بازدید 1620

کدام ویروس‌ تنفسی شیوع بیشتری دارد؟

دبیر انجمن متخصصان عفونی کشور گفت: در حال حاضر شیوع آنفلوآنزا و کویید در جامعه برابر است و حتی می‌توان گفت موارد ابتلا به آنفلوآنزا بیشتر نیز است.
کد خبر: ۱۲۰۲۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴ 05 November 2023

 به گزارش تابناک، آمتیس رمضانی درباره عفونت‌های تنفسی که در حال حاضر در جامعه شایع اند، گفت: با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا شیوع ویروس‌های تنفسی هم افزایش پیدا می‌کند و هر سال با ترکیبی از این ویروس‌ها مواجه هستیم.

وی ضمن اشاره به اینکه آنفلوآنزای A در حال حاضر شایع است و آنفلوآنزای C بیشتر در زمستان و بهمن ماه شیوع دارد، ادامه داد: با تعدادی از ویروس‌های سرماخوردگی نظیر رینو ویروس هم مواجه هستیم که هر چه بیشتر به سمت سرما پیش می‌رویم شیوع بیشتری پیدا می‌کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه ویروس RSV ویروس تنفسی مهمی به ویژه در کودکان است، افزود: از مهر ماه افزایش موارد آنفلوآنزا را داشتیم، اما به نظر می‌رسد موارد ابتلا به کووید بیش از آنفلوآنزا بوده و هر چه هوا سردتر می‌شود شیوع آنفلوآنزا تیز در حال افزایش است.

این پزشک متخصص بیان کرد: نمونه‌هایی که پایش می‌کنیم به دلیل هزینه‌بر بودن زیاد نیست، اما با توجه به همان نمونه‌های پایش شده به نظر می‌رسد در حال حاضر شیوع آنفلوآنزا بیشتر باشد و اینکه حداقل با کووید برابر باشد. موارد RSV هنوز کم است و تا حدی هم با رینو ویروس مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۲ واریانت XBB.۱۶ و XBB.۹ واریانت‌های شایع کووید در کشور هستند، گفت: آنفلوآنزاهایی که هم اکنون شیوع دارد N۱H۱ است.

دبیر انجمن متخصصان عفونی کشور با بیان اینکه هنوز هم می‌توان واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرد، توضیح داد: زمان طلایی تزریق این واکسن از اواخر شهریور تا آبان است چرا که پس از آن ممکن است فردی در با ویروس برخورد داشته باشد و با تزریق واکسن دچار نوع شدید بیماری شود، چنانچه افراد مراقبت لازم را داشته باشند و تا زمان اثرگذاری واکسن با ویروس در تماس نباشند همچنان می‌توانند این واکسن را دریافت کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی