بازدید 9485
تابناک اقتصادی صحت و سقم یک خبر بنزینی را بررسی کرد؛

آیا اعطای «سهمیه بنزین» به «کد ملی» از برنامه هفتم توسعه حذف شده است؟

نه تنها مساله اعطای بنزین به کد ملی در برنامه هفتم توسعه حذف نشده که مجلس علاوه بر تایید رویکرد دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه، به دنبال تقویت و شکل‌گیری بازار مبادلات انرژی در جهت مبادله آسان سهمیه مردم با صرفه‌جویی انجام شده است.
کد خبر: ۱۱۹۸۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۹ 11 October 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ روز گذشته خبری در فضای مجازی مطرح شد که بیانگر این بود، بند مرتبط با اعطای سهمیه بنزین به نفر در جریان بررسی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه حذف شده است، در حالی که این موضوع درست نیست و تنها بحث مرتبط با اعطای گواهی سپرده صرفه‌جویی در مصرف بنزین برای کاهش مصرف خودرو‌ها حذف شده که در حال حاضر به هیچ وجه این سازوکار وجود ندارد و وجود کارت سوخت خودرو‌های شخصی و همچنین کارت سوخت جایگاه‌داران و پیاده‌سازی چنین رویکردی به هیچ وجه وجود ندارد.

روز گذشته در جریان بررسی ماده ۴۶ گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در صحن مجلس، تبصره ماده ۴۶ این گزارش در مورد اعطای گواهی صرفه‌جویی انرژی به مالکان خودرو صرفه‌جویی شده بوده است که در آن آمده بود: «انرژی مصرفی خودرو‌های سواری شخصی، به میزان صرفه‌جویی انجام‌شده توسط هر شناسه (کد) ملی مالک خودرو نسبت به سطح مرجعی که در آیین‌نامه تعیین می‌شود، گواهی صرفه‌جویی انرژی برای مالک خودرو صادر می‌شود.»

این در حالی است که اعطای بنزین به نفر در یک ماده جدا و ذیل فصل دیگری بحث شده و اصلا در این بند هیچ اشاره‌ای به سهمیه‌بندی بنزین مبتنی بر کد ملی و سازوکار جدید اعطای یارانه‌های انرژی در بخش خانگی و غیرصنعتی نشده است. موضوع مورد بحث در ماده ۳۱ گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه آمده که در آن به بحث اعطای یارانه‌های انرژی بخش غیرصنعتی به کد ملی اشاره شده است، در حالی که خود دولت نیز در لایحه برنامه هفتم توسعه به این موضوع اشاره کرده است؛

در بند الف ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم توسعه دولت آمده است:

«ماده ۳۱- به منظور توسعه عدالت اقتصادی و بهبود توزیع درآمد، اقدامات زیر تا پایان سال اول برنامه انجام می‌شود.

الف- دولت مجاز است در راستای عدالت در توزیع درآمد، مبارزه با قاچاق، بهینه سازی مصرف انرژی با فراهم سازی زیرساخت‌های لازم، بر اساس آیین‌نامه اجرایی که به تصویب هیأت‌وزیران می‌رسد، اقدامات لازم را برای بهره‌مندی مساوی ایرانیان ساکن در کشور از یارانه حامل‌های انرژی به‌ عمل آورد.»

در بند الف ماده ۳۱ برنامه هفتم توسعه خروجی کمیسیون تلفیق آمده است؛

«ماده ۳۱- به‌منظور توسعه عدالت اقتصادی و بهبود توزیع درآمد اقدامات زیر تا پایان سال اول برنامه انجام می‌شود:

الف- دولت مجاز است در راستای عدالت در توزیع درآمد، مبارزه با قاچاق، بهینه‌سازی مصرف انرژی، بر اساس آیین‌نامه اجرایی که به تصویب هیأت‌وزیران می‌رسد، اقدامات لازم را برای بهره‌مندی مساوی ایرانیان ساکن در کشور (به استثنای نفت گاز)  بر اساس سرپرست خانوار‌ها از یارانه حامل‌های انرژی با امکان مبادله سهمیه بین تمام ذینفعان، به‌ عمل آورد. قیمت یارانه‌ای سهمیه بنزین در طول برنامه تغییر نخواهد کرد.»

این ماده هنوز در صحن مجلس شورای اسلامی بررسی نشده است، ولی با توجه به اینکه مجلس نیز در زمینه اصلاح یارانه‌های انرژی به نفع مردم و در جهت واریز مستقیم سود حاصل از صرفه‌جویی در مصرف به جیب مردم در زمینه بهینه‌سازی مصرف تاکید دارد و در ماده ۴۴ گزارش برنامه هفتم توسعه به تشکیل تشکیلات فراسازمانی ذیل رئیس جمهور در جهت بهینه‌سازی مصرف رای مثبت داده شده است، اولین و مهم‌ترین قدم نیز برای بهینه‌سازی اصلاح یارانه‌های انرژی غیرصنعتی و مرتبط با مصرف شخصی افراد به هر نفر است، به مانند اعطای یارانه حامل‌های انرژی خانگی نظیر برق و گاز به نفر و در حساب سرپرست خانوار و همچنین اعطای سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو که این موضوع سبب رسیدن عواید کامل حاصل از اعطای یارانه انرژی و بهینه‌سازی در مصرف به خود شخص خواهد شد و بدین ترتیب، دولت هیچ تاثیری در اصلاحات قیمتی نخواهد داشت و مصرف عادی و متعارف بنزین را یارانه‌ای پرداخت خواهد کرد و خودرو‌های فعال در صنعت حمل و نقل نیز بر اساس GPS نصب شده روی خودرو و منطبق با پیمایش خود بنزین ۳ هزار تومانی دریافت خواهند کرد.

بنابراین قدم اول بهینه‌سازی در مصرف بنزین، ذی‌نفع شدن مستقیم مردم در اصلاح رویکرد و مانیتورینگ دقیق داده‌های مصرف بنزین خودرو‌های فعال در صنعت حمل و نقل و دوگانه‌سوز کردن این خودرو‌هاست که با توجه به زیرساخت‌های موجود نظیر کارت سوخت جایگاه‌داران به هیچ وجه این امکان وجود ندارد و اعطای سهمیه بنزین به نفر مقدمه عملیاتی اجرای این رویکرد و حذف قیمت‌گذاری دستوری دولت است و از همین روی نیز نه تنها مساله اعطای بنزین به کد ملی در برنامه هفتم توسعه حذف نشده است، بلکه مجلس علاوه بر تایید رویکرد دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه، به دنبال تقویت و شکل‌گیری بازار مبادلات انرژی در جهت مبادله سهل و آسان سهمیه مردم با صرفه‌جویی انجام شده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۲
راه حل بنزین یک کلمه تمام. ساده وعادلانه : 1.تداوم بنزین 1500 سهمیه ای که هم برای خودروهای عمومی کافی است هم برای شخصی هایی که مصرف درست دارند 2. افزایش قیمت بنزین آزاد برای اونایی که میخوان بیشترمصرف کنند. طرحهای مبهم ومن درآوردی مثل پرداخت به اشخاص وکدملی وخانوارو...جز سردرگمی وباز آزمون وخطایی دیگر نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
خیلی ها با ماشین کار میکنن و ترددشون مسافت های طولانیه
وقتی نفت کشور و مردم را با قیمت پایین به کشورهایی مانند چین می فروشید و پول آن را هم نمی توانید بگیرید به فکر سهمیه هر ایرانی از آن ثروت نیستید اما برای افزایش قیمت بنزین مردم دنبال بهانه ها و ترفندهای مختلف هستید فقط افزایش درآمد دولت مهم است اینکه این تصمیمات چه بلایی سر زندگی مردم می آورد اصلا مهم نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
مردم دیگه گول این حرفای شما سوله نشین ها رو نمیخورن
سهمیه نه مقدارش ونه قیمتش صلاح نیست تغییرکند ولی بنزین آزاد رو تا میتونن گرون کنن. قرارنیست هزینه ولوگردی درخیابن یه عده بیکاره توسط عموم مردم پرداخت بشه. هیچ عقل وعدلی قبول نمیکنه بنزینی که با فرض نفت خام مجانی هزینه استخراج وپالایشش 20 هزار تومنه به علافان خیابانگرد 3هزار داده بشه.
هر روز در مورد بنزین یک شایعه در جامعه راه می اندازند و هر روز هم یکی تکذیب میکند یکی تایید.کشورداریتون هم همینطور مثل یک کلاف سردرگمه!!!!
خدا بخیر کنه
دولت و مجلس اگر واقعا به دنبال توسعه عدالت اقتصادی هستند به هر ایرانی در ماه ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی و ۱۵۰ لیتر بنزین ۳۰۰۰ تومانی واریز کنند چرا از سهمیه ها کم می کنند و قیمت را افزایش می دهند
نمایندگان مجلس موقع دریافت دنا پلاس و شاسی بلند و حقوق و مزایا و ..... فکر عدالت اقتصادی برای مردم نیستند؟!!!
خداوندگار ا این همه خرد و نبوغ و تخصص و تجربه و نواوری و ذکاوت و دانایی و کارشناسی و......را از این نمایندگان و اعضا دولت نگیر
پدرمردومودراوردیددست ازسرمردم بردارید.
هزینه هاتون رفته بالا دوباره ؟
طرح بی خودی است اگر قراره اینکار بشه باید واردات خودرو آزاد و با تعرفه صفر باشه
این ره که تو می روی به ترکستان است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
بنزین باید بشه لیتری اقلا‌ ۲۰ هزار تومان‌
چرا ثروت مملکتو دود می کنید؟
راه و جاده ندارید تا چند سال دیگه شهرها ترافیکشان قفل میشه مطمئن باشید
در مجموع این برنامه اصالتا برنامه نیست و فقط کلی گویی کرده. دوم به دلیل حذف بسیاری از موارد مهم همچون محیط زیست و وضعیت معشتی بازنشستگان فقط برگ خیانتی است از یک عده وکیل..
تولید بنزین برای دولت هیچ هزینه ای ندارد . چون نفت رایگان در پالایشگاه ساخته شده با پول مردم و حمل توسط شرکت ملی که همه مطعلق به مردم است انجام میشه
بنزین باید مجانی شود همچنین آب و برق و گاز و اینترنت هم باید مجانی شود
تا زمانی که درآمدهای خانوار ریالی و هزینه ها دلاری هست. هیچ مشکلی در این مملکت حل نمی شود.دولت بسیار مردمی بجای تامین کسری بودجه خود از جیب مردم، به فکر افزایش قدرت خرید و کاهش تورم از طریق افزایش تولید و جذب سرمایه گذاری خارجی باشد.
اگر قرار است به افراد سهمیه بنزین داده شود باید به سوابق انقلابی افراد و اعضای فعال بسیج و روحانیون بزرگوار امتیازات ویژه داده شود و در اعطای سهمیه به این اقشار ممتاز سهمیه خاص داده شود
در برنامه هفتم حتما درامد مردم هم به دلار محاسبه گردد
سلام، وقتی سو مدیریت در کشور و مجلس موج می زند هر طرح مندرآوردی داد می شود با سو مدیریت سرمایه ملی کشور را نابود کردید ، به جای اینکه زیر ساخت را درست کنند و بنزین و انرژی را مدیریت کنند ماندن چکار بکنند ،،این همه ماشین پر مصرف ریختید توی کشور و سرمایه کشور را نابود کردید بدون اینکه سود داشته باشد و محیط زیست را هم نابود کردید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست