بازدید 14245

«حداقل حقوق در ترکیه» معادل «۲۸ میلیون تومان» می‌شود/ چالش بانک مرکزی ترکیه با پیش‌ بینی تورم ۷۰ درصدی؛ نرخ بهره بیشتر می‌شود؟

ترکیه از سال ۲۰۱۹ به بعد درگیر تورم پایدار و دو رقمی‌شده است، روندی که تحمل هزینه‌های زندگی را برای خانواده‌ها در سرتاسر ترکیه بسیار دشوار ساخته است و بانک مرکزی این کشور با هدف انقباض اقتصادی و کاهش شتاب رشد تورم، نرخ بهره را چندین بار افزایش داده است.
کد خبر: ۱۲۱۳۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰ 02 January 2024

«حداقل حقوق در ترکیه» معادل «۲۸ میلیون تومان» می‌شود/ چالش بانک مرکزی ترکیه با پیش‌ بینی تورم ۷۰ درصدی؛ نرخ بهره بیشتر می‌شود؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ تابستان امسال مرکز ملی آمار ترکیه اعلام کرده بود نزدیک به یک‌سوم جمعیت این کشور در معرض فقر یا محرومیت اقتصادی قرار گرفته‌اند. این روند نگران‌کننده، دستاورد‌های قابل‌توجهی که در دو دهه گذشته برای مبارزه با فقیر محقق شده بود و همچنین رشد سریع اقتصادی ترکیه طی ۲ دهه اخیر را بی‌اثر می‌کند.

حال وزیر کار ترکیه گفته است: "حداقل حقوق خالص ماهانه با افزایش ۴۹ درصدی، برابر ۱۷ هزار و ۲ لیر در حدود ۵۷۰ دلار تعیین‌ شده است. " این یعنی با نرخ امروز دلار در بازار ارز تهران، حداقل حقوق در ترکیه بیش از ۲۸ میلیون تومان خواهد شد.

ودات ایسیک‌هان افزوده است: این افزایش حقوق، در راستای تحقق وعده کاهش تاثیرپذیری کارگران از افزایش تورم است. در واقع دولت به دنبال کاهش بخشی از فشار هزینه‌های زندگی قبل از برگزاری انتخابات محلی در کشوری است که افزایش قیمت مصرف‌کننده در ماه‌های آینده در آن از ۷۰ درصد فراتر خواهد رفت. برای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه این انتخاب مصالحه‌ای بود میان خواسته‌های اتحادیه‌های کارگری و سرمایه‌گذارانی که نگران تورم افسارگسیخته بودند.

اما در شرایطی وزیر کار ترکیه از حداقل حقوق ۱۷ هزار لیر در سال جدید خبر داده است که ارگون آتالای، رئیس اتحادیه‌های کارگری ترکیه، که در مذاکرات با دولت نماینده کارگران بود، خواستار افزایش حداقل حقوق به ۱۸ هزار لیر و ۲ بار افزایش حقوق در سال آینده شده است. از سوی دیگر باید توجه داشت که افزایش حقوق در هر کشوری یک جنبه مهم یعنی تاثیرگذاری بر سیاست‌های کنترل تورم هم دارد. به گونه‌ای که گلدمن ساکس و مورگان استنلی، از بزرگ‌ترین بانک‌های سرمایه‌گذاری جهان، پیشنهاد داده‌اند که بانک مرکزی ترکیه، سیاست‌های خود را در صورتی که افزایش حقوق بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد باشد، تشدید کند.

پیش بینی تورم ۷۰ درصدی در ۲۰۲۴

«حداقل حقوق در ترکیه» معادل «۲۸ میلیون تومان» می‌شود/ چالش بانک مرکزی ترکیه با پیش‌ بینی تورم ۷۰ درصدی؛ نرخ بهره بیشتر می‌شود؟

اخیرا بانک مرکزی ترکیه پیش‌بینی کرده بود که رشد قیمت‌ها در سالی که گذشت با ۶۵ درصد در این کشور به پایان برساند؛ بنابراین پیش‌بینی، رشد قیمت‌ها ماه می‌سال جدید میلادی به بالای ۷۰ درصد رسیده و سپس در این سال (۲۰۲۴) با ۳۶ درصد به پایان خواهد رسید. در همین راستا از ماه ژوئن تاکنون بانک مرکزی نرخ بهره را ۵ برابر کرده و به ۴۲٫۵ درصد رسانده است. انتظار افزایش بیشتر نرخ بهره در ماه‌های آینده هم وجود دارد. رئیس‌کل بانک مرکزی ترکیه پیش‌ از این اعلام کرده بود که بانک مرکزی در تنظیم چشم‌انداز تورم خود در ماه اکتبر، تغییرات حداقل دستمزد را در نظر گرفته است.

مسلما چالش ترکیه این است که چگونه بدون تلاش‌های مداوم برای کاهش نرخ تورم به نصف، جمعیتی را که دچار بحران هزینه بالای زندگی است، آرام کرد. تورم مزمن که در سال گذشته به بالاترین حد خود طی تقریباً ۲۵ سال گذشته رسید، قدرت خرید ترک‌ها را از بین برد و دولت را وادار کرد تا برای رضایت مردم، حداقل حقوق را افزایش دهد. در این سال، با چند بار افزایش حداقل حقوق منجر به افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی حقوق کارگران شد.

ترکیه سال‌های متوالی با تورم بالا دست به گریبان بوده است، در این میان بانک مرکزی این کشور، راهکار افزایش نرخ بهره را در راستای سیاست پولی انقباضی در دستور قرار داده است. به بیان دیگر همین چند هفته قبل بود که بانک مرکزی ترکیه بار دیگر نرخ بهره کلیدی خود را ۲۵۰ واحد پایه افزایش داده و به ۴۲٫۵ درصد رساند. بانک مرکزی از ماه ژوئن، زمانی که رئیس‌جمهور طیب اردوغان، حافظ گی ارکان، بانکدار سابق وال استریت را به‌عنوان رئیس بانک منصوب کرد تا در سیاست‌های پولی کشور چرخشی تند ایجاد کند، نرخ بهره خود را بار‌ها افزایش داده است. این بانک تاکید کرده است: انقباضات پولی تا زمانی که برای اطمینان از ثبات قیمت‌ها لازم باشد حفظ می‌شود.

«حداقل حقوق در ترکیه» معادل «۲۸ میلیون تومان» می‌شود/ چالش بانک مرکزی ترکیه با پیش‌ بینی تورم ۷۰ درصدی؛ نرخ بهره بیشتر می‌شود؟

تغییرات نرخ بهره در ترکیه

 

اتاق بازرگانی ایران در این باره نوشته است: "اصرار اردوغان در دور پیشین ریاست‌جمهوری‌اش بر کاهش نرخ‌ها علیرغم افزایش قیمت‌ها باعث چندین سقوط ارزی شد و تورم را به بالاترین حد در دو دهه رساند. اگرچه او از سیاست فعلی حمایت می‌کند، اما در همین چند سال ۴ رئیس بانک مرکزی را برکنار کرده است و این نگرانی‌هایی را در مورد اینکه آیا ارکان می‌تواند در این مسیر باقی بماند یا خیر، ایجاد کرده است. "

«حداقل حقوق در ترکیه» معادل «۲۸ میلیون تومان» می‌شود/ چالش بانک مرکزی ترکیه با پیش‌ بینی تورم ۷۰ درصدی؛ نرخ بهره بیشتر می‌شود؟

از سوی دیگر ترکیه با کسری بودجه شدیدی مواجه است. به گونه‌ای که کسری بودجه ترکیه در ۵ ماه اول سال ۲۰۲۳ به ۲۶۳.۶ میلیارد لیر ترکیه، برابر ۱۰.۲۱ میلیارد دلار رسید. این در حالی است که کسری بودجه زمان مشابه در سال گذشته دولت ترکیه برابر ۴.۷۸ میلیارد دلار بوده است؛ بنابراین در اوایل تابستان امسال، دولت ترکیه در بحبوحه تشدید کسری بودجه، سیاست افزایش مالیات بخش‌ها و صنایع مختلف در این کشور را در دستور کار قرار داد. به گونه‌ای که مالیات بر ارزش افزوده بعضی از کالا‌ها در ترکیه از جمله محصولات نظافتی از ۸ به ۱۰ درصد افزوده شد و مالیات دیگر کالا‌ها از جمله لوازم خانگی از ۱۸ درصد به ۲۰ درصد افزایش یافت. همچنین در تیرماه سال جاری، در آخرین اقدام برای تقویت منابع نقدی خزانه‌داری، نرخ مالیات برای بنزین از ۲.۵۲ لیر به ۷.۵۲ لیر در ازای هر لیتر رسید (حدود ۲۰۰ درصد افزایش) و مالیات بر گازوئیل نیز از ۲.۰۵ لیر به ۷.۰۵ لیر در ازای هر لیتر (حدود ۲۴۴ درصد) افزایش یافت.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۴
ترکیه قبل اردوغان باسرعتی فوق العاده درحال پیشرفت بود.ولی بعداز به قدرت رسیدن این مردک ماجراجو والبته شیاد ورق برگشت. به نوعی میتوان گفت همان بلایی را سر ترکیه آورد که ولادیمرپوتین سرروسیه.همه میبینندکه خیلی خصوصیات ایندو د عین هم است.
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
علاوه بر مسائل اقتصادی کلا ملتی عصبانی هستن واقعا حتی یکبار هم به مهاجرت به ترکیه فکر نکردم
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
شما ظاهرا هیچ چیزی از ترکیه نمی دانید. اتفاقا ترکیه از زمانی که اردوغان زمام امور را به دست گرفته پیشرفت کرده است. قبل از اردوغان تورم های صد در صدی و رشد اقتصادی پایینی در ترکیه حاکم بود. خطاب به ناشناس 19:40 شما هرگز به ترکیه مهاجرت نکن چون افکار فاشیستی داری ولی مهجرت میلیونها ایرانی به ترکیه خلاف گفته شما را اثبات می کند!!!ا
محمد
| Romania |
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
وارونه نفرمایید در زمان اردوغان ترکیه خوب پیشرفت از نطر شما شیاده ولی فقط منافع ملی کشورش را می‌بیند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
ملت عصبانی؟ خودتو خوب معرفی کن معلومه شه با چه هدفی این پیامک چرت و نوشتی
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
ترکیه با اردوغان با سرعت فوق العاده به پیشرفت رسید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
اولا عامل ان پیشرفت اردوغان بود شما دانش ات در مورد ترکیه ناقص است الان هم بر خلاف اخبار ایران اقتصاد ترکیه در حال رشده در همین سال گذشته اقتصاد ترکیه بزرگتر شده تنها مشکل تورم است که داره مهار می شه و همین امسال نصف خواهد شدتصور شما از اقتصاد ترکیه خیلی اشتباهه
علی تورک اوغلو
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
اندازه یه بچه پنج ساله حالیت نیست رشد اقتصادی و تولید ناخالصی داخلی تورکیه قبل اردوغان و بعد اردوغان مشخص هست
ناشناس
| - |
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
کسانی که میگویند وضع ترکیه خوب است نگاه توریستی به ترکیه دارند و تابحال در آنجا زندگی نکرده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
ترکیه با اردوغان ترکیه شده.در همه زمینه ها .
پیشرفت کرده.با سیاست اش آمریکا ، روسیه، کشورهای اروپایی، ناتو ، چین و ... را مطیع خود کرده..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
تحلیل آبکی نده
جهش اقتصادی اساسی ترکیه با روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه و شخص اردوغان اتفاق افتاد.
لکن لجاجت اردوغان بر سر پایین اوردن نرخ بهره با وجود هشدار اقتصاددانان و به زعم اینکه موجب رشد اقتصادی خواهد شد، ولی عکس ان انتفاق افتاد، عامل اصلی بحران اقتصادی ترکیه بوده است.
قابل توجه مسیولین ما، البته دولت ما پولی نداره که بده،
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
همه کارشناسان ترکیه وبانک جهانی میگن ترکیه در بحبوحه ورشکستگی اقتصادی وتورم افسارگسیخته است اکنون واین دوستمان میگه کشورهایشان اینجوریه. بلکه ترکیه درحال رشد است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
جهش اقتصادی اساسی ترکیه با روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه و شخص اردوغان اتفاق افتاد.
لکن لجاجت اردوغان بر سر پایین اوردن نرخ بهره با وجود هشدار اقتصاددانان و به زعم اینکه موجب رشد اقتصادی خواهد شد، ولی عکس ان انتفاق افتاد، عامل اصلی بحران اقتصادی ترکیه بوده است
بهر حال یا باید از تورم مرد یا باید پابپای تورم بالا آمد نمی شود حقوقها را به بهانه تورم زا بودن پایین نگهداشت زندگی مردم قفل شده .
بر خلاف کشور ما در ترکیه هر ۳ ماه یکبار حقوق کارمندان و کارگران متناسب با تورم افزایش پیدا میکنه
مسئولین ما یا بگیرن
کاش ایران ترکیه بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
ایراناز جهت توسعه اقتصادی صد سال دیگه هم ترکیه نمیشه
البته از جهت توسعه سیاسی دویست سال دیگه هم ترکیه نمیشه
این را هم بگویید که حداقل حقوق در ایران فقط 140 دلار است حدودا یک چهارم ترکیه!
عزیزم اونجا ترکیه است اینجا ایران. اولا ترکها اصلا قابل قیاس با فارس نیستند. به خاطر حس شدید ملی گرایی و وطن پرستیشون، از نظر میزان و کیفیت کار بسیار برتر از ما هستند. در ثانی ترکیه یه کشور کاملا پیشرو صنعتی، فرهنگی هست که مثل ما تنبل و نفتی نیستند. سالها، از زمان اتاتورک این ملت دست به کمر همت زدن و کشور خودشون رو ساختن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
اگر اونجا هم مثل اینجا دستمزد را سرکوب می کردند از نظر میزان و کیفیت کار مثل خودمان بودند.
حداقل حقوق 28 میلیونی برای کارگر ساده تو ترکیه است. تازه با اضافاتی به 35 هم میرسه. شما نگران تورم اونجا نباش. مملکت خودت رو دریاب
دوستان عزیز توجه کنند تورم در اکثر کشورهای عربی منطقه صفر در صد بوده و حتی مثل کشور قطر تورم زیر صفر میباشد دلیل اصلی کنترل تورم در این کشورها ذخیره سنگین طلا میباشد که پشتوانه اسکناس و پشتوانه اقتصاد است ولی در ایران و ترکیه به این اصل مهم و اساسی توجه نشد و به جای ذخیره طلا پول چاپ شد یا نرخ بهره بانکی تغییر کرد و الباقی ماجرا...
کاش ایران هم مثل ترکیه بود اگر تورمی در ترکیه هست در کنارش پیشرفت و شکوفایی اقتصادی شگرفی در حال رخ دادن است ، دولتمردان ترکیه حتی قشر مذهبیشان هم بشدت میهن پرست هستند و به آرمانهای آتا ترک وفادر هستند
سلام دوست عزیز، کی گفته تورم‌در کشورهای عربی صفر در صد هست تورم هم اینجا هست و تو مواد غذایی بعضی هاش تا ۱۰-۲۰ در صد افزایش قیمت داشتن
وقتی تورم داری بایدحقوق را مناسب افزایش داد تاچرخ اقتصاد بچرخد
توکشور ما حقوق یک سوم تورم افزایش میدن کارمند وکارگر وبازنشسته فقیر شده توان خرید کالاراندارند وبه دنبال آن کسبه وکارخانه وتولید فلج شده ورکود تورمی همه چیزرا نابود میکند
خوبه
اطلاعات غلط ندهید. متوسط حقوق در ترکیه 10000 لیر است یعنی 18 میلیون تومان.
پاسخ ها
ناشناس
| Norway |
۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
آفرین و همونجا بنزین لیتری 65 تومن هست. پانترکها میخان با جو دادن از تریکه یک کشور خوب تصویر سازی کنند همونطوری که یک عده اسراییل رو ابرقدرت نشون میدادن و و حالا دیدیم نه روسیه نه اسراییل هیچ کدوم قدرت جهانی نبودن. ترکیه یک کشور ورشکسته در آستانه پاشیدن هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
خیر. معلومه که دقت نکردی. وزیر کار ترکیه گفته که حداقل حقوق قراره 17000 لیر بشه
حالا تو ایران ....‌‌
حقوق.کارگر.وکارمند.در.ترکیه.براثر.تورم.بالا.میرود.ولی.درایران.یک.سال.با.زور.است.وآن.هم.میشود.مالیات.که.درترکیه.وکشورهای.عربی.این.چنین.نیست
میخوان بگن آقا پول فروان هست ولی اگر حقوق ها رو زیاد نمی کنیم نگران هستیم که تورم بره بالا و سرویس بشید و گرنه بیست و هشت تومن عددی نیست و شأن شما خیلی بیشتر از ایناس
تورم ۷۰ درصد رشد حداقل حقوق ۴۹ درصد !!!!
ساندیسم کو
آره ع یزم بنزین لیتری ۱۰۰ هزار تومان هم می‌زنند و برق و
تاکسی نجومی هم دارند خر را دیدی ولی کدو را ندیدی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
خوب چرا اینجا هم مثل جاهای دیگه دنیا دستمزد و چیزهای دیگر را واقعی نمی کنند که ملت مقایسه نکنند؟
بهنام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
با یه سرچ ساده تو اینترنت متوجه میشی که بنزین لیتری 60 تومنه نه 100 تومن،در ضمن تو به خودرو با مصرف کم و قیمت جهانی دسترسی داری . قیمت تاکسی هم در مقایسه با اسنپ ایران زیاد تفاوت نمیکنه
سعی کن حداقل یک بار پا تو از ایران بیرون بذاری تا بتونی درست مقایسه کنی
والا من الان ساکن ترکیه هستم کارگر های فروشگاه های بیم و صد و یک و شوک حدودا بر اساس رتبه بندی سه هزار لیر تا دیگه صندوق دار هفت هزار لیر میگیرند.. این قانون حداقل حقوق برای کارگرهای قراردادی نیست و برای نیروی متخصص استخدام رسمی هست ...جوری رتبه بندی میکنند که شما بر اساس امتیاز حقوق بگیری و در واقع نوعی قانون کار رو دور میزنند
28 میلیون تومان چند دلار است ؟
فعلا که دم عربها گرم، دارن از چند سال مونده عصر نفت نهایت استفاده رو برای سرمایه گذاری در صنعت و تجارت غیر نفتی میکنن، ترکیه هم با روال غیردمکراتیک و فاشیستی که داره روال زوال خودشو داره به سرعت طی میکنه
الان مسئولان میان حقوق کشور را با کشورهایی همچون افغانستان و سودان و .... مقیاس میکنن و میگن وضع ما خیلی بهتر از آنان است ، ضمنا ۱۷۰۰۰ لیر حدود ۳۲ میلیون میشه نه ۲۸ میلیون ، ما به همین ۲۸ میلیون حداقل حقوق کشور ترکیه هم قانعیم، ولی صر افسوس
خیلی خسته شدیم از این وضعیت... خدا هم که با اونهاست! دیگه به کجا پناه ببریم
لطفاً تیتر دروغ نزنید ۲۸۰ میلیون تومان غلط است بلکه ۲۸ میلیون درست است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی