بازدید 2555
۷

آنتی‌ویروس ایرانی چطور عمل می‌کند؟

به تازگی یک آنتی‌ویروس ایرانی رونمایی شد که به گفته مسؤولان این پویشگر امنیتی هر اپلیکیشن موبایلی را می‌تواند بررسی و مخرب بودن یا نبودن آن را اعلام کند و قادر است بیش از ۶۰ درصد بدافزارها را در فضای مجازی شناسایی کند.
کد خبر: ۱۲۱۰۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷ 15 December 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، با رشد اشراف شرکت‌های تامین‌کننده تجهیزات سخت‌افزاری در بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات، به مشخصات فنی و مختصات تجهیزاتی که ارایه می‌دهند، عواملی چون افزایش حجم گردش کالا و نیاز به اختصاصی‌سازی و کاهش قیمت تمام شده محصولات و تمایل به کنترل بیشتر برروی محصولات قابل عرضه، علاقه شرکت‌های تامین کننده برای ورود به عرصه تولید را افزایش می‌دهند.

امروزه از منظر جهانی، سه عامل طی سه سال اخیر باعث شده زنجیره تامین اقلام فناوری اطلاعات با چالش جدی روبرو شود. همه‌گیری کرونا، اختلافات تجاری چین و آمریکا و جنگ اوکراین عواملی است که باعث شده کسری قطعات الکترونیک (تراشه) در سطح دنیا باعث طولانی شدن زمان تحویل عمده تجهیزات زیرساخت‌های فناوری اطلاعات شود.   

در حال حاضر کالاهایی که شاید زمانی با شرایط تحویل فوری در دنیا قابل تامین بود، امروزه تا شش ماه هم طول می‌کشد تا تحویل شود و این امر باعث می‌شود تامین‌کنندگان به فکر ورود به فرآیند تولید افتاده و با کنترل بخشی از زنجیره تامین قطعات، مشکلات طولانی شدن زمان‌های تحویل را کاهش دهند. وجود نیروی کار ارزان، انرژی ارزان، برخی قوانین حمایتی دولت و استقبال حاکمیت از تولید و بومی‌سازی در حوزه فناوری اطلاعات طی سه سال اخیر انگیزه بیشتری برای حرکت به سمت تولید این محصولات در ایران بوده است.

کارشناسان معتقدند، نهادهای مختلف حاکمیتی تلاش کرده‌اند با وضع قوانین، سیاست‌گذاری کلان، لحاظ عبارت «تولید» در شعار سال و دیگر اقدامات قانونی باعث سرعت بخشیدن به رشد تولید در کشور شوند؛ تصویب قانون «حداکثر حمایت از توان تولید داخل و بومی‌سازی»، شاید مهم‌ترین اقدام قانونگذار در این خصوص طی سال‌های اخیر بوده است.

بنابراین همزمان با توجه به بحث بومی‌سازی در حوزه‌های مختلف، ارتباطات و فناوری اطلاعات هم از موضوع غافل نمانده و طی سال‌ها مسئولان حوزه ارتباطات بر بحث بومی‌سازی تأکید کرده‌اند، به گونه‌ای که اوایل آغاز به کار دولت سیزدهم، عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- بر ضرورت حمایت از بومی‌سازی زیرساخت های امنیتی تأکید کرد. وی با بیان این که نیازمندی‌های کشور مبتنی بر سرمایه‌های بومی است گفت این موضوع باید تقویت شود و ما از طریق ظرفیت‌هایی که خودمان داریم خدماتمان را ارائه دهیم.

تولید و حمایت از پلتفرم‌های بومی، تولید گوشی ایرانی و سیستم عامل بومی از جمله اقداماتی است طی سال‌ها و البته دو سال و نیم گذشته توسط وزارت ارتباطات با همکاری سایر نهادها انجام شده است.

در این راستا، اخیرا از یک آنتی ویروس ایرانی رونمایی شد که به گفته مسئولان این پویشگر امنیتی هر اپلیکیشن موبایلی را می‌تواند بررسی و مخرب بودن یا نبودن آن را اعلام کند؛ در واقع  این سامانه مذکور قادر است بیش از ۶۰ درصد از بدافزارها را در فضای مجازی شناسایی کند.

در این باره جانشین فرمانده کل انتظامی کشور گفته است که پیشنهاد استفاده از سامانه فارز از سوی پلیس به شورای عالی فضای مجازی داده شده تا این شورا استفاده از آن را الزامی کند که به دنبال آن شاهد کاهش نصب بدافزارها بر روی تلفن‌های همراه باشند.

در توضیحات معرفی این سامانه تنها گفته شده که می‌تواند هر اپلیکیشنی در موبایل را مورد بررسی قرار دهد و درباره مخرب بودن و یا نبودن آن اپلیکیشن تصمیم‌گیری کند؛ حال این سوال وجود دارد که آیا این سامانه بر روی تلفن‌های همراه به گونه ای عمل خواهد کرد که درباره وجود و یا عدم وجود یک اپلیکیشن در تلفن همراه کاربران تصمیم خواهد گرفت؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷
متاسفانه تصمیم درستی نیست که روی گوشی مردم به اجبار اپلیکیشن امنیتی مورد نظر نیروی انتظامی نصب بشه... این خودش جای سوال داره....حتما با نارضایتی مردم همراه خواهد بود و جامعه در مقابل ان مقاومت نشون میده و باز هم متاسفانه ب بدنامی رو برای سیستم تولید میکنه
این تصمیمات به صلاح کشور نیست
چه کسانی این نظرات اراجیف رو به خورد سیستم میدن؟ عملش که هیچ حتی مطرح کردنش جز ایجاد حساسیت نتیجه ای نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
هدف قدرت نمایی برای جامعه هست نه رضایت عمومی
این خودش بدافراز و برنامه جاسوسیه
دقیقا اینطور عمل می کند که انگار کلید در خونه و کل قفل های منزل رو آویزون کنی تو کوچه و روشم بنویسی این کلید مربوط به در کمد اتاق خواب سمت چپ می باشد
احتمالا خود موبایل رو به عنوان ویروس معرفی میکنه باعث کر کر خنده میشه....حیف پول که خرج هیچ و پوچ میشه‌.....
اینبرنامه اول باید روی در ورودی مغز کسانی نصب بشه ک ببینیم اصلا کجایی هستن وایا اصلا صلاحیت دارن ک درمورد گوشیهای موبایل مردم هم تصمیم گیری کنن یان..یعنی واقعا این برنامه جاسوسی را میخوان روی گوشی مردم نصب کنید خجالت اوره واقعا که
نمایندگان تان در مجلس انقلابی حاضر به نصب آن هستند ؟
خود کابینه دولت محرومان چطور؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی