بازدید 2980
۴

مذاکرات هسته‌ای به شیوه متفاوتی پیگیری شده

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: دولت بایدن ادعا می‌کرد تصمیم دارد به برجام بازگردد و در همین چارچوب مذاکراتی را شروع کردند؛ هم در دولت قبل و هم دولت کنونی مذاکرات انجام شد که از سال گذشته با شیوه متفاوتی این مذاکرات پیگیری شده است.
کد خبر: ۱۲۰۹۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵ 12 December 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمد اسلامی روز دوشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه شاهد افزود: همه آنچه را که درباره موضوعات پادمانی مطرح کردند را آوردند و چند مکان را که به عنوان «پی ام دی» قبلا بسته شده بود و اسم‌شان را در رسانه آورده بودند، گفتند می‌خواهیم چند بازرسی از این مکان‌ها انجام دهیم، در حالیکه هیچ کدام از این‌ها سایت (هسته‌ای) نیست و برای سازمان انرژی اتمی نیست و ساخته و پرداخته منافقین و سیستم‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی است.

وی افزود: در شورای عالی امنیت ملی این مسایل مطرح و قرار شد از این چهار مکان بازرسان آژانس بازرسی کنند. آمدند و بازرسی کردند و کشور درباره آن‌ها گزارشی تهیه و به آژانس ارائه کرد. اما آن‌ها اراده کردند که موضوعات را زنده نگه دارند و به عنوان اهرم فشار علیه ایران استفاده کنند. در عین حال دو تا از این موضوعات تا فروردین امسال بسته شد و آژانس گفت که دیگر درباره آن‌ها سوال ندارد.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اقدامات ما در سازمان انرژی اتمی بر اساس قانون اقدام راهبردی انجام می‌گیرد. ما عضو «ان پی تی» هستیم و این معاهده در مجلس ایران قانون شده و بر اساس آن متعهد به اجرا هستیم و فعالیت‌های هسته‌ای ما در چارچوب این قوانین انجام می‌شود و آژانس هم مرتب بازرسی دارد و به طور قانونی و حرفه‌ای این ارتباط را داریم. کشور‌هایی که سایت هسته‌ای دارند تحت نظارت آژانس هستند و ما هم از این قانون مستثنی نیستیم.

اسلامی در بخشی از سخنان خود با اشاره به سند راهبردی هسته‌ای و نیاز کشور به ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای گفت: پنج سایت انتخاب شده، مطالعات زمین شناسی آن‌ها به صورت عمیق در حال صورت گرفتن است که یکی از این سایت‌ها متعلق به بوشهر است که واحد‌های ۲ و ۳ آن در دست احداث است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در سال ۱۴۰۰ که به سایت بوشهر وارد شدیم آن پروژه بنا به دلایل مالی در رکود بود و شاید تنها ۲۰۰ نفر در آنجا مشغول به کار بودند و امروز بیش از سه هزار نفر در آن سایت مشغول فعالیت هستند.

اسلامی تصریح کرد: در همین مراسم کاپ ۲۸ که هفته گذشته در امارات برگزار شد که در موضوعات تغییرات اقلیمی بود کشور‌های مختلف مجدد توافق کردند که ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌ای خود را به میزان سه برابر افزایش دهند یعنی دنیا به دنبال افزایش انرژی هسته‌ای خود هست. آن‌ها در همین اجلاس اخیر متعهد شدند که با سه برابر کردن نیروگاه‌های اتمی درجه حرارت کره زمین را یک و نیم برابر کاهش دهند.

وی گفت: موضوعی که برای ما مهم بود اینکه تولید و ظرفیت سوخت هسته‌ای را گسترش دهیم، معادنی را که تا سال ۱۴۰۰ استفاده می‌کردیم حداکثر سه معدن بود و امروز از ۱۴ معدن عبور کرده‌ایم، حجم مواد استخراج شده از معادن نیز چندین برابر شده است. تولید کیک زرد را در سایت‌های گوناگون در کنار معدن و با تکنولوژی‌های متفاوت در دستور کار قرار دادیم تا بتوانیم سوخت هسته‌ای بیشتری را تولید کنیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: دیدیم که در بحث پرتودهی تقریباً کاری انجام نداده و شاید کشور‌های پیشرفته ۵۰ یا ۶۰ سال است که این کار را انجام می‌دهند، بنابراین طرح شناسایی و قطب‌های تولید را در دستور کار قرار دادیم. همه می‌دانید که ۳۰ درصد محصولات کشاورزی ما ضایعات است و این یعنی حجم زیادی دورریز وجود دارد.

اسلامی افزود: وقتی محصولات پرتودهی نشوند یعنی باقیمانده آفات و سموم از آن‌ها جدا نمی‌شود که این نیز به جان مردم منتقل خواهد شد. اما در این خصوص خیلی جدی وارد میدان شدیم شبکه دانش بنیان را ایجاد کردیم تولید دستگاه‌های پرتودهی را در دستور کار قرار دادیم.

وی گفت: تا پایان این دولت تقریباً می‌توان گفت در قطب‌های تولیدی حداقل یک دستگاه پرتودهی راه‌اندازی خواهیم کرد. ما تلاش زیادی را انجام دادیم تا این ظرفیت و دانش را ایجاد کرده و برای آن ظرفیتی صنعتی ایجاد کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درخصوص رادیو دارو‌ها خاطرنشان کرد: تنها شرکتی که در این خصوص داریم شرکت پارس ایزوتوپ است که رادیو دارو تولید کرده و جزو ۶ شرکت برتر جهان است. سالی یک میلیون بیمار از محصولات این شرکت در ایران استفاده می‌کنند، اما همین شرکت ما هم مورد تحریم قرار دارد در شرایطی که آن‌ها همچنان ادعای حقوق بشری دارند. ضد انقلاب و جیره خوارانی که هستند نشان دادند که چقدر از فعالیت پارس ایزوتوپ عصبانی هستند، زیرا موجبات شگفتی دانشمندان و محققانی بود که در سایر کشور‌ها فعالیت می‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
اره همینطور پیش برید واسه شما که مشکلی پیش نمیاد... فقط خانه هاتون گرونتر و دارایی هاتون بیشتر میشه زیر له شدن کمر ملت....
مذاکره با آمریکا و غرب هیچ فایده ایی برای کشور نداره . هدف آمریکا از مذاکره فقط گرفتن امتیاز از طرف مقابل و به درازا کشاندن مشکل . آمریکا در طول مذاکره خنجر رو از پشت فرو میکنه و هر جا منافعش ایجاب کنه میزنه زیر میز . پس فکر اینکه با مذاکره با آمریکا میشه گشایشی در مشکلات ایجاد کرد عبث و بیهوده است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
باشه علی اقا الان دستور توقف میدیم و جلوی خنجر که قرار بره پشت شما گرفته خواهد شد. اولا این تیم وزارت خارجه توان مذاکره ندارد شما ناراحت نباش دوما مردم اصلا مهم نیستند زیر تحریم نابود بشند امثال تو شعار بتونید بدید
چند سال است که پروژه های تولید برق هسته ای در حد بررسی های زمین شناسی و زمین باقیمانده و قطعا حالا حالا ها هیچ اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و فقط بودجه های کلان است که اختصاص داده می شود و نتیجه صفر کیلووات برق است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست