بازدید 3695
۵

۹۱ شهرستان کشور بدون متخصص زنان و زایمان

دسترسی به متخصص زنان و زایمان در برخی از شهرهای کشور، باعث شده خیلی از خانم‌ها برای یک معاینه ساده زنانه، عازم کلانشهرها شوند.
کد خبر: ۱۲۰۱۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۷ 28 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، کمبود پزشک زن شاید چندان جدی نباشد، اما کمبود متخصص زنان و زایمان در برخی از شهرستان‌های کشور، خیلی مشهود است؛ به طوری که نبود متخصص زنان و زایمان، خانم‌ها را مجبور می‌کند برای انجام یک معاینه ساده زنانه، راهی شهر و دیار دیگری شوند.

بنابر آمارهای رسمی، در حال حاضر ۹۱ شهرستان کشور فاقد متخصص زنان و زایمان هستند. یعنی اینکه، دختران و زنان و مادران ساکن در این مناطق، چنانچه مشکلی یا بیماری زنانه ای داشت، مجبور خواهد بود یا از رفع و رجوع آن چشم پوشی کند و یا اینکه به شهری دیگری برود.

محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با عنوان این مطلب که از ۷۷۰ پزشک متخصص خانم به ۲۲ هزار نفر پزشک متخصص خانم رسیده ایم، گفت: در سال ۶۲، ما فقط ۳ خانم فوق تخصص داشتیم که در حال حاضر به عدد ۱۶۰۰ فوق تخصص خانم رسیده ایم.

فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به کمبود متخصص زنان و زایمان در برخی از مناطق کشور، تاکید کرد: در قانون جوانی جمعیت، موضوع افزایش متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ ناباروری، به شکل قانونی دیده شده است.

وی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در همین راستا، گفت: این اقدامات کافی به نظر نمی‌رسد و وزارت بهداشت باید اقدام عاجل صورت دهد. به طوری که، پذیرش و تربیت پزشک فوق تخصص را به شکل منطقی و معقول، افزایش دهد.

در همین حال، غلامعباس ترکی معاون حقوق عامه دادستان کل کشور، در پی افزایش نارضایتی‌ها از عدم حضور پزشک و کادر درمان متخصص در بخش‌های مرتبط با امور زنان و زایمان، نامه‌ای به وزیر بهداشت نوشت.

در بخشی از این نامه عنوان شده است: اگرچه تعداد قابل توجهی از مراکز درمانی در شهرهای مختلف کشور، با حضور بانوان به عنوان کادر درمانی خدمات کاملی را برای بانوان فراهم می‌کنند، لیکن به دلیل محدود بودن این قبیل مراکز در سطح شهرها و شهرستان‌ها، برخی از بانوان به ناچار و ناگزیر برای پیگیری و انجام امور مرتبط با زایمان و یا تشخیص، معاینه و درمان برخی بیماری‌های اختصاصی زنان، به پزشکان مرد مراجعه می‌کنند که این موضوع علاوه بر چالش‌ها و مشکلات، محتمل است به دلیل اکراه و عدم تمایل روانی بیمار، روند درمان را نیز با کُندی یا اختلال مواجه نموده و تبعات منفی به دنبال داشته باشد.

با نگاهی گذرا به وضعیت مطب پزشکان متخصص زنان و زایمان در کلانشهرها، می‌توان متوجه این موضوع شد که برخی از مراجعان این مطب‌ها، خانم‌هایی هستند که از سایر شهرها و روستاهای دور می آیند؛ چون دسترسی به متخصص زنان و زایمان در محل سکونت آنها، خیلی سخت و دشوار است و لاجرم عزم سفر می‌کنند.

موضوع کمبود متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ ناباروری را باید، جدا از سایر رشته‌های پزشکی که گفته می‌شود دچار کمبود هستیم، بررسی کرد. زیرا، زنان برای بیماری‌ها و چکاپ های زنانه، می‌بایست نزد پزشک خانم بروند و خیلی سخت یافت می‌شود که خانم‌ها برای این قبیل مشکلات خود نزد پزشک مرد بروند.

از همین رو، لازم است وزارت بهداشت، به موضوع کمبود متخصص زنان و زایمان، به صورت ویژه ورود کند.

پنهان ماندن بیماری‌های زنانه، قطعاً می‌تواند سلامت مادران ما را تهدید کند و این تهدید، متوجه جامعه و نظام سلامت کشور است.

سودابه درویش جراح و متخصص زنان و زایمان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با تاکید بر این موضوع که نباید مراجعه به پزشک محدود به زمان بیماری شود، گفت: برای مراقبت‌های پیشگیرانه از بیماری‌های زنان، باید بررسی‌های دوره‌ای و یا اقدامات درمانی را به‌موقع و در سریع‌ترین زمان انجام داد.

وی با اشاره به اینکه آزمایش‌های غربالگری و معاینات فیزیکی برای بررسی زودهنگام بیماری‌ها ضرورت دارد، افزود: زمانی که بیماری به موقع تشخیص داده شود، درمان آن آسان‌تر خواهد بود.

درویش با بیان این موضوع که چکاپ کامل زنان شامل آزمایش‌های متعددی می‌شود، گفت: متأسفانه بسیاری از خانم‌ها تصور می‌کنند، منظور از چکاپ، فقط آزمایش پاپ اسمیر است و تنها این آزمایش را هرچند سال یکبار انجام می‌دهند، اما واقعیت این است که آزمایش پاپ اسمیر تنها بخش کوچکی از لیست طولانی چکاپ زنان است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
در طب اسلامی "قابله" تمام این کارها ی مامایی رو انجام میده نیازی به متخصص زنان وزایمان نیست
فرزند اوری کنید
متخصص زنان پیشکش دکتر عمومی هم ندارن .
باور کنید که قابله های قدیمی خیلی بهتر از متخصصین زنان وزایمان فعلی کار خود را انجام می دهند.وپس از درگذشت احتمالی زائو نمی گویند در اثر خطای پزشکی بیمار فوت کرد ومسولیت کار خود را می پذیرند.
پزشکان راگدانکنید.تانروند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی