بازدید 1671

افزایش ۱۸۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت اوپک پلاس

نشریه پلاتس اعلام کرد، تولید نفت اوپک پلاس در ماه جاری میلادی ۱۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته که ۱۳۰ هزار بشکه آن به اوپک و ۵۰ هزار بشکه آن به تولید کشور‌های غیراوپک تعلق دارد.  
کد خبر: ۱۲۰۴۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۳ 11 November 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، نشریه پلاتس در یک بررسی از میزان تولید بر سر چاه‌های نفت، اطلاعات از مقامات صنعت نفت و تاجران و تحلیلگران نفتی و اطلاعات کشتیرانی، ماهواره‌ای و آمار ذخایر تولید نفت خام اعلام کرد، تولید نفت خام اوپک پلاس در ماه اکتبر ۱۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

بر اساس برآورد اس اند پی گلوبال، ۱۳ عضو اوپک در ماه جاری میلادی ۲۷.۸۹ میلیون بشکه در روز تولید داشته‌اند که ۱۳۰ هزار بشکه نسبت به ماه گذشته افزایش یافته است.

کسری تولید ۸۲۷ هزار بشکه در روز گروه اوپک پلاس در ماه اکتبر

در عین حال، ۱۰ کشور هم‌پیمان این سازمان موسوم به اوپک پلاس نظیر مکزیک (که از سهمیه معاف است) میزان تولید خود را با افزایش ۵۰ هزار بشکه در روز به ۱۴.۸۲ میلیون بشکه در روز رسانده‌اند.

این افزایش‌ها، کسری تولید گروه اوپک پلاس در ماه اکتبر را به ۸۲۷ هزار بشکه در روز رساند. بسیاری از کشور‌های آفریقایی برای تولید نفت طبق سهمیه خود، با چالش مواجه هستند.

اوپک پلاس از ماه جولای در تلاش برای تقویت قیمت نفت، میزان تولید خود را کاهش داد، اما حتی با وجود درگیری رژیم صهیونیستی و حماس، به علت شاخص‌های ضعیف اقتصاد به ویژه در چین و رشد عرضه غیراوپکی‌ها قیمت نفت در بازار کاهش یافته است.

بر اساس بررسی پلاتس، تولید ۲ تولیدکننده بزرگ اوپک پلاس عربستان و روسیه تقریبا ثابت مانده است.

تولید عربستان که از ماه جولای کاهش تولید ۱.۵ میلیون بشکه در روز را اجرا می‌کند، به طور متوسط در ماه اکتبر به ۹ میلیون بشکه در روز رسیده است.

روسیه که اعلام کرده در ماه اکتبر هم کاهش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی را اجرا خواهد کرد، میزان تولیدش اندکی افزاش یافته و به ۹.۴۷ میلیون بشکه در روز رسیده است.

ثبات تولید نفت عربستان و روسیه پس از کاهش تولید داوطلبانه

عراق میزان تولیدش را ۹۰ هزار بشکه در روز بالا برده و به ۴.۴۰ میلیون بشکه در روز رسانده است و با بیشترین افزایش تولید در ۹ اخیر، بزرگ‌ترین ناقض سهمیه گروه بوده است.

ایران به علت تحریم‌های آمریکا از سهمیه کاهش تولید معاف است و میزان تولیدش به ۳.۰۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. در حال حاضر، میزان تولید ایران به بالاترین رقم در ۵ سال گذشته رسیده است.

با افزایش صادرات و ازسرگیری فعالیت پالایشگاه لوآندا در اوایل ماه اکتبر، تولید آنگولا نیز با رشد ۳۰ هزار بشکه در روز در ماه به ۱.۱۵ میلیون بشکه در روز رسیده است. آنگولا به همراه سایر تولیدکنندگان آفریقایی برای افزایش تولید تحت فشار هستند.

کاهش تولید داوطلبانه توسط عربستان و روسیه که به تازگی تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید شده، نیز قرار است دوباره بازنگری شود و به گفته مقامات بسته به شرایط بازار می‌تواند کاهش یا افزایش یابد.

کاهش تولید اعضای دیگر نیز تا پایان سال ۲۰۲۴ اجرا خواهد شد.

بر اساس این نظرسنجی، کشور‌های عضو اوپک پلاس به میزان قابل توجهی کمتر از سطح تولید هدف‌گذاری شده نفت تولید می‌کنند؛ به طوری که در ماه اکتبر ۱۱۲ درصد به توافق کاهش تولید پایبند بودند و این رقم در ماه سپتامبر ۱۱۴ درصد بود.

کشور‌های غیراوپکی عضو این گروه که درتوافق کاهش تولید مشارکت دارند در ماه اکتبر ۴۱۰ هزار بشکه در روز کمتر از سهمیه تعیین شده تولید نفت داشتند.

در عین حال، کشور‌های عضو اوپک که سهمیه داشتند ۴۱۷ هزار بشکه در روز کمتر از سهمیه جمعی خود تولید داشتند.

کشور‌های ایران، لیبی و ونزوئلا که عضو اوپک و مکزیک که عضو کشور‌های غیراوپکی اوک پلاس هستند، از توافق کاهش تولید معاف هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست