بازدید 1494
۱

شناسایی کارگاه‌های پرخطر توسط بازرسان وزارت کار

بر اساس گزارش‌ها از ابتدای سال جاری تاکنون حوادث ناشی از کار در کشور ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. وزارت کار با استفاده از ظرفیت بازرسان فعال خود ۶۵ هزار کارگاه‌ پرخطر را شناسایی کرده و درصدد است از این طریق صیانت از نیروی کار را در بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه محقق کند.
کد خبر: ۱۲۰۹۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۲ 11 December 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، آموزش ایمنی کار به منظور ارتقاء فرهنگ ایمنی به عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای ایمن‌سازی محیط کار، ارتقای بهره‌وری و صیانت از منابع انسانی و مادی کشور همواره سرلوحه ماموریت‌های اصلی معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار داشته است.

درحال حاضر بحث پیشگیری از حوادث کار و پیروی از آیین‌نامه‌های قانونی از جمله اهداف بازرسان کار به شمار می‌رود که نه تنها در کاهش هزینه‌های اضافی ناشی از حوادث موثر است، بلکه به دلیل منافع بلندمدت اجتماعی و اقتصادی نظیر حفظ نیروی کار و افزایش کیفیت تولید موجب ایجاد انگیزه در کارفرمایان می‌شود.

سالانه ۴۲۰ هزار بازرسی از کارگاه‌های سطح کشور به منظور نظارت برحفظ و صیانت نیروی کار انجام می‌گیرد و حدود ۳۶۰ هزار ابلاغیه رفع نواقص به کارگاه‌ها ارائه می‌شود.

برابر آمارها حدود ۲۵ هزار کمیته حفاظت فنی در سطح کشور و در کارگاه‌های بالای ۲۵ نفر به منظور حفاظت از نیروی کار تشکیل شده که ضمن خودارزیابی در کارگاه از نیروی کار و سرمایه‌های مجموعه صیانت می‌کنند.

در همین راستا احمدرضا پرنده  - مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برنامه‌ریزی برای انجام ۱۴۰ هزار فقره بازرسی از واحدهای پرخطر در کشور تا پایان سال خبر داد و گفت: برنامه بازدید از کارگاه‌های پرخطر به طور کامل محقق شده و ۶۵ هزار کارگاه پرخطر توسط بازرسان کار در سطح کشور مورد بازرسی قرار گرفتند.

وی خدمت کردن به حوزه صیانت از نیروی کار را یک اصل در اولویت برشمرد و گفت: درحال حاضر شمار بازرسان فعال کارگاه‌های پرخطر در سطح کشور ۸۰۰ نفر است و ما درصددیم با همین ظرفیت بهترین صیانت از نیروی کار را در بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه داشته باشیم.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از تشکیل ۲۵ هزار کمیته حفاظت ایمنی و بهداشت کار در کشور خبر داد و افزود: هم اکنون و طبق داده‌های آماری ۱۰۰ هزار کارگاه با نیروی کار بالای ۲۵ نفر در کشور فعال هستند. اداره‌ کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دو برنامه محوری را برای حفظ و صیانت از نیروی کار دنبال می‌کند و در همین راستا نیز کمیته‌های حفاظت ایمنی و بهداشت کار در کارگاه‌های بالای ۲۵ نفر باید تشکیل شود.

وی بر لزوم مشارکت دستگاه‌های اجرایی به منظور ارتقای ایمنی نیروی کار در کشور و افزایش بازرسی‌های ایمنی از واحدهای تولیدی و صنعتی تاکید کرد و گفت: استفاده از ظرفیت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در ارتقای ایمنی کارگاه‌های کشور و مشارکت آن‌ها در برنامه‌های ایمنی و بهداشت کار در دستور کار وزارت کار قرار دارد.

در دو سال فعالیت دولت سیزدهم، اقدامات موثری در باز مهندسی حوزه ایمنی و سلامت شغلی در سطح کلان صورت گرفته است، به نحوی که با همکاری مجلس شورای اسلامی، تصویب دو مقاوله‌نامه سازمان بین‌المللی کار، مقاوله‌نامه ۸۱ با موضوع "بازرسی‌کار در صنعت و تجارت" و مقاوله‌نامه شماره ۱۵۵ با موضوع "ایمنی و بهداشت شغلی" به عنوان محورهای راهبردی کلان ارتقای ایمنی و سلامت کار در سطح ملی به تصویب رسید.

در حال حاضر تمام شاغلان در دستگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مشمول رعایت مقررات ایمنی و بهداشت شغلی هستند و بر همین اساس نقش و جایگاه بازرسی کار در پیشگیری از وقوع حوادث ناشی از کار و حفظ و صیانت از کارگران شاغل امری مهم و حیاتی است.

انجام بازرسی‌های هوشمند از کارگاه‌های پرخطر، افزایش تعداد کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار، اعمال ماده ۱۰۵ در کارگاه‌های حادثه آفرین و پرخطر و خودارزیابی ایمنی در واحدهای اقتصادی از جمله برنامه‌های محور اداره کل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، طبق ۹۵ قانون کار، مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار برعهده کارفرماست و موظف است به کارگران خود ابزار و تجهیزات کاری لازم را به منظور حفظ سلامت و ایمنی نیروی کار ارائه کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اینکه کارگاه های پر خطر را شناسایی کرده اید اما باز تلفات انسانی کارگران بالا است یعنی بیعرضه اید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی