بازدید 5456
۲

کوه زباله آمل، ابرتهدیدی برای مازندران

مدیرکل پدافند غیرعامل مازندران، با اشاره به شناسایی ۱۹ ابرچالش و بحران در این استان، از محل دفن زباله در منطقه عمارت در کیلومتر۳۰ جاده هراز به عنوان ابر تهدید و بحران چالشی در استان در راستای حفظ سلامت شهروندان و محیط زیست شهرستان اعلام کرد.
کد خبر: ۱۲۰۱۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۷ 29 October 2023

به گزارش «تابناک»، حمید بخشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: چالشی شدن محل دفن زباله آمل، جدای از تکمیل شدن ظرفیت انباشت آن از حدود یک دهه گذشته، قرار گرفتن آن در نزدیکی سد مخزنی و در حال ساخت هراز و خطر ناشی از نفوذ شیرابه‌های آن به داخل سد در آینده باعث چالش جدی و تهدید زیست محیطی و سلامت شهروندان شده است.

وی افزود: همین مسئله باعث تاخیر چند ساله در تکمیل زودهنگام سدهراز آمل شده و نیازاست که تمهیدات ویژه‌ای در این راستا اندیشیده و اتخاذ شود.

مدیرکل پدافندغیرعامل استانداری مازندران تصریح کرد: متاسفانه تغییرات اقلیمی در چند سال گذشته نیز استان با آن مواجه شده و درصورت بروز احتمالی باران‌های سیل آسا و سیل‌های مخرب، باعث سرازیر شدن شیرابه‌های سمی و خطرناک به مناطق پایین دست هدایت و یک بحران غیر قابل پیش‌بینی برای سلامت شهروندان را رقم خواهد شد.

پرونده سایت زباله عمارت آمل پس از سال‌ها بلاتکلیفی و بی‌نتیجه ماندن وعده‌های مدیران ادوار مختلف دولت‌ها برای توقف انتقال زباله به این مکان و انتخاب محل جدید انباشت زباله‌های شهرستان، اکنون به میز رئیس‌جمهور رسیده تا بلکه ضرب‌الاجل ۱۵ روزه آیت الله رئیسی به انتخاب زمین جدید، متوقف شدن فعالیت عمارت و آغاز ایزوله‌سازی این کوه زباله منجر شود.

قصه طولانی سایت زباله عمارت بیش از یک دهه است که سر زبان‌ها افتاده و در خبرها مرور می‌شود. کوه بزرگی از زباله در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر آمل که حدود چهار دهه است روز به روز قامتش بلندتر و حجم زباله‌های انباشت شده‌اش بیشتر می‌شود.

بیش از یک دهه است که با توجه به آغاز ساخت سد هراز در نزدیکی همین سایت زباله، توقف انتقال زباله‌ها به عمارت در دستور کار قرار گرفته است. دلیلش هم مشخص است؛ کوه زباله در نزدیکی مخزن و دریاچه پشت سد قرار گرفته و این نگرانی وجود دارد که پس از آبگیری سد هراز شیرابه‌های عمارت به دریاچه سد نفوذ کند. به همین دلیل از همان زمانی که مطالعات ساخت سد در حال انجام بود تاکید می‌شد فعالیت سایت زباله عمارت باید متوقف شود.

پس از آن هم بارها این موضوع مورد تاکید قرار گرفت و حتی گاهی با ورود مسئولان قضایی، برای چند روز فعالیت سایت متوقف شد. اما چاره‌ای جز بازگشایی آن وجود نداشت. مهلت دادن‌های محدود مسئولان استانی هم در این زمینه نتیجه نداد و حالا که پیشرفت فیزیکی سد هراز به نیمه راه رسیده، قد علم کردن عمارت زباله برای این پروژه مهم مهار آب‌های سطحی مازندران بیشتر به چشم می‌آید.

اهمیت موضوع تا حدی بالاست که اخیرا رئیس‌جمهور برای تعیین تکلیف آن یک ضرب الاجل ۱۵ روزه تعیین کرد. سید ابراهیم رئیسی پنجشنبه هفته گذشته -چهارم آبان- در چهارمین جلسه «پیگیری ویژه رفع مشکلات تولید» که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، تعیین تکلیف سایت زباله عمارت آمل و افزایش سرعت ساخت سد هراز را مورد تاکید قرار داد.

رئیس دولت سیزدهم در این جلسه با تعیین ضرب‌الاجل ۱۵ روزه برای این موضوع و انتخاب زمین جدید انباشت زباله‌های شهرستان آمل، به وزارت نیرو نیز دستور داد که کار پاکسازی و ایزوله‌سازی سایت عمارت را آغاز کند.

سید ابراهیم رئیسی اظهار کرد: تا ۱۵ روز دیگر استاندار مازندران وضعیت جایابی برای مکان جدید دپوی زباله‌ را حل می‌کند. وزارت نیرو هم کارش را برای پاکسازی و ایزوله کردن محل کنونی آغاز کند. چون زمان نداریم.

مدیرکل پدافند غیرعامل مازندران درهمایش پدافند غیرعامل که از سوی شهرداری آمل برگزار شده بود، موظف شد گزارشی از آخرین وضعیت محل عمارت و مخاطرات آن توسط اداره کل هواشناسی مازندران، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل استانداری مازندران تهیه و در یک نشست سه جانبه بررسی و در شورای پدافندغیرعامل استان به استاندار مازندران اعلام کند و برای آن تصمیم گیری شود.

بخشی با بیان اینکه درحال حاضر و برای ایمن سازی و انحراف دادن مسیر هدایت شیرابه‌ها باید یک اقدام عاجل و ضربتی انجام شود، افزود: قطعا با تامین اعتبار لازم برای اقدام‌های اثربخش و موقتی می‌توان از بحران‌ها پیشگیری و در یک برنامه زمانبندی برای اجرای طرح‌های بلند مدت و دفع کامل آن برنامه ریزی اصولی انجام داد.

وی با تاکید براینکه شناسایی حوزه‌های مختلف بحرانی از اهداف طرح‌های جامع پدافند غیرعامل استان است، اضافه کرد: امن‌سازی مراکز داده، حفاظت فیزیکی، خریداری دستگاه‌های مولد برق در زمان تنش نیرو، صیانت اسناد و مدارک مهم، حمایت‌های شیمیایی، نظام آمادگی و رزمایش‌های مدیریت غیرعامل از اقدامات مهم سازمان پدافند غیرعامل در شهرها است که در طرح‌های جامع نیز دیده شده است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران همچنین با اشاره به اینکه به دلیل شرایط جغرافیایی نیاز به ورود جدی در حوزه زیست محیطی و اجرای طرح‌های حفاظتی و پیشگیرانه در این حوزه مهم و حساس است، گفت تاکنون در مازندران بیش از ۱۹ چالش عمده و محوری مانند زمین زباله، شیرابه‌ها، جنگل، آب، جاده، سواحل شناسایی شده که تلاش برای بهتر شدن این وضعیت در استان است.

 بخشی با بیان اینکه مازندران به عنوان استانی که برخوردار از منابع آبی تصور می‌شود، اما پشت سرسبزی آن خشکی وجود دارد، تصریح کرد: درحال حاضر برای تامین آب شرب شهروندان حدود ۷۴۰ حلقه چاه و مرکز پمپاژ آب در سطح استان وجود دارد که نیاز است همه این مراکز و چاه‌ها مجهز به مولد برق در زمان خاموشی و قطعی برق باشند.

وی اضافه کرد: متاسفانه با هر بار خاموشی برق در منطقه‌ای از مازندران، برای چند ساعت آبرسانی مختل می‌شود و باید با تامین اعتبارهای مورد نیاز در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به نسب مولدهای برق در مراکز پمپاژ اب در شهرهای استان اقدام شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
تا 15 روز دیگه!

زرشک
با ید شرکتهای بسیار زیاد جهت بازیافت و ... زباله ها ایجاد شود مخصوصا در آمل
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی