بازدید 1841

جنبش دانشجویی نباید اسیر بازی‌های سیاسی شود

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه جنبش دانشجویی به واسطه ارتباط با جامعه باید بتواند مسئله انتخابات را ویژه کند، اظهار کرد: جنبش دانشجویی باید یک خوانش جدی از انتخابات در اذهان مردم داشته باشد.
کد خبر: ۱۲۱۳۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲ 31 December 2023

به گزارش «تابناک»، محمدحسین فاضل در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه جامعه دانشگاهی متشکل از اساتید و دانشجویان است، اظهار کرد: جامعه دانشگاهی می‌بایست متوجه قدرت سیاسی خود باشد؛ همچنین باید از جایگاه اجتماعی خود مطلع باشند؛ اما فضای دانشجویی نسبت به نقطه اصلی و اثرگذاری که می‌تواند داشته باشد، غافل است و این موضوع جزو معضلات کشور به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سخنرانی چند وقت پیش خود از جنبش دانشجویی گفت: این موضوع بیانگر این است که جنبش دانشجویی می‌تواند کارهای بزرگی را انجام دهد؛ اما به نظر می‌رسد جامعه دانشگاهی نسبت به این موضوع غافل بوده و نتوانسته است این موضوع را در دوره‌های قبلی به طور جدی انجام دهد.

این فعال دانشجویی گفت: تشکل‌های دانشجویی مانند یک نهاد نیستند که صرفا کارهای فرهنگی انجام دهند؛ بلکه در بیداری اجتماعی و حرکت نیروی سیاسی اجتماعی دخیل هستند. اگر جنبش دانشجویی به این درک برسد که در بیداری اجتماعی و تحرک نیروی سیاسی اجتماعی جامعه نقش دارد، می‌تواند وارد عملیات شود و خود را در مقامی ببیند که انتخابات به عنوان مسئله اصلی کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سخنرانی خود به اهمیت انتخابات اشاره کرده‌اند، گفت: ایشان معتقدند که انتخابات ضامن تحول کشور است. هنگامی که مجلس تغییر می‌کند به طور قطع تحولی در کشور صورت می‌گیرد و این تحول می‌تواند مثبت یا منفی باشد. هنگامی که جنبش دانشجویی به اهمیت انتخابات توجه کند به این موضوع پی می‌برد که توانایی انجام کارهای مهم را دارد و می‌تواند برای موضوع مهم انتخابات عملیات تعریف کند. تعریف عملیات به معنای افزایش مشارکت است.

*جنیش دانشجویی مردم را از ضرورت انتخابات آگاه کند

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی درباره ارتباط جنبش دانشجویی و جامعه گفت: جنبش دانشجویی به واسطه ارتباط با جامعه باید بتواند مسئله انتخابات را ویژه کند و یک خوانش جدی از انتخابات در اذهان مردم داشته باشد. رسانه‌های خارجی توانسته‌اند تصویری مخدوشی از انتخابات در ذهن مردم ایجاد کنند؛ شرایط به نحوی است که مردم تصور می‌کنند با شرکت نکردن در انتخابات می‌توانند مشکلی را حل کنند؛ اما باید بدانیم که شرکت نکردن در انتخابات به مشکلات کشور می‌افزاید.  

فاضل با بیان اینکه جنبش‌های دانشجویی باید مردم را از ضرورت انتخابات آگاه کنند، افزود: جنبش دانشجویی باید تصویرهای منفی که به وسیله رسانه‌های خارجی در اذهان مردم ایجاد شده را پاک کند. همچنین جنبش دانشجویی باید با احزاب سیاسی که در حال حاضر فعال هستند و امکان فعالیت دارند به صورت جد وارد دیالگو شود و فضای سیاسی کشور را برای حضور گروه‌های سیاسی ترغیب کند و امکان رقابت را ایجاد کند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: رهبری در سخنرانی اخیر خود اظهار کردند انتخابات زمانی انتخابات می‌شود که امکان رقابت در آن وجود داشته باشد. گروه‌های سیاسی باید رقابت صحیح و سالم در عرصه انتخابات داشته باشند.

* جنبش دانشجویی بالاتر از احزاب سیاسی است

وی درباره آفت‌های جنبش‌های دانشجویی گفت: یکی دیگر از آفت‌های دانشجویی در کنار عدم درک موقعیت سیاسی و اجتماعی این است که جنبش دانشجویی در دام حزب بازی سیاسی و اتصال به احزاب‌ سیاسی قرار می‌گیرد؛ شرایط به نحوی می‌شود که به جای یک تشکل دانشجویی گویا یک حزب سیاسی شعبه فلان دانشگاه را داریم؛ در حالی که باید جنبش دانشجویی خود را بالاتر از احزاب سیاسی ببیند و خود را در مقام  مطالبه‌گری از احزاب سیاسی بداند. جنبش دانشجویی هیچ‌گاه نباید خودش را بازوی سیاسی و میدانی احزاب سیاسی بداند.

فاضل با بیان اینکه درک شرایط و نقطه‌اثرگذاری بسیار مهم است، گفت: هنگامی که از مشارکت سخن به میان می‌آید دانشجوها باید نسبت به شرایط آگاه باشند؛ به گفته رهبری گروه‌ها و جنبش‌های دانشجویی نباید در بحث سیاسی‌بازی و سیاسی‌کاری بیافتند.  

وی با بیان اینکه فضای سیاسی کشور باید از فضای دانشجویی شناخت داشته باشد، گفت: جنبش دانشجویی صرفا یک دکمه نیست که با فشردن آن صرفا در ایام انتخابات فعال شود و انتظار اثرگذاری و نقش‌آفرینی از آن در انتخابات داشته باشند. مطالبه رهبری این است که جوانان در انتخابات حضور داشته باشند؛ کسانی که متولی فضای سیاسی کشور هستند؛ یعنی دولت، مجلس، خبرگان و شورای نگهبان باید فضا را برای حضور و ظهور جوانان در انتخابات باز کنند. جنبش دانشجویی به مثابه قشر جوان باید در انتخابات حاضر شود و امکان بازیگری داشته باشد.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: این انتظار از جنبش‌های دانشجوی وجود دارد که کرسی‌های آزاداندیشی درباره میزان مشارکت برگزار کند. با توجه به اینکه چنین  انتظاری از جنبش‌های دانشجویی وجود دارد، پرسش «آیا امکان فعالیت سیاسی برای جنبش‌های دانشجویی پس از انتخابات وجود دارد؟» را مطرح می‌کنم.

این فعال دانشجویی گفت: رهبری از ورود جنبش و جامعه دانشگاهی به انتخابات سخن می‌گوید؛ متولیان سیاسی یاید به این موضوع توجه کند که ورود جنبش دانشجویی به عرصه انتخابات نیازمند بستر و زیرساخت است. به طور قطع، باید زیرساخت لازم برای فعالیت آزادانه تشکل‌های دانشجویی باید وجود داشته باشد.

این فعال دانشجویی گفت: مسئولان با جنبش دانشجویی در ایام انتخابات جلساتی برگزار می‌کنند و در این جلسات باید نگاه دقیق و اصیل داشته باشند. جلساتی که به مناسبت روز دانشجو با حضور مسئولان در دانشگاه‌ها برگزار می‌شد بیشتر به شکل تشریفاتی بود؛ این احتمال وجود دارد که جنبش دانشجویی در ایام انتخابات به صورت تشریفاتی حضور داشته باشد.

فاضل با بیان اینکه باید از فضای تشریفاتی دور شد، افزود: می‌بایست به جنبش دانشجویی و بچه‌های انقلابی اصالت داد و شرایط را به نحوی فراهم کرد که امکان حضور حداکثری مردم در انتخابات وجود داشته باشد.

وی در پایان گفت: ایجاد مشارکت حداکثری مردم در انتخابات با تصمیم متولیان سیاسی اتفاق می‌افتد؛ منظور این است که طبق مطالبه رهبری باید فضای سیاسی در کشور فعال شود. به طور قطع، فعالان جنبش دانشجویی می‌توانند میزان مشارکت در انتخابات را افزایش دهند اما فعالیت آنها به بسترسازی و توجه نیاز دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست