بازدید 17937
۳

وام ازدواج برای زوج‌های زیر ۵۰ سال پیش‌بینی شده

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان گفت: وام ازدواج برای زوج‌های زیر ۵۰ سال پیش بینی شده و پرداخت آن به سالمندان و افراد بالای این رنج سنی، تخلف است.
کد خبر: ۱۲۰۸۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵ 06 December 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، وحید یامین پور روز چهارشنبه در حاشیه مراسم آغاز به کار سامانه "همراه" برای آموزش و مشاوره ازدواج افزود: اکنون این سامانه هم از طریق سامانه دولت و هم سایت وزارت ورزش و جوانان در دسترس است و متقاضیان می توانند از آن استفاده کنند.

وی یادآور شد: پیش از این، همه آمار و عملکردها در زمینه نوبت گیری، مراجعه و نظرسنجی به صورت مکتوب، تلفنی یا شفاهی اعلام می شد و چندان امکان راستی آزمایی آن وجود نداشت چون ارقام بسیار بالا بود، این سامانه اکنون این امکان را فراهم می کند که بدانیم در لحظه کدام کارگاه در حال برگزاری است، تصویر و گزارش تصویری کارگاه را داریم و تعداد شرکت کنندگان و نظر سنجی از آنها نسبت به محتوای کارگاه را در دست خواهیم داشت.

یامین پور گفت: جوانان می‌توانند با مراجعه به این سامانه برای جلسات مشاوره ازدواج نوبت گیری، نظر خود را نسبت به کارگاه ثبت و بهترین و نزدیک ترین مرکز مشاوره به منزل خود را پیدا کنند.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه محتوای آموزشی و مشاوره‌ای بر روی سامانه بارگزاری و آرشیو می شود، گفت: دسترسی به همه این خدمات، امکانات و مشاوره ها رایگان است، برای اولین بار در این سامانه مجموعه‌ای از سازمان های مردم نهاد که ارائه دهنده خدمات حوزه خانواده و ازدواج هستند گردهم جمع شده اند و دسترسی به آنها نیز فراهم است.

وی در خصوص روند کند پرداخت تسهیلات و وام ازدواج خاطرنشان کرد: برخی بانک‌ها علاقه‌ای به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج با کارمزد پایین ندارند و بهانه گیری برخی بانک‌ها در زمینه تضامین، از دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی و از قانون بودجه تخلف می‌کنند در حالیکه تصمیمات و شرایط دریافت وام ازدواج مشخص است.

یامین پور ادامه داد: برخی بانک‌ها عملکرد خوبی دارند و ما از آنها راضی هستیم اما برخی بانک‌ها علاقه‌ای به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج با کارمزد پایین ندارند و به روی تضمینات و نوبت دهی به زوجین بهانه گیری می‌کنند که این موارد را وزارت ورزش جوانان و سامانه بازرسی بانک مرکزی رسیدگی و به شکایات رسیدگی کرده و این شکایات را به بانک مرکزی منتقل می‌کنیم. رییس جمهوری نیز به شخصه پیگیر موضوع تسهیلات ازدواج است.

معاون وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه طی سال گذشته تعدادی از افراد بالای ۵۰ سال وام ازدواج گرفتند که آمار آنان از یک درصد تجاوز نمی‌کند، سقف سن دریافت ازدواج را ۵۰ سال اعلام کرد و گفت: دریافت این وام ها برای زوج های بالای این رنج سنی، این نوعی خیانت در سپرده های مردم است چراکه مردم اعتماد کرده‌اند که از این سپرده‌ها به درستی استفاده شود.

وی به در صف انتظار بودن زوج های بسیاری برای در دریافت وام ازدواج اشاره و اعلام کرد: رئیس جمهور با جدیت این موضوع را از بانک مرکزی تقاضا کرد و من هم پیگیر هستم، مجلس شورای اسلامی در تبصره ۱۶ سقفی برای تسهیلات تکلیفی در نظر گرفته که سقف ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. از این رقم ۵۶ هزار میلیارد تومان برای تسهیلات فرزند آوری و در نظر گرفته شده و ۱۴۶ هزار میلیارد تومان نیز باری پرداخت تسهیلات ازدواج باقی مانده است اما این رقم برای صفر شدن افراد در لیست انتظار وام ازدواج کافی نیست.

یامین پور افزود: برخی بانک ها تا ۱۲۰ درصد و بیش از سهمیه خود، وام ازدواج پرداخت کرده‌اند اما چون صف تقاضای وام ازدواج طولانی، تعداد متقاضییان زیاد و عدد چشم گیر است و سقف مجموع وام های پیش بینی شده محدود است، نگرانی هایی را برای پرداخت این تسهیلات در سال های آتی فراهم می کند.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان گفت: علاقه مندیم میزان تسهیلات ازدواج افزایش یابد زیرا گره گشای ازدواج جوانان است اما باید افزایش مبلغ وام ازدواج با سقف تسهیلاتی که مجلس برای پرداخت وام توسط بانک‌ها در نظر می‌گیرد تناسب داشته باشد، زیرا اگر ما سالانه به ۹۰۰ هزار تا یک میلیون نفر وام دهیم، صف وام ازدواج باقی می‌ماند، چنانکه طی سال های گذشته دهها هزار نفر انباشت تقاضای وام ازدواج به سال های بعد منتقل شده اند. بر همین اساس اگر عدد تسهیلات ازدواج به حدی بالا رود که بانک‌ها نتوانند بر اساس سپرده‌ها وام پرداخت کنند، صف دریافت وام ازدواج طولانی تر می‌شود.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی ۳۰۰ میلیون تومان وام ازدواج برای هر نفر در سال ۱۴۰۳ مطرح کرده‌است، اذعان داشت: معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری ارائه تسهیلات بیشتر برای مسکن، ازدواج و اشتغال جوانان دهه شصتی روستایی تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان را پیگیری کرده است.

یامین پور درباره اهمیت ارتقای شورای عالی جوانان به شورای عالی نوجوانان و جوانان، افزود: رئیس جمهوری به نوجوانان قول داده همانطور که جوانان به لحاظ ستادی و فرابخشی نهادی دارند که در عالی ترین سطح برگزاری می‌شود، برای نوجوانان نیز چنین نهادی پیش بینی شود از همین رو دستور رئیس جمهور این بود که بهترین محمل برای این نهاد فرابخشی، همین شورای عالی جوانان با اصلاح اساسنامه خود است به طوری که اعضا و ماموریت های شورای عالی جوانان به شورای عالی نوجوانان و جوانان توسعه یابد. در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع مطرح و به رای گذاشته شد. من طرح مورد نظر خود را ارائه دادم و اعضا با اکثریت آراء به این طرح رای دادند تا حوزه ماموریتی شورای عالی جوانان توسعه یابد.

در این مراسم از سامانه «هم راه» که برای آموزش و مشاوره جوانان قبل، حین و بعد از ازدواج طراحی شده است رونمایی شد و افراد می توانند با مراجعه به آن از خدماتی مانند مشاوره، استفاده از تجربیات دیگران و ارائه پیشنهادات استفاده کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳
چرا خوب وام‌وامه
ولا ما چند ماهه ثبت نام کردیم وام ندادن بهمون بدترین بانک. بانک رفاه کارگرانه اصلا خب نیس لطفا پیگیری کنید
ببین مملکت چه خبره، زوج زیر پنجاه سال باید دنبال وام ازدواج بدوه!
یه زمون ادمها زیر ۲۰ سال ازدواج میکردن. چیکار کردین با مردم؟ با جوانان؟ که
دیگه الان اکثرن میانسال و تنها هستن…
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی