بازدید 228794

چرا بهترین سریال‌ یک دهه اخیر تلویزیون دیده نشد؟

این سریال می‌توانست یک کپی ضعیف از ایستاده در غبار باشد؛ اما هادی حجازی فر با سبک متفاوتی که در پیش گرفت، نشان داد امضای خود را دارد و تحت تاثیر سبک مهدویان نیست. دوربین روی دست بی‌جهت به کار نمی‌رود و به رویکرد مستند در قاب بندی و تدوین تکیه صرف نشده و قاب‌های سینمایی کاملاً مشهود است و شاید بتوان گفت جزئیات این اثر روی پرده سینما، بیش از قاب تلویزیون قابل تشخیص است.
کد خبر: ۱۲۰۱۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۵ 28 October 2023

چرا بهترین سریال‌های یک دهه اخیر تلویزیون دیده نشد؟

سریال عاشورا که پیش از این نسخه کوتاه شده‌اش در قالب فیلم موقعیت مهدی به نمایش درآمده بود، در حالی در تلویزیون به نمایش درآمد که به واسطه مدیریت بد نمایش، آنچنان که انتظار می‌رفت در جامعه موج ایجاد نکرد و متاسفانه این اثر فوق العاده توسط بخش قابل توجهی از مردم دیده نشد؛ اما آنچه از نحوه نمایش این فیلم پراهمیت‌تر است، کیفیت ساخت چنین اثری است که به شکل معناداری با دیگر سریال‌های سال‌های اخیر تلویزیون متفاوت بود و نشان می‌داد، اگر کار را به دست حرفه‌ای‌ها سپرد، چه محصولات باکیفیتی برای پخش در تلویزیون فراهم می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ هادی حجازی فر بازیگر بااستعداد سینمای ایران با تجربه‌ای سخت کارگردانی را آغاز کرد و آن ساخت یک سریال جنگی بود که از دل آن یک فیلم سینمایی نیز درآمد. پروژه سریال شهید باکری که نام‌های مختلفی را به خودش دید و نهایتاً تحت عنوان «عاشورا» به نمایش درآمد، در ابتدا نسخه سینمایی‌اش با نام «موقعیت مهدی» روانه بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر شد و توانست توجه‌ها را به خود جلب کند. حجازی فر نشان داد در مقام کارگردان نیز توانایی قابل توجهی دارد و می‌تواند از پس پروژه‌های پیچیده برآید و توجه منتقدین را به خود جلب کرد.

چرا بهترین سریال‌های یک دهه اخیر تلویزیون دیده نشد؟

سکانس‌های این فیلم و سریال در شش استان و در شهر‌هایی همچون تهران، آبادان، اهواز، زنجان، هشتگرد و... ثبت شد و حجازی فر سختی‌های بسیاری در مسیر تولید این سریال متحمل شد که در چند مقطع به اعتراض او منجر شد؛ تا آنجا که یک بار گفت دیگر سریال جنگی نمی‌سازد. علاوه بر تامین مصالح جنگی، بازسازی دهه  ۱۳۳۰ تا سال ۱۳۶۲ با توجه به حجم تغییرات، بسیار پیچیده بود و انصافاً گاف‌های بسیار کمی در سکانس‌های بازسازی شده قابل یافتن بود و فیلم از طراحی صحنه و لباس قابل قبولی برخوردار بود.

در کنار هادی‌حجازی‌فر که نقش شهید مهدی باکری را بازی می‌کند، بازیگران مستعدی همچون وحید آقاپور و روح‌الله زمانی مقابل دوربین حاضر شدند و در این لوکیشن‌ها بازی قابل قبولی داشتند که نقش آفرینی‌شان در پیشبرد این سریال موثر بود.

این سریال می‌توانست یک کپی ضعیف از ایستاده در غبار باشد اما هادی حجازی فر با سبک متفاوتی که در پیش گرفت، نشان داد امضای خود را دارد و تحت تاثیر سبک مهدویان نیست. دوربین روی دست بی‌جهت به کار نمی‌رود و به رویکرد مستند در قاب بندی و تدوین تکیه صرف نشده و قاب‌های سینمایی کاملاً مشهود است و شاید بتوان گفت جزئیات این اثر روی پرده سینما، بیش از قاب تلویزیون قابل تشخیص است و اگر کل سریال در سینما اکران می‌شد، جزئیاتی که در تولید مورد توجه قرار گرفته، بیش از اینها مورد توجه قرار می‌گرفت؛ جزئیاتی که تفاوت یک کار اصولی و یک سریال بساز و بندازی را مشخص می‌کند و اهمیت هنرمند به کارنامه کاری‌اش را نشان می‌دهد.

چرا بهترین سریال‌های یک دهه اخیر تلویزیون دیده نشد؟

حجازی فر درباره انگیزه‌اش از ساخت این سریال گفت: «این موضوع یک علاقه شخصی بود، من زمانی به پدر خدابیامرزم قول داده بودم، که درباره این آدم‌ها حتما یک کار می‌سازم، این افراد را دوست دارم و اعضای لشکر را هم می‌شناسم، دو تا عمویم که شهید شدند عضو لشکر بودند و دیگر عموهایم هم در آن‌جا حضور داشتند. ما در آن سال‌ها در مقام یک خانواده، تمام آن استرس‌ها را تحمل کردیم و این موضوع را درک می‌کنم. نکته دیگر اینکه چون من این آدم‌ها را از نزدیک می‌شناسم، خیلی ناراحت می‌شوم که به شاعرانگیشان توجهی نمی‌شود، این‌ افراد نسب به زندگی عاشق‌ترین بودند.»

«موقعیت مهدی» روایتی جذاب از زندگی شهید مهدی باکری و مقاطعی از نزدیک شهید حمید باکری در دوران نوجوانی و بزرگسالی است. بخش عمده فیلم در دو عملیات بدر و خیبر سپری می‌شود. در بخش نسخه سریالی مخاطبان، بخش‌های جامع‌تری از زندگی شهید باکری خصوصاً در ایام مسئولیت او در شهرداری ارومیه را تماشا کردند و باکری را بدون لباس خاکی و در فضای غیرجنگی نیز دیدند و با زیست او ارتباط بیشتری برقرار کردند اما این مربوط به مخاطبانی می‌شود که این سریال را دیدند؛ چرا که به واسطه تبلیغات ضعیف، بخش معناداری از مخاطبان از پخش این سریال خبر ندارند و یا اگر خبر داشتند، تصور می‌کردند شبیه اغلب سریال‌های ضعیفی است که در چند سال اخیر پخش شده و پیگیر تماشای این اثر مهم نشدند.

با این حال مساله مهم‌تر از دیده شدن یا نشدن این سریال، اهمیت تولید چنین اثر باکیفیتی است که نشان می‌دهد می‌توان در تلویزیون با همه ساختارهای پراشکالش آثار باکیفیتی ساخت که تداوم تولیدش، بخش قابل توجهی از مخاطبان را پای تلویزیون می‌نشاند؛ آثاری که از شعارزدگی فرار می‌کنند. این اتفاق البته در سایه سپردن کار به دست حرفه‌ای‌ها و فاصله گرفتن از اشخاص آماتوری است که به دنبال کسب تجربه با بودجه و آنتن تلویزیون هستند. در این دوران رقابت رسانه‌ای، تلویزیون ایران بستر مناسبی برای آزمون و خطا نیست.

 
تعداد بازدید : 5009
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۶۷
مگه تلوزیون هنوز برنامه پخش می کنه ؟
کسی تلوزیون تماشا نمی کنه
مخصوصا صدا و سیمای مسخ شده را .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
من که خیلی دوست دارم و نگاه می کنم شما برو همونایی رو ببین که با باطنت سازگاره
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
کلا اینا چندتا جمله و تکیه کلام دارند همه جا تکرار می کنند مثل شرق گدا، ساندیس، کسی تلوزیون ایران نگاه نمیکنه، بسیجی و امثالهم. دقیقا شماهام دارید همون مسیر غلطی رو میرید که قبلا بعضی از اینطرفیها میرفتند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
این سریال بسیار زیبا بود
توصیه می کنم حتما ببینید
نگار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
این جمله تکراری(کی تلویزیون ایران رو نگاه میکنه) دیگه از مُد افتاده. به نظرم هرکی میگه نگاه نمیکنم داره بیشتر نگاه میکنه.
والله به ما که در کنار خانواده داره خوش میگذره عزیزان . امیدوارم شما هم با داشته های دیگران خوش باشید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
فیلم عاشورا یکی از بهترین و حرفه ای ترین فیلم هایی بود که
دیدم و با لذت تمام قسمت ها را دنبال کردم واقعاااا عالی بود.
از همینجا خداقوت میگم به آقای حجازی فر و دست‌اندرکاران فیلم
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
اتفاقا سریال بسیار عالی بود. اولا حقیقت جانفشانی بچه های ایران برای ایران و اسلام. ... حیف که نسل این پاکان و خوبان داره منقرض میشه. دوما من تهرانی الاصل هستم و اصلا ترکی بلد نیستم ولی آنقدر آقای حجازی فر این سریال رو خالصانه و حقیقی از شخصیت مرد بزرگ سیاست و جنگ وانسان وارسته ساخته اند
که این سریال واقعا ارزش دیدن با دقت رو داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
من فیلمهای ارزشی رو دوست دارم و نگا میکنم ولی چون بیشتر این فیلم ترکی صحبت میشد برام خیلی سخت بود زیر نویس بخونم .قطعا لطف خود شهدا بوده ک فیلمشون ساخته میشه .نماز صبحمو با اذان زیبای شهید باکری بلند میشم
من نمی دونم شما چه اصراری دارید همش بگید سریالهای تلویزیون دیده نشد اون از سرزمین نادری که انتظار دارید سریالی بالغ ب شصت قسمت با جهار پنج قسمت موج ایجادکننده اینم از این سریال که فقط هفت قسمته احتمالا انتظار داری ناه ها بعد پخش سریال هم راجع بهش بنویسند.
نود درصد مردم تلویزیون نگاه نمی‌کنند چون فقط دروغ شنیده اند حتی در فیلمها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
درصدنگاه نمی کند چه مصرف می کنید
خسته و کوفته از سر کار میام خونه
انتظار داری بشینم تلویزیون ببینم؟
نه!
به جاش Mindhunter میبینم که هیجان داره
اگر یک نفر دستپخت خوبی داشته باشه و غذای خوب جلوی مهمون بذاره ولی یکسره به مهمانش توهین بکنه و او رو احمق فرض کنه، اگر شما باشی به خانه اش می روی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
اصلا غذاهم خوب نیست
دهه 60 با همه سختگیری ها سریالهای خوبی داشتیم.دهه 70 هم همینطور.دهه 80 چندسریال مناسبتی بخصوص رمضان ماندگار شد. ولی از دهه 90 چون ماهواره بشدت فراگیرشد مسئولان صداسیما برای جلوگیری از ریزش مخاطب به عوض کاهش محدودیتهای اضافی -محدودیتهای خودساخته دیگری هم اضافه کردند تا علیرغم افزایش شبکه ها از 3-4 به حدود 30 مخاطبان تلویزیون به حداقل خود برسد. بگذریم از سایر بخشهای صداسیما مثل نحوه خبررسانی که با پخش اخبار بصورت آنطور که دلش میخواهد نه آنطورکه هست مردم رابیشتر به سمت شبکه های ماهواره ای سوق داد
بهترین جمله فیلم:
من خسروام. مهدی باکری نیستم!
سریال به زبان ترکی با زیرنویس فارسی کسی حال نداره تماشا کنه
پاسخ ها
naser
| United States of America |
۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
نژاد پرست های خود خواه حاضر نمی شوند سریال به زبان تورکی ببینند! ولی اکثریت مردم ایران تورک هستند و تماشا می کنند.ا
اینقدر در این سالها سریالهای ابکی ساخته شده که یک سریال خوب مثل این توش گم میشه
پاسخ ها
فرید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
توی پانتورک اسرائیلی نژاد پرستی که فکر میکنی مردم ایران ترکن.شما خیلی وقته این چرندیات رو میگین .این رو هم بدون ۶۰ درصد مردم ترکیه کرد هستن ولی اجازه کردی حرف زدن ندارن.اگه با مردم و فرهنگ ایران مشکل دارین برین همون کشور الهام نتانیاهوف
بنده عرب دیدم وزیر نویس را خوندم وکلی هم گریه کردم!!! گریه واسه اخلاص گذشته و مظلومیت فعلی شهدا.
علتش ساده س
دروغگویی آشکار صداوسیمای میلی
کلا فیلم ها و سریال ها و برنامه های صداوسیما داغون بود،داغون تر شده اما اتفاقی بعضی از قسمت های این سریال دیدم و جالب هم بود،دنبال کردم.الان هم که سریال سرزمین مادری از شبکه 3 پخش میشه خوبه
طبق کدام نظر سنجی این سریال بهترین بوده؟؟؟؟
آنقدر مردم از هر کسی د در مورد هر چیزی دروغ شنیدن و دیدن دیگه هیچ چیز را واقعی نمی دونند و جذبه که هیچی گاهاً آدم با دیدن بعضی از این فیلمها حس میکنه دارن مسخرش میکنند.
این فیلم را با خانواده دیدم خیلی تاثیر گذار بود حتی پسرهایم چندبار این فیلم تنهای دیدند واقعا گوشه ای از مظلومیت را نشان می دهد و به دوستان توصیه می کنم این فیلم راتماشا کنید ممنونم
راستش را میخواهی بگم:
هر فیلم تاریخی و یا جنگی که از تلویزیون پخش میشود به شخصه فکر میکنم این واقعیت نیست و فکر میکنم این که ساخته شده و پخش میشود صرفاً قرائتی از تاریخ یا جنگ است که بر اساس برادشت افرادی با تفکری خاص، با هدفی خاص، جهت القاء موضوعی خاص به مردم است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
چون ذهنت خرابه ،کمتر بزن
این سریال برای مردم مناسب نیست به درد مسیولین میخوره . باید گفت چرا مسیولین این سریال و نگاه نکردن
به دلیل ترکی بودن زبان فیلم رقبتی به تناشا نداشتیم
شبهای برره پخش کنید?
دلیل دیده نشدن سریال این بود که به زبان ترکی ساخته شده بود که باعث می‌شد خیلی ها حس شان درگیر آن نشود ضمن اینکه ترکی صحبت کردن لشگر عاشورا باهم و به ویژه شهید باکری یک دروغ بزرگ بود که حجازی مرتکب شد و متاسفانه مدیران صدا و سیما هم اجازه این دروغ را دادند در حالیکه در همه فیلم‌های موجود از این شهید ایشان فارسی صحبت می‌کند.
یک نکته دیگر هم اینکه حجازی به زور خود را در نقش شهید باکری جا داده بود در صورتی که چهره این شهید بسیار مهربان ولی چهره حجازی کاملا متفاوت و اصلا مهربانی در آن ن
یست که هیچ، کمی هم خشن است.
به‌عنوان یک نفر شهروند ترک ایرانی، از آقای هادی حجازی‌فر تشکر می‌کنم که با استفاده از زبان ترکی در این سریال، هم به زبان‌مادری خودش و هم دیگر آذربایجانی‌ها احترام گذاشت.
بهترین سکانس فیلم: چرا مهمات رو نبری جلو بچه‌ها فشنگ ندارن، آتیش دشمن زیاد سرتو میاری بالا بیست تا گلوله میخوره، خوب از کانال برو، آخه نمیتونم از کانال برم، چرا؟ چون جنازه بچه ها تو کانال پره اگه از کانال برم باید از رو پیکرشون رد بشم
رقبتی نه رغبتی!!!
تصمیمات بدی گرفته شد از طرف مدیران فرهنگی که کار برنامه ها به این روز رسید که مخاطبان ریزش کردند . وقتی که نوع برنامه ها نماینده افکار عمومی جامعه نبوده و بیانگر برآیند فکری جامعه نیستند .
تلویزیون باکو که نیست تلویزیون ایران است زبان معیار هم فارسی است سریال باید با زبان فارسی ساخته شود.
من چند بار خواستم نگاه کنم اما نمی شد چون ترکی بلد نیستم
پاسخ ها
naser
| United States of America |
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
بی سواد جان زیر نویس فارسی داشت یک کم به خود زحمت می دادی و تماشا می کردی ضمنا چهار برابر باکو و جمهوری آذربایجان در ایران تورک داریم با زبان معیار گفتن نمی شود نژاد پرستیت را لاپوشانی کنی
خیلی فیلم خوبیه.نشان از توانایی آقای حجازی فر می‌باشد
خسته نباشید آقای حجازی فر و کلیه دست اندر کاران واقعا کارتون عالی بود
مشخص بود کار کسی ست که جنگ را لمس کرده ...اجرتون با شهدا
انشالله شاهد کارهای بیشتری از شما باشیم .
صداوسیما تشکر بابت پخش چنین فیلم‌های ارزشمندی
داداش نگو دیده نشد. من مازندرانی هستم رشادت آذری زبان های وطن پرست را نگاه کردم. تکرار سریال راهم نگاه میکردم. برای دلاوری شان گریه کردم فراوان.
پاسخ ها
naser
| United States of America |
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
دوست عزیز ممنون به خاطر حسن نظرت ولی ما زبانی به نام آذری نداریم لطفا نام زبان ما را درست بگویید زبان تورکی
البته صدا و سیما اشکالاتی زیادی داره ولی تبلیغات غرب برای ندیدن مردم حسابی اثر خودشو گذاشته، همه مسخ تبلیغات غرب شدن که اونم تفکر خودشو رواج بده
مگه تلویزیون هنوز برنامه داره ... اصلا کسی تلویزیون نگاه می کنه؟؟؟؟!!!!
سریال خوبی بود ولی ای کاش به زبان فارسی ساخته میشد من تا میومدم زیر نویس ها رو بخونم صحنه ها رو از دست میدادم
برای اینکه سریال‌های مناسبتی و جنگی پشت سر هم گذاشته ،همش گریه و ضجه و مرگ و بدبختی و...مردم دیگه حوصله ندارند! اخبارشان هم که همش غزه و جنگ !
فقط تونستم دوقسمت از ۶ قسمت این سریال رو ببینم اینقدر گریه کردم و اشک ریختم که فرداش از خونه نمیتونستم برم بیرون .....این خون جیگر خوردن‌ها و این همه ایثار و از خود گذشتگی چی شد کجا رفت......برای ی عده محدود شد سفره و لقمه از این سفره به اندازه تمامی عمرشون زدن ....این لقمه ها خوردن نداره .والا خوردن نداره ...من یک آدم کاملا ولایتی هستم . هر کس با هر سمتی دولتی و غیر دولتی در صندلی نشسته که بلد اون کار نیست داره ظلم میکنه و کور خودشو تا قیام قیامت پراز اتش و لعن ....باید جواب گوی خون این شهدا و این مردم نجیب باشه...از آموزش و پرورش گرفته .تا اقتصاد و غیره ...
به نظر من روزها و ساعت پخش مشکل داشت. اصلا برنامه ریزی خوبی واسه پخشش نشده بود حیف این فیلم??
من هر بار تلویزیون پخش کرد دیدم، بعدش دانلود کردم دوبار دیگه هم دیدم، بعد از مختار این سریال واقعا روم اثر گذاشت، وقت کنم بازم میبینم، هرکی ندید ضرر کرد
این فیلم ،فیلم قشنگی بود حتما با خانواده ببینید برعکس سریال های خانگی که نمیشه با خانواده دید ،فقط اینکه به زبان ترکی بود و زیر نویس فارسی که یه کم برای فازسی زبانان سخت بود
من که به خاطر زیر نویس بودنش نگاش نکردم وگرنه به اینجور فیلم‌ها و خود کارگردان علاقه داشتم
به نظربنده که واقعا عالی بود دست کارگردان وهمه عوامل درد نکنه و درود و سپاس فراوان
اگه بهترین سریال یک دهه اخیر تلویزیون بود که دیده میشد!
فیلم خوبی اما چون خیلی جاها ترکی حرف میزدنند و با زیرنویس بود نمیتونستم ارتباط خوبی با سریال برقرار کنم بنظرم این مدل سریال که برای کل ایران هست نباید به این صورت پخش بشه وگرنه سریال خوبی بود .
شما سریال بساز از فرهنگ اصیل ایران ببین چه موجی ایجاد میکنه مردم خسته شدند از این سریالهای دستوری و شعاری ، مردم به عمل همین ها که در فیلمها شعار میدهند نگاه میکنند فیلم باید از فرهنگ ایران ساخته شود چون پولش را مردم میدهند مگر این کشور تاریخ ندارد ما منتظر فیلمهایی از تاریخ پر شکوه خودمان داریم بله تا وقتی که مخاطب فیلمها خودتان هستید کسی صدا و سیما نگاه نمیکند
بنده لر هستم و سریال را دیدم و لذت بردم. اینهمه فیلم بزبان خارجی با زیر نویس فارسی می بینیم که محتوای آنچنانی هم ندارد. زبان ترکی چه اشکالی دارد.
تو خونه ما شاید اگر فوتبال خارجی مهمی مانند بازی رئال و بارسلون باشد تلویزیون با صدای بسته روشن شود ولی سالهاست نه سریال دیدیم نه اخبار حتی اخبار ورزشی.تا زمانی که برنامه های علیخانی و مدیری و باربد بابایی بود همیشه آنها را نگاه می کردیم اما با رفتن آنها از دیدن امثال مهران رجبی حال آدم به هم میخوره وفوتبال گوش کردن هم فقط با صدای عادل عزیز ارزش گوش دادن داشت
همه جای ایران ترک بومی مناطق خود را دارد رفیق بنده ترک خراسانی هست عاشق این فیلم هست به دو دلیل یک به خاطر رشادت رزمندگان سپاهی و دوم ترکی بودن ابن فیلم که حداقل ۴۰ درصد مردم کل ایران با ترک هستند با فامیل ترک دارند با ترکی بلدند.
سریال بسیار زیبایی بود من اول فیلم سینماییش تو سینما دیده بودم
علت اصلی دیده نشدن این سریال قهر مردم با صدا و سیما است. 99 درصد برنامه های صدا و سیما به درد نخور هستند و مردم به خاطر آن یک درصد وقتی برای صدا و سیما جدا نمی کنند. ولی شکستن تابوی عدم پخش سریال به زبان چهل درصد مردم ایران یعنی زبان تورکی امید بخش و سرور انگیز بود امیدوارم تداوم یابد.
سریال عاشورا بسیار عالی بود و پیشنهاد می کنم که عزیزان علاقمند که موفق به ديدن سریال نشدن از تلوبیون حتما ببینند، تمامی سریال ها و فیلم هایی که آقای هادی حجازی فر بازی کرده واقعا دیدنی هستند و این سریال که به کارگردانی خودشون هست عالی تربن هست.
سریال بسیار شریف و قابل احترام
در چند قسمت از سریال علاوه بر آقا مهدی به بقیه بچه های لشگر عاشورا پرداخته شد که به بهترین شکل رشادت ها و جانفشانی های نور چشم های این آب و خاک، از فرمانده تا بسیجی ساده به تصویر کشیده شد.
۵۰ درصد مردم جمهوری آذربایجان هم تات یا فارسی زبان و تالشی هستند. پانتورک عزیز
پاسخ ها
naser
| Canada |
۰۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
70 درصد ایران هم غیر فارس هستند پانفارس عزیز
خب معلومه که دیده نمیشه مخاطبهای تلوزیون بیست درصد هم نیس از خودم نمیگم ها نظر سنجی ها میگه
سریال قشنگی بود ولی تایم پخش افتضاح بود هفته ای یک قسمت اونم ساعت ۱۰ شب
من خودم قسمت اول و دیدم و دیکه یادم میرفت ببینم
خیلی عالی بود. آقای حجازی فر اجرت با شهدا. منتظر فیلمهای بعدی شما برای قهرمانان کشور عزیزمون هستیم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست