بازدید 2408

گفتگوی مقامات ایران و روسیه درباره منطقه آزاد تجاری

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، الکساندر پانکین معاون وزیر امور خارجه این کشور و کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در دیداری, درباره آمادگی‌ها برای امضای توافقنامه منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران گفتگو کردند.
کد خبر: ۱۲۰۹۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸ 13 December 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از خبرگزاری "تاس", در این بیانیه آمده است: دو طرف در زمینه آماده‌سازی برای امضای توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران، تبادل نظر کاملی انجام دادند.

وزارت خارجه روسیه همچنین گفت که طرفین درباره «مسائل همکاری روسیه و ایران در تعدادی از انجمن‌های اقتصادی پیشرو جهانی و منطقه‌ای از جمله بریکس، سازمان همکاری شانگهای و سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه گفتگو کردند.

به گزارش ایرنا, پیش از این سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان از نهایی شدن مذاکرات موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا خبر داد و گفت: در قالب توافقنامه جدید، به‌ جز کالاهای حساس، هیچ محدودیتی در تجارت بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا وجود نخواهد داشت.

«عزیز منصوری» در نشستی با اعضای هیات نمایندگان اتاق تبریز اظهار کرد: کشورمان به‌مدت سه سال در قالب موافقتنامه تجارت ترجیحی با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا فعالیت می‌کرد و امکان تجارت ۸۶۲ قلم کالا با تعرفه ترجیحی با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود داشت، اما اکنون شاهد تحقق موافقتنامه تجارت آزاد خواهیم بود که در نوع خود اولین موافقتنامه تجاری آزاد ایران است که عملیاتی خواهد شد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیهٔ اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند.

پیش‌نویس توافقنامه بین ایران و اوراسیا بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در پنجم ژوئیه ۲۰۱۷ در ایروان امضا شد. در سال ۲۰۱۸ توافقنامه موقت (برای مدت سه سال) در خصوص مشارکت این کشور با اوراسیا منعقد شد و از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مذاکرات برای انعقاد یک توافق نامه تمام عیار بین ایران و اتحادیه اقتصائی اوراسیا در حال انجام است.

تجارت بین اوراسیا و ایران در سال ۲۰۲۱میلادی ۷۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و از پنج میلیارد دلار گذشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست