بازدید 3865
۸
یک وعده جذاب محیط زیستی و اقتصادی؛

تعیین مهلت یک ساله برای خاموش شدن فلرهای استان خوزستان!

پدیده‌ای که ممکن است برای برخی از هموطنانمان اصلا قابل درک نباشد، اما برای امثال مردم خوزستان، متاسفانه بخشی از زندگی روزمره است تا جایی که می‌توانند به خوبی آن را توضیح داده و حتی برای بیانش، اصطلاحاتی هم دارند؛ اینکه گاز خام استخراج شده با نفت با مقادیری از گاز‌ها و مواد زاید «فلر می‌شوند»؛ سوزاندن ثروت ملی و تبدیلش به آلاینده های مختلف و سمی.
کد خبر: ۱۲۰۶۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳ 26 November 2023

تعیین مهلت یکساله برای خاموش شدن فلرهای استان خوزستان!وعده‌ای که سال هاست داده می‌شود، حالا بار دیگر سر داده شده، اما با یک تفاوت؛ اینکه حداکثر زمان تحقق آن تعیین شده است.

به گزارش «تابناک»؛ از جمله موضوعات مورد مناقشه از دیرباز درباره آلودگی شماری از شهر‌های استان خوزستان از جمله اهواز، مرکز استان، مساله فلر‌های نفتی و ضرورت خاموش شدن آنهاست. ستون‌های فلزی برافراشته که در گوشه و کنار استان به چشم می‌خورند و گاه شعله‌های آتش در بالای آن‌ها حتی از ارتفاع فلر هم بزرگتر است و انبوه دود و بوی نامطبوع ناشی از آن‌ها تا چند ده کیلومتر دورتر احساس می‌شود و شامه را می‌آزارد.

پدیده‌ای که ممکن است برای برخی از هموطنانمان اصلا قابل درک نباشد، اما برای امثال مردم خوزستان، متاسفانه بخشی از زندگی روزمره است تا جایی که می‌توانند به خوبی آن را توضیح داده و حتی برای بیانش، اصطلاحاتی هم دارند؛ اینکه گاز خام استخراج شده با نفت با مقادیری از گاز‌ها و مواد زاید «فلر می‌شوند»؛ یعنی با خطوط لوله به فلر‌ها منتقل می‌شوند تا بسوزند و ظاهرا از شرشان رها شوند.

تعیین مهلت یکساله برای خاموش شدن فلرهای استان خوزستان!

البته در واقعیت نه تنها خبری از رهایی از شر نیست، بلکه آلاینده‌هایی در هوا رها می‌شود و به ریه‌های مردم راه می‌یابد که خود شر هستند؛ شری که از تبعات رهاسازی آن در طبیعت، افزایش غلظت آلاینده‌ها و افت شدید کیفیت هواست. آلودگی‌ که به رغم وعده‌های مکرر برای برچیدن بساط نشر آن، حتی در مسیر کاهشش گام‌های موثری برداشته نشده و در بسیاری از مواقع، سعی بر ناچیز جلوه دادن سهم آن هم شده است.

این در حالی است که به تاکید اداره کل محیط زیست استان، ارزیابی‌ها حکایت از آن دارد که فلر‌های نفتی بالغ بر نیمی (حدود ۵۵ درصد) از همه آلودگی‌های هوای اهواز را شکل می‌دهند و پس از آن، حمل و نقل در رتبه دوم تولید آلودگی هوا در این کلانشهر قرار دارد؛ ارزیابی‌هایی که با تکیه بر آن‌ها برنامه‌ای برای جمع آوری بساط این آسیب تهیه و ارائه شد که هنوز اجرایی نشده و جامه عمل نپوشیده است.

آلودگی‌ که فارغ از میزانش، به لحاظ نوع آلاینده‌ها هم قابل تامل و توجه است و ضرورت دارد، هر چه سریع تر با آن مقابله شود؛ مقابله‌ای که حالا در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست دولت سیزدهم هم قرار گرفته و به نتیجه جالب توجهی منجر شده است؛ «این فلر سوزی‌ها نه شایسته کشور ما و نه شایسته وزارت نفت است. وزارت نفت ظرفیت این را دارد که به استاندارد‌های جهانی برسد. نفت ما در سطوح تمام سیالاتش عالی است و امیدوارم این مشکل نیز به زودی مرتفع شود.»

تعیین مهلت یکساله برای خاموش شدن فلرهای استان خوزستان!

علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که به خوزستان سفر کرده بود، در ادامه گفت: وزیر محترم نفت قبلا قول دادند، در سال ۱۴۰۱ در چهار استان غرب رود کارون مساله فلرسوزی جمع می‌شود و خوشبختانه در بحث کیفی‌سازی و بهینه‌سازی از عملکرد وزارت نفت راضی هستیم و گام‌های خوبی برداشته شده است، اما در این قسمت احساس نارضایتی می‌کنیم. متاسفانه فلرسوزی مردم را با مشکل مواجه کرده و در همین مسیری که می‌آمدیم، دیدیم که در روز روشن آلودگی ایجاد می‌شود و مردم این را از ما نمی‌پذیرند.

همینجا از مدیرکل محترم محیط زیست استان می‌خواهم، جلساتی را با خود مجموعه وزارت نفت و به ویژه مجموعه‌های کارون و مارون تشکیل دهند و در یک بازه زمانی مشخص، مشکل را حل کنند؛ هرچند این شرکت‌ها نیز در مبدا انتقال و مقصد انتقال مشکلاتی دارند که شاید مقصد به عنوان پذیرنده، خیلی از فرآورده‌هایی که در اینجا تولید می‌شود را نپذیرد که در این موضوع قرار شد سریع جلسات برگزار شود. ما حداکثر به این مجموعه یک سال فرصت می‌دهیم که اقدامات را انجام دهد و دیگر فلر سوزی نداشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
بخاطر نداشتن تکنولوژی و تحریمها،حدود بیست سال است، که سرمایه مملکت دود میشود و به هوا میرود.در نهایت هم دود آلودگی هوا سهم مردم مظلوم.
پاسخ ها
ناشناس
| Russian Federation |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
بیست سال کجا بود من که بچه بودم حدود 40 سال پیش اینها داشت میسوخت و همین قصه ها رو در موردش می گفتند
دلتون که بحال محیط زیست نسوخته فقط تو فکرید که عهدنامه پاریس رو که امضا کردید برای از بین بردن اقتصاد و گرون کردن بنزین عملی کنید و پورسانتشو بگیرید.
اینا همش حرف الکیه برای گرفتن بودجه و رانت. نه تکنولوژیش رو دارن نه کسی میاد براشون انجام بده. برای عسلویه سالهایت این طرح داره خاک میخوره
چجوری جمعش کنن؟
باید واحدهای فرایندی براش طراحی و ساخته بشه. سوای تحریم ها طراحی تا راه اندازی چنین واحدهایی اگه همین امروز شروع بشه چهارسال دیگه هم تموم نمیشه.
چهل ساله از این وعده ها می‌شنویم گوشمون پره دریغ از یک اقدام عملی
جای تاسف است که امکان تبدیل فلر به محصولات پترذوشیمی نیز هست و کارهای اولیه هم انجام شده است ولی متاسفانه عزم ان نیست. پتروشیمی ها ترجیهخ میدهند که جریمه سالانه را به اداره محیط زیست ( بابت الودگی محیط زیست) راپردخت نمایند ولی تعطیلی کوتاه مدت که نیاز تبدیل فلر به محصولات پتروشیمی را هست انجام ندهند. به همین سادگی. مبلغ جریمه را بالا ببرید شرکت های پتروشیمی تو صف می ایستند. البته برای منطقه عسلویه میلیارد دلاری نیز بایستی هزینه شود.
چهل سال پیش هم که بچه بودیم و اینها رو می دیدیم همینها رو می گفتند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی