بازدید 3900

خروج نخبگان از کشور تا دو برابر افزایش یافته است

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور نسبت به رشد دوبرابری خروج نخبگان از کشور دربرخی از حوزه‌ها ابراز نگرانی کرد.روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، با انتقاد از عدم تخصیص نیم‌درصد از بودجه عمومی کشور به صندوق نوآوری و شکوفایی، مهاجرت نخبگان را ازتبعات عدم تخصیص بودجه به این صندوق دانست.
کد خبر: ۱۱۹۹۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳ 19 October 2023

به گزارش «تتابناک» به نقل از دنیای اقتصاد، شیب خروج نخبگان از کشور تند شده و همین امر موجب نگرانی دولتمردان شده است. این در حالی است که مهم‌ترین ارکان حکمرانی و پیشرفت کشور نخبگان هستند. نخبگانی که شاید در سال‌های اخیر توجه کافی به آن‌ها نشده و این قشر با دریافت حقوق چند برابری به کشور‌های دیگر می‌روند. اما حالا به نظر می‌رسد که مجلس و دولت گام‌هایی برای نگه‌داشتن این قشر موثر در رشد کشور برداشته‌اند؛ گام‌هایی که اگرچه لازم است، اما کافی نیست.

آن‌طور که معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور می‌گوید شیب خروج نخبگان از کشور را باید کنترل کرد و به همین منظور باید برای دو سال آینده برنامه داشت.

او البته در پاسخ به اینکه آیا با توجه به شیب خروج نخبگان نگران تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد در برنامه هفتم نیستید، اعلام کرد که نرخ خروج نخبگان به برنامه هفتم آسیب نمی‌زند. او همچنین معتقد است که رشد ۸ درصدی در برنامه هفتم توسعه در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنیم.

نگرانی از نرخ خروج

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با اشاره به خروج نخبگان از کشور گفت: این موضوع عقبه طولانی دارد.

نه می‌توان از کنار آن گذشت و بگوییم چنین مساله‌ای مطرح نیست و نه می‌توان به آن دامن زد. خروج نخبگان از کشور وجود دارد و در سال‌های اخیر نیز در برخی از حوزه‌ها تا دو برابر افزایش داشته است. او ادامه داد: آنچه ما را نگران می‌کند و باید کنترل کنیم تعداد خروج نخبگان از کشور نیست، بلکه نرخ خروج است.

اینکه چند نفر از کشور خارج شدند یک بحث است و بحث دیگر نگرانی برای آینده است که نرخ چقدر است. هوشمندی برای برنامه‌ریزی آینده این است که ببینید نرخ چگونه است و از امروز برای آینده برنامه‌ریزی کنیم.

دهقانی تاکید کرد: از طرفی به دلیل کاهش جمعیت و دانشجو این فشار وجود دارد؛ بنابراین احساس اینکه کشور‌های اطراف علاقه‌مند هستند که بچه‌های ما را جذب کنند و از طرفی نیروی انسانی ما در حال کاهش است و همه این مسائل با همدیگر حساسیت را بالا می‌برد.

یعنی دو مساله وجود دارد. یک زمان یک اتفاق می‌افتد و سالی ۱۰ درصد از نیرو‌های انسانی کشور را از دست می‌دهی و یک زمان شیبی را می‌بینی که اگر این شیب را کنترل نکنی ممکن است آینده آسیب ببیند و آن چیزی که در حال حاضر داریم همین است.

کاهش شیب خروج نخبگان برنامه ریزی می خواهد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور تصریح کرد: در حال حاضر شیب خروج نخبگان از کشور را می‌بینیم و از الان احساس می‌کنیم که باید برای دو سال آینده برنامه جدی داشت.

زیر‌ساخت‌های قانون جهش، اعتبار مالیاتی، حمایت از شرکت‌های نوپا، بحث‌های معافیت از سربازی و همه مواردی که معاونت علمی حمایت می‌کند، برای ایجاد کردن ابزار و فرصت برای کسانی است که دوست دارند در کشور بمانند.

دهقانی‌فیروزآبادی، در خصوص برنامه معاونت علمی برای جلوگیری از خروج نخبگان از کشور، خاطرنشان کرد: معاونت علمی یک نهاد سیاستگذار، زمینه‌ساز و استعداد‌ساز است.

ما به دنبال این هستیم که یکسری ابزار، قانون و حمایت ایجاد کنیم برای کسانی‌که علاقه‌مند هستند در کشور فعالیت کنند و به نوعی تسهیل‌گری رقم بزنیم. تمام ابزار‌های قانون جهش، آیین‌نامه‌ها و حمایت‌های معاونت علمی در این راستا است.

او با انتقاد از عدم تخصیص نیم درصد از بودجه عمومی کشور به صندوق نوآوری و شکوفایی، به تبعات این امر اشاره کرد و گفت: اگر در دولت یازدهم و دوازدهم طبق قاعده نیم درصد بودجه عمومی به صندوق نوآوری و شکوفایی پرداخت می‌شد، در حال حاضر صندوقی داشتیم که حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه داشته باشد.

اما در حال حاضر صندوق نوآوری و شکوفایی ۳ هزار میلیارد تومانی داریم. تعداد شرکت‌های ما ۲۰۰ برابر رشد داشتند و در حال حاضر آسیب‌های عدم تخصیص نیم درصد از بودجه عمومی به صندوق نوآوری و شکوفایی را می‌بینیم. به گفته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، خروج نخبگان از کشور نیز از تبعات عدم تخصیص نیم درصد از بودجه عمومی به صندوق نوآوری و شکوفایی است.

کشور دچار ضعف نیروی انسانی می شود

دهقانی‌فیروزآبادی خاطرنشان کرد: هر کشوری که نتواند نخبگانش را نگه دارد دچار ضعف نیروی انسانی قرار می‌گیرد. محور هر جامعه نخبگان و افراد فرهیخته آن جامعه است. او در خصوص اینکه آیا اگر مانع خروج نخبگان از کشور نشویم؛ رشد ۸درصدی در برنامه هفتم محقق شدنی است، گفت: نرخ خروج نخبگان به برنامه هفتم آسیب نمی‌زند.

اما بحث افق ۲۰ ساله است و اگر از الان برنامه‌ریزی نکنیم ۲۰ سال و ۱۵ سال آینده آسیب خواهیم خورد. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا رشد ۸ درصدی در برنامه هفتم را امکان‌پذیر می‌دانید، اظهار کرد: فقط و فقط در صورتی رشد ۸ درصدی امکان‌پذیر خواهد بود که در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴۱
من نخبه نیستم

ولی اگر شرایط مهاجرت رو داشتم در اولین فرصت مهاجرت می کردم

بمانم برای چی

تا کی باید دنبال کار بگردم ؟؟


تا کی باید پس انداز کنم تا یک خودرو بخرم؟؟


تا کی باید پس انداز کنم تا بتوانم مسکن تهیه کنم؟؟


مگر عمر من چند سال هست

راستی پس کی باید زندگی کنم ؟؟


خدا نگذرد از مسئولینی که با ندانم کاری هایشان باعث شدند مردم به این روزها گرفتار شوند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
بافرمایشات شمامشخص شده که نخبه نیستید اگربشمابرنخورد شما کمی تنبل و زیاده خواه وراحت طلب هستی هرکشوری بروی وضعی بدترازاینجا داری چون قطعاًحاضرنیستی حتی یک زبان خارجی باوجودیکه جوانی بیاموزی بجای ارزو داشتن تلاش وکارکن‌ونق نزن ونا شکری نکن رمز موفقیت همین است اگربخواهی واراده کنی وتلاش کنی وانتظاریک شبه بهمه چیزرسیدن را نداشته باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
تازه با همه ی این اوصاف باید سربازی هم بریم! اگر یه روز هم غیبت داشته باشی امریه هم نمیدن! یعنی فکر کن باید بخاطر تاخیر بری سر چهار راه وایسی
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
تو که همت کار نداری و همه اش ناله می کنی و دیگران مقصر می دونی ، بدون مهاجرت هم بکنی وضعیت که بهتر نمی شه خیلی هم بدتر می شه
ناشناس
| Canada |
۰۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
در مقابل ورود افغانی ها بیست برابر شده
با شنا یا قانونی؟
چنان به یک مکافات و سختی هم می روند که پشت سرشان هم نگاه نمی کنند.
یعنی خودتان نمیدانید علتش چیست؟ این زندگی هستش که درست کردید؟الان مردم بچهاشون رااز سن 10سالگی میبرند کلاس زبان که زبان انها کامل بشه ودر اولین فرصت برند ازاینجا،این نحوه واداره کردن بعدها مواخذه داره
معاون محترم علمی وفناوری و دانش بنیان رئیس جمهورتقاضای نیم درصداز بودجه کل کشورراکرده‌ اندکه مانع خروج نخبگان‌ شوند !! آخرمگرباتعین بودجه وایجاد درآمد برای مدیریت های خاص میتوان مانع خروج نخبگان شد نخبگان نیاز به حمایت معنوی دارند برای ماندن نخبگان تنها کاری که مسئولین باید بکنند آنستکه هیچ کاری نکنند که جلوی راه پیشرفتشان رادرمملکت بگیرند برای هراقدام مفید وسازنده ای که میخواهند انجام دهند مانع تراشی نکنند مگرنخبگان درخارج چکارمیکنند‌ جزاینکه‌ هربرنامه وطرح مفیدی که‌ میخواهنداجراکنندرا کسی مانع نمیشود وباتصویب روزانه قوانین عجیب وغریب سرمایه وحاصل کارشان بهوا نمیرود نیازنخبگان‌چیز‌مهمی‌ نیست بلکه‌ نیازآنها احترام وحمایت ازطرح ها وبرنامه‌های اینده نگروببازی گرفتن آنان وعدم دخالت افرادنااگاه وناورارد درپیشبرد اهدافشان است و ضرورتی هم ندارد که نیم درصد بودجه کل کشوربنام نخبگان بکام غیر نخبگان رود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
نخبگان اونها هوشمند جان ها هستند که نیاز به پست های بسیار خاص دارند که بدون ردیف بودجه میسر نیست. شما اعصابتو ناراحت نکن درست شو نیست.
خیلی دیر متوجه آسیب‌های خروج نخبگان و سرمایه انسانی و مالی از کشور شدید.

عجیب اینه که هزینه آزاد کردن مدارک دانشگاهی را به عنوان یک راهکار اخیراً مصوب کردند یا دارند می‌کنند! این کار موجب می‌شود بعد از دبیرستان بار سفر ببندند. لابد یک حسن هم دارد و آن این‌که دیگر مجبور نیستیم هزینه تخطیلات دانشگاهی آن‌ها را هم بدهیم!
اونهایی که نخبه نیستن هم میتونستن میرفتن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
رفتن غیرنخبکان ضررش بخارجی ها میرسد ونفعش به ما
اتفاقا هیچیک از اینایی که دارن میرن نخبه نیستن! اصلا سطح آموزش در مدارس و دانشگاه ها در سال های اخیر آنقدر افت داشته که محال یکی از اینا نخبه باشن .... داشجو های صنعتی شریف، بهترین دانشگاه کشور را در اغتشاشات پارسال دیدیم و نخبه بودنشان را هم خوب نشان دادند .... اکثرا بچه های لوس و آقازاده که با رشوه نمره گرفتن و با پارتی بازی وارد دانشگاه شدن .... همون بهتر که برن تا کشور از آسیب آنها درامان باشه ..... باید یک نفر شهامت داشته باشه و این انگل هایی که در دستگاه های دولتی هستن و مدیران نجومی بگیر را اخراج و جای آنها از نیرو های کار جوان تر و با دانش تر و انقلابی و وطن پرست را استفاده کند
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
شمانخبه ای فقط که بعشق وطنت موندی حالاچه تاجی بسر وطنت گذاشتی؟
من نخبه هستم از بهترين رتبه ها و فارغ التحصيل بهترين رشته ها از بهترين دانشگاه كشور عاشق كشور و دين و مردم و نظامم هستم و در جواني بارها دعوت نامه هم داشتم اما نرفتم و به عشق وطنم به عشق دينم به عشق خانواده ام ماندم و به اندازه خودم مثمر الثمر بودم
خدا را هم بابت اين قضيه شاكرم
زياد هم نگين نخبه ها رفتن نخبه ها رفتن
اونايي كه ميرن اگر هم ميبودن خيلي ماثر در پيش رفت مملكت نداشتن اينو شك نكنيد
و جالبه بدونيد چطوره كه نخبه ها ميرن ولي اينهمه پيشرفت و توسعه در خيلي از زمينه ها داريم؟
نخبه ها رفتن پس كيا پهباد فوق مدرن RQ170 امريكا را سالم به زمين نشوندن
نخبه ها رفتن اما كيا در جمگ فوق پيش رفته الكترونيكيي كه همين الان با امريكا داريم تونستيم هواپيماي رادار گريز F35 را رصد كنيم و بهش پيام بديم كه در حال رصدت هستيم. مگه ميشه بدون نخبه حريف قدرت فوق مدرن الكرونيك ابر قدرتي مثل امريكا شد؟! و البته ده ها زمينه ديگر
پس به نظر من نخبه هاي اصلي و واقعي رهستند و جايي نميرن و درصد زيادي از انهايي هم كه رفتن اگرم ميموندن زياد كارايي براي مملكت نداشتن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
آره یکی تو نخبه ای یکی حسین شریعتمداری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
دوست عزیز تعداد نخبه ها در یک کشور محدوده مثلا اگر ۱۰ تا نخبه داشته باشیم و بخواهیم به کارها اختصاص بدیم ۵ تا سهم صنایع نظامی می شه و ۵ تا سهم صنعت حال اگر ۵ تا از این نخبه ها مهاجرت کنند صنایع نظامی که اولویت دارد سهم صنعت صفر می شود و می شود وضعیت امروز پس نتنها یک نخبه هم اهمیت دارد بلکه کشور های بزرگ برای جذب تک تک آنها برنامه دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
جناب نخبه مهم ترین دلیل مهاجرت نبودن آزادی بیان و اندیشه است. به دلیل رشد سرعت ارتباطات، مردم دیگه تحمل سرکوب فکری و روانی ندارند
در ضمت هواپیمای اف 35 یک آنتن آشکار ساز داره که همیشه موقعیت آن را به رادارهانشون میده و فقط هنگام عملیات نظامی از توانایی رادارگریزی استفاده می کنه. احتمالا فرمانده پدافند از نخبه ها نبودند و این سوتی را در برنامه تلویزیونی دادند
نمی دونم چرا یاد کورونا یاب مستعان110 افتادم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
عزیزم نخبه نمیری ایشالله
كار ديگه از نخبگان خيلي گذشته
عادي ترين مردم هم ديگر تحمل ماندن را ندارند
لطفا اول نخبه را تعریف کنید؛
حالا هر دانشجویی رفت اونور که نخبه نیست!!
یک نخبه حب وطن داره؛ اگر هم مهاجرت کنه، هیچوقت به وطن و هموطنش پشت نمی کنه. میره و برمیگرده.
پس برای خروج چنین نخبه ای جای نگرانی نیست.
اونی هم که میره و پشت به وطن و ریشه های خودش می کنه، همون بهتر که بره....
چون از اول هم نخبه نبوده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
خیلی تعریف خوبی بود، با این تعریف دیگه از این به بعد جناب رئیسی میتونه بگه مهاجرت نخبگان را به صفر رساندیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
دقيقا
شما اگه نخبه بودی اونایی که رفتن رو تخریب نمی کردی حالا تقی به توقی خورده جای خوبی جذب شدی واوضاعت روبراهه .
مهم ترین دلیل مهاجرت تحمیل فکر و عقیده و نبود آزادی بیانه و دلایل اقتصادی اولویت بعدی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
اونجا ها هم كه ميرن ازاد نيستن بلكه ازادي حيواني هست نه سياسي
با درود
در جواب این جناب نخبه
در تعجب هستم ایشان که از بهترین رشته ها ( حتما چندین مدرک مهندسی، علوم پایه و ....دارند) و از بهترین دانشگاه کشور فارغ التحصیل شده اند سواد نوشتن یک متن ساده به زبان فارسی را ندارند.
خيلي ماثر ؟
اگر هم ميبودن خيلي ماثر در پيش رفت مملكت نداشتن؟
كيا در جمگ فوق پيش رفته الكترونيكيي؟
باور کنید روزی نیست وب سایت دوستان همکلاسیم در سایر کشورها نبینم و نگم من هم میروم
همشون سختی کشیدند
دو سه سالی سخت بود برای همه
وطن چیزی نیست راحت ولش کنی
اما وقتی میبینی بعد سه سال سختی اسایی داری که تو وطن بعد مرگت فقط بهش میرسی میری
میری و پشت سرتم نگاه نمیکنی
رفتن هر جوان سالمی ب یک کشور غربی نفع دارد برای ان کشور متاسقانه بعضیها فکر میکنند فقط رفتن نخبگان ضرر برای مملکت داره
عوضش ورود افاغنه تا چند برابر افزایش یافته است. این به اون در
پخمه ای بیش نیستن کسی نخبه باش که از ایران نمیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
شما اینطور فکر کن
جوانان عزیز ایرانی نروید کنار و همیشه وقتتان را در فضای مجازی هدر ندهید سعی کنید وارد دانشگاهها بشید و نکشید کنار و در مناسب حکومتی بالا بروید و سعی کنید رویه هایی را که غلطه درست کنید و گرنه چند مدت دیگه می بینید که دانشگاهها و پستهای حکومتی را مهاجرین افغانی ، عراقی، لبنانی ...... می گیرند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
هر کسی را در مناسبی دولتی راه نمی دهند باید پارتی داشته باشی ما پارتی و اشنا نداریم.
من دو زبان انگلیسی و فرانسوی مسلط هستم، فارغ التحصیل دانشگاه خیلی خوب هستم و برنامه نویسی هوش مصنوعی کار میکنم. قسمت خنده دار اینه الان شرکت های انگشت شماری که وجود دارند از شهرستان نیرو میگیرند تا حقوق کمتری بدن و من اگر به خارجی ها زبان درس ندم باید با حقوق قانون کار بسازم، شما بودی نمیرفتی؟ دلمم نمیخواد برم اما مجبورم برم اگر نه دوباره شرمنده همسرم میشم که برای دندون دردش باید طلاهاش رو بفروشه.
آیا شده تا بحال حتی یکبار، همه مفروضات ذهنی تان را کنار بگذارید و با ذهن خالی و فکر باز در خصوص چرایی این اتفاق به تشریک مساعی و هم اندیشی بپردازیدو از آنان که می روند آمار چرا رفتنشان را بگیریدو به فکر چاره باشید؟این کنار گذاشتن مفروضات، که حصاری شده بر ذهن شما ،خیلی مهمه.
شماها که بچه هاتون رو مجانی میفرستید دیگه نگران نخبه ها نباشید چونکه خیلی وقته پوست به استخوان رسیده...
صادرات نخبه دو برابر شده غمی نیست واردات افغانی صد برابر شده .
هر کس که میتواند مهاجرت کند و این کار را نکند به خودش و آیندگانش ظلم کرده ایرانیان در طول تاریخ هیچگاه آسایش و آرامش نداشتند
در عوض ورد جانیان وقصابان وپخمه گان بیشتر ...............
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار