بازدید 31131
سخنگوی اقتصادی دولت:

دولت موافق افزایش حداقل دستمزد است

وزیر امور اقتصاد و دارایی ابراز داشت: افزایش حداقل دستمزد برای طبقات کارگران در شرایط تورمی قطعاً درست است، اما این افزایش نباید منجر به تخریب فضای شغلی کارگران باشد.
کد خبر: ۱۲۱۱۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸ 19 December 2023

 به گزارش تابناک، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری با اشاره به بخش حقیقی اقتصاد ایران، اظهار کرد: دولت سیزدهم از آغاز فعالیت خود به دنبال این بود که انضباط مالی را در بخش دولتی و عمومی ایجاد کند و با کنترل نرخ ارز، مهار رشد تورم، افزایش پیش بینی پذیری اقتصاد و بهبود فضای تولید، توقف طولانی مدت رشد اقتصادی ایران در نرخ‌های صفر و منفی را به اتمام برساند.

وی افزود: بر مبنای گزارش مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی تابستان امسال مشابه فصول گذشته همراه با اصلاح و تغییر در اقتصاد ایران بوده است. بر این اساس رشد اقتصادی ۸ فصل فعالیت دولت سیزدهم (از پاییز ۱۴۰۰ تا انتهای تابستان ۱۴۰۲) مثبت بوده و در تابستان امسال به ۷.۱ درصد و بدون نفت به ۴.۲ درصد رسیده است.

خاندوزی به حوزه سیاست‌هایی که منجر به افزایش اشتغال می‌شود اشاره کرد و گفت: نرخ بیکاری کشور در تابستان امسال ۷.۹ درصد بوده که جز کمترین نرخ‌های بیکاری ۳ دهه اخیر بوده است و با افزایش ۹۰۷ هزار نفری تعداد شاغلان مجموع تعداد شاغلان به ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر افزایش یافته است. به جهت همزمان بودن کاهش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی (۴۱.۶ درصد) شاهد هستیم که سیاست‌های دولت برای خروج اقتصاد از رکود و بیکاری مؤثر بوده است. بنابراین اینکه برخی افراد از عبارت "رشد بی کیفیت اقتصاد ایران" استفاده می‌کنند، مطابق با واقعیت نیست.

وزیر اقتصاد گفت: رشد گروه صنایع و معادن در نیمه نخست امسال ۸ درصد بوده و این عدد در شرایطی محقق شده که در ۳ ماه و ۶ ماهه پارسال بیش از ۵ درصد نرخ رشد را داشته‌ایم و اضافه بر این اعداد شاهد رشد نیمه نخست امسال بودیم. همچنین رشد اقتصادی در حوزه خدمات طی نیمه نخست امسال ۸.۴ درصد بوده است.

وی به بخش اسمی اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار در آبان ماه امسال نرخ تورم نقطه به نقطه به ۳۹.۲ درصد رسیده در حالی که در فروردین ماه ۵۵ درصد بوده است. البته کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت نیست بلکه سرعت افزایش قیمت کاهش یافته است. تورم چند ساله اخیر هم ریشه در سمت هزینه داشته و دولت سعی کرده با ابزارهای متعددی به موتورهای تورم‌زای کشور برای کاهش تورم حمله کند.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: کنترل نوسانات ارزی مهم‌ترین عاملی بوده که موجب شده طرف هزینه تولیدکنندگان با ثبات مواجه شود. در بخش تقاضا هم کنترل ترازنامه بانک‌ها مؤثر واقع شده که نقدینگی را به ۲۶.۲ درصد کاهش داده است. خروجی این دو دسته خود را در تورم کالایی پایان آبان ماه با عدد ۱.۳ درصد نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: نرخ تورم در ۸ ماهه امسال در مقایسه با ۸ ماهه پارسال و سال ۱۴۰۰ روند کاهشی بوده و سیاست کنترل تورم در اقتصاد ایران موفق بوده است.

خاندوزی گفت: تورم تولیدکننده هم وضعیت باثباتی پیدا کرده است به طوری که که تورم در مهر ماه ۱.۵ درصد بود و در آبان به ۰.۸ درصد رسید. نرخ رشد تورم ماهانه بخش تولیدکننده صنعت هم به عدد صفر رسیده است.

وی در مورد تورم اقلام خوراکی تصریح کرد: تورم مساله مزمن اقتصاد ایران بوده و تا امروز هم گریبانگیر ماست. دولت سیزدهم بنایی بر انکار واقعیت‌های اقتصادی ندارد. فشاری که از سوی تورم به ویژه طی ۶ سال اخیر بوده امر انکارناپذیر بوده و کاهش آن جزو اولویت‌های اقتصادی دولت و فرمان رهبری است.

خاندوزی افزود: اگر تورم‌های سال‌های گذشته همراه با بیکاری زیاد و رکود بالا بوده تلاش ما این است که نرخ بیکاری و رکود کنترل و تورم از طرق کنترل هزینه‌ها و طرف تقاضا مهار شود

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد جمعیت کشور می‌توانند با کالابرگ نیازهای خود را حل و فصل کنند، گفت: همچنین با جلوگیری از احتکار مسکن که موجب شده در بازار ارز و مسکن ثبات بهتری نسبت به پارسال را شاهد باشیم. تلاش ما این بوده که شاخص‌های تورم در بخش اقلام خوراکی پرمصرف در ۷ ماه اخیر کنترل شود.

وزیر اقتصاد در مورد احتمال ادغام صندوق‌های بازنشستگی تصریح داشت: ادغام صندوق‌های بازنشستگی در دستور کار دولت نیست‌.

وی افزود: البته اصلاح مدیریتی صندوق‌های بازنشستگی حسب وظیفه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیری می‌شود، اما برنامه‌ای برای ادغام وجود ندارد.

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد صدور مجوز کسب و کار و پرداخت تسهیلات به آنها تصریح کرد: صدور مجوزها و سهولت در آن به معنای ایجاد تعهد بر دولت برای تأمین مالی و پرداخت تسهیلات نیست.

وی افزود: فلسفه ایجاد درگاه ملی مجوزها این بود که کسب‌وکارها پشت در دستگاه‌ها و اصناف جهت صدور مجوزها معطل نشوند.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: درگاه ملی مجوزها نظارت‌های پسینی بر کسب‌وکارها را نیز مشخص و معین کرده است تا تسهیل صدور مجوزها منجر به شکل‌گیری تخلف نشود.

وی در مورد انتخابات اتاق بازرگانی و انحلال انجمن نظارت اظهار کرد: با توجه به اتفاقی که در اول بهمن ماه یعنی برگزاری انتخابات جهت انتخاب رئیس جدید اتاق بازرگانی ایران انجام می‌شود به همین جهت انجمن نظارت وظیفه تکمیل انتخابات گذشته را دارد. بنابراین نیاز به مساله حقوقی جدیدی نداریم و مثل نقشی که در خرداد ماه ایفا کرد در مورد رئیس اتاق بازرگانی هم باید به لحاظ قانونی ایفای نقش کند.

خاندوزی در مورد نظر دولت برای افزایش حداقل دستمزدها گفت: سیاست افزایش حداقل حقوق کارگران یک سیاست درست است، نه دولت و نه وزیر کار قائل نیستند که این سیاست غلط است.

وی افزود: افزایش حداقل دستمزد برای طبقات کارگران در شرایط تورمی قطعاً درست است، اما این افزایش نباید منجر به تخریب فضای شغلی کارگران باشد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: افزایش بیش از اندازه حداقل دستمزد می‌تواند منجر به شکل‌گیری شغل غیر رسمی شود؛ قطعاً خود جامعه کارگری این موارد را در نظر دارند. با این رویکرد دولت هیچ مخالفتی با افزایش دستمزدها ندارد.

وی در مورد زمزمه‌های آزادسازی لوازم خانگی، اظهار کرد: مسؤولیت تنظیم بازار داخلی کشور به عهده وزارت صمت است. حتماً حمایت کردن از تولیدکنندگان داخلی که یک رکن اقتصاد مقاومتی هستند مهم است آن هم به ویژه در شرایط خاصی که باید ارزبری را کاهش دهیم.

وی افزود: اما اگر تقاضای داخل مازاد باشد و تولید داخل نتواند به آن پاسخ دهد، وزارت صمت حتماً تدابیر لازم را برای پاسخ دادن به نیاز مازاد بازار از طریق واردات به کار خواهد گرفت.

خاندوزی گفت: اختیارات قانونی در نزد وزارت صمت وجود دارد که هر ترتیبی برای بازار لوازم خانگی نیاز است را اتخاذ کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۵
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۸
ملت که بجز بیکاری وفقر وگرانی چیزی حس نمی کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
این فقر و بیکاری رکود اقتصاد نتیجه هیجانی رای هشت ساله به ربنای شجریان و دروغ دیوار کشی در پیاده رو هاست و همچنان ان هشت سال تخریب اقتصاد دارد تاوان پس میگیرد کسی که ارز ۵ تومانی تحویل گرفت و ۳۵ تومانی را تحویل داد هنوز هم مدعی است مواظب باشید فریب نخورید خراب کردن اسان است ساختن سخت و طاقت فرساست .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
به شخصه خودم به کارگرم که بیمه نیست اتوماتیک بیشتر دارم میدم و خود به خود حقوق می‌ره بالا ... اما اگر کارگرم بیمه‌ای بود از ترس عواقب بعدی و طلبکاریهای بعدی کارگر و اداره کار و بیمه و ... و خود هزینه سنگین بیمه .... میترسیدم یک ریال بگذارم روی حقوقش...! کجای کار میلنگه خدا می‌دونه....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
وقتی حداقل حقوق دستوری باشه یعنی دستوری هم قیمتها قبل از افزایش حقوق بالا خواهد رفت و هیچ فایده‌ای برای کارگر نخواهد داشت.... آقا، مسأله شرعی قضیه توافق است و والسلام.
سایر سطوح روز به روز فقیر تر می شوند و دولت فکری به حال این داستان باید بکند- دیروز یک خرید سوپری جزئی کردم 510 هزارتومان شد فکر کردم اشتباه حساب کرده ولی فروشنده گفت کاملا درسته
کشوری که تو وزیر اقتصادش باشی باید فاتحه اش رو خوند رفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
وزیر اقتصاد نه ها، وزیــــــــــــر اقتصــــــــــاد
تخریب فضای شغلی
اینارو از کجاتون در میارین
پاسخ ها
احسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
!!!!!این میگه رشداقتصادی اون میگه رکود
داداش خودت چه قدر حقوق میگری
اقا گول اینارو نخورید اینا ی دعوا سوری تو مجلس راه میندازن مثل هرسال اخرشم همون اش همون کاسه تازمانی ک حقوق ماب ریال خریدمون ب دلارچجور قرارهمه چی درست بشه چرامردم روگول میزنید اقا بقران شما نمیتونید مردم روازفقرخارج کنید فقط دارید شعارمیدیدوتبلیغات وسلام
اضافه کاری در کشورهای منحط لیبرالیسم و استثمار گر غربی ساعتی ده دلار است اما در حکومت عدالت محور شما چهل سنت است این در حالی است که مردم را مجبور کرده اید گوشت و تن ماهی و لبنیات و ... را به قیمت جهانی تهیه کنند و خودرو و برخی کالاهای الکترونیک را بیش از دو برابر قیمت جهانی آن بخرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
احسنت. حرف حق.
دولت هیچ وقت به فکر کارمند و کارگر نبوده جز مالیات گرفتن از حقوق ناچیزشون چیز مثبتی ندیدم
کارگر حقوقش اندازه پول جیبیه یه بچست . بعد میگه دولت مخالفتی با افزایش حقوق کارگر ندارد . نه تو رو خدا بیا داشته باش
همه چی آرومه خاندوزی چقدر خوشحاله.
تمام آمار ایشان دورغ و دورغ کامل است گرانی و تورم و فقر و دزدی ،کلاه برداری از مردم بیداد میکند ،کم فروشی شده عادت تولید کننده و کاسب، دولت فقط فکر گرفتن مالیات است اینهم از جیب مردم .
کلی دروغ کلی ناحق
با سلام، طبق قانون حقوق کارمندان باید بر اساس تورم واقعی افزایش پیدا کند، الان تورم واقعی بالای 60درصد شده، اونوقت افزایش حقوق کارمندان 20 درصد، که با تورم هم خوانی نداره، خواهشان بازنگری کنید در افزایش حقوق ها. ممنون.
یکم از اختلاس امثال چای دبش کم کنید که تورم نشه .افزایش حقوق کارمند وکارگر هیچوقت باعث تورم نمیشه
دولت کفایت مدیریت حقوق و دستمزدها را ندارد. باید استعفا بدهد.
آقا می فرماید بیکاری کاهشی شده کجا من دخترم سال دوم است که لیسانس ریاضگرفته
ولی بیکاره هرکجا برای کاررجوع می‌کنه سابقه کار میخام چطوری باید سابقه بدست
بیاورد نابوده که مشغول تحصیل بوده حالا هم باید بره دنبال سابقه ...فقط پارتی که داشته باشی همروداری ...اینجوری بیکاری کاهشی شده باحرف نمیشه
اینها کلا کارگران را برده فرض میکنند و تنها آن مقدار حقوق میدهند که از گرسنگی نمیرند
باتشکرازاین سسایت خبری
بخدافقربیدادمیکنه اقایون دولتمردان ازخدابترسیدبباشکم گرسنه چطوری مردم به وعده های تمام دروغ شماگوش کنند
فقط تثبیت دلار ازحرفاش تاحالا درسته ولی باقیمت دلاری کالاها وبازاربدون تنظیم بنفع یک عده روز به روزتورم میشه وکارگران هروز گداترمیشن اگه راست میگید بدون فشاروقوه قهریه بزارین کارگران خودشان آزادنه مثل سایرقیمتها مزدوحقوقشان رو تعیین کنند نه به اسم اقتصاد مقاومتی واختلاس حقوق اکثریت بدبخت رو پایمال کردین راستی پول چای دبش هم یادت نره مv
وزیر جک گفتند
افزایش مزد قانون است برابر با تورم سالانه حال دولت موافق باشد یا مخالف چون قانون، قانون است مگر دولت مانند افزایش مزد سال ۴۰۲ تخلف از قانون کند
وزیر اگر راست می گوید تورم را صفر کنند افزایش پیشکش
تخریب فضای شغلی کارگران یعنی چه ؟
کارگر ازیکطرف باید درتولید زحمت بکشد واز طرفی چون دستمزدش باعث تورم میشود باخانواده گرسنگی بکشند این یعنی عدالت و کرامت انسانی ،باعث تاسف است
با سلام؛
سوال پیش میاد:
آیا تعیین حداقل حقوق که سازوکار قانونی دارد و درادامه آن باز نشسته های محترم که سال ها از حقوقشان حق بیمه پرداختند موجب افزایش تورم است؟؟؟!!!
در کجای فرمول ها و محاسبات اقتصادی حقوق تورم زاست؟
تجربه امسال که حقوق ها بسیارکم تعیین شد تا اینجا نشان می دهد که کمبود نیروی کار در بخش های تولیدی و... بوجود آمده،نیروی کار متخصص نیز همین طور .
همچنین پرداختی حق بیمه که درصدی از حقوق است کمتر شده،سبب کاهش منابع صندوق سازمان تامین اجتماعی می شود.
با توجه به موارد بالا و موارد بیشتری که وجود دارد پرواضح است که تعیین حداقل حقوق بسیار کم و خارج از ضوابط قانونی که امسال اتفاق افتاد برای کارفرمایان محترم و دولت هم نفعی ندارد.
پیشنهاد می شود که تصمیم گیران هرچه سریعتر این رویه را اصلاح نمایند تا نتایج مبارک و خوب آن پدیدار شود و این معضلات که دراثر پافشاری بر بعضی تصمیم های اشتباه و بی اعتنایی به قانون ایجاد شده است به سرعت قابل اصلاح و بهتر شدن می باشد، به راه درست و عادلانه و قانونی باز گردد.
با سپاس التماس دعا و توجه
م.ر
امسال تنها سالی است که هیچ چیزی نتوانستیم برای چله بگیریم
نه طور خدا دولت این را هم قبول نکنه بگذار برای اختلاس بعدی ان شا الله
ملت که کاملا پیشرفت اقتصاد وکنترل تورم واختلاس ورسیدن به قلعه را در سر سفرهای خود احساس میکنن دیگه نیاز به گفتن نیست جناب وزیر
به بهانه هیات علمی بودن مقامات چند برابر کارمندان حقوق می گیرند .اما در حقیقت خود این افراد هم کارمند دولت هستند باید مثل کارمندان حقوق بگیرند
بهترین مدیران کشور همین کارگران و کارمندان هستند (با حقوق هشت میلیونی ) هم قسط می دهند (بهتر از دیگران ) هم اجاره خونه هم هزینه خوراک و درمان و پوشاک و آموزش و... برای مدیریت کشور از همین افراد استفاده کنید بهتر جواب میده چون معنی کسری بودجه و راه حلش رو خوب بلدن
وزیر اقتصاد تصریح کرد: افزایش بیش از اندازه حداقل دستمزد می‌تواند منجر به شکل‌گیری شغل غیر رسمی شود.خخخ بهونه جدید واسه عدم افزایش حقوق سال بعد.دنده رو داد که وزیر کار از زیر فشار بیاد بیرون.چقدر خودتون رو به نام آگاهی میزنید و فقط با گفتن ۵۰ درصد نیازهاشون رو با کالابرگ تامین میکنند ماله کشی میکنید روی گند کاریتون.نیاز فقط خوردن و زنده موندنه ؟!برو بابا جون خودتو به اون راه نزن.همه مردم می‌دانند چه خبره.اصلا کسی به شما اهمیت نمیده چون شما رو از خودشون نمی‌بینند.
فقط خدا مارو ازدست شماهای نون برنجان بده
جناب خاندوزی هرساله کارگرهاراباحمایت سوریتون به تمسخرمیگیریدایاخقوق یکماه یک کارگرکه هزینه اجاره خانه اش نمیشه آرزوی خوردن یک کیلوگوشت درسال آرزوی بچه هاشون هست همون حقوق یک‌ماهه پول توجیبی فرزند بیشتر از اینهاست که فرزاندان شماانراقبول ندارند...پس شمانمیتوانیدیک کارگرراکه باپنج میلیون زنده است درک کنید....متاسفم برای مسولین که هرساله مردم رامسخره کرده واخرسال بابک تبصره ای حرف خودشان رابه بهانه تورم وتعلیل نیروبه کرسی می‌نشانند...
معلوم نیست چرا رشد اقتصادی با وضعیت معیشت مردم نسبت عکس دارد، یا مردم دروغ می گویند، یا ...
این موش و گربه یازیها برای انتخابات را تمام کنید حقوق بگیر منتظر افزایش حقوق متناسب با تورم می باشد، هر چند در ۱۰ ساله گذشته ای موضوع رعایت نشده و سر این قشر کلاه رفته
سلام کدوم افزایش حقوق اگ شما مجلسیا همین جوری سرمارو با حرفهاتون گرم میکنید تا کارخودتون جلو بره بندخدا ای حقوقی ک شما میدید با ای شرکتهای ک شما اوردید وسط کمر هرجا کارگرو شما شکستید.منی ک شاغلم دارندبهم تا هفت تون حقوق میدن با دوتا بچه اونم سربرج نمیدن کاش سربرج میدادند منی ک ۵ میلیون فقط کرایه خونه بدم اونم بدترین جا ممکن نمیدونم شما اعتقادی بخدا دارید یا نه اما من حقمو اگ تونستم میگیرم اگ نشد واگذار بخدا میکنم خدایا شکرت
بیکاری به این خاطر کم شده به خاطر اینکه شما حداقل حقوق رو 5300 اعلام کردین تورو خدا پنج میلیون سیصد برای سی روز آخه کدوم آدم عاقلی با ای حقوق کار میکنه
دولت کارگر ستیز هست وکارگران دیگر این دولت را قبول ندارند چه بالا برید چه پایین قطعی هست
جالبه تورم رو چند برابر شده بعد برای جبران چند درصد افزایش میدم تازه منت هم سر ملت می‌زارن که ما حقوقتون رو افزایش دادیم،آیا حقوق ۴۰۰ دلار ۱۳۹۰ بیشتر از حقوق ۱۶۰ دلار الان نیست،آیا تورم ۲۰ درصد شش سال پیش کمتر از تورم ۴۳ درصد شما نیست،ا
دیگه باید این را هم در نظر بگیرند که از قدیم گفتن شکم گرسنه دین وایمان و مذهب و وزیر و مجلس نمیشناسه ،دیکه ابی که بریزه دیگه ریخته ،پس کمی باید تامل کرد
مردک بی سواد تو از حد اقل و حد اکثر چه میفهمی اگر پول در دست خانوادها گردش کنه عاقبت به خود دولت بر میگرده مردم هم بهره می‌برند بدون اینکه دولت کسری داشته باشه
اکثر اقلام در طول سال چندین بار افزایش قیمت دارد ولیکن حقوق بازنشستگان سالی یکبار آنهم یک سوم تورم وکلیه اقلام با دلار ۷۵تومان قیمت دارند
بابا واقعا مسئولان از ما جدا هستن
و اصلا وجود ما ارزش نداره این قضیه ثابت شده است
چاره فقط استعفای از سمت شغلی یست
مشکل باید ریشه ای حل شود
باید ایران نجات یابد
ما که زنده زنده مردیم.
دق کردیم و دلمون خون شد
ای خدای مظلومااااااااااااااااااان
سلام واقعا حیف ماکارگران زحمتکش که ایشان بشه وزیرش بااقای وزیرکاری که حداقل حقوق خودشان زیرصدملیون نیست اون موقع افزایش حقوق کارگرتورم زامیشه.....انشا.....آقام....مهدی....ع....مشگل تورم.....راحله کنه این مسوالین که فقط شعارش راخوب میدن
آقای خاندوزی انشالله که زنده باشیم وببینم امسال چقدر افزایش حقوق خواهیم داشت واقعا کارگر بیچاره تاکی باید صبر داشته باشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل