بازدید 8263
۵

چرا فلسطینیان از غزه فرار نمی‌کنند؟

اسرائیل در میانه عملیات نظامی با هدف اعلام شده خود مبنی بر نابودی حماس از ساکنان شمال غزه خواسته خانه‌های شان را تخلیه کنند با این وجود، بسیاری از فلسطینیان در آنجا باقی مانده اند. علت این تصمیم چیست؟
کد خبر: ۱۲۰۳۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۱ 09 November 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از فرارو، ارتش اسرائیل شهر غزه و دیگر بخش‌های شمالی فلسطین را محاصره کرده به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده است. ارتش اسرائیل به بمباران مناطق متراکم شهری در شمال غزه ادامه می‌دهد حملات هوایی به اردوگاه المغازی در مرکز نوار غزه در اوایل روز یکشنبه هفته جاری انجام شد و ارتش اسرائیل بخشی از اردوگاه آوارگان سابق به نام جبالیا را نیز در تاریخ ۳۱ اکتبر با خاک یکسان کرد که در جریان آن ده‌ها غیر نظامی کشته و صد‌ها نفر مجروح شدند.

به گزارش ویک، وزارت بهداشت غزه اعلام کرده که بیش از ده هزار فلسطینی از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه جان شان را از دست داده اند. سازمان بهداشت جهانی روز یکشنبه اعلام کرد که به دلیل خسارات ناشی از بمباران و کمبود شدید سوخت و تدارکات ۱۴ بیمارستان غزه دیگر قادر به ادامه کار نیستند. اسرائیل اعلام کرده که حماس به عنوان بخشی از استراتژی خود برای پنهان شدن در پشت غیرنظامیان، مراکز فرماندهی زیرزمینی را در زیر بیمارستان‌ها ساخته است.
اسرائیل تاکید کرده که با استفاده از جزوه، پیام‌های متنی و تماس‌های غیرنظامی برای هشدار به غیرنظامیان مبنی بر وجود مکان امن در اطراف شهر غزه از فلسطینیان خواسته تا به جنوب غزه جابجا شوند.
 
چرا فلسطینیان به جنوب غزه نمی‌روند؟

فسلطینیانی که توانسته اند به جنوب غزه بروند می‌گویند وضعیت آنجا چندان بهتر نیست و در آن منطقه نیز از بمباران‌های اسرائیل در امان نیستند. اسرائیل به تعدادی کامیون اجازه داده تا غذا، دارو و آب را از طریق گذرگاه مرزی رفح در جنوب غزه با مصر برسانند اما فلسطینیان و گروه‌های کمک رسان بین‌المللی می‌گویند که این میزان برای رسیدگی به بحران انسانی فزاینده به شدت ناکافی است. بیمارستان‌های شمال غزه اعلام کرده اند که قادر نیستند بیماران یا نوزادان دچار وضعیت ناپایدار را در انکوباتور‌ها مورد مراقبت قرار دهند. سازمان ملل متحد اعلام کرده در پناهگاه‌های آن نهاد در جنوب غزه فاقد جای کافی برای اسکان اهالی مهاجرت کرده از شمال غزه هستند و افرادی که از شمال غزه به آنجا رفته اند در خیابان‌ها می‌خوابند.

همچنین، برخی از فلسطینیانی که در شمال غزه به سر می‌برند می‌گویند سفر به جنوب غزه به دلیل کمبود سوخت و یا به دلیل خطرات بسیار زیاد دشوار است. "احمد فروانا" یکی از ساکنان غزه که ۶۳ سال دارد به "نیویورک تایمز" گفته است: "می خواهم بروم، اما نمی‌خواهم در راه جانم را از دست بدهم. مردن در خانه بهتر از مردن در خیابان است". ارتش اسرائیل مدعی شده که حماس مانع از سفر اهالی غزه از شمال آن شهر به سمت جنوب آنجا می‌شود.

آیا فلسطینیان می‌توانند نوار غزه را تخلیه کنند؟

دولت مصر به برخی از فلسطینیان مجروح اجازه عبور از گذرگاه رفح را داده و اتباع خارجی یا افراد دو تابعیتی نیز می‌توانند از آنجا عبور کنند، اما سایر اهالی غزه در داخل گذرگاه ساحلی گرفتار شده اند. این در وضعیت معلق ماندن بر روی همه مسائل مرتبط با فلسطینیان در طول دهه‌های اخیر سایه انداخته است از سال ۱۹۴۸ میلادی زمانی که فلسطینیان آن را نکبت نامیدند زمانی که حدود ۷۰۰ هزار نفر از آنان از خانه و کاشانه شان همزمان با تاسیس اسرائیل آواره شدند.

بسیاری از فلسطینیان می‌گویند که می‌ترسند اگر خانه‌های خود را در شمال یا حتی جنوب غزه ترک کنند هرگز به آنان اجازه بازگشت داده نشود. "آسوشیتدپرس" در تاریخ ۱۳ اکتبر گزارش داده بود که اسرائیل پیشنهاد انتقال ۲.۳ میلیون فلسطینی نوار غزه به شبه جزیره سینا را مطرح کرده است. دولت اسرائیل آن گزارش را کم اهمیت دانست و مدعی شده که این ایده صرفا به عنوان یک "ارزیابی مفهومی" در وزارتخانه‌های امنیتی آن کشور مورد بررسی قرار گرفته است. با این وجود، دولت مصر و فلسطینیان بحث و بررسی اسرائیل درباره این ایده را تهدیدی جدی علیه خود قلمداد می‌کنند.

"نبیل ابوردینه" سخنگوی رسمی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین گفته است:"ما مخالف انتقال به هر مکانی و به هر شکلی هستیم و آن را خط قرمزی می‌دانیم که اجازه عبور از آن را نخواهیم داد. ما اجازه تکرار مجدد آن چه در سال ۱۹۴۸ میلادی رخ داد را نخواهیم داد".
مطالب پیشنهادی

بعد کار نیم بها بزن!


بایدن در تاریخ ۲۹ اکتبر اشاره کرد که "عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهور مصر خواستار کسب اطمینان از این موضوع شده که فلسطینیان غزه به مصر یا هیچ کشور دیگری جابجا نخواهند شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵
چون حماس اجازه نمیدهد
افغانیا یکم از فلسطینیا یاد بگیرید

اونارو دارن به زور بیرون میکنن کشورشونو ترک نمیکنن

شما رها کردین کشورتونو، خودتون آواره ی این کشور اون کشور کردین

حقشه کشور شما رو بگیرن بدن به فلسطینیا و اسرائیلیا. اونا قدر زمین و خاک رو خوب میدونن.

شما لایق داشتن کشور نیستید. قبول کنید.
کم کم دارین سر عقل میاین..دیگه مطلب احساسی نمی نویسین...الان همین متن رو فارس نیوز منتشر می‌کرد از مقاومت مردم و آینده و غیره می‌نوشت و اصلا به اوضاع وخیم غزه اشاره ای نمیکنن
چون راه بسته ند
شمال حماس بسته
جنوب هم مصر گردن نمیگیره
ببین همه چیز فاش شده همه نیدونن چه خبره
می‌خوان فرار کنند اما نمی‌توانند. چون غزه کاملا توسط اسراییل محاصره هست و از طرف دریا هم کشتیهای اسراییل اجازه نمیدن. تنها راه خروج همان گذرگاه رفح هست که اون رو هم مصر بسته تانتونن وارد مصر بشن. درضمن هیچ کشور عربی هم حاضر نیست اونها رو در خودش مستقر کنه. یعنی جایی براشون وجود ندارد. من موندم با این شرایط سخت محاصره و بی خانمانی،چطور اینها اینقدر نرخ زاد و ولد بالایی دارند. غزه تقریبا بالاترین نرخ زاد و ولد دنیا رو داره. هر زنی که میبینی، چهار پنج تا بچه قدونیم قد کنارش هستن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست