بازدید 1815
۱

احداث و راه‌اندازی پالایشگاه‌های خون در کشور

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به مصرف بالای IVIG و آلبومین در کشور از تمهیداتی برای راه‌اندازی پالایشگاه‌های خون در کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۲۰۰۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۸ 27 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، دکتر سید حیدر محمدی در نشست روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه آمایشی شش کشور که در زنجان برگزار شد، با اشاره به وضعیت تامین ارزی و نقدینگی اظهار کرد: اگرچه در حال حاضر وضعیت در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی پایدار است، با این حال در حوزه شیرخشک مقداری عدم ثبات وجود داشت که با اقدامات صورت گرفته به‌زودی رفع خواهد شد.

وی افزود: تهیه کالاهای حوزه سلامت بالاخص در زمینه دارو، تجهیزات و شیرخشک ارتباط مستقیمی با تأمین، انتقال ارز و تأمین نقدینگی دارد. یکی از چالش‌های مراکز بیمارستانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی تامین نقدینگی است.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: وضعیتی که در بهمن ماه سال گذشته پیش آمد، مقداری شرایط را سخت کرد.

وی با اشاره به زمان‌بر بودن پروسه تامین ارز تا واردات فراورده به کشور گفت: امروز اگر به شرکتی ارز بدهیم، بسته به تولیدی و یا وارداتی بودن آن محصول، حداقل بین سه تا شش ماه زمان لازم است بنابراین کوچکترین اختلال در تامین ارز، زنجیره تامین را با مشکل مواجه خواهد کرد.

محمدی با اشاره به تفاهمنامه ارزی سازمان غذا و دارو با بانک مرکزی اظهار کرد: این تفاهمنامه در جهت تهیه ارز مورد نیاز حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک بین سه نهاد منعقد شد. 

وی افزود: در چند ماه اول سال با مشکل شدید ارزی روبرو بودیم که با ورود رییس جمهوری و معاون اول به موضوع، مشکل حل شد و خوشبختانه از اواخر تیرماه مشکلات ارزی تا حدود زیادی رفع شد، به‌طوری‌که تاکنون نیمی از سهمیه ارزی را دریافت کردیم و  امیدواریم مابقی ارز را تا پایان سال به شرکت ها تخصیص دهیم و تأمین را درست انجام دهند.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: در حال حاضر وضعیت ما در حوزه تأمین دارو وضعیت نسبتاً مناسبی است و در حال ایجاد ذخیره استراتژیک هستیم.

وی با اشاره به کمبود داروی «متی مازول» اظهارکرد: ماده اولیه تولید این دارو وارد کارخانه و دارو تولید شد که بعد از مراحل بسته بندی و صدور تأییدیه آزمایشگاه قرار است این دارو اوایل هفته آینده به صورت گسترده توزیع شود. با این مقدار تولید، حداقل نیاز چند ماه کشور به این دارو تأمین می‌شود.
 
محمدی یادآور شد: کمبود شدید برخی از داروها مانند داروهای پیوندی و فاکتور ۸ رفع شده است و در حال حاضر به اندازه یک سال نیاز کشور فاکتور ۸ موجودی داریم، ضمن اینکه به اندازه نیاز سه ماه این داروها توزیع شده است.
 
رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه با بیان اینکه کشور بیش از یک‌سال درگیر کمبود سرم بود، گفت: این کمبود ناشی از تغییر الگوی مصرف در دوره کرونا بود، به‌طوری‌که مصرف ماهیانه سرم از حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون به بیش از ۲۰ میلیون مصرف ماهیانه در اواخر همه‌گیری کرونا افزایش یافت. ظرفیت تولید ما حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون بود که معمولا میانگین ۱۰ تا ۱۲ میلیون آن مصرف می‌شد و الباقی یا صادر می‌شد یا ذخیره می‌شد.

به گفته وی کارخانه جدیدی در تبریز راه‌اندازی شده است که سرم‌های شست وشو را تولید و به زودی سرم‌های تزریقی را نیز تولید خواهد کرد و با راه‌اندازی آن و چند خط تولید دیگر در استان‌های دیگر می‌توانیم بدون واردات پاسخگوی نیاز داخل باشیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه کمبودی درخصوص تامین انواع شیرخشک‌های رژیمی، متابولیک و غذای ویژه وجود ندارد، گفت: شیرخشک‌های معمولی (رگولار) پنج تولیدکننده در کشور دارد و به دلایل آنچه درمورد ابطال ثبت سفارش‌ها توضیح داده شد، در اوایل سال ماده اولیه کمتری وارد و برخی شرکت‌ها اوایل شهریور ماه با مشکل تامین ماده اولیه مواجه شدند اما با اقدامات صورت گرفته ماده اولیه تامین و شرکت‌ها به ما قول داده‌اند که در اواخر آبان تولید شیرخشک کفاف نیاز داخل را بدهد.

بنابر اعلام سازمان غذا و دارو وی با اشاره به اینکه نیاز کشور به شیرخشک‌های رگولار ماهانه پنج میلیون قوطی است و با ثبت سامانه‌ای میزان مصرف شفاف خواهد شد، گفت:  درصورتی که دو شرکت بزرگ که ۸۶ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند به تعهدات خود عمل کنند مشکلی از لحاظ تامین شیرخشک نخواهیم داشت. داروخانه‌هایی که در ثبت سامانه کوتاهی کنند، سهمیه‌ای نخواهند داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
من یادمه سال 1389 بحث ساخت پالایشگاه خون بسیار داغ شده بود البته قبل از این سال هم گروههایی دنبال ساخت بودن و چندین گروه سرمایه گذار به جد دنبال این موضوع بودند، الان سیزده سال از اون زمان می گدرد ، مجدد دنبال ساخت پالایشگاه خون هستند به چند دلیل امکان ساخت وجود ندارد 1- مافیای دارو کسی که با واردات این نوع داروها میلیارئها تومان ئر سال به جیب می زنه و کشور را ابستن این دارومی کنه 2- تکنولوژی ، کشوهای غربی دارنده تکنولوژی هستند و با این شرایط بسیار سخت است، مشکل اصلی دوم را می شه تا اندازه ای حل کرد ولی اولی سخت تر از دومی است، متاسفانه مردم همیشه تاوانش را پس می دهند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی