بازدید 2188
۷

بسته «تقویت مدارس عادی دولتی» آماده اجرا

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از نهایی شدن بسته تقویت مدارس عادی دولتی در ۱۰ محور توسط شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد.
کد خبر: ۱۱۹۹۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶ 18 October 2023

به گزارش «تابناک»، محمود امانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت تدوین بسته تقویت مدارس عادی دولتی اظهار کرد: این بسته در ۱۰ محور نهایی شده و آماده طرح در صحن شورای عالی آموزش و پرورش است اما می‌تواند از هم اکنون نیز بدون تصویب در شورای عالی مستقیما توسط آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد چراکه در حکم قانون است و نیاز به تصویب مجدد ندارد.

وی درباره فرآیند نهایی شدن این بسته، یادآور شد: ابتدا گزاره‌های مرتبط با این امر را از سند تحول بنیادین استخراج کردیم، سپس این گزاره‌ها را از اسناد مصوب در شش زیر نظام برنامه درسی، مالی، فضا و تجهیزات، مدیریت و منابع انسانی و پژوهش استخراج کردیم و به این‌ها سامان دادیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با یادآوری اینکه موضوع تقویت مدارس عادی دولتی در اجلاس روسای آموز ش و پرورش مطرح و پیشنهادات شرکت کنندگان اجلاس اخذ شد، افزود: ما به روی بررسی‌های قبلی خود و پیشنهادات ارائه شده در اجلاس کار کردیم و به دو خروجی رسیدیم؛ یک خروجی بسته تقویت مدارس عادی و دولتی و برنامه کاملی است که به زعم ما اجرای دراز مدت می‌طلبد؛ خروجی دیگر کوتاه مدت است که باید در طول دو سال به نتیجه برسد.

امانی با اشاره به استخراج ۱۰ پیشنهاد از بین راهکارها، تصریح کرد: این ۱۰ راهکار می‌تواند منجر به اقدامات سریع‌تری شود. یکی از این راهکارها ایجاد شبکه ارتباطی بین مدارس به منظور کمک به یکدیگر است. اینگونه مدیران مدارس پشتیبان یکدیگر هستند و تصور نمی‌کنند تنهایند. در واقع این شبکه ارتباطی برای تبادل تجربیات و الگوبرداری از برنامه‌های درسی و تجارب موفق مدارس دیگر ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: محور دیگر در خصوص فضای فیزیکی مدارس است. نیازمند این هستیم که نهادهای دیگر مثل شهرداری‌ها با این نگاه که خدمت به مدارس نیز خدمت به شهروندان آن شهر است، در بحث زیباسازی، سردسازی، گرم سازی و ایمن سازی به کمک مدارس آیند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: محور دیگر این است که مدارس عادی دولتی یک گروه حامی پیدا کنند، ما این ایده را از کمیته امداد گرفتیم. گروه حامی به این معناست که جمعی از خیرین یا موسسات عام المنفعه و حتی مدارس دولتی و غیر دولتی برخوردار دیگر مثل مدارس غیر دولتی یا دولتی برخوردار از مدرسه عادی دولتی حمایت کنند. این حمایت فقط مالی نیست و می‌تواند مشاوره‌ای و آموزشی و حتی از شهرهای متفاوت به یکدیگر باشد.

امانی معتقد است که بزرگترین حامی مدارس عادی دولتی، فارغ التحصیلان این مدارس هستند و مراکز آموزشی عادی دولتی باید از پتانسیل فارغ التحصیلان خود برای حمایت از مدرسه استفاده کنند.

وی تدوین بسته‌های یادگیری متناسب با برنامه درسی با اولویت مناطق محروم را از دیگر محورهای پیشنهاد شده در بسته تقویت مدارس دولتی نام برد و خاطر نشان کرد: این بسته‌ها می‌تواند متون خواندنی، فایل صوتی و سایر محتواهای آموزشی برای دانش آموزانی باشد که از آموزش و یا دبیر با کیفیت برخوردار نیستند. در این میان گروه‌های تولید کننده می‌توانند پای کار آیند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از پیشنهاد اعطای ابزاری نظیر تبلت به صورت رایگان و با اینترنت رایگان با اولویت دانش آموزان مناطق محروم خبر داد و گفت: محور دیگر در بسته تقویت مدارس عادی دولتی، پیشنهاد اعطا ابزاری مثل تبلت یا ابزاری باکیفیت‌تر از تبلت با اینترنت امن و رایگان به دانش آموزان با اولویت مناطق محروم است. این ابزار نباید گوشی باشد اما می‌تواند تبلت و یا فراتر از آن باشد. در واقع ما نیازمند طراحی "تبلت ملی آموزشی" نیز هستیم که دانش آموز محتوای ایمن و امن و رایگان را دریافت کند.

امانی توجه به ساحت زیستی و بدنی دانش آموزان را از دیگر محورهای بسته‌ تقویت مدارس عادی دولتی عنوان کرد و توضیح داد: باید به مدارس از باب زیستی و بدنی برسیم. مدارس باید صبحانه، لباس ورزش مناسب و ابزار ورزش مناسب را در اختیار دانش آموز قرار دهند. در کنار این امر توجه به بسته‌های هنری نظیر سرود و تئاتر مهم لست. در واقع باید ساحت زیستی، بدنی، هنری و زیبایی شناسی را در مدارس تقویت کنیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه به مدارس مرزی، شبانه، چند پایه، روستایی و استثنایی بیان کرد: محور دیگر توجه به مدارس شبانه روزی، چند پایه، مرزی، استثنایی و روستایی در بین اقسام مدارس عادی دولتی است. این مدارس به طور خاص نیازمند رسیدگی ویژه هستند چراکه درجه محرومیت در این پنج نوع مدرسه به گونه‌ای است که نباید این مدارس را با بقیه در یک دسته‌بندی قرار دهیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
امیدوارم مثل تقویت دانشگاهها و جایگزین کردن اساتید با مداح و مجری تلویزیون نباشه!
به عنوان کسی که بیش از 32 سال در مدارس تدریس نموده عرض می کنم که این به اصطلاح محورها ، شعارهایی هستند که چندین سال است که با ادبیاتی دیگر داده شده ولی امکان عملیاتی کردن آنها وجود نداشته است. چون در تمامی این گونه طرحها و محورها و شعارها ، دو قطب اصلی آموزش و پرورش مغفول مانده است که عبارتند از اولی معلم که باید این محورها و طرحها را اجرایی کند اما درعمل به دلیل عدم توجه دولتها به معیشت و زندگی و درآمدشان و مقایسه خود با دون پایه ترین کارمندان سایر ادارات از نظر دریافتی با نوعی سرخوردگی و نا امیدی بی توجهی مواجه هستند و انگیزه خود را برای شرکت در هر نوع تغییر و تحولی از دست داده اند و دوم دانش آموزان که هدف اصلی سازمان عریض و طویل آموزش و پرورش تعلیم و تعلم آنهاست ولی وقتی آنها هم با مسائلی مانند سهمیه ها مواجه می شوند که با وجود سالها رنج و زحمت درس خواندن و نمره بالا گرفتن ، در نهایت می بینند که همکلاسی کم سوادشان فقط به خاطر داشتن سهمیه نه توان علمی ، وارد بهترین دانشگاهها و رشته می شوند آنها نیز انگیزه و دلگرمی خود به نتیجه دادن زحماتشان را از دست می دهند
حرف نزن عمل کن
10 محوری که فعلا امکان عملی کردن آن وجود ندارد و شعاری بیش نخواهد بود . در ضمن تقویت مدارس دولتی رو از تقویت انگیزه دانش آموزان نسبت به آینده باید شروع کرد .
آموزش و پرورش ، بیشتر به کیفیت آموزشی اهمیت دهند. متاسفانه در مدارس دولتی، معلمان بیشتر دانش آموزان را به کلاس خصوصی می کشانند
بعداز 44سال تازه کشف الاسرار کردند که باید دست گدایی درازکنند که یک مدرسه دولتی رو یه آدم خیر پیدا شه براش بخاری و کولر و ... تهیه کنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! مدرسه دولتی اسمش روشه خود دولت باید بهبهترین نحو اون رو تامین و تجهیز کنه نه مردم!!!!!!!!!!! اینقدر اختراع نکنید آقای وزیر مثل امسال که رفت حج یه بازدید از مدارس دولتی عربستان کنه ببینه که ایشون با چه کیفیتی توی مدارس دولتی داره برای نسل آینده ساز عربستان کار میکنه نیازی هم نیست بره هزینه کنه اروپا و ژاپن و...
یکی از اصلی ترین وظایف دولت آموزش است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز آمده است. اینکه به خیرین و شهرداری ها و فارغ التحصیلان واگذار کنیم عین بی مسوولیتی است. آنها بدون اینکه نیاز به بسته باشد کمک می کنند. دولت باید وظیفه خودش را انجام دهد و به سمت جلو فرار نکند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار