بازدید 2052

با بدترین پسوردهای سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

کلمه‌ی password سال گذشته پراستفاده‌ترین گذرواژه‌ی جهان بود و امسال در جایگاه هفتم این فهرست قرار دارد.
کد خبر: ۱۲۰۴۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷ 16 November 2023

 به گزارش تابناک، مردم سرتاسر دنیا هنگام انتخاب رمزعبور برای حساب‌های کاربری خود کمی تنبل هستند و ترجیح می‌دهند از گذرواژه‌های ساده‌تری که به‌خاطر سپردن آن‌ها راحت‌تر است استفاده کنند. البته این نوع گذرواژه‌ها امنیت بسیار پایینی دارند.

شرکت NordPass به‌تازگی نسخه‌ی ۲۰۲۳ از ۲۰۰ رمزعبور رایج جهان را منتشر کرده و جای تعجب نیست که تعداد کمی از آن‌ها امن هستند. درواقع ۱۰ گذرواژه‌ی پراستفاده‌ی جهان در سال جاری به‌راحتی و کمتر از یک ثانیه با ابزارهای Brute-force هک می‌شوند.

اکثریت گذرواژه‌های رایج جهان در سال ۲۰۲۳ امنیت بسیار پایینی دارند و فقط تعداد انگشت‌شماری قابل کرک نیستند. البته رمزعبور theworldinyourhand عملاً غیرقابل شکستن است که در جایگاه ۱۷۳ رایج‌ترین گذرواژه‌ها قرار دارد و هک آن مدت‌ بسیار زیادی طول خواهد کشید.

اکثر مردم در سال ۲۰۲۳ مثل سال‌های گذشته از رشته‌های متوالی اعداد مثل ۱۲۳ (جایگاه هشتم)، ۱۲۳۴ (جایگاه پنجم)، ۱۲۳۴۵ (جایگاه ۶)، ۱۲۳۴۵۶ (جایگاه اول)، ۱۲۳۴۵۶۷۸ (جایگاه سوم)، ۱۲۳۴۵۶۷۸۹ (جایگاه چهارم) و ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰ (جایگاه ۱۰) به‌عنوان رمزعبور استفاده کرده‌اند.

رمز عبور password
از آنجاکه در بسیاری از سرویس‌ها از کاربران درخواست می‌شود ترکیبی از حروف و اعداد را به‌همراه حداقل یک حرف انگلیسی بزرگ به‌عنوان رمزعبور انتخاب کنند، برخی کاربران از Aa123456 به‌عنوان گذرواژه استفاده کرده‌اند. درواقع این رمزعبور جایگاه ۹ فهرست NordPass را به‌خود اختصاص داده است.

کلمه‌ی password نیز رتبه‌ی هفتم پراستفاده‌ترین رمزهای عبور ۲۰۲۳ را دراختیار دارد و از آن‌جاکه برخی سایت‌ها و برنامه‌ها نیاز به حداقل یک حرف بزرگ در گذرواژه دارند، کلمه‌ی Password (با P بزرگ) نیز به‌طور جداگانه جایگاه ۱۵ فهرست را به‌خود اختصاص داده است. جالب اینکه کلمه‌ی password (با حروف کوچک) از سال ۲۰۲۰ تاکنون همیشه بین ۱۰ رمزعبور پراستفاده‌ حضور داشته و سال قبل مقام اول را کسب کرد.

دومین رمزعبور پرکاربرد امسال، کلمه‌ی admin است. درواقع NordPass می‌گوید ۴,۰۰۸,۸۵۰ نفر در سال ۲۰۲۳ از این کلمه به‌عنوان گذرواژه استفاده کرده‌اند. تعداد کاربران که اعداد ۱ تا ۶ را به‌عنوان رمزعبور انتخاب کرده‌اند ۴٫۵ میلیون نفر بود.

نکته‌ی جالب اینکه فقط با افزودن ۱۲۳ به انتهای کلمه‌ی admin، امنیت آن به‌میزان قابل‌ توجهی افزایش می‌یابد. علاوه‌بر این استفاده از کاراکتر @ بین کلمات و اعداد، مدت‌زمان موردنیاز برای هک گذرواژه‌ها را تا یک ساعت افزایش می‌دهد.

در فهرست ۲۰۲۳ پراستفاده‌ترین گذواژه‌های جهان، جایگاه ۱۱ به کلمه‌ی UNKNOWN اختصاص دارد و اگرچه امنیتش خیلی زیاد نیست اما برای هک آن حداقل ۱۱ دقیقه زمان نیاز است.

 
هک کلمه‌ی Eliska81 حدود سه ساعت زمان نیاز دارد اما چنین کلمه‌ای چگونه در رتبه‌ی ۴۰ پراستفاده‌ترین گذرواژه‌ها قرار گرفته است؟ درواقع ۷۵,۷۵۵ نفر از این عبارت به‌عنوان رمزعبور استفاده کرده‌اند.

همچنین گذرواژه‌ی admintelecom که در جایگاه ۵۴ محبوب‌ترین‌ها قرار می‌گیرد، از لحاظ سختی هک شدن، رتبه‌ی دوم را به خود اختصاص می‌دهد.

منبع:زومیت

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی