بازدید 26669

کمیسیون‌های نجومی مشاوران املاک از فروش خانه

درحالی دریافت تعرفه غیرقانونی برخی مشاوران املاک به چالش تبدیل شده که رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادعا کرد: می‌توانیم بنگاه‌ها را مدیریت کنیم تا کمیسیون بالاتر از تعرفه دریافت نکنند.
کد خبر: ۱۲۰۶۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰ 24 November 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم،  رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به کاهش قیمت مسکن از خرداد امسال، اظهار کرد: زمانیکه از آمار خانه‌های خالی اطلاعاتی وجود نداشته باشد و یک عده خانه‌ها را خالی نگه می‌دارند تا با قیمت بالاتر بفروشند نوسانات اتفاقات می‌افتد.

وی افزود: می‌توانیم شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنیم تا در سامانه املاک و مستغلات، هیچ مشاور املاکی نتواند کمیسیون بالاتر از تعرفه دریافت کند. مشابه آنچه در دفاتر اسناد رسمی وجود دارد همه چیز در سامانه ثبت شود.

وی با انتقاد از ورود بانک‌ها به حوزه ساخت و ساز گفت: در تهران در یک فقره ۳۰۰۰ واحد متعلق به یک بانک شناسایی شد. وقتی بانک یا دستگاه دولتی در جهت منافع خود انباشت ثروت می‌کند، نه تنها به بازار مسکن و اقتصاد کشور ضربه می‌زند بلکه برای دولت نیز دردسرساز می‌شود و دولت مجبور می‌شود برای تامین مسکن مردم دنبال راهکار‌های دیگر برود.

وی بیان کرد: اگر عرضه مسکن را از طریق تولید افزایش دهیم و بانک اطلاعاتی جامع و قوی در خصوص خانه‌های خالی داشته باشیم تا بتوانیم آن‌ها را به حوزه اجاره یا فروش وارد کنیم، می‌توان به ادامه آرامش بازار مسکن امیدوار بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اضافه کرد: اگر اتفاقات بحرانی و هیجانی در اقتصاد و مسکن پیش نیاید فکر می‌کنم در سال آینده رونق داشته باشیم.

به گزارش تسنیم، مدت‌هاست یکی از معضلات مردم در حوزه معاملات مسکن دریافت کمیسیون بالاتر از تعرفه‌های اعلام شده از سوی اتحادیه مشاوران املاک است. به‌عنوان مثال در حالی تعرفه مبایعه‌نامه (خرید و فروش) ۲۵ صدم درصد از هر دو طرف معامله (مجموعا نیم درصد) است که برخی مشاوران املاک از هر یک از متعاملین یک درصد و در مجموع ۲ درصد دریافت می‌کنند.

این کمیسیون در بازار کنونی مسکن که متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران حدود ۷۶ میلیون تومان است رقم قابل توجهی است. به‌عنوان نمونه تعرفه قانونی یک واحد ۱۰۰ متری با ارزش حدود ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان (طبق گزارش بانک مرکزی در خصوص متوسط قیمت مهرماه امسال) ۳۸ میلیون تومان از دو طرف معامله است.

اما همانگونه که اشاره شد برخی مشاوران املاک برای معامله ذکر شده ۱۵۲ میلیون تومان دریافت می‌کنند، یعنی ۴ برابر کمیسیون مصوب.

به گزارش تسنیم، در صورتی‌که مردم نسبت به دریافت کمیسیون بالاتر از تعرفه به اتحادیه مشاوران املاک شکایت کنند بر اساس قانون تعزیرات حکومتی، مشاور املاک متخلف تا ۴ برابر اضافه دریافتی جریمه خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۱۴
مثل اینکه مسئولین مملکت از حقوق مردم بی اطلاع هستند که چنین اعدادی از مرم بابت کمیسیون مسکن دریافت میشود!!!!!!!
بجای کار تولیدی, عین علف هرز همه جا بنگاه سبز شده
نزديك ٣٠ نهاد نظارتي در كشور داريم . هر روز هم شاهد هستيم كه توي اخبار از تضييع حقوق مردم مي نويسند

پس كجا هستند اين واحدهاي نظارتي !؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
به مردم نظارت میکنن اونا
چجوری تو یه مملکت حقوق یک ماه کارگر ۷ میلیون تعیین میشه اونوقت کمیسیون یه معامله رو ۳۷ میلیون تعیین میکنن که قانع هم نیستن بش
چرا باید حق دلالی بنگاه را براساس درصد از معامله تعیین کنند ؟ چرا برای حق الزحمه طراحی و نظارت مهندسینی که مسئولیت ساخت همان واحد مسکونی را دارند اینگونه نیست ؟ الان دریافتی بنگاههای املاک چندین برابر مهندسین است
عامل اصلی گرانی که نه سر به فلک کشیدن قیمت مسکن در ایران یک دولت دو دولت سه مشاوران املاک است
بنده یه زمین کشاورزی فروختم تو روستا شد یک میلیارد و خورده ای و زیر قیمت بنگاه پنجاه میلیون کمیسیون گرفت تازه چند تا چک پنجاه و صد و دویست میلیونی نشانم داد که کمیسیون افراد دیگر بود که هنوز نقد نکرده بود بعد میگفت سی میلیون برایم مالیات اومده رفتم اداره اقتصاد با اشنابازی کم کردمش ... تقریبا 99 دررش بالاتر از نرخ مصوب میگیرن و چند بابر ان!!! کو فریادرسی؟
اونها که مل دزدان سر گردنه به هر قیمیتی کمیسیون های دلبخوای می گیرند و اتحادیه هم که فقط حق خودشو از اونها میخواد
با سلام، یکی دیگر از دلیلهای افزایش قیمت مسکن و اجراه بها برنامه دیچار و خود همین مشاورین املاک هستن که بخاطر کمیسیون بیشتر قیمت خانه ها را بالا میبرن و به فروشنده امتیاز میدهند و اپیلیکیشن دیوار نیز با قیمتهای غیر واقعی که مردم تنظیم میکنن در برنامه ممانعت نمیکنه و همین باعث افزایش قیمت ها و ضربه به مردم و قشر ضعیفه، ایا فکر کردین تا چند سال دیگه یه ادم معمولی که ماهانه ظ۱۰ میلیون درامد داره چجور میتونه هم اجاره بها بده و هم مایحتاجشو تهیه کنه،ایا شما فکر هم میکنین
کی می خوان این بساط رو‌ جم‌ کنن خدا میدونه
عامل گرانی مسکن مشاوران املاک هستند باید دفاتر ثبت اسناد جایگزین شود
تکثیر ویروس گونه بنگاه معاملات مسکن در سطح شهرها ، که اکثرشون هم با دکوراسیونهای آنچنانی سعی در القای این پیام به مراجعین دارند که کارشون تخصصی هست ، کاری که با کمی تدبیر و درایت خیلی راحت میشه این جماعت رو از زنجیره معاملات حذف کرد ، و با وجود اینترنت و دیجیتالی شدن روز به روز زندگی ، معامله رو راحتتر هم انجام داد .اما چرا نمیشه ؟
1- عدم وجود اراده در مسوولین
2- وجود لابی معاملات مسکن
3- عدم اطلاع رسانی درست به مردم
4- ادعای اینکه در شرایط نامناسب اقتصادی ، صنف بنگاه مسکن باعث جذب جمعیت زیادی از بیکاران شده
5-عدم نظارت بر عملکرد این بنگاهها
و ...........................
املاکی زرنگ تر از اونیه که بابت پول اضافی که میگیره مدرک از خودش بذاره که برید شکایت کنید. علاوه بر اون بالابود هم از معامله میگیره یعنی قیمت فروشنده رو به خریدار بیشتر اعلام میکنه و خودش برمیداره
چرا همش مشاوران املاک رو خطاب میکنید
پس مالک هایی که بر اساس دلخواه قیمت میزارن رو نمیبینید؟!
چشمتون دنبال یه کمیسیون هست!! برید مشکل رو ریشه یابی کنید نه اینکه دنبال کم کردن حق مشاور املاک
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی