بازدید 118950

کمبود این ویتامین باعث بی اشتهایی کودکان می‌شود

به تازگی حس می‌کنید که فرزندتان بی‌اشت‌ها شده و حتی بعضی از غذا‌هایی را که قبلا دوست داشته، دیگر با تمایل نمی‌خورد؟ ممکن است دچار کمبود بعضی از ویتامین‌ها شده باشد.
کد خبر: ۱۲۰۸۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۷ 05 December 2023

 به گزارش تابناک، سالیانه حدود ۳۵% از والدینی که کودک درحال رشد دارند با گلایه از اینکه فرزندشان خوب غذا نمی‌خورد یا اشتهای کافی ندارد به پزشک مراجعه می‌کنند.
 

 مطالعات نشان می‌دهد که کمبود برخی از ویتامین‌ها می‌تواند در بی اشتهایی اطفال یا بزرگسالان تاثیر مستقیم داشته باشد. آیا می‌دانید کمبود کدام ویتامین باعث بی اشتهایی کودکان می‌شود؟

بی اشتهایی از نشانه‌های کمبود ویتامین D
یکی از نخستین نشانه‌های کمبود ویتامین دی، بی اشتهایی است. عملکرد صحیح بدن کودک شما در گرو مقدار مناسب از مصرف ویتامین D بوده و اگر سطوح این ویتامین در بدن کافی نباشد، حتی در جذب برخی دیگر از مواد مغذی مثل کلسیم اختلال ایجاد خواهد شد.

در واقع ویتامین دی را مهم‌ترین ویتامین برای درمان بی اشتهایی کودکان می‌توان دانست.

اگر فرزند شما اشتهای کافی برای خوردن غذا ندارد، به پزشک مراجعه کنید تا با یک آزمایش خون اطمینان حاصل کند که کمبود ویتامین د ۳ در بدن فرزند شما وجود ندارد.

کمبود ویتامین D را به راحتی با مصرف شربت یا قرص ویتامین دی می‌توان برطرف کرد. از آنجایی که نور خورشید بهترین منبع تامین ویتامین D برای بدن است، سعی کنید ساعاتی از روز فرزند خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. همچنین در رژیم غذایی وی شیر غنی شده با ویتامین دی، تخم مرغ و ماهی‌های چرب را بگنجانید.

 در جدول زیر مقدار توصیه شده ویتامین D برای اطفال و نوجوانان را می‌توانید ببیند:

بدو تولد تا ۱ سالگی ۱۰ میکروگرم معادل ۴۰۰ IU
۱ تا ۱۳ سالگی ۱۵ میکروگرم معادل ۶۰۰ IU
۱۴ تا ۱۷ سالگی ۱۵ میکروگرم معادل ۶۰۰ IU
کودکان ۱ تا ۳ سال و کودکان ۴ تا ۸ سال به ترتیب حداکثر مقدار ویتامین دی را که در طی یک روز می‌توانند مورد استفاده قرار دهند ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ IU است.

ویتامین B۱۲ برای افزایش اشتهای کودکان


کوبالامین نام دیگر ویتامین B۱۲ است. ویتامین B۱۲ یکی از ویتامین‌های گروه ب بوده که مانند دیگر ویتامین‌های موجود در این گروه محلول در آب است و بدن انسان قابلیت ساخت آن را ندارد.

ویتامین B۱۲ به بدن کمک می‌کند تا غذا را به انرژی تبدیل کند. همچنین این ویتامین در متابولیسم پروتئین و چربی در بدن کودک نقش دارد. برای اینکه اشتهای فرزند شما نرمال باشد، مقدار ویتامین B۱۲ در بدن وی باید چک شود. کمبود ویتامین ب ۱۲ ممکن است در بی اشتهایی نقش داشته باشد.

محصولات لبنی، ماهی، گوشت قرمز، تخم مرغ و گوشت مرغ از بهترین منابع تامین ویتامین B۱۲ برای بدن هستند. اگر کمبود این ویتامین شدید باشد، می‌توان از ویال خوراکی یا قرص ویتامین B۱۲ کمک گرفت.

از آنجایی که این ویتامین محلول در آب است، مازاد آن به راحتی از طریق ادرار دفع خواهد شد، اما با این حال بیش از مقدار مجاز نباید از آن استفاده کنید. ویتامین B۱۲ در خونسازی نیز نقش دارد و باز هم تاکید می‌کنیم که محرک اشتها چه در اطفال و چه در بزرگسالان می‌تواند باشد.

به جز ویتامین B۱۲ کمبود دیگر ویتامین‌های گروه ب مثل بیوتین یا ویتامین B۱ نیز می‌توانند در بروز بی اشتهایی کودکان نقش داشته باشند.

جدول مقدار توصیه روزانه ویتامین ب۱۲ برای کودکان


روزانه به بدن فرزند شما در مقادیر زیر ویتامین B۱۲ باید برسد:

از بدو تولد تا ۶ ماهگی ۰.۴ میکروگرم
از ۷ تا ۱۲ ماهگی ۰.۵ میکروگرم
۱ تا ۳ سالگی ۰.۹ میکروگرم
۴ تا ۸ سالگی ۱.۲ میکروگرم
۹ تا ۱۳ سالگی ۱.۸ میکروگرم

کمبود زینک یکی از دلایل مهم کمبود اشتها در کودکان


زینک (روی) یک ماده معدنی است که کمبود آن یکی از اصلی‌ترین دلایل کمبود اشتها در کودکان و بزرگسالان به حساب می‌آید. بدن انسان قابلیت ساخت ماده معدنی روی را ندارد؛ بنابراین این ماده مغذی از مصرف مواد غذایی برای بدن باید تامین شود.

وقتی سطح زینک در بدن فرزند شما کافی نباشد، منجر به کاهش اشتها خواهد شد. این کاهش اشتها برای کودکی که در حال رشد است، اصلا ایده‌آل نیست و فورا باید جبران شود.

در گوشت قرمز، نخود و لوبیا، سینه مرغ و جو دوسر می‌توانید مقادیر مناسبی از زینک را بیابید. پس حتما این مواد غذایی را در رژیم غذایی فرزند خود جای دهید. همچنین کمبود زینک می‌تواند منجر به کوتاهی قد شود.

اگر کمبود این ماده معدنی شدید باشد می‌توان از شربت یا قرص زینک برای کودکان استفاده نمود. در مکمل اشتها آور کودکان معمولا حتما از زینک استفاده می‌شود.

مقدار توصیه شده روزانه زینک برای کودکان
کودکان طبق جدول زیر روزانه باید مقادیر مناسبی از زینک را از طریق رژیم غذایی به بدن خود برسانند:

سن مقدار توصیه شده روزانه زینک (روی)
از بدو تولد تا ۶ ماهگی ۲ میلی‌گرم
۷ تا ۱۲ ماهگی ۳ میلی‌گرم
۱ تا ۳ سالگی ۳ میلی‌گرم
۴ تا ۸ سالگی ۵ میلی‌گرم
۹ تا ۱۳ سالگی ۸ میلی‌گرم
حداکثر مقدار مجاز برای مصرف روزانه زینک برای کودکان ۱ تا ۳ سال، ۴ تا ۸ سال و ۹ تا ۱۳ سال به ترتیب عبارت است از: ۷، ۱۲ و ۲۳ میلی‌گرم.

فراموش نکنید که مقدار بیش از حد مصرف زینک می‌تواند منجر به عوارض جانبی شود؛ بنابراین مصرف این ماده معدنی را از حد مجاز بیشتر نکنید.

 

 

کمبود آهن و از دست دادن اشتها


در میان املاح معدنی، ماده دیگری که کمبود آن باعث کاهش اشتها در کودکان می‌شود، آهن است. آهن بیش از هر چیز در خون‌سازی و جلوگیری از کم‌خونی نقش دارد، اما در اشتها نیز بی‌تاثیر نیست.

وقتی کودک دچار کمبود آهن می‌شود، علاقه و اشتهای خود را حتی نسبت به غذا‌هایی که قبلا دوست داشته ممکن است از دست بدهد. کمبود آهن باعث می‌شود احساس گرسنگی دیر به سراغ کودک بیاید و زود هم از غذا خوردن سیر شود.

بهترین منابع تامین آهن برای کودک مصرف گوشت قرمز، حبوبات و سبزیجات برگ‌دار تیره مثل اسفناج است. اگر فرزندتان با فقر آهن روبرو است، با مشورت پزشک شربت یا قطره آهن به وی بدهید.

جدول مقدار توصیه شده روزانه آهن برای کودکان
بدو تولد تا ۶ ماهگی ۰.۲۷ میلی‌گرم
۷ تا ۱۲ ماهگی ۱۱ میلی‌گرم
۱ تا ۳ سالگی ۷ میلی‌گرم
۴ تا ۸ سالگی ۱۰ میلی‌گرم
۹ تا ۱۳ سالگی ۸ میلی‌گرم


حداکثر مقدار مجاز برای مصرف روزانه آهن برای کودکان ۱ تا ۳ سال، ۴ تا ۸ سال و ۹ تا ۱۳ سال ۴۰ میلی‌گرم است.

کلام پایانی
بی اشتهایی کودکان می‌تواند ناشی از کمبود برخی از ویتامین‌ها باشد. ویتامین‌هایی مثل دی و کلیه ویتامین‌های گروه B. همچنین کمبود مواد معدنی مثل زینک و آهن در کاهش اشتها تاثیر دارد. خودسرانه از ویتامین‌ها استفاده نکنید و ابتدا با مراجعه به پزشک اطفال علت بی اشتهایی فرزند خود را پیدا کنید و بعد اقدامات لازم را زیر نظر پزشک انجام دهید.

 

مثبت سبز

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی