بازدید 5912
شروع پاییز با عقب گرد نرخ تورم؛

کاهش نرخ تورم در پایتخت به محدوده ۴۰ درصد/ تورم برای این سه خوراکی منفی شد/ تب انتظارات تورمی سرد شده یا بازار‌ها رکودی؟

مرکز آمار در هفتمین روز آبان، با چند روز وقفه، سرانجام گزارش شاخص قیمت مصرف کننده را منتشر کرد. گزارشی که در یک کلام خبر از تداوم افت نرخ تورم در شروع پاییز دارد. اما سوال اساسی اینجاست که دلیل اصلی این روند چیست؟
کد خبر: ۱۲۰۱۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۶ 29 October 2023

کاهش نرخ تورم در پایتخت به محدوده ۴۰ درصد/ تورم برای این سه خوراکی منفی شد/ تب انتظارات تورمی سرد شده یا بازار‌ها رکودی؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ مرکز آمار اعلام کرده است در پایان هفتمین ماه سال، نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های کشور به ٤٥،٥ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠،٦ واحد درصد کاهش یافته است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. این در حالی است که این شاخص برای خانوار‌های شهری و روستایی به ترتیب ۴۵.۱ و ۴۷.۸ درصد به ثبت رسیده است که هر دو نسبت به ماه قبل، افت داشته اند.

در این میان، تورم سالانه به دو زیر مجموعه شامل تورم خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها تقسیم می‌شود. به گونه‌ای که نرخ تورم سالانه برای کل کشور و در بخش خوراکی‌ها به رقم ۵۵ درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل (۵۸.۲ درصد) کاهش دارد. همچنین برای گروه غیرخوراکی‌ها نیز نرخ تورم سالانه با رشد نسبت به ماه قبل، ۴۰.۹ درصد رسیده است. به بیان دیگر، تورم سالانه برای خوراکی ها، کاهشی و برای غیرخوراکی‌ها و خدمات، افزایش نسبی داشته است.

این در شرایطی است که نرخ تورم سالانه برای استان تهران با کاهش نسبت به ماه قبل به رقم ۴۰.۷ درصد رسیده است و نسبت به سایر استان‌ها کمترین است.

کاهش نرخ تورم در پایتخت به محدوده ۴۰ درصد/ تورم برای این سه خوراکی منفی شد/ تب انتظارات تورمی سرد شده یا بازار‌ها رکودی؟

از سوی دیگر، منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. در مهر ماه امسال تورم نقطه به نقطه خانوار‌های کشور، ٣٩،٢ درصد بوده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین، ٣٩.٢ درصد بیشتر از مهر ماه ١٤٠١ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده­اند. تورم نقطه به نقطه مهر ماه ١٤٠٢ در مقایسه با ماه قبل، ٠،٣ واحد درصد کاهش یافته است. این در حالی است که برای خانوار شهری و روستایی، نرخ تورم نقطه‌ای به ترتیب ۳۹.۳ و ۳۸.۸ درصد است.

کاهش نرخ تورم در پایتخت به محدوده ۴۰ درصد/ تورم برای این سه خوراکی منفی شد/ تب انتظارات تورمی سرد شده یا بازار‌ها رکودی؟

 

رشد تورم ماهانه

در مهرماه ۱۴۰۲ تورم ماهانه خانوار‌های کشور برابر ۲.۳ درصد بوده است که نسبت به ماه قبل، افزایش دارد. (منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد). همچنین تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ۰.۵ درصد و برای گروه عمده» کالا‌های غیرخوراکی و خدمات ۳.۳ درصد بوده است. تورم ماهانه بخش‌ها و گروه‌های مختلف در ماه جاری بصورت زیر است.

کاهش نرخ تورم در پایتخت به محدوده ۴۰ درصد/ تورم برای این سه خوراکی منفی شد/ تب انتظارات تورمی سرد شده یا بازار‌ها رکودی؟

تورم برای این سه خوراکی منفی شد

بررسی شاخص قیمت کالا‌ها برای مصرف کننده در مهرماه نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه سه گروه منفی بوده است. به گونه‌ای که نرخ تورم ماهانه برای «روغن‌ها و چربی ها» منفی یک درصد، برای «میوه و خشکبار» منفی ۴.۳ درصد و برای «سبزیجات» منفی ۰.۶ درصد به ثبت رسیده است.

کاهش نرخ تورم در پایتخت به محدوده ۴۰ درصد/ تورم برای این سه خوراکی منفی شد/ تب انتظارات تورمی سرد شده یا بازار‌ها رکودی؟


تب انتظارات تورمی سرد شده یا بازار‌ها رکودی؟

برخی تحلیل ها، کاهش تورم در یکی دو ماه گذشته را به دلیل رکود ایجاد شده در بازار‌ها و سیاست انقباضی بانک مرکزی عنوان می‌کنند. موضوعی که بانک مرکزی آن را تکذیب کرده و تاکید دارد: اشاره به وضعیت رکود اقتصادی بدون ذکر آمار و ارقام، اشاره صحیحی نبوده و انتظار این است که تحلیل مبتنی بر ارائه آمار و شواهد صحیح ارائه گردد.

سیاست گذار پولی کشور معتقد است: "بانک مرکزی بر اساس رسالت اصلی خود در زمینه کنترل تورم و ثبات قیمت‌ها (که منافع آن به عموم مردم و تمام فعالان اقتصادی خواهد رسید) اقدام به تنظیم سیاست‌های پولی، کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها و اعمال سیاست‌های تثبیت اقتصادی به منظور کنترل انتظارات تورمی و تورم نموده است. چرا که تورم‌های بالا و مزمن، اثرات مخرب بسیاری در اقتصاد دارد؛ کاهش قدرت خرید مردم، کاهش رفاه اجتماعی، عدم پیش بینی پذیری اقتصاد، خروج سرمایه و افزایش شکاف درآمدی را می‌توان از پیامد‌های آن برشمرد. از این رو مهار تورم و ثبات اقتصاد کلان از عوامل اصلی موثر بر افزایش رفاه و رشد اقتصادی به شمار می‌رود؛ لذا عمده بانک‌های مرکزی دنیا موضوع کنترل تورم را به عنوان هدف اصلی سیاست پولی خود دنبال می‌کنند. پیگیری همزمان این سیاست‌ها ضمن ایجاد آرامش و ثبات در بازار‌های دارایی (مسکن، ارز، طلا و خودرو) منجر به کاهش رشد نقدینگی شده است؛ به نحوی که رشد متغیر مذکور طی مسیر کاهشی از ۳۹ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۳۱.۱ درصد در سال ۱۴۰۱ و به ۲۶.۹ درصد در شهریور ۱۴۰۲ رسیده است. همچنین به تبع اتخاذ سیاست‌های مزبور، سیالیت نقدینگی با کاهش شدیدی مواجه شده است؛ به نحوی که رشد پول‏-به عنوان جز سیال نقدینگی‏- از محدوده بالای ۷۰ درصد در اغلب هفته‌های اسفندماه ۱۴۰۱ طی روند نزولی به سطح ۳۹ درصد در مهرماه سال جاری رسیده است. سرعت رشد پول معیاری برای سنجش وضعیت انتظارات تورمی است به طوری که افزایش آن، نشان دهنده نگرانی جامعه از رشد قیمت‌ها و تلاش برای تبدیل پول به دارایی‌های امن و مصون از تورم است. در مقابل، اما کاهش سرعت رشد پول، نشان دهنده فروکش کردن انتظارات تورمی و بازگشت اعتماد و آرامش به جامعه نسبت به ثبات قیمت هاست."

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۱
رقم سازی است....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
این آمارها قطعا دروغ است
اینا مردم و چی فرض میکنن
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
تجمع مسالمت آمیز مقابل ساختمات شورای رقابت؛ شهرک غرب خ زر افشان .ساختمان ۷۵ جمعی از برندگان طرح یکپارچه اولویت زمستان درخواست داریم. همان خودرو قبولی تارا ۵دنده وبقیمت معقول رابه خریداران عرضه کند امروز دوشنبه ساعت ۱۰ صبح
تورم 300 در صد رشد داشته الانكه 4 درسد كاهش داشته اعلام ميكنيد.؟
به خداوندی خدا من همین امروز عصر رفتم خرید مایحتاج و نسبت به یکی دو هفته پیش گرانتر خریدم. آمارتان قطعا دروغ است .
وارد رکود شدیم بیخود به خودتون دلخوشی ندین. کار و کاسبی تعطیله. ساخت و ساز که عامل تحریک بازار هست راکده. به جز بخش خوراکی هیچ بخش اقتصادی رونق نداره
هر موقع دلار برگشت به قیمت ۱۰ سال پیش صحبت از کاهش تورم بکن
مردم هر روز شاهد میزان تورم و فقیرتر شدن خودشان هستند احتیاجی به مرکز آمار نیست که با این آمارها به زخم مردم نمک بپاشد توهین کند
یعنی اگر اون روز ار میتا گراوند با اسنپ یا اتوبوس یا پیاده میرفت خونشون بازم میمرد
عجب داستانی شده، میری جنس بخری هر روز قیمتها افزایشیه، ولیدر عوض آمارهای مسولین حاکی از کاهش تورمه، نکنه محله اونا کالاها رو ارزون میدن ما خبر نداریم؟
البته که نرخ تورم کاهش پیدا کرده !
تبلور این کاهش را در قیمت مسکن و خودرو و همه کالاهای دیگه میشه کاملا حس کرد !!!!
الن بعضی کالاها مثل روغن برنج حبوبات ثابته
بازارها رکودی است وگرنه تورم همچنان می تازد
وقتی در ایران از کاهش تورم حرف می زنید بز که می شنود خنده ا ش می گیرد تا برسد به انسان؟تابی این چیزها را ننویس...
خجالت بکشید لطفاً
درود بر رئیسی قهرمان خوب داره ویرانی های‌روحانی‌رو درمان میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
هر دو ......
شما ادعا کنید که تورم کاهش یافته
اما چیزی که مردم با گوشت وپوست واستخوانشان حس میکنند گرانی است و گرانی و گرانی و بازهم گرانی
هرروز بیشتر از روز قبل
انقلاب مستعضفين!!!!
متاسفانه مردم کاهش نرخ تورم را مساوی ارزانی می دانند
درصورتیکه کاهش نرخ تورم یعنی افزایش گرانی با سرعت کمتر انجام می شود و حتما قیمت فردا از امروز گرانتر است و اینگونه است که این اخبار را می شنوید و به بازار می روید و گرانتر از دیروز می خرید ولی بجای اینکه مثلا روزانه 100 واحد گران شود امروز 90 واحد گران شده
هر وقت اعلام شد نرخ تورم منفی است آن موقع انتظار ارزان شدن داشته باشید آنهم نه یک شب قیمت به 10 سال قبل برگرده. یواش یواش اگر همین روند ادامه داشته باشه می شود انتظار داشت در یک بازه زمانی چند ساله کاهش قیمت محسوس باشه
لذا تا خبر کاهش نرخ تورم را می شنوید برآشفته نشوید پس چرا در بازار همه چیز گران شده
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
این هم از رکود اتفاق افتاده نه از درایت و کاردانی دولت
دروغ بزرگ!
دوستان مطلب رو می خونید و متوجه نمیشید یا اصلا نمی خونید؟ یا می خونید و نمی خواید متوجه بشید؟ طرف داره میگه تورم سالانه تو مهرماه 45 درصد و نقطه به نقطه 39 درصده و فقط نسبت به ماههای قبل شتاب افزایش قیمت کمی کم شده و کل حرفش اینه که این روند ادامه دار بوده و چند ماه متوالی این نرخ کاهش پیدا کرده. کسی نگفته همه چی ارزون شده و فقط نرخ رشد (یعنی میزان افزایش قیمت) کمی کاهش داشته. خوب معلومه هنوز افزایش قیمت داریم چون هنوز تورم بالای 40 داریم. آمار بعدی که داده تورم 2.3 درصد ماهانه هست. یعنی به طور میانگین کالا و خدمات در مهرماه 2 درصد گرانتر از شهریور ماه بوده. حالا حتی همین آمار هم کارشناسان اقتصادی میگن این تداوم کاهش از سیاست های مالی بانک مرکزی نبوده و درواقع اثرات رکود اقتصادیه که رئیس بانک مرکزی قبول نداره.
لطفا این مسائل رو تحلیل کنید. نظرات رو که آدم می خونه احساس می کنه در مورد مقاله دیگه ای دارن صحبت می کنن.
کنتور نداره بگید اما کسی باورش میشه وقتی می‌ره خرید و همه چیز رو افزایشی می خره ،وقتی تخم مرغ شونه صد رو رد کرده یا شما توهم زدید یا ما در یه ایران دیگه زندگی میکنیم البته آقایون نماینده از قیمتها خبر ندارن پس تکلیفی هم بر اونها نیست اما افراد دیگه چی نمیرن خرید حداقل فیش خرید رو نگاه کنید ببینید ملت چطور زندگی میکنن
آقایان خبرنگار، روزنامه نگارو..... به این آمار ها توجه نکنید، فقط خواهشا" با چند کارمند وکارگر مصاحبه کنید آمار دقیق تورم وفقر دستون میاد، بابا وضع کارمندان وکارگرها افتضاح هستش ، حقوقشان باارفاق فقط تا 10 روز ازماه را جوابگو هست،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
..........بعضی از مردم هرچی سرشون بیاد حقشونه
سیگار ده روز پیش 28هزار تومان بود در عرض یکهفته شده 40هزار تومان دلال از خدا بیخبر یک انبار سیگار داشته شب خوابیده صبح شده ترییاردر
لاستیک ماشین در همین چند هفته اخیر قیمتش دو برابر شده است، واقعا آمارسازی جعلی دولت تا کی ادامه دارد؟
چی میگید اقا دو قلم سبزیجات و روغن زیر 1 درصد منفی شده در حالی که که متوسط نرخی ماهیانه که خودتون اعلام کردید 3 درصد رشد داره اینم غیر از اموزش و مسکنه ضمن این که بخاطر پایان زمان نقل و انتقال مسکن الان دیگه خیلی تغییر نمیکنه در حالی که تو تابستان حتما یه رقم بالا بوده که قاعدتا اون موقع کسی امار اعلام نمیکنه که گند کار در نیاد الان که دو رقم بی اهمیت منفی شده تیتر میزنید که تورم تو سراشیبی سقوط ولی چیزی که ما میبینیم اینه که هر روز ارزش پولمون کم و کمتر میشه از طرف دیگه جوجه رو اخر پاییز میشمرن با کسری بودجه که هست با ناترازی بنزینی که هست با پول های بی پشتوانه که چاپ میشه امروز نه فردا یه حرکت بزرگ میزنه و همه میریم زیر خط فقر مطلق
دروغ هست این امار من الان تهران زندگی میکنم کجا تهران ارزون هست
تورم ۴۰درصد افزایش حقوق کارمندان و کارگران و بازنشستگان پله کانی تا ۲۰درصد !یعنی هر چه بدوی حداقل ۲۰درصد عقبی.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی