بازدید 1837

توضیحات تازه معاون رئیسی درباره رد کلیات بودجه

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت:چند نفر از نمایندگان به من گفتند ما کلیات را رد می‌کنیم، بررسی برای بعد از انتخابات می‌رود، و سر فرصت درباره‌اش بحث می‌کنیم و اگر هم نشد دو دوازدهم تصویب می‌کنیم.
کد خبر: ۱۲۱۰۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱ 17 December 2023

به گزارش «تابناک»، سید محمد حسینی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره رد کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: کلیات بودجه در مجلس تایید نشد و طبیعتا دولت سعی می‌کند با اصلاحاتی که صورت می‌‌دهد لایحه را آماده و تقدیم مجلس کند. البته درکنار این امر نیاز است مسائلی تبیین شود، چرا‌که برخی از نمایندگان هنوز با آیین‌نامه قبلی مأنوس هستند و بر مبنای آن بودجه را قضاوت و ارزیابی کردند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ادامه داد: در برخی موارد نمایندگان درباره هزینه‌ها می‌پرسیدند و نگرانی خودشان را ابزار داشتند؛ مثلا می‌پرسیدند تکلیف خرید تضمینی گندم چه می‌شود؟ چقدر برایش در نظر گرفته‌‌اید؟ در حالی که بنا نبود ما در مرحله اول بیاییم مصارف و هزینه‌ها را تک تک بیان کنیم.

وی تاکید کرد: در مرحله اول باید سقف درآمدها و منابع درآمدی مانند نفت و مالیات و غیره گفته شود، بعد از آن در مرحله بعد جداول و آمار و ارقام و این‌که چقدر اعتبار به هر موضوعی تخصیص داده شده مطرح شود. به طور مثال مسئله بازنشستگی برای نمایندگان ابهام داشت، مسئله‌ای که در حوزه‌های انتخابیه مورد سوال مردم است، این را هم با وجود این‌که رئیس سازمان برنامه و بودجه قول قطعی داد و حتی کتبی هم گفت من آماده هستم، باز یک عده‌ای برای‌شان محل تردید بود.

حسینی گفت: یک بحث دیگری که نمایندگان داشتند در مورد  برنامه بود،  مثلا  می‌گفتند چرا دولت درباره برنامه نامه به شورای نگهبان نوشته است و نظرات خودش را درباره برخی از مصوبات اعلام کرده است. مخصوصا آن بندهای الحاقی که برای دولت بار مالی سنگین داشت و دولت با آن‌ها موافقت نداشت. مجموعه‌ای عوامل دست به دست هم داد که این‌گونه شد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ادامه داد: یک مورد دیگری هم که چند نفر از نمایندگان به من گفتند، این بود که گفتند ما کلیات را رد می‌کنیم، بررسی آن برای بعد از انتخابات می‌رود و سر فرصت درباره‌اش بحث می‌کنیم و اگر هم نشد دو دوازدهم تصویب می‌کنیم، چون می‌گویند مدت طولانی مشغول  رسیدگی به بحث برنامه بودیم. از شنبه تا ۴ شنبه جلسه داشتیم و الان رقبای ما در حوزه‌های انتخابیه سخت مشغول فعالیت هستند، چرا ما مثلا این‌گونه گرفتار بحث بودجه باشیم؟ البته آقای قالیباف این را رد کرد و گفتند الا و لابد باید این مسئله تمام شود و مورد رسیدگی قرار گیرد. ما هم فکر می‌کنیم عذری وجود ندارد که بخواهند برای  سال آینده بگذارند.

وی افزود: یک تعدادی هم از نمایندگان عدم تاییدشان در هیات‌های اجرایی را به حساب دولت می‌گذاشتند، برخی می‌گفتند سازمان برنامه اعتبار به پروژه‌های‌شان در حوزه‌های انتخابیه تخصیص نداده و مثلا از مدیران استانی دلخوری داشتند و این‌ها را مطرح می‌کردند. این عوامل همه دست به دست هم داد و حتی نگذاشتند آقای حاجی بابایی که رئیس کمیسیون تلفیق بود، در یک فضای آرام صحبت‌های‌ خود را تمام کنند، اطراف ایشان ریختند  و جو خاصی ایجاد شد و بعد هم خود آقای رئیس مجلس ورود پیدا کرد، سوالاتی مطرح کرد که خود این‌ امر در نمایندگان تردید ایجاد کرد و در نهایت رأی ندادند.

حسینی درخصوص این‌که گفته می‌شود ۵۰ همت یک شبه به بودجه اضافه شده است، عنوان کرد: یک شبه نیست، قبلا هم در کمیسیون تلفیق آقای منظور قول داده بودند که ما این کار را انجام خواهیم داد و نگران نباشید و در آن جمع اعلام کردند منتها بعضی‌ها تشکیک کردند و نمی‌خواستند کوتاه بیایند.

وی درخصوص این‌که مجلس عنوان می‌کند اصلاحات کلی است و خود دولت هم باید این‌کار را انجام دهد، اظهار داشت: بله، دوستان برنامه و بودجه بررسی می‌کنند، نظرات نمایندگانی که مخالف بودند تک‌تک احصا و مشخص می‌شود که روی چه مواردی دست گذاشته‌اند، بعضی موارد را باید توضیح داد و بعضی موارد اگر وارد باشد باید اصلاحاتی در آن‌ها ایجاد و تقدیم مجلس شود.

حسینی درباره تذکر برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر‌این که‌ بودجه در بخش هزینه‌ها و درآمدها غیرواقعی نوشته شده است، بیان کرد: به خاطر این است که ما هنور هزینه‌ها را نگفته‌ایم روی همان آیین نامه قبلی این‌ها نظر می‌دادند و بررسی می‌کردند. عواملی متعددی تاثیر داشت که باید این‌ها بررسی شود.

وی درباره نظر کارشناسان مبنی بر این‌که بودجه انقباضی بسته شده گفت: دیگر جزئیات را باید آقای منظور بگویند، یکسری عوامل حاشیه‌ای مطرح شد، مثلاً روز قبل از آن آقای منظور اظهارنظری درباره خودرو مطرح کردند که این‌ها همه مزید بر علت شد و کلیات بودجه رد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست