بازدید 11179
۸

دومین سازنده بزرگ موبایل دنیا به «سرقت» روی آورده

یک روزنامه مطرح درباره احتمال ارائه اسرار تجاری ASML به هواوی توسط یکی از کارکنان پیشین این کمپانی دست به انجام تحقیقات زده است. آن‌طور که روزنامه NRC می‌گوید، این اتفاق را می‌توان سرقت اسرار تجاری ASML و ارائه آن به هواوی چینی دانست. این در حالی است که روزگاری هواوی پس از اپل، دومین سازنده بزرگ موبایل در دنیا بود.
کد خبر: ۱۲۰۰۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۴ 24 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از شهر سخت افزار، ماجرا در عین سادگی، جنبه‌های پیچیده‌ای دارد. افراد چینی قبلاً در ASML کار می‌کرده اند و از اسرار تجاری این غول هلندی سازنده دستگاه‌های لیتوگرافی مطلع بوده‌اند. کارکنان چینی سال ۲۰۱۲ میلادی ASML را ترک می‌کنند و بعدتر دست کم یکی از آن‌ها به هواوی می‌پیوندد. ظاهراً همین فرد اسرار تجاری ASML را در اختیار هواوی گذاشته است.

گزارش‌ها درباره انتقال اسرار تجاری ASML به هواوی

ASML در گزارش سالانه ۲۰۲۲ خود به این موضوع اشاره کرده بود که قربانی دسترسی غیرمجاز شده است، اما جزئیاتی ارائه نکرد. در صورتی که گزارش منتشر شده از سوی روزنامه NRC دقیق باشد، ماجرای یاد شده به هواوی مربوط می‌شود.

بعدتر در سال ۲۰۲۳ میلادی مدیرعامل ASML اعلام کرد اطلاعات به سرقت رفته بسیار محدود بوده و تنها تکه‌ای از یک پازل بزرگ‌تر است. هرچند این کمپانی هیچ اشاره‌ای به هواوی نکرد، اما NRC به نقل از منابع متعدد خود مدعی شده پای هواوی در میان است.

از آن زمان تاکنون، ASML قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای را به منظور پیشگیری از به سرقت رفتن اسرار تجاری خود اجرایی کرده است.

پیش از این نیز خبرگزاری بلومبرگ در فوریه امسال خبر از به سرقت رفتن اسرار تجاری ASML و ارائه آن به چین داده بود. با این حال باز هم اشاره مستقیمی به هواوی نشده بود.


گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد هواوی در پی تحریم‌ها، به جذب کارکنان شرکت‌های غربی و تایوانی روی آورده است. همچنین این کمپانی چینی هنوز در روسیه فعالیت می‌کند و در حال جذب نیروی جدید است.

بد نیست اشاره کنیم چیپست جدید HiSilicon Kirin ۹۰۰۰s هواوی جنجال زیادی به پا کرده است و به نظر می‌رسد تحریم‌های آمریکا نتوانسته‌اند آن‌طور که انتظار می‌رفت این کمپانی چینی را تحت تأثیر قرار بدهند. درباره چیپست HiSilicon Kirin ۹۰۰۰s هواوی شائبه‌های مختلفی مطرح است که از پیشرفت حیرت انگیز صنایع تولید تراشه چین گرفته تا تولید در گذشته توسط TSMC را شامل می‌شود.

هرچه که باشد، هواوی همانند بسیاری دیگر از کمپانی‌های چینی، به همکاری با حکومت‌های تمامیت خواه، مشارکت در سانسور و نقش مؤثر در نقض حقوق بشر متهم است. طبق برخی گزارش‌های حقوق بشری، هواوی تجهیزات شنود و شناسایی مخالفان را در اختیار حکومت‌های تمامیت خواه قرار داده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
کلا چین و روسیه جز دزدی علمی کاری نمی کنند جایزه نوبل علمی رو نگاه کنید چند تاش به چین و روسیه رسیده؟
از هوواوی بیزارم. اشغال بی کیفیت هست گوشی هاش من یک گوشی خریدم فک کردم خوبه بعد یکسال همه چیش بهم ریخت خودش خاموش میشه پیامک نشون نمیده.تماما هنگ میکنه. رفتم یه سامسونگ خریدم واقعا گوشی فقط سامسونگ
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
من یه مودم هواوی سال 84 خریدم. از اون روز تو برقه و کار میکنه. چوت تو یه موبایل خریدی و خوشت نیومده دلیل نمیشه اشغال باشه. نصف بیشتر گوشی های سامسونگ و شیائومی اشغال به تمام معنا هستن. کسی نمیادبا این حال بگه اس 23 گوشی اشغالیه یا سامسونگ اشغاله
تابناک شریک آمریکا
جالبه که همین هواوی هم ایران را تحریم کرده
جالبه اینا از بس سوختن پماد سوختگی هم کارایی نداره روشون، فقط بلدن چرت و پرت بگن الانم نوشته احتمالا ....اگه هواوی متقلب یا دزد بود پس چرا امریکا دستو پاشو گم کرد و با عجله تحریم های شدید تری رو وضع کرد این خودش نشون میده که هواوی تحریم هارو به معنی واقعی کلمه شکسه واینو نمیتونن ببینن ،تازشم گوشی های هواوی هم از نظر کیفیت و قیمت نسبت به بقیه برند ها خصوصا سامسونگ و شیاومی خییلی بهتره من خودم سومین گوشیمه که هواویه و ازش راضیم
من اولین اندرویدم سونی بود بعد مدلای مختلف هواوی رو خریدم تا وقتی ک تحریم شد الانم شیائومی دارم واقعا هیچ شرکتی مثل هواوی کیفیت نداره خیلی ازش راضی بودم با اینکه الان گوشیه شیائومی ک دارم پرچمداره و قدرتمنده ولی حسی ک هواوی بهم میده رو نمیده
یه طوری میگی انگار بقیه شرکت ها گل و بلبله آمریکا دید هواوی داره شاخ میشه به عنوان یک دولت وارد بازار به ظاهر آزاد شد پدر هواوی رو در آورد اکثر شرکت های مطرح آمریکایی تو دنیا با حمایت پولی سیاسی تبلیغاتی و حتی نظامی بالا اومدن ، بعد شما از سرقت علمی میگی ! النگوهات نشکنه تو که اینقدر کیوتی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست