بازدید 3528

"بریکس پی" ابزار به چالش کشیدن نظام سلطه مالی جهان

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس گفت: بریکس ظرفیت‌های فراوانی پیش روی ما قرار داده و راهی برای عبور از تنگناهای اقتصادی کشور است.
کد خبر: ۱۱۹۸۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹ 12 October 2023

آرا شاوردیان در گفت و گو با خانه ملت با اشاره به فرصت‌های پیش روی ایران با عضویت در گروه بریکس، گفت: گروه بریکس که با حضور قدرت‌های اقتصادی نوظهور تشکیل شده، به واسطه دارا بودن نیمی از جمعیت جهان و ظرفیت فراوان اقتصادی، منابع انسانی و طبیعی غنی، پتانسیل بسیار زیادی برای تاثیر گذاری در اقتصاد جهان را دارد.

بریکس؛ چند جانبه گرایی و تغییر مناسبات نظام سلطه مالی جهان

نماینده ارامنه تهران و شمال کشور درمجلس با تاکید بر اینکه بریکس با هدف تغییر مناسبات اقتصادی و نظام سلطه مالی جهان و توسعه چندجانبه گرایی تشکیل شده است، عنوان کرد: یکی از برنامه‌های موثر بریکس استفاده از ظرفیت کشورهای در حال توسعه برای تاثیرگذاری مثبت در بحران‌های جهانی و عادلانه تر کردن نظام پولی و بانکی جهان و کاهش وابستگی کشورها به دلار است.

این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: در همین راستا با هدف دور زدن تحریم‌ها و ساده سازی روش پرداخت سامانه نوین پرداختی به نام "بریکس پی" در حال اجرا بوده تا کشورهای عضو بریکس بدون نیاز به تبدیل ارز محلی به دلار امکان تبادل مالی داشته باشند. با وجود تحریم‌های مالی و مسدود بودن سوئیفت، ایجاد این سامانه فرصت بی نظیری برای کشورمان است که پس از عضویت رسمی در گروه بریکس از ابتدای ژانویه 2024 می‌تواند از آن بهره مند شود.

شاوردیان در ادامه صحبت‌های خود به سفر رئیس مجلس به آفریقای جنوبی و شرکت در نهمین دوره مجمع پارلمانی بریکس اشاره کرد و افزود: پس از موافقت سران بریکس با عضویت ایران، رئیس مجلس با هدف توسعه روابط پارلمانی و افزایش همکاری‌ها میان اعضا، در مجمع پارلمانی بریکس شرکت کرد، این امر نشان دهنده اهتمام حاکمیت برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در این گروه بین المللی است.

دیپلماسی پویای پارلمانی گام بلندی برای بهبود روابط با کشورهاست

وی دیپلماسی پویای پارلمانی را گام بلندی برای بهبود روابط با کشورها دانست و ادامه داد: برای توسعه و تعمیق روابط با کشورها و شناساندن ظرفیت‌های کشورمان به جهان، علاوه بر ارتباطات در سطح سفرا و دولت‌ها به روابط پارلمانی که پشتوانه دولت‌ها محسوب می‌شوند نیز نیاز داریم. در همین راستا هم رئیس مجلس در حاشیه مجمع پارلمانی بریکس، دیدارهای دوجانبه‌ای با همتایان خود داشت و در این دیدارها به ظرفیت‌های بی نظیر ایران در حوزه‌های مختلف فناوری، مهندسی و پزشکی و نیز ترانزیت کالا اشاره و پیرامون توسعه همکارها رایزنی کرد که در آینده شاهد اثرات مثبت اقتصادی آن در جامعه خواهیم بود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: با توجه به موقعیت ژئوپلوتیکی ایران و قرار گرفتن کشورهای قدرتمند اقتصادی روسیه، هند و چین در بریکس و نزدیکی آنها به سرزمین‌مان، ظرفیت فراوانی در حوزه ترانزیت کالا پیش رویمان قرار می‌گیرد. ضمن اینکه ایران یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده انرژی در جهان بوده و با وجود سیستم پرداخت نوین بریکس پی، امکان توسعه صادرات نفت و گاز و محصولات پتروشیمی و ... و سایر خدمات وجود دارد. بنابر این بریکس ظرفیت‌های فراوانی پیش روی ما قرار داده و راهی برای عبور از تنگناهای اقتصادی کشور است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست