بازدید 12124

دلار ۲۸۵۰۰ تومانی دولت رئیسی یک ساله شد/ سال آینده چطور؛ همین نرخ یا ۳۸۵۰۰؟

یک مقام مسئول دولتی گفته است: افزایش نرخ ارز کالا‌های اساسی از ۲۸۵۰۰ به ۳۸۵۰۰ تومان، موجب فشار هزینه‌ای ۳۵ درصدی به تامین کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی وارداتی می‌شود که دولت با آن موافقت ندارد.
کد خبر: ۱۲۱۳۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲ 06 January 2024

دلار ۲۸۵۰۰ تومانی دولت رئیسی یکساله شد/ سال آینده چطور؛ همین نرخ یا ۳۸۵۰۰ تومان؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ یک سال پیش، با تغییر رئیس کل بانک مرکزی در دی ماه، شاهد رونمایی از دلار ترجیحی به نرخ ۲۸۵۰۰ تومان برای واردات کالا‌های اساسی و ضروری بودیم؛ رویکردی تقریبا مشابه دلار ۴۲۰۰؛ با این تفاوت که بانک مرکزی ادعا کرد هیچ فشاری به پایه پولی وارد نخواهد شد. حال در آستانه چکش کاری دخل و خرج بودجه‌ای دولت برای سال آینده توسط نمایندگان مجلس، موضوع تغییر یا عدم تغییر نرخ این ارز، یکی از محور‌های اصلی اقتصادی این روزهاست.

قبل از بررسی اظهارات مسئولان بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه به عنوان بخش‌های دولتی و همچنین نمایندگان مجلس، بهتر است نگاهی به آخرین میزان هزینه کرد دلار ۲۸۵۰۰ در سال جاری داشته باشیم.

بر اساس اعلام گمرک کشورمان از ابتدای سال تا پایان پاییز، یعنی دوره نه ماهه، ۱۲ میلیارد و ۱۱۶ میلیون دلار کالای اساسی با ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی به کشور وارد شد. این در حالی است که گمانه زنی‌ها، از برآورد رقم ۱۵ میلیارد دلار واردات کالا‌های اساسی تا پایان سال جاری حکایت دارد.  

معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز به تازگی در واکنش به اظهارات برخی نمایندگان مجلس درباره سیاست تثبیت و ارز ۲۸۵۰۰ تومانی گفته است: سیاست تخصیص ارز ترجیحی با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان برای کالا‌های اساسی تاکنون هیچ گونه آثار سوءپولی نداشته  است. شریجیان با بیان اینکه  ارز مورد نیاز برای تامین کالا‌های اساسی از محل صادرات نفت خام، خالص صادرات گاز طبیعی و میعانات گازی  تامین می‌شود، گفت: این منابع  ارزی متعلق به دولت است و در چارچوب سیاست‌های حمایتی دولت در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در نتیجه اجرای سیاست تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی پایه پولی و متعاقبا نقدینگی افزایش پیدا نمی‌کند، تاکید کرده است: به منظور تخصیص این منابع ارزی برای تامین نیاز وارد کنندگان، بانک مرکزی ارز را به نرخ ۲۸۲۰۰ تومان از دولت خریداری کرده و با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان به واردکننده تخصیص می‌دهد؛ بنابراین، در نتیجه  این عملیات خرید و فروش ارز نه تنها هیچ گونه ریال اضافه‌ای به بازار تزریق نمی‌شود، بلکه به ازای هر دلار ۳۰۰ تومان بانک مرکزی، منابع  ریالی از بازار جمع آوری می‌کند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته قبل از اجرایی شدن طرح مردمی سازی یارانه‌ها در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به دلیل کمبود منابع ارزی بانک مرکزی در دوره‌هایی مجبور شد که ارز موردنیاز برای کالا‌های اساسی را با نرخ بالاتر از ۴۲۰۰ تومان از بازار خریداری کند و با نرخ ۴۲۰۰ تومان به واردکننده تخصیص دهد و این مابه التفاوت ریالی خرید و فروش ارز، باعث افزایش پایه پولی و متعاقبا نقدینگی می‌شد.

از سوی دیگر، معاون هماهنگی برنامه، بودجه و نظارت سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این که چرا دولت اختصاص نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی را در لایحه بودجه ۱۴۰۳ ادامه می‌دهد، گفته است: افزایش نرخ ارز این کالا‌ها از ۲۸۵۰۰ به ۳۸۵۰۰ تومان، موجب فشار هزینه‌ای ۳۵ درصدی به تامین کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی وارداتی می‌شود که دولت با آن موافقت ندارد.

معاون منظور تاکید داشت: دولت در سال جاری و در ادامه آن در سال آینده، با توجه به تورم چند سال اخیر سیاست تثبیت اقتصادی را برای کنترل نوسانات شدید متغیر‌های کلان اقتصادی اتخاذ کرده است؛ بنابراین، تا اینجای کار مشخص است که تیم اقتصادی دولت در بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه بر ضرورت تداوم سیاست ارزی ۲۸۵۰۰ تومانی در سال آینده تاکید دارند و معتقدند، این رویه هیچ گونه تبعات چاپ پول و فشار به پایه پولی نداشته است و اگر قرار بر تغییر نرخ به رقمی بالاتر باشد، تبعات تورمی به همراه خواهد داشت.

حال باید منتظر ماند و دید، در مجلس، نمایندگانی که بر ضرورت تغییر نرخ از ۲۸۵۰۰ به ۳۸۵۰۰ تومان تاکید دارند و معتقدند در صورت تداوم سیاست ارزی با نرخ کنونی، آثار تورمی و کسری بودجه روی دوش دولت و معیشت مردم و کاهش قدرت خریدشان خواهد بود، چه تصمیمی در نهایت خواهند گرفت؛ آیا سال آینده هم دلار ترجیحی برای واردات کالا‌های اساسی و ضروری به نرخ ۲۸۵۰۰ خواهد بود یا به نرخ بالاتر؟ هرچند بخش خصوصی هم همواره بر ضرورت تک نرخی شدن ارز و حذف سیاست‌های ارزی رانتی تاکید داشته است، مسلما هرگونه تغییر در سیاست‌های ارزی همچون حذف ارز ۴۲۰۰ در سال ۱۴۰۱، آثار تورمی به همراه خواهد داشت.  

این در شرایطی است که مدتی قبل نیز مرکز پژوهش‌های مجلس با برآورد درآمد ۵۱۱ هزار میلیارد تومانی از محل کسری ناشی از کاهش قیمت  و میزان عرضه نفت  پیشنهادی با چارچوب زیر را ارائه کرده بود: اعمال نرخ دلار ۳۵۰۰۰ تومانی جهت تسعیر ارزی درآمد‌های نفتی و همچنین قیمت فروش نفت برای هر بشکه ۶۵ دلار و برآورد فروش ۱.۲ میلیون بشکه‌ای در روز، همچنین  عرضه روزانه معادل ۹۴ هزار بشکه خوراک پتروشیمی با درآمد ۸۰ هزار میلیاردتومانی در کنار صادرات گاز  ۴.۸  میلیارد دلاری، مجموع درآمد سهم دولت را به ۶۱۰  هزارمیلیارد تومان خواهد  رساند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳۱
اقای ریسی دلار رو 30 تومان تحویل گرفت الان شده پنجاه تومان ... مرغ رو سی تومان تحویل گرفت الان شده 90 تومان . سکه رو 14میلیون تحویل گرفت الان شده 29 تومان . پراید رو دویست تحویل گرفت الان شده نزدیک سی میلیون و و ....... حالا موارد دیگه رو شما بگین که چند درصد افزایش داشته است . ایشان که میگفتند وضع اقتصادی رو بهبود میدهم و جلوی افزایش لحظه ایی رو میگیرم پس چرا به وعده عمل نکردین . همین کار ها رو می کنین که مردم بد بین میشوند و میزان مشارکت به شدت پایین می اید . مسکن و خودرو برای مردم مخصوصا جوانان ارزو شده . هر روز یه قیمت .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
روزی که جناب رئیسی اومد دلار 24600 بود. من یه لیست از قیمتها دارم
مرغ 25900 بود
پراید 160 میلیون بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
در همین زمان که تورم میانگین 300 درصد بود بورس به نابودی کشیده شده
ضرر مردم از سال 99 هم بیشتر شده
با رانت فروشی و خبر فروشی دولت به حقوقی ها اموال ملت به تارج رفته
یک هفته است بورس هر روز منفی و منفی و منفی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
متاسفانه شما این پیشرفتهای چشمگیر دولت را نمی بینید
اگربازنخواهندکاری مغایراصول علم اقتصادانجام دهنددلارقیمت ثابت (ترجیحی نیمایی یا هراسم دیگر) را 50 هزارتعیین کنند تا قیمت کالاهایی که فعلا علی الظاهربادلار28500 عرضه میشودواقعی شود وسپس مابه التفاوت را به یارانه 300 اصافه کنند.یارانه 300 کمکی به خانواده ها نمیکند درقیاس با سال شروع یارانه(89) که یارانه حدود50 دلاربود والان 6 دلار این یارانه به هیچ دردی نمیخورد ولی با افزایش قیمت دلارثابت از28500 به 50 هزار درامدقابل توجهی ایجادمیشودکه اولا افزایش قیمتهارا پوشش میدهدثانیا کمک بیشتری به خانواده های میشودثالثا جلوی مفاسد مختلفی که دیدیم گرفته میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
این سیکل باطله. باز دلار میشه 80 تومن کالا یارانه 50 تومنی میگیره و همین سیکل تکرار میشه
تنها راه فرار از وضعیت فعلی تعامل با دنیا هست. مثل یک کشور معمولی و استاندارد رفتار کنید
کارنامه سفید رییسی در این 2.5 سال بدجوری تو ذوق مردم خورده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
ایکاش دولت رییسی و مجلس فعلی هیچ کاری نکنند

قطعا اوصاع از این بدتر نخواهد شد
شعار، ادعا، دستور و دیگر هیچ.
از زمانی که این دولت سر کار اومده تورم چند برابر شده
یک بسته نخود و لوبیا 900 گرمی شده 120 هزار تومان!

یک زمانی آبگوشت غذای کارگری بود. اکنون اکثریت مردم آن را در رویا هم نمی توانند ببیند. چه برسد به کباب برگ و سلطانی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
با روی کار اومدن رئیسی هزینه خورد و خوراک طوری زیاد شده که ما در خانوادمون دیگه مهمان غذای خانه پدری نمیشویم چون میدونیم از پس هزینه ها بر نمیان.
انسان مومن و متقی اگر شرایط احراز مسئولیتی را در خود نمی بینید، هیچگاه آن را قبول نمی کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
انسان
مومن

خوب اگر طرف هیچکدامش نبود چه ؟؟؟؟
درمورد یارانه ها باید 2 کارانجام شود یکی حذف یارانه دلار وپرداخت مستقیم به مردم که طبق آمارمنتشره دراین مطلب بهرنفر سال آینده حدود5 میلیون میرسد(علاوه بر3600 یارانه ) ثانیا برای نظم بخشی یارانه افرادتحت پوشش کمیته وبهزیستی حذف وآنهم مستقیم توسط خودآن سازمانها پرداخت شود.یعنی یک خانواده 5 نفری تحت پوشش که 2 میلیون یارانه و2/5 میلیون ازکمیته یا بهزیستی میگیرد مستقیما 4/5 از سازمان تحت پوشش بگیرد که البته در صورت اصلاح قیمت دلار طبق پیشنهادبالا به 6/5 میلیون میرسد ویارانه افرادمعمولی هم 700 یا خانواده 5 نفری 3/5 میشود.وضعیت فعلی بسیارقاطی است.
یک مشاوره هم با وزیر اقتصاد افغانستان داشته باشید و ببینیند چگونه در سه سال اخیر در آن کشور تورمی ایجاد نشده که ارزش پول ملی کشورش در مقابل دلار بیشتر هم شده است
درصورت حذف یارانه دلاروبنزین یارانه ماهانه تا حدود2 میلیون برای هرنفرقابل افزایش است. مثل کشورهای عربی یارانه این دو حذف ومستقیما به مردم پرداخت شود.
دلار 23000 تومان بود که جناب خاندوزی فرمودند تورم و فساد و رانت مربوط به دلار 4200 تومانی کالاهای اساسی است با حذف آن قیمت کالاهای اساسی مانند دارو و ..... چند برابر شد و هنوز هم در حال افزایش قیمت هستند دلار 28500 تومانی هم جایگزین دلار 4200 شد و حالا هم قرار است به دلار 38500 تومانی افزایش یابد اما وزیر اقتصاد مانند قهرمان با آمار و ارقام عجیب از پیشرفت اقتصادی و مهار تورم می گوید و مردم هر روز فقیرتر از دیروز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
عوضش امنیت داریم
فقط شعار توخالی و عمل صفر ، کارنامه ایشان زیر صفر است
الکی تو زمین دشمن بازی نکنیم قیمت ها نزولی شده و دلار دیگه تموم شده هست الان داریم رو ارز بریکس کار میکنیم در آینده پنج ساله قیمت دلار برعکس ارز بریکس میشه یعنی ده دلار باید بدهند به ما تا ما یک بریکس بدیم بهشون و این یعنی شکوفایی و اقتدارر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
نمیدونم داری کنایه آمیز صحبت میکنی یا میخوای نمک به زخم مردم بپاشی!
از کشور دوست و برادر چین اموزش ببینین که چطور جمعیت بالای 1 میلیاردی رو مدیریت میکنن و اقتصاد بسیار پیشرفته ای دارند به نظر من علت اصلی پیشرفت اونا تعامل با دنیاست
دلار در بازار آزاد با این اوصاف حداقل هشتاد هزار تومان خواهد شد .
در زمان دور دوم دولت روحانی قیمت دلار برای مدتی مدیدی حوالی 30 هزار تومان بود . لکن در زمان تحویل به آقای رییسی به 25 هزار تومان قیمت را کاهش داد.
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
دلار ۵۰ تومنی فعلی ثمره همان کار است
سلام به دلار 70 هزار تومانی در شب عید
پاسخ ها
علی
| Canada |
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
نه اخوی به جای دلار کالاها را گران می‌کنند هیچ افزایش نرخ دلاری امسال در کار نیست
پا قدم دولت چقدر خیر داشته واقعا
دعا کنیم خداوند متعال همه ما رو عاقبت به خیر کنه انشالله
سال دیگه دولار میشه ۱۸۵۰۰
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست