بازدید 2972

کلاهبرداری با دسته چک کارتن خواب‌ها!

سرکردگان تحت تعقیب شبکه «کلاهبرداری‌های موریانه‌ای »با رصدهای اطلاعاتی پلیس در زندان مرکزی شناسایی شدند و بدین ترتیب پرونده «موریانه‌ها» با اعترافات متهمان وارد مرحله جدیدی شد.
کد خبر: ۱۲۰۷۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲ 28 November 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، به گزارش اختصاصی روزنامه خراسان ،پرونده «هجوم موریانه‌های کلاهبردار به پیکر تجارت کشور» از اواخر تابستان گذشته هنگامی لو رفت که کلاهبرداری با دسته چک‌های معتادان کارتن خواب و افراد بی‌نام  و نشان روند صعودی به خود گرفت و از مرز نگرانی گذشت .در همین حال با شکایت برخی از تاجران و بازرگانان  که طعمه شبکه کلاهبرداری موریانه‌ای شده بودند، کنکاش‌های اطلاعاتی با دستورات ویژه قضایی در کلانتری آغاز شد.

بررسی‌های مقدماتی درباره چک‌های برگشتی نشان داد که اعضای یک شبکه کلاهبرداری مانند موریانه به جان تجارت کشور افتاده‌اند و با همکاری شگردهای خاص ابتدا برای معتادان کارتن خواب «جواز کسب »می‌گیرند و سپس برای آن ها در بانک‌ها به عنوان بازرگان و تاجر حساب بانکی باز می کنند و دسته چک می‌گیرند چراکه ریشه صادرکنندگان چک در نهایت به معتادان متجاهر یا افراد بی‌نام و نشان می رسید که هیچ اثری از آن ها نبود!

بنا برگزارش روزنامه خراسان، با توجه به اهمیت و حساسیت «کلاهبرداری‌های موریانه‌ای» و با تاکید خاص سرهنگ احمد نگهبان( فرمانده انتظامی ) گروهی از افسران دایره قضایی کلانتری  ماموریت یافتند تا به ریشه یابی این شبکه تبهکار بپردازند و عاملان اصلی این کلاهبرداری‌ها را تحویل قانون بدهند. بنابراین طولی نکشید که عوامل انتظامی با کسب مجوزهای قضایی و راهنمایی‌های قاضی راضیه امینی (دادیار ارجاع ناحیه ۶ دادسرای عمومی و انقلاب  )دامنه تحقیقات خود را با اظهارات مبل فروشی گسترش دادند که در دام اعضای این شبکه افتاده بود. سرانجام بررسی‌های نامحسوس به فردی به نام «رسول» رسید که با اغفال کارتن خواب‌ها ،مدارک شناسایی آنان را به سرکرده شبکه تحویل می‌داد.

با دستگیری این متهم در بزرگراه فجر مشهد مشخص شد که سردسته این شبکه فردی به نام« امید» است که تلاش‌ها برای دستگیری وی بی‌نتیجه ماند، اما در ردیابی‌های اطلاعاتی نیروهای انتظامی که با نظارت سرهنگ احمد زمانی (رئیس کلانتری ) ادامه یافت یکی از افرادی که چک‌های زیادی به نام وی صادر شده بود، شناسایی و دستگیر شد.

این مرد معتاد در بازجویی‌ها فردی به نام« احسان» را به پلیس لو داد که مدعی بود با خودروی سمند به سراغ معتادان متجاهر و کارتن خواب می‌رود و برای آن ها جوازکسب و دسته چک می‌گیرد و سپس مبلغ ناچیزی به آنان می‌پردازد .

در ادامه کنکاش‌های اطلاعاتی سرنخ‌هایی از یکی دیگر از سرکردگان شبکه «موریانه» به دست آمد که مشخص شد سیم کارت، دسته چک و جواز کسب به نام افراد بی‌نام و نشان دریافت می‌کند به طوری که کلاهبرداری‌های این شبکه از ده‌ها میلیارد تومان عبور کرده و آن ها فقط با یک دسته چک ۶۲ میلیارد تومان از کسبه ،مغازه داران و تاجران کلاهبرداری کرده اند.

به همین دلیل تحقیقات پلیس با انتشار خبر هجوم شبکه «موریانه‌ های کلاهبردار» به پیکر تجارت در روزنامه خراسان، برای شناسایی و دستگیری سرکردگان این شبکه کلاهبرداری ادامه یافت تا این که سرنخ‌هایی به دست آمد که نشان می‌داد هر 3سرکرده تحت تعقیب هنگام عزیمت به تهران و به اتهام دیگری دستگیر و روانه زندان مرکزی  شده‌اند .بنابر این با دستور قاضی امینی سرکردگان شبکه« موریانه‌ها »از زندان به مقر انتظامی انتقال یافتند و به کلاهبرداری‌های موریانه‌ای، اعتراف کردند. «احسان» یکی از متهمان اصلی پرونده درباره شگرد کلاهبرداری‌ها به افسران دایره قضایی گفت :ما با افراد نیازمند و معتاد صحبت می‌کردیم و پس از آن که برایشان از بانک‌ها دسته چک می‌گرفتیم هر برگ چک را با مبالغ مورد نیاز می‌فروختیم! بعد هم در قبال این چک‌ها به افراد ‌پول می‌دادیم! و ۵۰۰ هزار تومان هم برای رفت و آمد و خورد و خوراک طعمه‌های خودمان می‌پرداختیم.

وی در پاسخ به این سوال که چک‌های بی‌محل را به چه کسانی می فروختید؟ گفت: به هرکسی که با ما تماس می گرفت و چک لازم داشت ! البته دسته چک ها را به صورت شبکه ای از افراد دریافت می کردیم، یعنی هر کس که دسته چکی را به نام او گرفتیم فرد دیگری را به ما معرفی می‌کرد و این گونه «شبکه کلاهبرداری» شکل گرفت، ولی شگرد کار ما این بود که ابتدا برای طعمه‌ها جواز کسب به نام آن ها می‌گرفتیم و بعد در بانک با همان جواز، دسته چک تجاری دریافت می‌کردیم که من تاکنون ۴۵۰ برگ از چک‌های مذکور را در بازار خرج کرده‌ام .

گزارش روزنامه خراسان حاکی است یک مقام انتظامی از شهروندان خواست چنان چه با صادرکنندگان چک های بی‌نام و نشان یا کارتن خواب‌ها مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند برای پیگیری موضوع به کلانتری قاسم آباد مراجعه کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست