بازدید 2244

معرفی انواع رژیم‌ هفت روزه برای لاغری سریع

کد خبر: ۱۲۱۳۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸ 03 January 2024

معرفی انواع رژیم‌ هفت روزه برای لاغری سریع

 

گاهی اوقات در شرایطی قرار می‌گیریم که برای کاهش وزن زمان چندانی نداریم. برای مثال ممکن است که مهمانی ویژه در پیش داشته باشیم یا به مناسبی خاص مانند عید نوروز یا شب یلدا نزدیک ‌شویم. درهرصورت آن چیزی که سبب می‌شود تا یک شخص به فکر لاغری و کاهش وزن سریع برسد چیزی نیست جز تناسب‌اندام و ظاهری زیبا که این خواسته هر انسان زیباجویی است.

رژیم غذایی برای لاغر شدن

اگر در گوگل یا شبکه‌های مجازی گشتی بزنید با تبلیغات و عباراتی مانند رژیم‌های ۳ روزه، رژیم‌های ۷ روزه یا موارد مشابه دیگر روبه‌رو خواهید شد که امری دور از دسترس نیست. دراین‌بین ممکن است در دام افراد سودجو نیز بیفتید که شما را مجاب می‌کنند با خریداری و مصرف مکمل‌های دارویی‌شان سریعاً وزن کم کنید.

مصرف مکمل دارویی به‌خودی‌خود بد نیست؛ اما هیچ دارویی نمی‌تواند بدون عارضه در طی یک هفته وزن شما را بین ۵ تا ۱۵ کیلوگرم کاهش دهد. اینجاست که اهمیت رژیم‌های غذایی بیش‌ازپیش نمایان می‌شوند.

اگر شما بتوانید از یک رژیم مناسب در کنار تمرینات ورزشی مکمل آن برای مدتی پیروی کنید، نه‌تنها با عارضه یا آسیب جدی روبه‌رو نخواهید شد؛ بلکه می‌توانید علاوه بر کاهش وزن، کنترل دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی، سرطان، تقویت سیستم ایمنی و سلامت مغز خود را در دست بگیرید.

به همین منظور در مقاله پیش رو با 4 مورد از معروف‌ترین رژیم‌های ۷ روزه لاغری، مزایا و معایب و عملکرد هر یک از آن‌ها آشنا خواهید شد.

معرفی انواع رژیم‌ هفت روزه برای لاغری سریع

1. رژیم GM

رژیم GM یا رژیم غذایی جنرال موتورز، معروف‌ترین رژیم هفت‌روزه است که طرف‌داران آن معتقدند در یک هفته می‌توانند حدود ۶ تا ۷ کیلوگرم وزن کم کنند.

در طی این دوره باید روزانه ۸ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید و در ۳ روز اول ورزش نکنید. شما می‌توانید در کنار آب، چای سبز، قهوه و شیر سویا هم بنوشید. خوردن انواع سبزیجات، پنیر، برنج و میوه به‌صورت پخته یا خام مجاز است؛ اما توجه کنید که مصرف لوبیا در این رژیم هفت‌روزه جایی ندارد.

سوپ ویژه رژیم GM غذایی است که شما در طی روز این فرصت را دارید که ۳ کاسه از آن میل کنید. برای تهیه این سوپ از کلم، کرفس، گوجه‌فرنگی، پیاز و فلفل‌دلمه‌ای کمک بگیرید.

فواید اثبات شده رژیم GM برای کاهش وزن سریع:

1. این رژیم نه‌تنها یک برنامه غذایی برای کاهش وزن سریع است؛ بلکه سموم و ناخالصی‌های بدن را از بین می‌برند.

2. تقویت‌کننده دستگاه گوارش است و هضم را بهبود می‌بخشد.

3. توانایی بدن برای سوزاندن چربی را افزایش دهید و فرد چربی‌های زیادی را در طول این رژیم هفت‌روزه می‌سوزاند.

2. رژیم پالئو یا سرخ‌پوشان

یکی از معروف‌ترین رژیم‌های لاغری ۷ روزه، رژیم پالئو است. این رژیم ادعا می‌کند که برای لاغری سریع باید به روش اجداد شکارچی خود تغذیه کنیم. رژیم هفت‌روزه پالئو بر مبنای کربوهیدرات کمتر و پروتئین بیشتر طراحی شده است.

طبق این رژیم شما باید تا ۷ روز تنها غذاهای کامل، پروتئین بدون چربی، سبزیجات، میوه‌ها، آجیل و دانه‌های خوراکی میل کنید و از خوردن غلات، شکر، لبنیات و غذاهای فراوری شده خودداری نمایید.

البته در نسخه آسان شده این رژیم فرد قادر است که پنیر، کره و انواع سیب‌زمینی را در رژیم غذایی خود جای دهید. مطالعات نشان می‌دهد که پایبندی به رژیم ۷ روزه پالئو می‌تواند منجر به کاهش وزن قابل‌توجه و کاهش سایز دور کمر شخص شود.

مزایا و معایب اثبات شده رژیم ۷ روزه پالئو برای لاغری سریع:

1. کاهش عوارض خطرناک بیماری‌های قلبی

2. کاهش کلسترول بد

3. کنترل قند خون، تری گلیسیرید و فشارخون

4. تنها نکته منفی این رژیم حذف غلات کامل، حبوبات و لبنیات است.

3. رژیم وگان

رژیم وگان بنا به دلایل اخلاقی، محیط زیستی و بهداشتی، مصرف محصولات جانوری – حیوانی را محدود می‌کند.

این رژیم غذایی یکی از سخت‌ترین شکل‌های گیاهخواری است. زیرا علاوه بر حذف گوشت، لبنیات، تخم‌مرغ و سایر محصولات حیوانی مانند ژلاتین، عسل، آلبومین، آب‌پنیر، کازئین و برخی از انواع ویتامین D۳ را هم از برنامه غذایی شما حذف می‌کند.

طبق پژوهش‌های انجام شده، رژیم هفت‌روزه وگان برای لاغری سریع یک روش آسان و مؤثر است. زیرا نیازی به شمارش و محاسبه مقدار کالری دریافتی خود ندارید. راز موفقیت رژیم وگان مصرف مواد غذایی فیبردار در عین کم‌کالری بودن آن است. به‌این‌ترتیب شخص برای مدت بیشتری احساس سیری خواهد کرد.

عموماً افرادی که از رژیم ۷ روزه وگان تبعیت می‌کنند می‌توانند در نهایت حدود ۴.۲ کیلوگرم وزن کم کنند.

مزایا و معایب اثبات شده رژیم ۷ روزه وگان برای کاهش وزن سریع:

1. محدودکردن گوشت و پروتئین‌های جانوری خطر ابتلا به آلزایمر و مرگ بر اثر بیماری قلبی یا سرطان را کاهش می‌دهد.

2. کنترل دیابت نوع ۲

3. به دلیل حذف پروتئین‌های جانوری بدن نمی‌تواند مواد مغذی موردنیاز خود مانند ویتامین B۱۲، ویتامین D، ید، آهن، کلسیم، روی و اسیدهای چرب امگا ۳ را به‌خوبی تأمین کند.

معرفی انواع رژیم‌ هفت روزه برای لاغری سریع

4. رژیم کم کربوهیدرات

این رژیم انواع مختلفی دارد و برای مدت‌زمان طولانی به‌عنوان یک رژیم هفت‌روزه لاغری بسیار محبوب شناخته می‌شد. اساس این رژیم محدودکردن مصرف کربوهیدرات روزانه به ۲۰ تا ۱۵۰ گرم است.رژیم اتکینز نمونه‌ای از رژیم‌های کم کربوهیدرات ۷ روزه است که در طی روز مجاز به مصرف ۲۰ گرم کربوهیدرات هستید.

هدف اصلی رژیم‌های کم کربوهیدرات؛ آن است که بدن را مجاب کنیم تا به‌جای ساخت انرژی از کربوهیدرات، چربی را به‌عنوان منبع اصلی انرژی بشناسد.

در این رژیم شما می‌توانید به‌صورت آزادانه پروتئین و چربی مصرف کنید؛ اما مقدار کربوهیدرات دریافتی باید به حداقل برسد. زمانی که مقدار کربوهیدرات مصرفی کاهش پیدا کند، اسیدهای چرب و کتون‌ها به‌عنوان منبع انرژی اولیه بدن شناسایی می‌شوند و کاهش وزن میسر خواهد شد.

اگر به چاقی و اضافه وزن بالا مبتلا هستید و دور شکمتان چربی زیادی دارد، کاندید خوبی برای رژیم‌های ۷ روزه کم کربوهیدرات هستید.

مزایا و معایب اثبات شده رژیم ۷ روزه کم کربوهیدرات برای لاغری:

1. رژیم‌های کم کربوهیدرات اشتها را کاهش می‌دهند و فرد برای مدت طولانی‌تری احساس سیری خواهد کرد.

2. با کمک این رژیم‌های می‌توانید میزان گلیسیرید، کلسترول، قند خون، سطح انسولین و فشارخون خود را در محدوده مجاز نگه دارید.

3. در رژیم کم کربوهیدرات، احتمال افزایش کلسترول بد یا LDL در برخی افراد وجود دارد.

4. این رژیم برای همه مناسب نیست، به‌خصوص خانم‌های باردار و مادران شیرده.

5. در موارد بسیار نادری، احتمال بروز بیماری کتواسیدوز غیردیابتی هم هست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی