بازدید 48825

اظهارات جدید جلیلی درباره مهسا امینی و جنگ غزه

جلیلی: سند راهبرد امنیت آمریکا نیز به صراحت بیان می‌کند که همانطور که آمریکا در یک قرن گذشته رهبری دنیا را برعهده داشته است، باید در قرن آینده نیز آن را ادامه دهد. اما به چه حقی و بر چه مبنایی؟ چرا در حالی که بقیه نمی‌توانند استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای داشته باشند، خودشان می‌توانند به عنوان سلاح از آن استفاده کنند؟
کد خبر: ۱۲۱۱۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱ 19 December 2023

 به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بیش از ۷۰ روز است که زن، مرد و بچه فلسطینی‌ها تحت شدیدترین بمباران‌ها و حملات نظامی قرار می‌گیرند، ولی در مناسبات امروز دنیا علی رغم این‌که در خود سازمان ملل نیز خواستار توقف این جنایت می‌شوند، اما یک کشور می‌آید و به راحتی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را وتو می‌کند.

 سعید جلیلی در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی «آرمان خواه» که، ۲۷ آذر در دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: یکی از بحث‌های بسیار مهمی که در اندیشه سیاسی مطرح است، بحث «آرمان» است. وقتی از دیرباز به اندیشه‌های سیاسی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که اگر کسی در این حوزه اندیشه ورزی کرده، غایت آن اندیشه مهم بوده و باید بدانیم که قرار است این مباحث ما را به کجا برد. مفهوم آرمانشهر، مدینه فاضله و اوتوپیا نیز بر همین اساس است.

وی افزود: نگاه‌های مختلفی در طول تاریخ مطرح بوده و به امر آرمانشهر پرداخته‌اند. نظریه پردازان نیز سعی کرده‌اند تا بر اساس مبنا‌های فکری خود، یک مدلی را تعریف کنند و به اصطلاح خود، اوتوپیایی را مطرح کنند و سوالی که در این راستا مطرح است، این است که آرمان شهر را چه چیزی شکل می‌دهد؟

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم راجع به سیاست، حکمرانی و اداره جامعه صحبت کنیم، ابتدا باید تکلیف خود را با برخی موضوعات روشن کنیم و نگاه خود به انسان، هستی، علم و دانش و معرفت را روشن کنیم. در این صورت است که نگاه فرد نسبت به آرمانشهر نزدیکتر می‌شود.

جلیل گفت: ما امروز در یک جهانی زندگی می‌کنیم که تحولاتی در آن در حال انجام است و اندیشه‌هایی نیز در آن وجود دارد. مثلا در قرن گذشته، اندیشه مارکسیستی آمد و جامعه بی‌طبقه به معنای این‌که دولت نباید باشد را آرمانشهر خود عنوان کرد و چند دهه نیز بخش عمده‌ای از دنیا، مشغول این نگاه بودند و در ادامه نیز نگاه‌های دیگری ایجاد شد.

وی افزود: برخی از اندیشه‌های مطرح شده قرن‌های گذشته توانسته تا به امروز امتداد یابد و به عرصه اجتماع کنونی بیاورد. مثلا «دکارت» فیلسوف نامدار فرانسوی هم‌معاصر ملاصدرای ما بود و هر دو به نظریه پردازی در یک زمان مشغول بودند، اما نظرات ملاصدرا، عمیق‌تر و قابل دفاع‌تر بود، ولی این نظرات در کتابخانه‌ها مانده است در حالی که نظرات دکارت، امتداد یافته و به مناسبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی امروز آورده و تمدن غرب را شکل داده است.

وی ادامه داد: تمدن غرب، امروز مناسبات جهان را تعریف کرده و حداقل از ۸۰ سال گذشته تا به امروز، این مناسبات از مباحث نظری خارج شده و فراتر رفته است و خودشان اعتقاد دارند که این مناسبات، همان نظم جهانی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تاثیرات این مناسبت حاکم بر دنیا، گفت: امروز تمام دنیا می‌بیند که رژیم صهیونیستی با موشک به بیمارستان حمله کرده و هزاران کودک و زن را می‌کشد، اما این رژیم را همان کسانی که ادعای همین مناسبات را داشته و رهبری می‌کنند، به عنوان نمونه درخشان دموکراسی معرفی می‌کنند.

وی ادامه داد: سال گذشته، نمایشی راه انداختند که برای خود بازیگرانی داشت. در ایران یک خانمی فوت کرد و بازیگران به وسط صحنه آمدند. البته که افراد معمولی نبودند و شامل بایدن و مکرون می‌شدند که اظهار ناراحتی می‌کردند. یک سال نگذشت که پرده دوم این نمایش با موشک باران به بیمارستان غزه نمایان شد و همین بازیگران، سراسیمه به تل آویو رفته و با کسانی که این جنایات را مرتکب شده‌اند، عکس یادگاری گرفته و به آن‌ها کمک مالی کردند.

وی خاطرنشان کرد: آن‌ها به صراحت بیان می‌کنند که آن چیزی که ما را با این رژیم گره زده است، مبنا‌های مشترک دموکراسی، تمدن و اندیشه ما است. روسای جمهور آمریکا به صراحت می‌گویند که اسرائیل، شمشیر دموکراسی و سپر آزادی است.

جلیلی با اشاره به دیگر مسائل مربوط به مناسبات امروز جهان، اظهار کرد: ایلان ماسک، کمتر از دو هفته پیش یادداشتی به همراه سه نفر دیگر منتشر کرد که عنوانش همبستگی با اسرائیل بود و نقدش نیز این بود که نمی‌توان رفتار این رژیم را نسل کشی نامید و می‌گوید که کاملا منطبق با اصول و قابل توجیه است. در مثالی دیگر نیز جان لاک، فیلسوف معروف انگلیسی نیز معتقد است که یک عده در وضع طبیعی قرار دارند که حقی ندارند و عده دیگر نیز وضع مدنی هستند. دولت برای حفاظت از مالکیت افراد در وضع مدنی تشکیل شده و کسانی که در وضع طبیعی هستند، مستحق بردگی هستند. این فیلسوف، یکی از سهام داران شرکت‌های برده‌داری در آمریکا بوده است.

وی خاطرنشان کرد: افسران رژیم صهیونیستی نیز به صراحت بیان می‌کنند که در خصوص عملیات طوفان الاقصی، حماس و فلسطین حقی ندارد و در وضع طبیعی است و این رژیم دارد از کل تمدن غرب دفاع می‌کند. بیش از ۷۰ روز است که زن، مرد و بچه فلسطینی‌ها تحت شدیدترین بمباران‌ها و حملات نظامی قرار می‌گیرند، ولی در مناسبات امروز دنیا علی رغم این‌که در خود سازمان ملل نیز خواستار توقف این جنایت می‌شوند، اما یک کشور می‌آید و به راحتی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را وتو می‌کند.

وی افزود: سند راهبرد امنیت آمریکا نیز به صراحت بیان می‌کند که همانطور که آمریکا در یک قرن گذشته رهبری دنیا را برعهده داشته است، باید در قرن آینده نیز آن را ادامه دهد. اما به چه حقی و بر چه مبنایی؟ چرا در حالی که بقیه نمی‌توانند استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای داشته باشند، خودشان می‌توانند به عنوان سلاح از آن استفاده کنند؟

جلیلی ادامه داد: منطق استکبار، جدید نیست، ولی شکلش هر روز در حال تغییر است. استکبار به معنای ضعیف نگه داشتن بقیه در برابر خود است و دو دیدگاه در مقابل آن وجود دارد که یکی دیدگاه تسلیم و دیگری ایستادگی در برابر آن است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۶
در انتظار بررسی: ۱۰۳
انتشار یافته: ۳۳
بله تو راست میگی... فعلا واسه شما خوب شده که به اختلاس ها کمتر توجه میشه... البته شما فکر میکنی حواس ملت و پرت میکنی ولی صبر ملتم اندازه داره... اه ملتم اندازه داره...
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
اقای سعید جلیلی شخصی پاک دست و وطن پرست است ریشه اقازاده گری و اختلاس ها در جایی دیگر
پیدا کنید ببینید چه خانواده هایی برای خودشان مصونیت قانونی درست کرده اند کسانیکه به صراحت میگویند اگر دست به برادرم بزنید اعلام جنگ میکنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
کسی نگفت به برادرم دست بزنید،هاله ی نوردیده گفت کابینه خط قرمز منه،اونوقتی که میخواستند رحیمی و مشایی و بقایی را تحت پیگیرد قانونی قرار دهند!
شما هستید که با این تفکر عملا بخش معترض مردم رو اسرائیلی می دونین و این خودش دلیل بسیاری از برخوردهای تند و خودسرانه و خشن با معترضین شد. لطفا بساط گسترش این تفکر رو جمع کنید تا بیشتر بز این خراب کاری نکردین
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
معترضی که جوان مردم را سلاخی میکند دیگر معترض
نیست
در این خبر کجا درباره مهسا امینی گفته شده
در صورتی که تیتر خبرتان از ایشان گفته شده
دقیق تر بخوان
ولی می شد جلو‌اینجور حوادث گرفته شود که نشد و هم حاکمیت و هم مردم دارند ضرر ان را می پر دازند شما هم خودتان را به جای روشنفکر جا نزنید اقاسعید
نظر وعقاید شما مملکت رو به این روز انداخته نه توان دارین مملکتو از این وضع فلاکتبار در بیارین نه هم اجازه میدین با امریکا رابطه برقرار بشه تا مردم از این وضع در بیاد باحلوا خلوا کردن دهن شیرین نمیشه
پاسخ ها
حسین کریمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
زیاد نگران رابطه با آمریکا نباش ارتباط بگیری دیگه دست تو نیست جدا بشی بخوای هم نمیتونی از بس عقده خاور میانه رو دارند خون منو تو رو میخورند
بزار خودی بخوره یه روزی ازش پس می
گیریم ولی خود شیطان هم نمیتونه
حقش رو از آمریکا بگیره
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
بشین تا آمریکا برات دنیاتو بسازه ساده لوح همون طوری که اکراین رو خلع سلاح کرد و انداخت جلوی روسیه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
قابل باور نیست که هنوز برخی افراد تصور می کنند راه حل مشکلات در ایجاد ارتباط با آمریکا وکشورهای غارتگر دیگه ست
وقتشه که یه نگاهی به خودمون و توانایی های خودمون داشته باشیم
تا وقتی منتظر بشیم دیگران مسائلمونو حل کنن وضع بهتر از این نمیشه
به امید کمی تفکر…
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
واقعا شماها از رو نمیرید؟هرچی داشتیم تو سینی تقدیم امریکا کردید بادمجونم بهتون ندادن دیگه چی مونده بخواهید سرش مذاکره کنید؟
بنده خدا خيلي دل نگرانه !
چرا معطلی داوطلب آزاد برو کمکشون جایزه یک اتوبان به نامت میکنی
اقای سعید جلیلی شخص وطن پرست و پاک دست است ای کاش از این نوع وطن پرستان در کشور زیاد داشتیم چه حیف که این اشخاص پاک دست ومعتقد به اقایی ایران در کشور کم هستند بجایش تا بخواهید لاف زن و دنیا پرست و وطن فروش داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
بابا یه نفس تازه کن!زیر هر نظری ،افاضه ی فیض کردی بزرگوار!
ناشناس
| Romania |
۰۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
چاییتو بخور
تا این عناصر در ساختار حاکمیت جا خوش کرده اند کشور روی آرامش، اصلاح و توسعه را نخواهد دید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
البته تا اصلاح و توسعه چی باشه؟
اغلب نفوذی ها از در این جریان مشکوک وارد شده اند!
ترابخدا دیگر شما اظهار نظر نکنید خواهشا
این اقا اولا باید برود بنشیند تو خونش حرف نزند .بجای اینجور ایرادهای جوانان تحصیل کرده عمور را بدست بگیرند اینها امتهانشان رادادند نمره پیش ملت بزرگوار ایران صفره
از اشخاصی مثل این و طرز فکرشان بی نهایت بدم میاد
نتیجه این حرفها چیه؟ هر کی علم و صنعت و اقتصاد‌ پیشرفته تر داره تو دنیا تأثیر گذار تر هست این یه واقعیت است
درودخدابراستادجلیلی بزرگوارورزمنده جانباز که برتک تک ماایرانیان حق دارد ،اگرایشان وامثالشان دربرابرصدام مبارزه نمیکردند،این بدخواهان کودن منتقد الان برده عربها وادش بودند،برادران روحانی وجهانگیری که حامیان ا .. دارند چرادرزندانند؟ اگه کسی انهارامحاکمه کند ،ایران رابه اشوب میکشند یعنی چه؟
آقای جلیلی دقیقا تفکرات افرادی مثل شما مارا به این روز انداخته یک عده اطراف هسته قدرت بهترین کیفیت زندگی را دارند و بهمین خاطر هر کس را که مخالف این تبعیض هستش وابسته به دوول غربی و اسرائیل میدانند..راستی چرا همیشه وطنفروش و جاسوس از فرزندان مسئولین رده بالا هستش؟؟بس نیست این همه پول تو جیبیشان
منتظر چی یا کی هستی جهاد شده پاشو برو بجنگ و
دکتر ولایتی جواب اینو خوب داد.
این آقا هنوز هم داره حرف میزنه ؟ عجب دنیایی شده ها
هرکه پولش بیش زورش بیشتر درهمه جهان ودر همه اعصار وقرون این قاعده برقرار بوده وتا ابد خواهد بود
تو...خوشبختی وآسایش مردم را در رابطه باامریکا میدنی؟؟؟؟؟؟
ملتی را که دررابطه ی باامریکا در رفاه واسایش هستند
معرفی کنید
لطفا"
چطور شده که رأی سازمان مللو حق وتوی 5 کشور ناگهان برای این فرد ارزشمند شده است؟ دولت متبوع خودش تا کنون از کدام قطعنامه یا دستورات سازمان ملل در مورد مراعات حقوق بشر در ایران اطاعت کرده است؟ همچنین رژیم دوست و برادرش پوتین چقدر به قطعنامه های حداکثری مجمع عمومی سازمان ملل و دیگر نهاد های بین المللی در مورد الزام پایان تجاوزش به اوکراین اهمیت داد؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی