بازدید 1895

مشکل شیرخشک چه زمانی حل می‌شود؟

کد خبر: ۱۲۰۱۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹ 28 October 2023

بسیاری از خانواده‌ها که نوزادی در خانه دارند در هفته‌ها و ماه‌های اخیر با مشکل خرید برخی از برندهای شیرخشک مواجه شده‌اند و برای تامین مجبور به جست‌وجو در داروخانه‌های متعددی می‌شوند، اما پاسخ رییس سازمان غذا و دارو به مشکل این روزهای شیرخشک چیست؟

به گزارش «تابناک»، مشکل کمبود شیرخشک در برخی برندها که اتفاقا از طرف پزشک تجویز می‌شود، بسیاری از خانواده‌ها را به دردسر انداخته و برای تامین آن مجبور به جست‌وجو در داروخانه‌های متعددی در سطح شهر خود و حتی سایر شهرها هستند و با پاسخ «موجود نیست» مواجه می‌شوند.

البته پاسخ «موجود نیست» برای کودکی که شیر می‌خواهد، پاسخ قانع کننده‌ای نخواهد بود و در واقع آن کودک اصلا متوجه موضوع نمی‌شود و تحمل و مدیریت درد بر عهده پدر و مادر آن کودک است.

سید حیدر محمدی، رییس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت شیرخشک به خبرنگار ایران پزشک می‌گوید: برخی برندهای خاص شیرخشک با کمبود مواجه شد که تولیدکنندگان تلاش می‌کنند تولید را انجام بدهند، اما در چند ماه اول امسال به دلیل مشکلات انتقال ارز برای تامین مواد اولیه با معطلی مواجه شدند. تولیدکنندگان شیرخشک قول داده‌اند که در آبان ماه میزان تولید را به بیشتر از قبل برسانند.

الزام برای ثبت کد ملی جهت دریافت شیرخشک

مدتی می‌شود که سازمان غذا و دارو الزام ثبت کد ملی را برای خرید شیرخشک گذاشته است و اتفاقا الزام درستی محسوب می‌شود، اما به این شرط که شیرخشک مورد نظر موجود باشد و خانواده‌ها برای تامین آن مجبور به جست‌وجو در داروخانه‌های متعددی نباشند.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه می‌دهد: برای مدیریت وضعیت شیرخشک و به این دلیل که تامین آن با ارز ترجیحی انجام می‌شود، سیستم الزام استعلام اصالت و ثبت کد ملی را راه اندازی کردیم که مطمئن شویم شیرخشک به مصرف کننده واقعی می‌رسد.

برخی افراد که در این زمینه ذینفع بودند و از خروج شیرخشک از زنجیره نفع می‌بردند، جوسازی ایجاد کردند. در حال حاضر بیش از هزار و ۳۰۰ قلم دارو و ۶۰۰ پروانه تجهیزات پزشکی و کل شیرخشک‌های رژیمی از قبل ثبت می‌شد و فقط شیرخشک‌های رگولار باقی مانده بود که آنها را نیز ثبت کردیم.

برخی برندها با کمبود مواجه است

یکی از شیرخشک‌هایی که در هفته‌های اخیر به هیچ عنوان در داروخانه‌ها موجود نیست، برند آپتامیل و انواع پپتی ۲ و پپتی جونیور است.

محمدی در این رابطه نیز به ایران پزشک می‌گوید: در حال حاضر مشکل خاصی درباره شیرخشک وجود ندارد، اما امکان دارد برخی نام‌های تجاری شیرخشک با کمبود مواجه باشد که بخشی از طریق واردات جبران شده و بخشی از طریق بالا رفتن تولید در داخل جبران خواهد شد و این کمبودها را نیز در آبان ماه نخواهیم داشت.

معاون وزیر بهداشت ادامه می‌دهد: مردم اگر برند خاصی از شیرخشک را می‌خواهند، اگر جست‌وجو کنند، پیدا خواهند کرد، اما می‌توانند آن برند را برند دیگری جایگزین کرده و از شیرخشک دیگری استفاده کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی