بازدید 2991

وقتی " چرت زدن " می تواند زندگی شما را نجات دهد!

همه دوست دارند دکمه چرت زدن را بزنند تا این پنج دقیقه شاد اضافی را در یک صبح سرد زیر لحاف بخوابند!
کد خبر: ۱۲۱۱۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷ 22 December 2023

 به گزارش تابناک به نقل از ایندیپندنت، دانشمندان کشف کرده اند که این دقایق حیاتی می تواند به نجات جان شما نیز کمک کند.

دانشمندان دانشگاه پزشکی نانجینگ چین دریافتند افرادی که در طول یک هفته کاری معمولی کم خواب بودند اما موفق شدند دو ساعت بیشتر در آخر هفته بخوابند، 63 درصد کمتر در معرض حمله قلبی یا سکته قرار دارند.

دانشمندان با  مطالعه چرخه خواب  3400 نفر به این نتیجه رسیدند که کارگرانی که کمتر از 6 ساعت در شب می خوابند و آخر هفته ها چرت بیشتری نمی زنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند.

محققان گفتند: «خوابیدن در تعطیلات آخر هفته نیز با کاهش خطر ابتلا به آنژین صدری، سکته مغزی و بیماری قلبی مرتبط است – به ویژه در افرادی که در طول هفته خواب کوتاهی دارند.»

آنها افزودند: "تحقیقات نشان داده است که خواب تنها برای استراحت فیزیولوژیکی نیست، بلکه اثرات عمیقی بر سلامت قلب و عروق دارد."

البته برخی تحقیقات قبلی نشان داده اند که چرت زدن می تواند اثرات منفی بر خواب و توانایی مغز برای بیدار شدن داشته باشد و پزشکان خواب عمیق را در عوض خواب بدون وقفه توصیه می کنند.

اما یک مطالعه جدید که در مجله تحقیقات خواب منتشر شده، ارزیابی کرد که چرت زدن چقدر رایج است و این رفتار چه تأثیری بر خواب، خواب‌آلودگی، خلق و خو و توانایی‌های شناختی مغز دارد.

محققان دریافتند کسانی که به طور متوسط ​​چرت می زنند، در مقایسه با کسانی که هرگز چرت نمی زنند، کمی کوتاه تر می خوابند و در صبح احساس خواب آلودگی بیشتری می کنند. اما آنها همچنین هیچ اثر منفی چرت زدن را بر ترشح هورمون استرس کورتیزول، خلق و خو یا کیفیت خواب در طول شب مشاهده نکردند.

مطالعات دیگر نشان داده اند که چرت زدن برای یک یا دو ساعت بیشتر می تواند از چاقی و افسردگی جلوگیری کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار