بازدید 8719

واکنش سخنگوی فراجا به انتشار تصاویر قاتل مهرجویی

سخنگوی فراجا گمانه‌زنی‌ها در مراحل پیش از کشف جرم در پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده‌ محمدی‌فر را از عواملی دانست که می‌توانست پرونده را بی‌راهه ببرد و گفت: نباید دستاورد پلیس در کشف این پرونده با ابعاد ملی و بین‌المللی کوچک‌انگاری شود.
کد خبر: ۱۲۰۰۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰ 23 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، سردار سعید منتظرالمهدی در یادداشتی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی پلیس در کشف پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر نوشت: «قطعا همه خبرنگاران و اهالی رسانه فیلم زودیاک اثر ماندگار دیوید فینچر را که برگرفته از پرونده واقعی پلیسی - جنایی بود به‌یاد دارند؛ اطلاعات جسته و گریخته‌ و شایعاتی که رسانه‌ها تا قبل از دستگیری زودیاک منتشر می‌کردند بیشتر از آن که اطلاعات به جامعه مخاطب تزریق کند و احساس امنیت را به مردم بازگرداند؛ روند جنایت را برای قاتل سریالی و جنایت‌های هولناک و بی‌عیب و نقص بعدی کمک می‌کرد.»

او در ادامه نوشت: «در روزهای اخیر که جامعه هنری به سوگ کارگردان شهیر و نامدار ایرانی و همسرش که به صورت دلخراشی به قتل رسیدند،نشسته بود، همه چشم‌ها اخبار را برای یافتن تحقیقات پلیس در این زمینه جستجو می‌کردند؛ بدیهی است که این اخبار و جزئیات آن بسیار جذاب است اما در طرف مقابل، نشر آن به تبهکاران بیشتر کمک خواهد کرد تا پلیس. پلیس با به‌کارگیری دانش تخصصی و حرفه‌ای کارآگاهان و استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌ها سعی داشت این پرونده را که ابعاد  ملی و بین‌المللی پیدا کرده بود رمزگشایی کند، اما هر بار شاهد انتشار خبر، تصویر و مطلب باربط و بی‌ربطی بودیم که تشبیه ماجرا به قتل‌های زنجیره‌ای، دست داشتن فامیل در جنایت و ... از جمله این موارد بود که شاید می‌توانست پرونده را به بیراهه برده یا در روند آن اختلال ایجاد کند.»

منتظرالمهدی با بیان اینکه «انتشار اخبار ضد و نقیض و اطلاعات با جزییات در رسانه‌ها تا جایی پیش رفت که حتی کارشناسان خبره پلیس دنیا در گفت‌وگو با رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور، آن را خارج از عرف و کار حرفه‌ای پلیسی و قضایی عنوان کردند»، نوشت: «وقتی روزنامه، سایت، صفحات اجتماعی و ... اقدام به گمانه‌زنی می‌کنند و یافته‌های غلط، نیمه درست یا حتی به‌طور اتفاقی کاملا درست خود را منتشر می‌کند، عواقب آن نامعلوم است و نمی‌دانیم کدام گوشه از تحقیقات و بازجویی‌ها و روند پرونده را خدشه‌دار می‌کند.»

سخنگوی فراجا در پایان این یادداشت نوشت: « هرچند حل پرونده‌ای با این ابعاد و ریزه‌کاری که با نقشه‌ از پیش طراحی شده، صورت گرفت، در مدت زمان کوتاهی به سرانجام رسید؛  اما دیده، شنیده و چنین برداشت می‌شود که برخی می‌خواهند دستاورد پلیس را کوچک انگاری کنند ولی آگاهیم که  از همه طرف در منگنه قرار دادن پلیس، جز ضرر، منافعی برای هیچ فرد و نهاد و جامعه‌ای ندارد. انتشار تصاویر افسر، بازپرس، نماینده قوه قضاییه و متهمان در برخی خبرگزاری‌ها حتی اگر با دستور مقام بالادست قضایی هم بوده باشد، باز هم محل ایراد و اشکال است و به شائبه‌های بی‌مورد دامن‌زده و از اساس عملی غیرحرفه‌ای تلقی خواهد شد.»

داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر، در ساعات پایانی شنبه، ۲۲ مهرماه در خانه خود در شهرک زیبادشت کرج به قتل رسیدند. حدود چهار روز بعد و در روز پنجشنبه۲۷ مرداد ماه اعلام شد که عاملان قتل این کارگردان مطرح سینما و همسرش دستگیر شده‌اند. همان روز نیز بازسازی صحنه جرم در محل انجام شد. 

مرحوم مهرجویی متولد ۱۳۱۸ بود و با ساخت آثاری مانند «گاو»،«آقای هالو»، «پستچی»، «دایره مینا»، «هامون»،«بانو»، «لیلا»، «سارا»، «پری»، «درخت گلابی»، «اجاره نشین‌ها»، «مهمان مامان»، «نارنجی‌پوش»، «سنتوری»، «آسمان محبوب»، «اشباح» و «لامینور» از جمله کارگردانان صاحب سبک سینمای ایران به شمار می‌آمد. مهرجویی تاکنون ده‌ها جایزه ملی و بین‌المللی را به سبب ساخت آثارش به دست آورده و او را مروج «موج نو» در سینمای ایران می‌دانند.

وحیده محمدی‌فر نیز متولد سال ۱۳۴۷ و دانش آموخته روانشناسی بود که در عرصه فیلمنامه‌نویسی، بازیگری، طراحی لباس و ... فعالیت داشت.

درپی قتل این کارگردان مطرح کشورمان و همسرش، علاوه بر شمار زیادی از چهره‌ها و مسئولان فرهنگی و هنری، بازیگران و سینماگران کشورمان، مقامات سیاسی نیز ابراز تاسف و ناراحتی خود را بیان کرده و خواستار رسیدگی فوری به این موضوع شده بودند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۴
تهاجمی که روس و عثمانی و عراقی و افغان در طول تاریخ در مورد ایران انجام دادند، امروز داره همه شون با هم علیه ایران اعمال میشه
حاشا. مسئولین فکر بیهوده در این باره نکنند. افغان، عراقی، روس، عثمانی و هر اجنبی دیگه ای که زمانی زخم بر پیکر این سرزمین زذه هرگز هموطن و برادر ما نخواهند بود
چرا که ملتی که زخم های خودشو فراموش کنه محکوم به تجربه ی مجدد همون زخم ها خواهد بود

مردم به عنوان بدنه ی این کشور این پیوند عضو ناهمگون رو پس خواهند زد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
الان ربط مسئله قتل مهرجویی به تهاجم روس و عثمانی دقیقا چیه؟ لطفا با ترسیم شکل بیان کنید
مشکل اضلی تمام ادارات ما اینه که از ده وظیفه ای که دارند اگه موفق بشوند یکی را انجام دهند تازه طلب کار هم هستند. همان یک کاری که انحام دادند را توی بوق و کرنا می کنند و در مورد وظایف دیگه ای که انجام ندادند نمی ساکت می مونند.

یاید دو نکته را به پلیس گوشزد کرد:
1. اگر صحیح عمل کرده باشید و قاتل اضلی را پیدا کرده باشید کار شاقی نبوده و این کمترین وظیفه شما بوده. تازه خود مرحوم همسر آقای مهرجویی آدرس قاتل را داده بود. هوش و ذکاوت خارق العاده ای نمی خواست.
2. اگر شما وظیفه تان را به خوبی انجام می دادید شاید این قتل اصلا اتفاق نمی اقتاد. چون همان طور که معلومه مدتی بوده که قاتل این خانواده را تهدید می کرده. در یک مملکت امن کسی اینقدر آزادانه جرات تهدید دیگران را ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
اینکه وظیقه پلیس ایجاد امنیت است شکی نیست اما اینکه قتلی صورت گرفته و پلیس درکمترین زمان به وظیفه اش عمل کرده جای قدردانی داره. من به عنوان یک شهروند از تمام کسانی که به وظایفشون عمل میکنند قدرانی میکنم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
بله قاتل تهدید کرده بوده ولی خودشون کوتاهی کردن و به پلیس گزارش ندادن.
درود بر شرف پلیس جمهوری اسلامی ایران !!!!!!!!!!!!!!!

درود بر جان برکفان این نظام که شبانه روز تلاش و کوشش کردند تا باز هم پلیس سرافراز شود !!!!!!!!!!!!!

درود بر شرف این خادمان ملت و درود بر کارآگاهان و فرزندان این ملت !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
کدام شرف؟ ایمن همه خارجی غیر مجاز شب را به صبح و صبح را به شب می رسانند و این همه حرم و جنایت در مقابل چشمان به اصطلاح تیز بین پلیس رخ می دهد اما آنها هیچ کاری نمی کنند. حتی خیلی وق تها به پارک دوبل و عبور از چراغ قرمز و ... هم کاری ندارند. وقتی که پای رشادت ایشان می شود، کمتر از یک آدم عادی حاضر می شوند و مثل ماست جلوی سفارت آذربایجان هستند و .... . من پلیسی نمی بینم.
فقط اونی که تو 405 نشسته و با لبخند و اشاره دست قاتل رو نشون میده
یعنی ما از هر طریقی برای دیده شدن استفاده میکنیم
دستاورد؟؟؟!!!!!!!!
وقتی که مهرجویی و همسرش را تهدید به قتل کردند و به شما اطلاع دادند که تهدید شده اند چرا هیچ کاری نکردید؟؟؟؟ چرا به هیچ خبرنگاری در هیچ بخشی از این پرونده اجازه تحلیل و انتشار اخبار را نداید؟؟ وقتی مهرجویی روبروی دوربین ایستاده بود و فریاد می زد بیایید مرا بکشید خطابش به باغبان خانه اش بود؟؟؟؟!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
احتمالا شما در جریان نیستید. چون تهدید قبلی را به پلیس اطلاع نداده بودند و فقط در فضای مجازی نوشته بودند.
با مساله ای فراتر از قتل مرحوم مهرجویی طرفیم. با هجوم افغان ها از این به بعد، از این قتل هایی که هرگز به شفافیت نخواهند رسید زیاد خواهیم داشت
سلام بر پلیس عزیز کشورمان. خدا قوت.
آقاجان! این افغانیها قبلا خانواده مهرجویی را تهدید کرده بودند اما کسی کاری نکرد.
حالا هم یکی از پزشکان کشور را که به ورود بی حد و مرز افاغنه به ایران معترض است و همان روز اول جنایت، با توجه به اینکه کارشناس حقوق هم هست، احتمال دست داشتن افغانیها در این جنایت را داده بود، تهدید شده. از طرف افغانیها. لطفا مراقب این جوان غیور ایرانی باشید. از ما گفتن.
اگر این مقتولین هم معروف و مشهور نبودن هیچکس از مرگشون خبردار نمی شد و قاتلی هم دستگیر نمی شد مثل کلی قتل و جنایت که در طول روز اتفاق میوفته و هیچکس حتی پلیس اهمیت نمی ده
بعضی ها میگن قاتل چطوری شناسایی شد خب عزیز جان وقتی یه نفر کشته میشه نگاه میکنن میبینن پرونده ای چیزی داره خب ویس خانومش هست پست اینستاگرامشم که هست افغانی بودن طرفم که مشخص بوده دزد جارو برقی هم که مشخص بوده یعنی هنوز برات عجیبه چطور شناسایی شدن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی