بازدید 18871

درآمد دهک دهم ۳۰ برابر بیشتر از دهک اول

گزارش اخیر اتاق تهران نشان می‌دهد که سهم درآمد خانوار از یارانه به صفر رسیده است. در ضمن، درآمد دهک دهم ۳۰ برابر بیشتر از دهک اول است.
کد خبر: ۱۲۰۴۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۴ 14 November 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از تجارت نیوز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی الگوی مصرف و درآمد خانوارهای استان تهران اقدام کرده است.

آنگونه که در این گزارش آمده است، درآمد خانوارها را می‌توان به سه گروه درآمدهای مربوط به مشاغل آزاد، حقوق و دستمزد و درآمدهای غیرشغلی تقسیم‌بندی کرد.

در این زمینه الگوی درآمد خانوارها نشان می‌دهد که به مرور زمان (در طول سال‌های مورد بررسی) ترکیب درآمد از مشاغل آزاد به سمت مشاغل غیر شغلی سوق پیدا کرده است. این الگو ی درآمدی می‌تواند نمایانگر این موضوع باشد که اکثر درآمد خانوار از بخش‌هایی به‌دست می‌آید که به نظر می‌رسد مولد نیستند.

سهم درآمد خانوار از یارانه چقدر است؟

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که اطلاعات موجود از الگوی مصرف خانوار همچنین نشان می‌دهد که سهم درآمد حاصل از یارانه بسیار اندک است.

درحالی که سهم یارانه از کل درآمد خانوار در سال ۱۳۹۶ در دهک‌های پایین درآمدی چشمگیر بوده است، اما در سال ۱۴۰۱ ا ین سهم بسیار کم و نزدیک به صفر شده است؛ به این معنی که تاثیر چندانی در بودجه خانوار حتی خانوار‌های دهک‌های پایین درآمدی ندارد. بر اساس این شواهد به نظر می‌رسد که هدفمندی یارانه‌ها به مرور زمان از اهداف خود برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد دور شده است.

اختلاف درآمدی بیشتر شد؟

در ادامه این گزارش تاکید شده که به عنوان معیاری برای سنجش نابرابری، اختلاف درآمد خانوار‌ها در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که تفاوت بسیار زیادی بین درآمد دهک‌های مختلف درآمدی است به طوری که برای خانوار‌های شهری کل کشور، درآمد دهک دهم حدود ۳۰ برابر بیشتر از دهک اول است. این تفاوت برای خانوار‌های روستایی ۱۸.۳ برابر و برای خانوار‌های شهری تهران ۸.۶ برابر است.

پس‌انداز خانوار کاهش یافت

اختلاف درآمد و هزینه متوسط خانوار‌ها در برخی سال‌های مورد بررسی بسیار پایین است که می‌تواند نشانگر پس‌انداز کم خانوار‌ها باشد. در این زمینه با استناد به داده‌های سال ۱۴۰۱، ۲۸.۲ درصد خانوار شهری و ۳۲.۵ درصد خانوار روستایی کشور هزینه‌های زندگی‌شان از درآمدشان کمتر بوده است؛ برای خانوار‌های شهری کشور درآمد متوسط برای دو دهک اول کمتر از هزینه است.

این موضوع برای خانوار‌های روستایی شامل سه دهک اول و برای خانوار شهری تهران نیز شامل دهک اول درآمدی است. حتی برای سایر دهک‌ها (به جز دهک دهم) اختلاف هزینه و درآمد بسیار پایین است.

رشد هزینه و درآمد تهران کمتر از کشور

همچنین گزارش اتاق تهران به این نکته اشاره می‌کند که به‌رغم اینکه درآمد خانوار‌های استان تهران بالاتر از متوسط کشور است، اما هزینه خانوار‌ها نیز به همین نسبت بالاتر است به نحوی که حتی رشد هزینه و درآمد در سال‌های اخیر برای استان تهران کمتر از کشور بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۷
مگه میشه این تفاوت و اختلاف عظیم بین مردم باشه! آقای رئیسی و نمایندگان مجلس چه خبر!؟
سلام
تخصیص یارانه نباید پله ای باشه بلکه باید از دهک اول تا دهک دهم با یک شیب مشخصی کم بشه. البته باید در دهک بندی یک تجدیدنظر اساسی بشه. به نظر صدک بندی کار بهتری باشه. چون در این روش دهک بندی کسیکه درآمدش ۳۰ میلیونه با کسیکه درآمدش ۳۰۰ میلیونه در دهک دهم قرار میگیره.
همش دروغه من یه دونه خاور دارم و یه ماشین سواری ،منو بخاطر دوتا ماشین دهک ۱۰ حساب کردن یعنی برابر با دکتر ها و کارخانه دارها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
دقیقا
چی فکر میکردیم چی شد!
این دهک بندی و صدک بندی چیه؟ دوره احمدی نژاد گفتند یارانه را پس انداز کنید و...همش بازی بود. دولت های بعد از انقلاب همواره به پیسی خوردند، به هر بهانه می خواهند بار خود را روی دوش ملت بیندازند
من فقط یه ماشین به نامم هستش ودر حال حاظربیکار هستم منودهک ۱۰زدن جالبه اعتراض زدیم میگن شما ماهی ۳۵میلیون درآمد دارید خدایی خنده داره کی داره دهک بندی میکن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
وزارت رفاه اجتماعی
من نه ماشین دارم و نه خونه.
مستاجر هستم. یک کارگر معمولی.
نه زمین دارم و نه پولی در بانک.

رفتم نگاه کنم ببینم کدوم دهک هستم. توی سایت برام دهک نهم زدند !!!!!!!
خسته نباشید مسؤلین دلاور
درآمد دهک های هشت تا ده را کم کنید تا در حد و اندازه درآمد دهک های یک تا سه شود. اینجوری همه با هم فقیریم.
بنگاه املاک در منطقه قاسم آباد مشهد صاحب چندین مغازه در بهترین موقعیت منطقه و منزل ویلایی و خودرو سانتافه هست.بنزین یارانه ای و کلی امتیازات از حاکمیت محترم گرفته و میگیره...
والله قسم دهک های سوم تا نهم درآمدهایی دارند که مخفی است واکثرا درروستاهاوشهرهای کوچک ولی دولت مافقط ظاهرامر رارصد میکندودردوران ریاست جمهوری آقای رییسی فقط گداپروری کرده اگر قراره تورم بی دروپیکر در جامعه انجام بدید فقط پنج دهک اول بقیه درآمدشان اگر شفاف بشه ازرییس جمهور ووزراونمایندگان هم بیشتر است پس اگریارانهبه این وضعیت جامعه داده بشود بجز 5%همه مردم باید بگیرند
بنده معلم هستم با 9 میلیون حقوق. دهک دهم اعلام شدم. یعنی دهک اول ماهی سیصد تومن درآمد داره؟! خدایا توبه!!
خیلی خیلی مسخره هست؟ بی زبون تر از ما کسی دیگه نیس
یه دستای اجنبی تواین مملک دراقتصاد هست هنوزدوماه ازطرح کالابرگ نگذشته که باز یه بازی دیگه دراوردند الان یارانه این ماه رو نصفه ریختن کالا برگم شارژنشده اقتصای ما افتاده دست اجنبیها
بعد از 40سال ،شعار عدالت،
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی