بازدید 6753
همزمان با سفر رییس جمهور به استان فارس:

تحقق وعده‌ دولت؛جریان گرفتن آب سد درودزن در رگ‌های شیراز/طرح‌های بزرگ آب و فاضلاب در چه شهرستان‌هایی انجام شد؟

پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شهر شیراز وعده‌ای بود که پس از سال‌ها انتظار در دولت سیزدهم شتاب بیشتری گرفت و تحقق یافت و امروز با حضور سید ابراهیم رییسی ، رییس جمهور اسلامی به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۱۱۹۸۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰ 13 October 2023

تحقق وعده‌ دولت؛جریان گرفتن آب سد درودزن در رگ‌های شیراز/طرح‌های بزرگ آب و فاضلاب در چه شهرستان‌هایی انجام شد؟

 

 

تابناک _امروز پس از ۱۲سال انتظار، سرانجام صدای پای آب به شهر شیراز رسید و آب سد درودزن در شبکه آبرسانی این کلانشهر جاری شد.

در سال‌های گذشته، استان فارس و شهر شیراز به دلیل خشکسالی و بحران آب با مشکلات بسیاری روبه رو بوده و کمبود و کاهش محسوس فشار آب در بسیاری از نقاط شهر شیراز و دیگر شهرستان‌های فارس موجب شده که مردم این کلانشهر برای تأمین آب با معضلات زیادی دست و پنجه نرم کنند.

ساکنین مناطق مختلف شهر شیراز می‌گویند فشار آب در برخی فصول سال به قدری کاهش می‌یابد که با آن نمی‌توانند هیچ‌یک از نیازهای روزمره و لازم خود را برطرف کنند.

آنها مجبور به استفاده از پمپ‌های برقی آب به منظور افزایش فشار آب در منازل هستند که البته استفاده از این پمپ‌ها نیز تبعاتی در پی دارد چراکه شاهد افزایش نارضایتی همسایگان خود به علت ایجاد آلودگی صوتی در زمان استفاده از آنها هستند.

راهکار دوم مردم شیراز برای حل مشکل افت فشار آب، پُر کردن منبع‌های خانگی است اما زمان قطعی آب این راهکار هم پاسخگو نیست و عملاً در مجتمع‌های آپارتمانی کفاف چند روز بی‌آبی را نمی‌دهد؛ لذا بسیاری از مردم پس از یک یا ۲روز باید دوباره بی‌آبی را تحمل کنند.

دلیل افت فشار کم‌آبی در فارس چیست؟

به گفته مسوولان فارس کاهش بارندگی و عدم ایجاد زیرساخت‌های لازم از مهمترین عللی است که بر میزان مصرف آب در فارس و شهر شیراز اثرگذار بوده است.

بدین‌ترتیب هر سال با فرا رسیدن فصل گرما تمهیداتی برای جلوگیری از قطعی و عدم جیره‌بندی آب اندیشیده می‌شود و اقدامات قابل‌توجهی برای حل این مشکل صورت می‌گیرد.

به عنوان نمونه بروز مشکلات قطعی و افت فشار آب در مناطق مختلف شیراز، موجب شد تا شرکت آب و فاضلاب تابستان امسال برای گذر از تنش آبی در این کلانشهر چندین دستگاه حفاری چاه را بطور همزمان بکار گیرد.

همچنین توسعه و تعویض شبکه و خطوط انتقال آب شیراز هم از جمله اقداماتی بود که با هدف حل مشکل تنش آبی تابستانه در این کلانشهر اجرایی شد و شناسایی انشعاب‌های آب غیرمجاز برای کاهش تنش آبی تابستانی در این شهرستان نیز در دستورکار قرار گرفت.

امسال اما خبر خوب تکمیل پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شهر شیراز از اتفاقاتی بود که امید تازه‌ای را در دل مردم شیراز زنده کرد؛ خبر خوبی که می‌توان آن را راهکاری اساسی برای حل مشکلات کم‌آبی قلمداد کرد.

آغاز طرح از سال ۱۳۹۰

طرح خط دوم آبرسانی به کلانشهر شیراز از سد درود زن در سال ۱۳۹۰ کلید خورد و بر اساس برنامه زمان‌بندی، مقرر شده بود که افق بهره‌برداری از این طرح حدود چهار سال به طول می‌انجامد.

اما وعده افتتاح این طرح در سال ۱۳۹۴ اجرایی نشد؛ روزها و ماه ها و سال‌ها سپری شد و انتظار برای تحقق این وعده در طول این سال‌ها بی‌جواب ماند.

افزایش روزافزون جمعیت کلانشهر شیراز و قطعی‌های مکرر آب

پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شیراز در طول این سال‌ها بارها مورد بازدید مسئولان کشوری و استانی قرار گرفته است. استانداران و معاونان عمرانی استانداری فارس در دوره‌های مختلف بارها از این طرح در معیت وزیران نیرو یا دیگر مسئولان کلان کشوری بازدید کرده‌اند و وعده افتتاح آن را داده‌اند اما روند کند عملیات اجرایی این طرح که به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های عمرانی نام گرفته، موجب شد که در طول سال‌های گذشته سرعت تداوم خشکسالی و کم آبی و بروز تنش در تأمین آب شهرها به ویژه کلانشهر شیراز بیش از سرعت اجرای این طرح باشد.

بحران کم‌آبی و گسترش خشکسالی در فارس، افزایش روزافزون جمعیت کلانشهر شیراز، قطعی‌های مکرر آب در مناطق مختلف این کلانشهر و ضرورت استفاده و بهره‌مندی از آب آشامیدنی مطمئن و سالم ضرورت بهره‌برداری از این پروژه را بیش از پیش نمایان می‌ساخت.

اگرچه تصفیه‌خانه آب شیراز و فاز اول آبرسانی به سعادت شهر و ارسنجان ۱۲ تیرماه سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید اما این طرح نیاز به افتتاح فازها و گام های تکمیلی داشت تا بتواند چرخه کاملی از آبرسانی به شیراز از سد درودزن را ایجاد کند.

شتاب‌بخشی به پروژه در دولت سیزدهم

روند اجرایی این پروژه همچنان به آهستگی پیش می‌رفت تا اینکه با شروع فعالیت‌های دولت سیزدهم و همزمان با سفر سال ۱۴۰۰ رییس‌جمهور به استان فارس، بر تسریع در این پروژه و بهره‌برداری از آن تأکید شد. بدین ترتیب عملیات اجرایی این طرح شتاب بیشتری گرفت.

استاندار فارس که در طول ۲سال گذشته همواره تأکید بسیاری برای به سرانجام رساندن این پروژه داشته اشت، در حاشیه بازدید رییس دیوان محاسبات کشور از خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با بیان اینکه این پروژه مراحل پایانی را طی می‌کند، اعلام کرد: یک بحث قانونی در قرارداد پیمانکار این پروژه وجود داشت که با کمک دیوان محاسبات این موضوع برطرف شد و مشکلی در ارتباط با پمپ انتقال آب و بحث تأمین برق آن داشتیم که با مدیر توانیر کشور صحبت شد و ایشان قول دادند در جلسه‌ای این موضوع بررسی و دستورات لازم را در این زمینه صادر کنند.

تکمیل پروژه در تیرماه ۱۴۰۲

هنوز مدت زمان زیادی از پیگیری استاندار فارس برای تکمیل این پروژه نگذشته بود که در روز شنبه ۲۴تیرماه ۱۴۰۲، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس از تکمیل این پروژه خبر داد و اعلام کرد: خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شیراز که از ۷۸ کیلومتر طول مسیر،چهار هزار و ۴۴۰ متر تونل انتقال،ایستگاه پمپاژ،تصفیه خانه با ظرفیت سه هزار لیتر در ثانیه و سه مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی در مجموع ۶۰هزار متر مکعب بهره می‌برد، تکمیل و آماده بهره‌برداری شده است..

با این حال تلاش‌ها برای بهره‌برداری هر چه بهتر از این خط همچنان ادامه یافت.

خط دوم آبرسانی با ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه در مدار بهره‌برداری

۱۴مردادماه نیز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز در رابطه با آخرین وضعیت این عملیات بزرگ گفت: خط دوم آبرسانی از سد درودزن به شیراز از ظهر روز پنجشنبه ۱۲ مردادماه با ظرفیت بیشتری وارد مدار بهره‌برداری شد، در واقع این خط با ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه وارد مدار شد.

جزییات این طرح

این طرح شامل ۷۸کیلومتر خط انتقال با لوله‌های فولادی به قطر یک هزار و ۶۷۶، یک هزار و ۸۰۰، یک هزار و۶۰۰، یک هزار و ۶۷۶ و یک هزار و ۴۰۰میلیمتر، یک ایستگاه پمپاژ شامل پنج دستگاه الکترو پمپ (۴+۱) با فشار ۲۵۰ متر، یک باب تصفیه‌خانه به ظرفیت سه مترمکعب درثانیه، چهار هزار و ۴۲۲ متر تونل لوله‌بر، ایستگاه پست برق ۶۶ به ۳/۶ کیلوولت، سه مخزن ذخیره بتنی شهری جمعاً به ظرفیت ۶۰هزارمترمکعب که آب تصفیه شده است که به وسیله جریان ثقلی و پمپاژ از محل تأمین به شهر شیراز انتقال می‌یابد.

بدین ترتیب پس از گذشت ۲ سال از عمر دولت سیزدهم، عملیات اجرایی این پروژه به پایان رسید و این طرح بزرگ با حضور رسمی رییس‌جمهور افتتاح شد؛ طرحی که طعم گوارای آب را بر لب‌های خشک شهر راز جاری کرد.

طرح‌های بزرگ آب و فاضلاب در چه شهرستان‌هایی انجام شد؟

هشت طرح بزرگ آب و فاضلاب با اعتباری بالغ بر ۱۳ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال با حضور رییس جمهور در استان فارس به بهره‌برداری رسید ، بهره‌برداری از پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شهر شیراز از جمله این طرح‌ها بود.

همزمان با این طرح هفت طرح دیگر آبرسانی به فارس به بهره‌برداری رسید.

در این مراسم، فاز اول طرح فاضلاب شهره آباده به ارزش۱۰ هزار میلیارد ریال، طرح فاضلاب روستای شهر میان اقلید به ارزش ۱۰۷۰ میلیارد ریال، طرح فاضلاب روستای شهید آباد شهرستان خرمبید به ارزش ۶۹۰ میلیارد ریال، فاز اول طرح آبرسانی به شهر داراب به ارزش ۶۰۰ میلیارد ریال، فاز اول طرح آبرسانی به مجموعه روستایی بالاده شهرستان کازرون به ارزش ۵۰۰میلیارد ریال، فاز اول طرح آبرسانی به روستاهای تخته سنگ و بانش شهرستان بیضا به ارزش ۳۳۰میلیارد ریال، فاز اول طرح آبرسانی به شهر حاجی آباد شهرستان زرین دشت به ارزش ۲۵۰میلیارد ریال، فاز اول طرح آبرسانی به شهر فسا به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

با بهره‌برداری از این طرح‌ها جمعیتی بالغ بر ۳۰۱ هزار نفر در پنج شهر و ۳۴ روستا در هشت شهرستان استان فارس از مزایای آن منتفع می‌شوند.

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و هیات دولت در دومین دور از سفر استانی خود روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری (بیستم و بیست و یکم مهرماه) میهمان مردم استان فارس خواهد بود.

افتتاح پروژه آزادراه شیراز – اصفهان، بهره برداری از خط دوم انتقال آب سد درودزن به شیراز، شرکت در مراسم یادروز حافظ، دیدار با جمعی از هنرمندان، شرکت در آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها، دیدار با جمعی از نخبگان، بازدید از کارخانه آی. تی. آی، واگذاری ۱۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن، خود مالک، بافت فرسوده و روستایی، سخنرانی عمومی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان حوادث تروریستی در شاهچراغ (ع)، شرکت در جلسه شورای برنامه ریزی و دیدار با فعالان اقتصادی از جمله برنامه‌های سفر دو روزه رئیس جمهور به استان فارس است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۷
والا برای دریاچه ارومیه هم همین کار کردن خشکید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
قطر 2 هفته قبل، پروژه افزایش 47 درصدی میدان مشترک گازی در خلیج فارس را با مشارکت 5 غول نفتی گاز و نفت دنیا، آغاز کرد.
اما در ایران، شاهد پروژه های آب بازی که هیچکدام در دراز مدت فایده و سودی برای مملکت ندارند و فقط باعث هدر رفتن منابع مالی و خشکیدن دریاچه ها و رودها می شوند، هستیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
منافع مالی انجام این قبیل پروژه ها، جیب های چه کسانی را پر می کند؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
مجری این پروژه کی بوده است؟
آیا بخش خصوصی توان رقابت با ..... را دارد؟
Reza1
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
دو ماهه تقاضای ارز مواد اولیه اعلام کردیم بانک مرکزی هنوز تایید نکردن ، نه میزارن خودمون تهیه کنیم مواد اولیه بخریم نه خودشون ارز میدن ، چه خبره تو مملکت آقای رییسی کارخانجات و داری تعطیل میکنی با این مدیرای بی سوادت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
9:11 کامنت گذاشتی و بعد 9:46 به بعد کامنت باران . تو هر کی هستی به بزرگترهایت بگو دوران قاجار و سر به نیست کردن امیرکبیرها ، گذشته .
آب شرب شهر شیراز را می دهند به باغشهرهای مسخره بدون مجوز با قیمتهای نجومی پولدارها ی تازه به دوران رسیده که مالیاتش را هم نمی دهند و الکی بدون کار کردن پولدار شده اند. با کار کردن و زحمت کشیدن به هیچ جایی نمیرسی.پس در زندگی هرگز تلاش نکن چون بی فایده هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
سالها است که با سدسازی ها و لوله کشی ها بدون حساب و کتاب، کل مملکت را تبدیل به کویر کرده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
این دولت اینقدر بی وعده و بی عنل بوده که واسه همچین چیزی میگید عمل به وعده دولت!
فردا روز میگید عمل به وعده دولت: پرداخت حقوق ماهانه کارمندان!
اینا وعده نداره ک منت میذارسد
اینا وظایف روزانه و عادی هست
جناب رئیسی از التیماتوم شما به طالبان در مورد حقابه ایران چه خبر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
بالاخره باغشهرای شیراز باعث نگرانیت است یا آب هیرمند و لااقل کمی فاصله می اندختی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
ریسی: خبر سلامتی .بهمون محل چیزم نذاشتن ما هم با قدرت و جهادی و انقلابی برایه چندمین بار بهشون گفتیم حق مارو بدید.!!!
بابا جان من خودم یک شیرازی هستم. پروژه انتقال آب از سد درودزن به شیراز سالیان سال است که انجام می گیرد و شروع کار روی خط لوله دوم هم از سال 1390 شروع شد و اکنون بعد از 11 سال به اتمام رسیده است. چه ارتباطی با دولت سیزدهم دارد؟!!!!!!!! نه خدا وکیلی چه ارتباطی با دولت سیزدم دارد. تا حالا که ما هیچ اقدام مثبتی از دولت سیزدهم مشاهده نکرده ایم جز گرانی بی حساب و کتاب و بالا تر رفتن خط فقر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
مطمئن باش ما هم باور نمیکنیم‌که این پروژه در دوسال اقای ریسی اجرا و تمام شده باشد فکر میکنن مردم بچه هستند بزا دلشون خوش باشه دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
نمیگفتی هم معلوم و شیرازیی کاکوو
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
رئیسی گفت من هیچ پروژی ای شروع نمیکنم و فقط پروژه های ناتمام را تمام میکنم
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
گرانی رو قبول دارم که البته تاثیرات زلزله دولت قبله ولی در مورد طرح ههای جدید باید بگم که اهل خودنمایی نیست و
داره کارهای نصفه دیگرانو انجام میده که از شروع طرح جدید خیلی بهتره

دوست داری خودنمایی کنه و خرج بیخود رو دست دولت بزاره و تورم از این هم بالاتر بره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
اگر خیلی ناراحتی بگم شیر فلکه ش را ببندند کاکو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
جناب دکتر رییسی کجا گفته شروع کردم . گفت تمام کردم مانند سایر پروژها های نیمه تمام دکتر الکی های قبلی .
در طول 2 سال عمر دولت رییسی، حتی کلنگ یک طرح عظیم ملی هم به زمین زده نشده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
کلنگ زنی های دولت های قبل نیمه کاره رهاشده باید تکمیل بشه وگرنه کلنگ زدن های جدید کاری نداره.
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
این از افتخارات بزرگ ایشان است که به جای خودنمایی و کلنگ بازی و روبان قیچی کردن، داره روی پروژه های مفید که دیگران شروع کردن و هیچ پیشرفتی نداشته کار میکنه تا تمومش کنه
همه مثل اصلاحات بی خاصیت و مضر نیستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
من که از بس که کامنتهاتو خودم خسته شدم . تو چی از نوشتن کامنتهای پشت سر هم خسته نشدی ؟ یا شایدم از قبل آماده داشتی و صرفا کپی پیست می کنی .
مثال یک چاله کندن برای پر کردن چاله دیگر
سلام کاش قدری هم به فکر خوزستان مظلوم و محروح از زخم های جنگ و سیستان محروم باشیم همه جای ایران سرای من است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
بودجه خوزستان چندبرابر کردن ولی
اینکه به دلیل سو مدیریت مردم را مجبور به مهاجرت کنید تادر اطراف کلانشهرها اساکان یابند ناچار می شوید آب هم از نقاط دیگر منتقل کنید اگر مدیریت درستی بود نیاز به این هزینه های سنگین نبود .
بعد از خشکیدن این دریاچه میخواهند چکار کنند؟کارتوسعه ای که بلد نیستند . تظاهر که خوب بلدند حداقل ازهمین الان تظاهر به دعای باران کنند
این دولت اگر ایران تبدیل به بهترین کشور هم کنه یک عده به دلیل مغز شویی بازم ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
متاسفانه
درصدی از کسانیکه نظر میدهند معاندند
با نظام خصومت دارند
درصد دیگر هم بابت نظر منفی دادن و تخریب نظام از جاهایی پول میگیرند
درصد دیگری هم هستند که درک درستی از وضعیت دنیا ندارند و
فکر میکنند شرایط زندگی تو ایران بسیار وحشتناکه
این عده اگر پای صحبت ایرانی های خارج نشین منصف بنشینند
تازه میفهند داستان چیه و چون معاند نیستند نظرشون تغییر میکنه
درصدی هم تحت تاثیر نظرات این چند دسته قرار میگیرند
و نظرات منفی میدهند
غر میزنند
عده ای هم که شرایط را میدانند
میفهمند داستان را اما اهل نظر دادن نیستند
حتی منفی مثبت هم نمی دهند
بنابراین آدم وقتی نظرات را میخونه
چنین نتیجه میگیره که
شرایط خیلی بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
12:10
تو هم نیروی سایبری هستی ، بپای کامنتهای مردم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
12:10
تو هم مامور گشت سایت هستی!!!!!!!
زیر سد هستیم آب مون شوره ولی دوتا دوتا لوله برا شیراز میفرستن
فقط مناطق فارس نشینو میرسن، بقیه هم برن سماق بمکن
آب سد درودزن فارس برسونید به ذوب آهن اصفهان و پل سی سی پل مگر نمی بینید فریاد الاطش فولاد و ذوب آهن بلنده و توریست های زاینده رود
آب و فاضلاب آبادان کی نوبتش می شود آقای رئیسی؟
این انتقال آبها از حق چه کسانی برداشت می شود مردم مظلوم کربال صاحبان رودخانه کر هستند به دلیل همین حق کشی ها از خانه و کاشانه خود آواره شده اند اینگونه امور مصداق وارد کردن لقمه حرام به سفره مردم است مردم کربال ذره ای از حق خود نمی گذرند این آب حرام است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست