بازدید 2229
۵

وزیر نیرو: ناترازی منابع آبی اصفهان برطرف می‌شود

وزیر نیرو گفت: پروژه «خرسان» ناترازی منابع آبی اصفهان را برطرف می‌کند.
کد خبر: ۱۲۰۵۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۰ 19 November 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، علی اکبر محرابیان عصر شنبه در جلسه‌ای که با حضور وزیر کشور و مدیران استانی و کشاورزان اصفهان ضمن آرزوی سرنگونی رژیم غاصب صهیونیستی، با بیان اینکه وزارت نیرو مشکلات حوضه‌های آبریز کشور را به دو روش حل و فصل می‌کند، اظهار داشت: تدوین برنامه و اقدامات سازه‌ای و اجرای پروژه‌ها و مدیریت و اقدامات غیر سازه‌ای برای مدیریت حوضه‌های آبریز کشور سبب می‌شود که با حداقل منابع، بیشترین مصرف را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برنامه مدیریت حوضه آبریز زاینده رود تدوین شده است، افزود: اگر این برنامه عملی نشده برای این است که در میانه راه هستیم؛ از شما می‌خواهم که به حرف بنده اعتنا کنید زیرا در برنامه‌ای که برای حوضه زاینده رود تدوین شده تمامی مطالعاتی حتی مطالعات پیش از از انقلاب توسط مشاوران ما جمع آوری و تلاش شده که در قالب یک برنامه کاملاً تعادلی، بین منابع و مصارف تعادل ایجاد شود.

وزیر نیرو بر سه اصل عدالت، شفافیت و قانون گرایی در اجرای برنامه‌ها تاکید کرد و گفت: برداشت در نقطه حوضه نه متناسب با فاصله بلکه باید متناسب با تخصیص و بر اساس عدالت انجام شود.

محرابیان با بیان اینکه با استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها، کنتور هوشمند و دیسپاچینگ ملی سهم هر حقابه بر را متناسب با موجودی آب مدیریت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: اگر در گذشته چک بلامحل کشیده شده جای خود اما آنچه که در اختیار داریم آب پشت سد و در چاه‌های آب کشاورزان است.

وی با بیان اینکه علی رغم اینکه دو سال بسیار خشک را پشت سر گذاشتیم مخزن سد مدیریت شد، اظهار داشت: هفتگی برای زاینده رود جلسه برگزار کردیم که ما حتی ۱۰ میلیون مترمکعب از این میزان منحرف نشدیم.

وزیر نیرو ابراز داشت: حوضه زاینده رود امروز شرایطی دارد که متناسب با برنامه می‌توانیم آن را مدیریت کنیم. تدوین ترازنامه منابع و مصارف ما مهمترین شیوه مدیریتی است که با استفاده از روش‌های مختلف انجام شده است.

محرابیان با اشاره به اینکه پروژه‌های جدیدی در حوضه فعال است، اظهار داشت: اولین پروژه سد بتنی دو قوسی خرسان بوده که این طرح به صورت شبانه روزی فعال است.

وی با بیان اینکه نیاز مالی این پروژه از محل اعتبارات جمهوری اسلامی در چین تأمین می‌شود، گفت: پروژه خرسان در بهترین شرایط تأمین مالی از منابع کشور در چین فعال شد و تمام منابع را پیش بینی کردیم تا روند پروژه با سرعت اجرا شود و از تامین‌مالی این پروژه اطمینان داریم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه پمپاژ پروژه توتر کوهرنگ سه طبق هماهنگی‌های انجام شده از فصل بارشی امسال شروع می‌شود، اظهار داشت: حقوق زاینده رود از این محل کامل انجام می‌شود و سه ایستگاه پمپاژ بسیار قوی برای آن پیش بینی شده است.

محرابیان درخصوص مسائل اعتباری پروژه تونل کوهرنگ سه گفت: نکاتی برای تأمین اعتبار برای اهالی و ازادسازی زمین‌های محل پروژه بود که از وجوه وزارت کشور تأمین خواهد شد.

وی ادامه داد: در ساختگاه کوهرنگ سه طی هفت- هشت سال گذشته مشکلاتی وجود داشت و گزارشات زمین شناسی نشان می‌داد که جانمایی سد فرار آبی شدیدی دارد و سد نمی‌تواند آب نگهدارد؛ مشاور مستقلی را گرفتیم و امروز با اطمینان خاطر بر اساس گزارش شرکت مهاب قدس مطمئن هستیم که این ساختگاه هیچ مشکلی نخواهد داشت پیمانکار پای کار است عملیات اجرایی این سد را بزودی آغاز خواهیم کرد.

وزیر نیرو با بیان اینکه پمپاژ هر سه ایستگاه حدود ۶۰ درصد حقابه را منتقل می‌کند، ساخت سد برنامه‌ریزی و منابع مالی آن دیده شده است که در حداقل زمان پروژه را فعال کنیم.

محرابیان درخصوص پروژه خرسان توضیح داد: ما در مطالعات ساختگاه این سد را در استان اصفهان پیدا کردیم با وضعیت آبی مناسب که بتواند میزان تخصیص که نیاز داریم در این ساختگاه تأمین کند.

وی با بیان اینکه مطالعات آبی انجام شده است، اضافه کرد: امروز در مرحله گمانه زنی برای بحث‌های زمین شناسی پروژه خرسان هستیم که مشاور به ما قول یک ماه را داده است. انشاالله با مثبت بودن نتایج مطالعات بتوانیم بسیار امیدوار باشیم که سدی در استان اصفهان وجود دارد که بخشی از ناترازی منابع و مصارف را با مدیریت استان مدیریت کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه پروژه بهشت آباد از نظر ما ردیف بودجه دارد و تلاش کردیم در بودجه امسال نیز ردیف آن حفظ شود، ابراز داشت: سازمان حفاظت محیط زیست باید مسئولیت بپذیرد؛ من مطمئن هستم مردم اصفهان راضی به تخریب محیط زیست نیستند اما باید موضع محیط‌زیست شفاف بیان شود؛ هفته گذشته بنا بود جلسه‌ای با آقای سلاجقه درباره پروژه بهشت آباد داشته باشیم و ایشان باید پاسخ قانع کننده بدهند.

محرابیان افزود: پروژه بهشت آباد زمان بر است زیرا ۵۶ کیلومتر تونل است و با هر روشی که حفاری شود زمان طولانی نیاز دارد. اما کوهرنگ از سه ماه دیگر پمپاژ را آغاز خواهیم کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۵
از دریاچه اورمیه چه خبر؟!
با تبیین واقعیت تغییر نمی کند
وزیر احمدی نژادی سلام..احتمالا مثل محمود که قرار بود دریاجه ارومیه رو دوساله پر آب کنه،،شما هم با شیلنگ میخواید،زاینده رود رو غرق آب کنید!!؟ هنوز توهمات عمو محمود توی سرتون باقی مونده هااا
ناترازی اب اصفهان با نابودی استان های چهارمحال و بختیاری و خوزستان و لرستان برطرف میشود با زدن کانال های انتقال اب
خلاصه بگو ناترازی آب استان های خود رو با نابودی استان ها دیگر جبران کردید ، مطمئن باشید همین طرح های ظالمانه که با زیر پا گذاشتن حقوق مردم استان های دیگر است روزی وبال گردن شما خواهد شد و همانطور که استان های دیگر را نابود کردید شما را هم نابود خواهد کرد ، ان شاء الله
ضمناً از کی تا حالا زاینده رود از کارون حق آبه دارد که قرار است 60 درصد آن را از این محل تأمین کنید ؟؟؟!!! خدا ازتان نگذرد ، آه این مردم دنیا و آخرت گرفتارتان خواهد کرد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست