از دریافت یارانه محروم شوند و عده ای هم که دقیقا مشخص نیست محرومند یا مفت خور هم یارانه بگیرند هم سرانه بنزین
این رویکرد در مقابله با قاچاق بنزین نیز موثر خواهد بود.
مجید جون قاچاق بنزین که با کارت سوخت انجام نمیشه اصلا همه این ها از سر تولید فرغون های از رده خارج و پر مصرف دهه هشتاد فرانسه و آشغال های چینی هستش و الا اگر راست میگن واردات خودروهای استاندارد هیبرید و برقی را آزاد کنند.
صرفا سرکاری است حالا بفرمایید آنها که بنزین دارند و اتوموبیل ندارند جمع شوند جلو پمپ بنزین ها یک بازار مکاره راه بیندازند .
لا اله الا الله ااااا
تابناک
کامنت من چه مشکلی داره که منتشر نمیکنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
آقا چرا کامنت ایشون رو منتشر نمی کنبد
اگر واقعا دنبال کاهش مصرف سوخت هستید خودرو سازی ایران رو تعطیل کنید و خودرو برقی و خودرهای با مصرف کم وارد کنید مصرف یک ششم کم میشه. هر کسی میدونه پول کم آوردی دارید از جیب مردم جبران میکنید.
دوباره بازار سومی تشکیل میشه وخر بیار باقالی بار کن ؟
متاسفم برای این تفکر!
افزایش یارانه ها به اسم قشر مستضعف فقط و فقط همین قشر را نابود کرده. آن کسی که چند خودرو داشته باشد چه فرقی برایش دارد که قیمت بنزین چقدر باشد؟
چرا نمایندگان و دیگر تصمیم گیران اینقدر فهم این موضوع برایشان مشکل است. از خود مردم بپرسید تا جوابتان را بگیرید.
معلوم است شماها اصلا" نماینده مردم نیستید چون از مردم خبر ندارید.
دولت ها در ایران هیچ کار درست و حسابی نمی توانند انجام بدهند. تنها کاری که می توانند انجام بدهند این است که در زمان انتخابات قول های صد من یک غاز بدهند و بعد تورم را بالا ببرند و سپس هرچه بیشتر مردم را فقیر کنند و برای سرکار گذاشتن مردم مرتبا صحبت از افزایش قیمت بنزین، اجازه ورود خودرو دست دوم از کشورهای عربی ، کوپنی کردن مواد مورد نیاز مردم ، حذف یارانه بکنند.
باسلام اقایی که نظر میدید که به هرنفر بنزین بدیید باید به هرکس که میدید عوارض ومالیات هم از ش بگیرید نه این که ماشین دارها عوارض ومالیلت بگیرید وضمنا چکار کردید با این مملکت که بعد از 44 سال هنوز در فکر جیره بندی هستید
اخه کشوری روی نفت و گاز و کلی منابع خوابیده باید نفری 15 لیتر بنزین بدین؟! یا اصلا همین الان که 60 لیتر میدین خجالت نمیکشین؟؟؟؟
آره جون خودتون! اون زمان که روحانی هم بنزین رو گرون کرد) میگفتن سودش میره به جیب نیازمندان و ... که سید مظلومان اومد و دیدیم با نیازمندان چه کار کرد!!
این اقایان ذره ای با علم آمار و تحلیل داده آشنا نیستند وگرنه میفهمیدند اینکار یک خطای بزرگ است و یک شود به اقتصاد ویران شده ایران
فقط یک حساب سرانگشتی برای نابغه‌های تصمیم گیر:
سهمیه به افراد حداکثر برابر با حدود ماهیانه ۶۰ هزار تومن یارانه مستقیم به هموطنانی که خودرو ندارند میشود ولی همین هموطنان مجبورند سوار خودرو کرایه‌ای شوند که قیمتش حداقل ۱۰۰ هزار تومن بیشتر خواهد شد. تازه فرض کنیم که قیمت بنزین همین باشد و سایر اقلام به تبع این ادا اطفال زیاد نشود که صد البته بخاطر چسبندگی قیمت بنزین غیرممکن است. والسلام من التبع الهدی
برای یارانه همین را میگفتید.برای نان هم همینطور.برای سهمیه بنزین هم همین.وقتش نرسیده دست از این طرح های شکست خورده بردارید.صبر ما مردم هم حدی دارد
دشمن غرق در فساد و بحران های خودساخته فقط به دنبال روزمرگی برای 1 روز بیشتر تا فرداست
اما در یک حرکت اصلاحی به اعطای یارانه بنزین به افرادی که خودرو ندارند نیز اقدام می کنیم.
چه حرف مسخره ای .فقط بفکر بازی با کلمات برای توجیه سو مدیریت مملکت هستند. این کار هم فقط برای قطع سهمیه بنزین مردم بصورت تدریجی است تا صدایی بلند نشه مثل قطع یارانه مردم
سهمیه را کم کنن ولی گران نکنن خیلی بهتره از نظر اسیبهای اقتصادیش روی مردم
عرزشی ها راجع به سهمیه بندی جدید بنزین نظری ندارند؟
دست از این رانت بازی ها بردارید!!
اگر وقعا می خواهید عدالت رعایت شود به جای ماهی 90 هزار تومان یارانه سوخت همان رو به سرپرست خانوار بدید و بعد بنزین رو آزاد کنید! با اینکار هم عدالت رعایت میشه و هم خانواده ای که 4 تا ماشین داره 360 هزار تومن یارانه سوخت نمی گیره!! و کلی به نفعتونه !!
البته ظاهرا کارت و کارت بازی براتون بیشتر نفع داره !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
یا شما معنای عدالتو نمیدونی یا دستت توجیب دولته
بهزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
اون ۹۰ هزار تومن تا سالها بعد رقمش ثابت میمونه و ارزشش چهارسال بعد به اندازه بیست هزار تومنه. ولی با این کار کرایه ماشینی که قبلا سی هزار تومن بوده باید پنجاه هزار تومن بدی و ده برابرش از نوک دماغت در میاد. چرا شماها فقط دنبال گرفتن یک پولی برای امروزتون هستید ؟ اینهمه بلا به اسم هدفمندسازی یارانه ها و غیره به سر مردم آوردند و پولاشو حیف و میل کردند و رفت تو جیب امثال چای دبش ولی بازم عدالت رو توی پرداخت چندرغاز پول مستقیم به مردم میبینی
اختصاص سهمیه سوخت به نفر اشتباه بسیار بزرگی است که بعد از اجرا گریبان ملت را خواهد گرفت.
در زمانه کنونی راهیست عاقلانه.
گرچند همسان سازی قیمت ها بهترین روش است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
اکبر جون، انگار نفست از جای گرم بالا میاد
هر روز دنبال بهانه ای هستند تا برای مسائل پیش پا افتاده ای چون نان، بنزین و...بر سر مردم منت گذاشته وقانونهای جورواجور تصویب کنند
مسئولین ما عادت دارن که بخاطر بی‌تجربگی و ناکاربلدی تصمیمات مشکل ساز بگیرن و بعدش سالها وقت و انرژی مردم و مملکت رو بگیریند تا مشکلات پیش آمده از همون تصمیم غلط رو رفع کنند. بخدا اداره کردن یک مملکت اونقدرها سخت نیست. مخصوصا کشور ثروتمندی مثل ایران.
من سالانه بیش از چهار میلیون پول بیمه و حدود یک میلیون هم عوارض به شهر داری می دهم کسی که خود رو ندارد درست است از رانت بنزین استفاده نمی کند ولی این هزینه ها را هم ندارد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
درسته
از این نظر نگاه نکرده بودم
این حجم از طرح و تصمیم گیریای بی سر و ته توی مملکت و بی تکلیفی دولت و مجلس رو باید توی تاریخ بنویسن
اصلا این کار دولت درست نیست مثل این میمونه که یکی روزو شب تلاش کرده ودرس خونده شده مثلا وزیر ویکی دنبال عیاشی وخوش گذرونی بوده شده سرراه بگیر اونی که ماشین داره سالانه عوارض وبیمه ولاستیک وروغن واستقلال های دیگه ش رو هم پرداخت میکنه وبعد اونی که ماشین نداره داره از ماشین های دیگه استفاده میکنه فقط کرایه راهش رو پرداخت میکنه که این عادلانه هستش ولی پول بنزین بره توجیب اونی که ماشین نداره خوب اصلا عادلانه نیست میخواست اونم تلاش بیشتری کنه ماشین بگیره بعدشم قیمت بنزین بره بالا اونی که ماشین هم نداره باید بابت کرایه که درحال حاضرپرداخت میکنه بعدا باید چند برابرش پرداختکنه
دولت باید سهمیه بنزین هرشخصرابه خودش بدهد وخودروهای کم مصرف را باتعرفه پایین وارد کند که هم مصرف بنزین پایین بیاد هم مردم از اون طرف باقیمت پایین خودرو وباکیفت جبران گرانی بنیزین میشود این کارو کند به نفع همه هست بنزین هم ازاد بشه دیگه قاچاق نمیشه دیگر دولت هم مجبور نیست این همه انرژ ی بگذارد برای قاچاق سوخت
این داستان بنزین در این بیست سی سال اخیر شده داستان مردی که اسم پسرش را می گذارد رستم و وقتی پسرش بزرگ شده موقع صدا کردن پسرش می ترسید
یاخداخیرکنه باطرز فکراین مسئولامعلوم نیست توکدوم دانشگاه درس خوندند آخه خنگها بعد کارت ملی ها را کدینگ می کنید واول باید بفکر کارت ملی زیر 15سال باشید بعدش هم سوخت راوابسته به بیمه کردید بجای فکر پیشرفت کشور مثل بقیه کشورها دارید چکار می کنید باپارتی پست ومقام بدست آوردن تهش میشه همین
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست