بازدید 52724
وزیر نفت درباره قیمت جدید بنزین چه گفت؟

تکلیف بنزین در سال ۱۴۰۳ مشخص شد

وزیر نفت در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۳ گفته است: هنوز برنامه هفتم نهایی نشده است، پس از آنکه نهایی شد درباره قیمت بنزین اظهارنظر می‌کنیم.
کد خبر: ۱۲۱۱۴۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶ 21 December 2023
 

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، این روزها و همزمان با بررسی لایحه بودجه در مجلس، گمانه‌زنی‌ها درباره قیمت بنزین در سال ۱۴۰۳ داغ شده است؛ به طوری که برخی از تحلیلگران، افزایش قیمت بنزین به دلیل کسری بودجه را اجتناب‌ناپذیر می‌دانند و برخی نیز معتقدند به دلیل شرایط اقتصادی و فشار تورمی، دولت به سختی می‌تواند درباره قیمت بنزین تصمیم بگیرد.

این در شرایطی است که در نیمه آذرماه امسال، سخنرانی احمد وحیدی، وزیر کشور در دانشگاه چمران اهواز درباره مصرف بنزین، قصه بالاتر بودن قیمت آب معدنی از بنزین را دوباره بر سر زبان‌ها آورد.

او درباره نرخ بنزین گفته بود: در حال حاضر ما نزدیک به ۱۴۵ میلیون لیتر مصرف بنزین داریم و راهکار این است که باید اقداماتی انجام داد که بنزین به صورت بهینه مصرف و الگوی مصرف بهینه ترویج شود.

وحیدی با بیان اینکه الگوی مصرف بنزین در کشورمان درست نیست، عنوان کرده بود: البته ظرفیت تولید بنزین نیز افزایش یافته و به ۱۲۰ میلیون لیتر در روز رسیده است و برای انتقال این حجم از بنزین نیز باید از چندین هزار تانکر نفتی در سطح کشور استفاده کرد. امروز دانشجویان باید برای این ناترازی مصرف بنزین الگو ارائه دهند.

برنامه بنزینی دولت در بودجه

با این حال، آنچه که در بودجه سال آینده درباره قیمت بنزین دیده می‌شود، این است که دولت فعلا تصمیمی برای تغییر قیمت بنزین ندارد. در این خصوص سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز تاکید کرده است: در لایحه پیشنهادی دولت هیچ اشاره‌ای به افزایش نرخ حامل های انرژی نشده است.

رحیم زارع متذکر شده است: در لایحه پیشنهادی دولت هیچ اشاره‌ای به تغییر قیمت حامل.های انرژی نشده است، اما با این حال دولت براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها این اختیار را دارد که قیمت حامل‌های انرژی را در صورت صلاحدید افزایش دهد.

سیاست دولت درباره قیمت انرژی

پیش از این نیز رییس سازمان برنامه بودجه درباره تصمیم دولت درباره قیمت بنزین توضیح داده بود.

داود منظور هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی در رابطه با دیده نشدن رفع ناترازی انرژی در بودجه، گفته بود: رفع ناترازی انرژی از نظر آقایان یعنی قیمت انرژی را افزایش دهیم؛ یعنی قیمت بنزین و برق را بالا ببریم تا مردم کم مصرف کنند اما دولت فعلا بنایی برای اینکه قیمت انرژی را اصلاح کند، ندارد و منابع هدفمندی صرفا براساس رشد مصرف دیده شده که بدون افزایش قیمت است.

وی با بیان اینکه معتقدیم ابتدا باید اصلاحات غیرقیمتی را انجام بدهیم، عنوان کرده بود: ۵۰ برنامه برای اصلاحات غیرقیمتی دیده شده که در سال آینده در چارچوب برنامه و تکالیفی که ما در فصل بهینه‌سازی مصرف انرژی آمده، اجرا خواهیم کرد؛ بنابراین از نظر ما اولویت با اصلاحات فرایندی و غیرقیمتی است، اگر لازم باشد جایی قیمت تغییر کند، حتما باید منافع آن به خود مردم برگردد.

البته محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در واکنش به این اظهارنظر رییس سازمان برنامه که گفته بود مجلس دنبال گرانی انرژی است، بلافاصله واکنش نشان داد. او، متن لایحه برنامه توسعه را که در آن دولت به دنبال مجوز افزایش قیمت انرژی بوده ولی مجلس با آن مخالفت و بند مربوطه را حذف کرده است را در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد و نوشت: در بند ب ماده ۴۶ لایحه برنامه هفتم تقدیمی از سوی دولت؛ دولت مکلف شده بود که با سیاست های قیمتی و غیرقیمتی، مصرف انرژی را در سطح ۱۴۰۱ حفظ کند!

به گفته او، آیا سیاست‌های قیمتی چیزی جز افزایش قیمت انرژی از جمله بنزین بود؟ و مجلس این بند را حذف کرد.

 

واکنش وزیر نفت به قیمت بنزین در سال آینده

اما اظهارات وزیر نفت درباره قیمت بنزین جالب بوده است. جواد اوجی در اظهارنظری، تصمیم‌گیری درباره قیمت بنزین را به بعد از نهایی شدن برنامه هفتم موکول کرده است.

او در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۳ گفته است: هنوز برنامه هفتم نهایی نشده است، پس از آنکه نهایی شد درباره قیمت بنزین اظهارنظر می‌کنیم.

سازمان برنامه به دنبال حذف یارانه بنزین هواپیماها

در این میان، برخی از تحلیل‌ها حاکی از تلاش و اصرار سازمان برنامه و بودجه برای حذف یارانه بنزین هواپیماهاست.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص اعلام کرده است: سازمان برنامه بودجه به دنبال حذف یارانه سوخت تحویلی به ایرلاین‌هاست و این موضوع فعلا در مراحل کارشناسی قرار دارد.

شهریار افندی زاده در نشست خبری هفتمین نمایشگاه حمل و نقل در پاسخ به اینکه آیا قرار است یارانه سوخت تحویلی به شرکت‌های هواپیمایی داخلی حذف شود، گفته است: سازمان هواپیمایی و شرکت‌های هواپیمایی داخلی موافق حذف سوخت یارانه‌ای نیستند.

وی با بیان اینکه ایرلاین‌ها استدلال‌هایی برای این مخالفت دارند، توضیح داده است: میزان سوخت تحویلی به شرکت‌های هواپیمایی در کل مصرف سوخت کشور تاثیری ندارد.

افندی‌زاده تاکید کرده است: هنوز تصمیم نهایی برای این منظور اتخاذ نشده است. سازمان برنامه و بودجه با استدلال‌هایی که می‌آورد به دنبال حذف یارانه سوخت شرکت‌های هواپیمایی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شده است: در مجموع حذف سوخت یارانه‌ای شرکت‌های هواپیمایی در اختیار هیات دولت است و این مساله در مراحل کارشناسی به سر می‌برد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۴۱
به قیمت بنزین سهمیه ای دست نزنند همین 1500 هم زیاده. ولی قیمت بنزین آزاد را تا میتوانند افزایش دهند.معنی ندارد هزینه خیابانگردی عده ای بیکاره که کاری جز ایجادآلودگی وترافیکهای اعصاب خردکن ندارند ازجیب عموم مردم وسرمایه ملی پرداخت شود.با درامد حاصل از افزایش قیمت بنزین میتوان حمل ونقل عمومی را گسترش دادومثل الان نباشد که برای مترویی که یکدهم میزان استاندارد است هم واگن کافی ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
بابت این پیشنهاد یک چای دبش بخور
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
اونکه دانشجو یا سرباز داره و باید اغلب در رفت و آمد باشه ، همین سهمیه ای هم کفاف نامیده
شما حتما از جایی بهت سهمیه میرسه ،
خیابان ولگردها از جیب دیگران درآمد دارند
گرانی سهمیه آزاد ، باز هم بهونه ای میشه برای گرانی اقلام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
شما فقط به خودت نگاه نکن
مردم مجبورن بخاطر یک کار کوچک از اینور شهر بروند اونور شهر اونم تو ترافیک و نبود پارکینگ که از وظایف شهرداری هست و قرار بود هزینه محدودیت ترافیک صرف آن شود که نشد.... ماشین شما برقی و دوگانه سوزه ماشین اکثر مردم ساخت داخل و پر مصرف
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
کسی بااین اسهلاک بالا وقیمت نجومی لوازم یدکی نمیتونه دوبزنه والکی بچره فکراینونکردی که چندهزارنفردارن باهمین خودروی پراید وپژو مسافرکشی میکنندو مخارج زندگی شونو به بدبختی تامین میکنند اقای پروفسور تورو باید میذاشتن پادشاه ایران
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
آره جون خودت
با درآمد حاصل از افزایش بنزین یک اختلاس دبشی دیگه انجام میشه
تو چه دل شیدایی داری که فکر میکنی برای مردم سرمایه گذاری میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
معلومه که پول مفت میخوری
محمدحسین برزوئی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
درود بر شما خدا گواه من با نظر شما موافقم بنزین
سهمیه بشود ۵۰ لیتر و لیتری ۱۵۰۰ اما بعد از آن به صورت آزاد و لیتری ۲۰ هزار بگیرید تا بیکارهای خیابان جمع شوند.
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
درصورتیکه سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی را به حداقل ۱۲۰ لیتر در ماه برسانند؛ شاید بشود گفت که افزایش قیمت بنزین آزاد به حدود لیتری ۱۰۰۰۰ تومان اشکالی ندارد.اما این خطر هم وجود دارد که دولت هر زمان با مشکل مالی برخورد کرد، به بهانه آلودگی هوا و ... سهمیه بنزین یارانه ای را کاهش دهد و .دوباره داستان خواهیم داشت.
دل شیر میخاد دست به قیمت بنزین زدن ،دست بزنید بعد خواهید دید چه میشود...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
آفرین
انحصار را از خودرو بردارید
تعرفه ورود خودرو را به زیر 10% کاهش دهید
واسطه ها را حذف کنید
در نهایت خودرو با کیفیت و کم مصرف به دست مردم میرسد که با کاهش عمده مصرف سوخت همراه هست
بفرمائید سوخت مازاد صادر شود و جبران سوبسیدی که میدهید
حقوق ها را واقعی کنید
در عوض حامل انرژی را هم قیمتش را واقعی کنید
لوازم خانگی و ماشین آلات کشاورزی را به روز کنید
در عوض سوبسید آن را بردارید
آخر نمیشود که فشار بر گرده مردم بیاورید و امثال رنجانی و غیره منفعتش را ببرند و تازه ادعا کنید فساد نیست
ماه 60 لیتر سهمیه برای غیر خیابان گردها هم خیلی کم هست
خیابان گردهای بیکار به هر طریقی از جیب مردم پول در میارن و گردششون هم میکنند ، فقط دودش به چشم طبقه ضعیف میره
گرانی سهمیه آزاد هم بر همه اقلام اثر میزاره ،
مسئولان به جای گران کردن بنزین حق خود مردم ایران .
برادان خودتون رو بریزید بیرون که آوردید ریختید تو مملکت به نفع خودتون همه چیز رایگان از حق ملت بهشون می‌بخشید اونوقت کم بود بوجه رو هم میخوای از جیب ما تامین کنید؟
سه درصدمردم ازهواپیما استفاده میکنندو۹۷درصدبقیه یارانشو میدن ؟ این عدالته؟
محض رضای خدا دولت سریعا یارانه سوخت هواپیمارو به ما ۹۷درصدی هابده
ظلم اشکارد
بابا یه ساندویچ شده ۱۰۰ تومن..
کی اخه میره خیابون گردی...مشدی....اونی که میره خیابون گردی باباش رانت خواره..با بنز ۲۰ میلیاردی تو خیابون فرشته دور دور میکنه....برا چشم چرونی...مردم بدبخت میرسن خونه نا ندارن با زن و بچشون حرف بزننن....جوون بدبخت هم پول نداره بره بیرون گردی
منفی دهنده ها توضیح دهند توجیه آنها برای عدم افزایش قیمت بنزین غیرسهمیه ای چیست؟ خوشتان میاید یک مسیر 2 کیلومتری را داخل شهر بدلیل ترافیک ایجادشده توسط علافان بیکاره 2 ساعته طی کنید؟ هی ترمز کلاچ 2 مترحرکت چنددقیقه ایستادن.قفل شدن خیابانها گرههای کورترافیکی وتصادف و.....واز اوناییکه توخیابون هستندبپرسید میبینید اکثرا نه بخاطر کارمشخصی بلکه بخاطربیکارگی و وقت گذرانی اومدن . راستی چرا ترکیه با جمعیت وخودروی مساوی ایران مصرف بنزینش یکدهم ایران است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
کامنتها باز شد جوابتو دیدی. این مردم میگن بنزین مفت باشه ولی مترو و رفاه های دیگه نمیخواهیم.ازسال 97 گوشت ومیوه وآجیل 20 برابرشده کسی صداش درنیومده ولی روی بنزین عوام الناس حساسند
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
ترجیح میدیم دوساعت توی ترافیک باشیم‌تا اصلا نتونیم ی مسیرو به خاطر گرون بودن مسیر بریمو بشینیم خونمون پول درنیاریم،راستی چرا ترکیه حقوقشون ماهانه ۴ برابره ماعه؟تو وقتی میبینی همه مردم نظرشون منفی هست باید حرف اونارو تایید کنی چون نظر بر اکثریته احتمالا مسلمون هم‌نیستی
تو شهرهای بزرگ این سهمیه بنزین بسیار کم هست و مردم تو تهران گرفتار می شود
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
اگرباپول حاصل ازافزایش قیمت بنزین حمل ونقل عمومی گسترش یابد به 2 علت مردم بقول تو گرفتارنمیشوند:1.اوناییکه کاردارندازحمل نقل عمومی استفاده میکنندونیاز به استفاده ازخودوری شخصی کمترمیشود2.اوناییکه ازبیکاری میاند خیابون بدلیل افزایش هزینه کمترمیشوندوایندو دلیل روی هم تعدادخودرو درخیابان راهم بشدت کاهش میدهد
ناشناس
| Turkey |
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
بنزین را لیتری 50 هزار تومان بکنید ما راضی هستیم ولی افغانی ها را از ایران بیرون کنید آنگاه بهترین تآثیرات در زندگی مردم ایران دیده میشود
بالا بردن قیمت بنزین چاره ی کارنیست بایداز ماشینهای قیمت بالا ولاکچری مالیات سنگین گرفته بشه کسیکه ماشین ده بیست میلیاردی زیر پاشه سالی ده بیست میلیون مالیات یا عوارض بده ککشم نمیگزه
باید مردم رو تشویق کنیم به خرید خودروی برقی و استفاده از پنل های خورشیدی. دیگه هزینه انتقال سوخت حذف می شه. و همچنین استفاده از حمل و نقل عمومی. اصلاح الگوی مصرف هم خیلی مهمه. متاسفانه در ایران مردم خیلی انرژی هدر می دن. تا اول پاییز می شه شوفاژ ها روشن می شه در حالی که کشور های اروپایی که گاز ندارن، به هیچ وجه مصرف بی رویه انرژی ندارن.
باید مردم رو تشویق کنیم به خرید خودروی برقی و استفاده از پنل های خورشیدی. دیگه هزینه انتقال سوخت حذف می شه. و همچنین استفاده از حمل و نقل عمومی. اصلاح الگوی مصرف هم خیلی مهمه. متاسفانه در ایران مردم خیلی انرژی هدر می دن. تا اول پاییز می شه شوفاژ ها روشن می شه در حالی که کشور های اروپایی که گاز ندارن، به هیچ وجه مصرف بی رویه انرژی ندارن.
بنزین فقط وفقط وفقط باسه نرخی شدن هزینه ها بالا نمیره نرخ دولتی همان ۶۰ لیتروسایل شخصی ولوازم عمومی مثل تاکسی‌ها براساس پیمایش ترافیک شهرها وغیره داده شود ونرخ دوم که الان ۳۰۰۰تومان ۲۰۰ لیتربدهید بقیه راآزاد حساب کنید قیمت مثلا ۱۵۰۰۰تومان هرچقدرهرکسی خواست بزنه ودیگه کارت سوخت جایگاهها هم حذف میشه کسی نمی تونه تجلیگاه سهمیه چه نرخ اول ودوم رابدهد فقط نرخ پس نیازی به کارت سوخت جایگاه لازم نیست
توی ایران مردم ساعتها درصف اتوبوس واحد انتظار میکشند،ولی درالمان ۵دقیقه به ۵دقیقه اتوبوس واحدیا مینیبوس میاد بیشتر پارک ها یا فضای سبز پارکینگ های فلزی چند طبقه باگنجایش اقلا ۵۰ خودروی سواری هستند وهیچ ترافیکی هم ندارند ۶۰ میلیون خودرویسواری دارند ولی حمل ونقل عمومی به تعداد فراوان ،سریع السیر ارزان قیمت باکارت دانشجویی ودانش اموزی یکماهه ویکساله و...درایران هم میتوانیم باثبات قیمت ها همان ارامش راداسته باشیم.
گرانی بنزین خیلی بهتر از گرانی دلار هست بنزین گرون کنید ولی به دلار دست نزنید تورم اونقدر بالا نمیره ولی کاهش ارزش پول ملی تورم افسارگسیخته هست
من ک روزانه باید 80 کیلومتر از خونه تا محل کارم برم با بنزین 3هزارتومنی اگه گرونش کردن دیگه بمیریم بهتره
به جای لگن پرمصرف داخلی و آشغال چینی، خودروی هیبریدی و بروز با قیمت جهانی به مردم بفروش و بنزین با کیفیت تولید کن نمیخواد ننه من غریبم بازی دربیاری و نگران واردات و قیمت بنزین باشی
خب اگه آبمعدنی سودش برا دولت بیشتره آبمعدنی بفروشه و بودجه خودشو به راحتی تامین کنه چرا می خواد قیمت بنزین را افزایش به‌همین طوری هم تورم خیلی بالا رفته و بیمه ها در مرز ورشکستگی قرار گرفتن آخه آبمعدنی یک کالای لوکس هست و دولت قدرت فروش آبمعدنی را نداره وگرنه روزی چند میلیارد لیتر آبمعدنی می فروخت و بودجه خودشو هفت نسل بعد از خودشو تامین می کرد من سالی یک دونه آبمعدنی هم نمی خرم همه ی مردم همین طور هستند چون کالای لوکس محسوب میشه اما هر روز همه ی مردم بنزین مصرف می کنند
دولت ایران موظف است به ما ۲۰ میلیون افغانی که تو ایران هستیم یارانه بنزین بدهد ، همچنان که به ۲۰میلیون نفر ما شغل و.... داده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
دمتگرم...تاابدددد حق..حرف از دل مامیگویی،نمدونم دولت اگ پول نداره اینهمه افغانی ریخته توکشورچکار؟ اینها دارن منابع وانرژی مملکت مارومفتی مصرف مکنن واکثرشون بهترین ماشیناروسوارمیشن
بنزین را گران کنید پولش را بدهید به فقیرا بهترین کار
آخه بیسواد وضعیت جاده هارو دیدی یاکور بودی؟دوم بی کیفیت بودن بنزین.وسوم استاندارد نبودن تمام خودروهای ساخت داخل،هنوز بگم چطور شمارو رأس کار قرار میدن،واقعا که....
بنزین خیلی ارزانتر از آب است است باید حتما گران شود نباید سرمایه های ملی را اینطور نابود کرد
باگرانی بنزین راضی هستیم ولی با سکونت این همه افغانی در ایران راضی نیستیم چندین میلیون مسکن در اختیار افغانی ها ولی من که ناشنوا و از ناحیه پا معلولیت دارم به خدا قسم تحت فشار بی خانمانی و نداشتن شغل و درآمد هستم با این گرونی چکنم . به ملت رحم کنید افغانی را بیرون کن
قیمت بنزین سال آینده ۱۰۰%افزایش‌می‌یابد‌اینها‌همه‌پیش‌زمینه‌هستند‌
افغانی رییختن داخل کشور اونها با هوایپمای بنزین مفتت میرن اوروپا ودیگر جاها ولی ما بدبخت چوب یک سری دبشی میخوریم که هنوز هواپیما را از نزدیک ندیدیم. یک نطر سنجی کمید که. ۸ میلون نفر ایرانی هنوز هواپیما را از نزدیک ندیدن چه برسد که سوارشوند
قیمت بنزین ۳۰ تومان باشه
الان یکسال است به بچه های اسنپ و سایر تاکسیهای اینترنتی یکریال مایه تفاوت سوخت و یا سهمیه سوخت نداده اند خدا میداند این صدها هزار خودرو که با سهمیه آزاد دارند کار میکنند کجا می‌ره خدارو شکر تمام نهادهای نظارتی تا وزیر نفت یک کلمه در این مورد اظهار نظر نمی‌کنند بعدها همه اظهار بی اطلاعی میکنند کدام قانون ناظر این موضوع است بعد میگویند چای دبش ۴میلیارد دلار خورد پول سوخت بچه های اسنپ و....کجا میره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی