بازدید 2878
۱
کیهان‌شناسان:

احتمالا بیگ بنگ دومی هم در کار بوده است!

با توجه به اینکه ۲۷ درصد کیهان از ماده تاریک تشکیل شده است، کیهان‌شناسان فرضیه وجود بیگ بنگ دوم را بررسی می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۰۴۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲ 13 November 2023

به گزارش تابناک به نقل از دیجیاتو، کیهان‌شناسان شک دارند که تنها یک بیگ بنگ رخ داده باشد. آن‌ها احتمال می‌دهند یک رویداد عظیم دیگر نیز در تاریخ کیهان رقم خورده باشد. علت شک کیهان‌شناسان فراوانی عظیم ماده تاریک در جهان است و ظاهراً تنها یک بیگ بنگ نمی‌تواند حجم بالای این ماده را ایجاد کرده باشد.

 براساس گزارش New Scientist، تقریباً نیم قرن است که اخترشناسان درگیر معما‌های پیچیده زمان و نحوه تشکیل جهان هستند. اخترشناسان مدتی پیش توانستند نگاهی به زمان اولیه تشکیل جهان، میلیون‌ها سال پس از بیگ بنگ، بیندازند.

 
بااین‌حال، هنوز معما‌هایی وجود دارد. ماده تاریک موجود در جهان یکی از این معماهاست که احتمالاً از بیگ بنگ دیگری به‌وجود آمده است.

 

ماده تاریک شکل فرضی ماده‌ای است که به‌هیچ‌وجه با نور یا میدان‌های الکترومغناطیسی برهم‌کنش ندارد، اما به‌نظر می‌رسد که تقریباً ۲۷ درصد از جهان شناخته‌شده را تشکیل می‌دهد.

اخترشناسان مدت‌ها به‌دنبال توضیح این مسئله بودند که چرا خوشه‌های کهکشانی به روش‌هایی حرکت می‌کنند که فیزیک استاندارد فعلی جوابی برای آن ندارد. برای اینکه بتوان معادلات ریاضی را پیش برد، غالباً فرض می‌شود که چیز‌هایی وجود دارد که ما نمی‌توانیم آن‌ها را ببینیم.

با وجود تمام تلاش‌های کیهان‌شناسان، آن‌ها هنوز نتوانسته‌اند مستقیماً این ماده را مشاهده کنند. اکنون برخی از محققان در این فکر هستند که شاید بیگ بنگ دومی هم بوده و این ماده عجیب‌وغریب را پس از ماده معمولی که ما با آن سروکار داریم، به‌وجود آورده باشد.

«کاترین فریز»، استاد فیزیک دانشگاه تگزاس، در مقاله‌ای که هنوز مورد همتاداوری قرار نگرفته است، نشان می‌دهد که ممکن است «بیگ بنگ تاریک» در زمانی که جهان کمتر از یک ماه از عمرش می‌گذشته، رخ داده باشد.

به نظر او این رویداد می‌تواند چندین نوع مختلف از ماده تاریک را تشکیل داده باشد؛ ازجمله «دارک‌زیلا»، مشابه گودزیلا، که ذراتی با اندازه هیولایی ۱۰ تریلیون برابر جرم یک پروتون هستند.

دارک‌زیلا‌ها بی‌شباهت به یکی از ماده‌های اسرارآمیز به نام «ذرات عظیم با تعامل ضعیف» یا WIMP نیستند. اخترشناسان دهه‌هاست که برای توضیح نیرو‌های مبهم خارج از فیزیک استاندارد به WIMP ارجاع می‌دهند.

اکنون در جامعه نجوم این تغییر رویه به‌وجود آمده است که شاید به‌جای یک رویداد بزرگ که هستی را ایجاد کرده، جهان ممکن است چندین مرحله گذار را پشت‌سر گذاشته و به‌آرامی همه‌چیز را از ماده تا ماده تاریک به‌وجود آورده باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
مزخرفات کافران مرتد اروپایی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی