بازدید 3530
۳

واکنش انگلیس به شناسایی سپاه به‌عنوان نهاد تروریستی

وزیر امور خارجه انگلیس در پاسخ به سوالی درباره ملاحظه دولت لندن برای افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی انگلیس تصریح کرد که چنین اقدامی باعث قطع رابطه دیپلماتیک با ایران می‌شود.
کد خبر: ۱۲۰۰۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۹ 24 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، «جیمز کلورلی» این مطلب را روز سه‌شنبه در جلسه پارلمان این کشور درباره تحولات فلسطین مطرح کرد و مدعی شد: ما از نفوذ ایران بر حماس باخبر هستیم، اما هرگونه اقدام علیه سپاه تصمیم کل دولت خواهد بود.

اشاره وی به تحرکات وزیر کشور انگلیس برای گنجاندن نام سپاه در لیست ممنوعه این کشور است که تاکنون با مخالفت وزارت امور خارجه این کشور مواجه شده است. درحالی که سوئلا برآورمن وزیر کشور و تام توگندهات معاون امنیتی وزارت کشور انگلیس از شناسایی سپاه به عنوان نهاد تروریستی حمایت می‌کنند اما وزارت امور خارجه انگلیس نگران تبعات دیپلماتیک چنین اقدامی است.

کلورلی در جلسه امروز با بیان اینکه دولت لندن محاسن و معایب تغییرات در لیست ممنوعه را مد نظر قرار می‌دهد، گفت: هیچ اقدام بین‌المللی بدون هزینه نخواهد بود و افزون سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی به این معناست که رابطه دیپلماتیک ما با ایران قطع خواهد شد.

او این مطلب را در پاسخ به سوال نماینده‌ای بیان کرد که درباره گزارش ادعایی یکی از رسانه‌های دست راستی این کشور مبنی بر درخواست واشنگتن از لندن برای شناسایی سپاه به‌عنوان گروه تروریستی پرسید.

روزنامه دیلی تلگراف چند روز پیش مدعی شد که مقامات آمریکایی از دولت انگلیس خواسته‌اند که در واکنش به همکاری ایران با حماس در عملیات اخیر علیه اراضی اشغالی، نام سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار دهد.

براساس این گزارش، یک منبع در کاخ سفید گفته، بعضی از مقامات ارشد آمریکایی به صورت خصوصی از همتایان انگلیسی خود خواسته‌اند که سپاه را به عنوان گروه تروریستی اعلام کند.

ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۹ سپاه پاسداران را در لیست ممنوعه خود قرار داد و ایران نیز در واکنش به این اقدام خطرناک و غیرقانونی، اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا را «حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.

بحث افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی انگلیس هم در اوج ناآرامی‌هایسال گذشته به سوژه رسانه‌های این کشور تبدیل شد. اما بر اساس گزارش‌ها دستگاه دیپلماسی انگلیس نگران بسته شدن کانال ارتباطی با ایران است و به همین خاطر از این طرح حمایت نمی‌کند.

مشاور دولت انگلیس در امور قوانین تروریستی هم چندی پیش تصریح کرد که گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به‌عنوان نهاد رسمی نظامی ایران در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی دشوار است.

جاناتان هال گفت: فهرست سازمان‌های تروریستی بدین معناست که این گروه‌ها اصلاً نباید وجود داشته باشند. اما به‌کارگیری این مفهوم برای نهادهای دولتی، هر چند فعالیت‌های آن را تأیید نکنیم، بسیار دشوار است.

وی با بیان اینکه «مقامات دولتی از تعقیب کیفری برای اعمالی که از طرف دولتشان انجام می‌شود مصونیت دارند» افزود: برای مقامات بریتانیایی امکان تعقیب اعضای سپاه پاسداران وجود ندارد.

هال پیشتر هم در کنفرانسی درباره مبارزه با افراط گرایی گفته بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تعاریف گروه‌های تروریستی نمی‌گنجد «زیرا بخشی از دولت ایران است».

تحلیلگران در انگلیس معتقدند که قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، تنش‌ها بین لندن و تهران را تشدید و هر گونه امید در خصوص تلاش‌های دیپلماتیک برای نجات توافق سال ۹۴ را پیچیده خواهد کرد.

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران گفته است که طرح گنجاندن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی کشورهای اروپایی حرکتی از روی استیصال است.

وی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور خواند و افزود: این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
به راستی چرا دولت انگلیس حاضر نیست کوچکترین اقدامی بر علیه جمهوری اسلامی یا نهادهای آن انجام دهد؟؟؟؟؟ آیا ربطی به میلیاردها دلار سرمایه مردم ایران دارد که اختلاس شده و در بانک های این کشور در انگلیس و کانادا سرازیر می شوند؟؟؟!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
به راستی نمی دانم
اینکه امپریالیسم جهانی به دنبال فشار بر سپاه است نشان دهنده حقانیت سپاه است. سپاه خوار چشم آمریکا و انگلیس و اسرائیل است. آدم عاقل می فهمد که اگر سپاه نبود تا الان خاک مملکت را به توبره کشانده بودند. امان از خائنین وطنی.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست