بازدید 1772

خدمات کاردرمانی «بیمه‌» نیستند

عضو هیات علمی گروه آموزشی کاردرمانی دانشگاه توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به شعار سال فدراسیون جهانی کاردرمانی مبنی بر «همبستگی با نهادهای اجتماعی» گفت: شعار امسال بر این تاکید دارد که باید افراد نیازمند خدمات کاردرمانی را در اجتماع ببینیم، در این راستا پایگاه‌های اجتماعی باید برای بازگشت بیماران به زندگی‌شان، بستر ورود راحت‌تر آنها به جامعه را فراهم کنند.
کد خبر: ۱۲۰۰۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹ 27 October 2023

به گزارش «تابناک»، نازیلا اکبرفهیمی در روز جهانی کاردرمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه کاردرمانی علمی است که به افراد در سازگاری بیشتر با محیط زندگی‌شان کمک می‌کند، اظهار کرد: این علم افراد را برای برخورداری از استقلال لازم در زندگی اجتماعی و خصوصی توانمند می‌کند و به عبارتی طیف وسیعی از بیماران یا افراد سالم می‌تواند تحت پوشش این خدمت قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه کاردرمانی معطوف به سه مرحله پیشگیری، دوران بیماری و پس از رفع بیماری است، گفت: در کاردرمانی مداخلاتی مبنی بر رفع مشکلات حرکتی- شناختی و اجتماعی به افراد ارائه می‌شود. بنابراین این خدمت می‌تواند به بیماران خردسالی که با عقب‌ماندگی‌های ذهنی، اوتیسم، بیش‌فعالی، CP، میوپاتی و هر نوع بیماری‌ شناختی دیگری که دست و پنجه نرم می‌کنند ارائه شود. همچنین افراد مبتلا به MS، سکته مغزی، ضربه مغزی، ضایعات نخاعی، پارکینسون، اختلالات اعصاب محیطی و ناهنجاری‌ها و اختلالات تروماتیک اندام فوقانی نیز می‌توانند از این خدمت بهره‌مند شوند.

این عضو هیات علمی گروه آموزشی کاردرمانی دانشگاه توانبخشی و سلامت اجتماعی ادامه داد: تمام خدمات کاردرمانی می‌تواند از نوزادی تا سالمندی به افراد نیازمند این خدمت ارائه شود. به عبارتی کاردرمانگرها در راستای تسهیل افراد در انجام کارهای روزمره مانند غذا خوردن، فعالیت‌های اوقات فراغت، استحمام و... که ممکن است انجام این کارها برایشان دشوار باشد کمک می‌کنند تا آنها را در انجام این کارها به استقلال برسانند.

وی در ادامه به وضعیت پوشش بیمه‌ای کاردرمانی در ایران اشاره کرد و توضیح داد: کاردرمانی تحت پوشش بیمه‌ها نیست؛ چندین سال است که انجمن علمی کاردرمانی ایران با پشتوانه دانشگاه‌ها و بورد تخصصی کاردرمانی درتلاش است تا این مشکل را به نوعی در کشور برطرف کند، این موضوع موجب می‌شود که بیشترین ضرر را بیماران متحمل شوند؛ البته معمولا خیریه‌های عام‌المنفعه و مددکاری مراکز از این افراد حمایت می‌کنند.

عضو هیات علمی گروه آموزشی کاردرمانی دانشگاه توانبخشی و سلامت اجتماعی در پاسخ به سوالی در خصوص به روزرسانی خدمات کاردرمانی بیان کرد: باتوجه به سرعت بالای پیشرفت تکنولوژی در دنیا، تا حدودی در استفاده از نوع ابزارها عقب هستیم. در همین راستا تلاش می‌شود که به وضعیت متعادل برسیم. در زمان خرید ابزار موردنیاز، باید افراد زیرنظر صاحب‌نظران آن حوزه آموزش ببینند. لازمه دستیابی به این موضوع این است که وزارت بهداشت به اساتید خود فرصت مطالعاتی لازم را دهد تا افراد دوره ببینند و از علم روز بهره‌مند شوند. با این وجود این فرآیند در کشور به کندی اتفاق می‌افتد.

اکبرفهیمی در بخش دیگری از سخنان خود به شعار سال فدراسیون جهانی کاردرمانی مبنی بر «همبستگی با نهادهای اجتماعی» اشاره کرد و گفت: لازم است جوامع توجه ویژه‌تری به همبستگی با نهادهای اجتماعی داشته باشند و مداخلات خود را از سمت مراجع به سمت اجتماع برسانند.

وی تصریح کرد: شعار امسال فدراسیون جهانی بر این تاکید دارد که باید افراد نیازمند خدمات کاردرمانی را در اجتماع ببینیم و نیازهای آنها را با همبستگی‌هایی که کانون‌های اجتماعی و مراکز اجتماعی می‌توانند داشته باشند به سطح جامعه بکشانیم. بسیاری از بیماران هستند که بعد از دچار شدن به ضایعه نخاعی، کارفرما آنها را پس می‌زند در حالیکه آنها می‌توانند همان شغل‌شان را ادامه دهند.

عضو هیات علمی گروه آموزشی کاردرمانی دانشگاه توانبخشی و سلامت اجتماعی تاکید کرد: برای بازگشت بیماران به زندگی‌شان باید پایگاه‌های اجتماعی بستر را برای ورود راحت‌تر افراد به جامعه فراهم

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست